Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Mens vi venter
Morjas
Blokkert





Innlegg: 26
Registrert: 21-1-2004
Bosted: Brøstadbotn/Bodø
Brukeren er frakoblet

Humør: Brukeren er desverre død.

[*] opprettet den 21-1-2004 kl 01:19
Mens vi venter


Hei.

Jeg vet ikke om noen her har hørt om bladet "Mens vi venter". Det er på en måte bladet til adventistene her i landet. De har også en hjemmeside der man kan lese masse artikler som de har gitt ut. Den er forøvrig http://www.uib.no/People/mpkao/mvv/

Når jeg var blitt nylig frelst kom jeg borti det bladet, eller mer eksakt, nettsiden. Jeg leste mange av artiklene, og ble helt oppslukt. Senere har jeg sett at jeg burde kanskje sett litt mer kritisk på noe av det dem skrev.

De har veldig mye bra stoff der, blant annet stoff om vranglære. Det er mye kritikk av katolismen, paven og trosbevegelsen. Artiklene står under "innholdsoversikt". Jeg ser at noen av tekstene ikke er der lengre, vet ikke hvorfor.

Men jeg lurte på om dere kunne legge litt vekt på noen utvalgte artikler som jeg stiller meg litt kritisk til, eller som jeg er litt usikker på. Jeg har ikke tid til å komme med en avhandling om de forskjellige tekstene. Men siden jeg nettopp har valgt de tekstene, så ber jeg dere lese de og få deres syn på artiklene.

Som sagt. Mye stoff som er bra, men noen som jeg synes skurrer litt.

Jeg lister bare opp navnet på de forskjellige artiklene, så får dere finne de selv :D

Jeg husker jeg leste i en artikkel at adventistene hadde en stor og viktig rolle i endetiden. Ellen G. White hadde profetert om at adventistene ville være de som holdt ut, opplevde en enorm åndskamp osv. Hvis dere finner den artikkelen på den siden, så si ifra. Ta ikke det som jeg har skrevet for god fisk enda. Det er en stund siden jeg leste den, og det kan hende jeg tar feil. Men hold øyene åpne som sagt.

Hviledagen og dyrets merke (den datt bort hos meg etter hvert)

Okkulte fingertegn

Som sagt, så får jeg melding at siden ikke finnes på 90% av sidene. Jeg har sendt en mail til dem, og underrettet dem om problemet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2004 kl 01:39
Hei


Velkommen til forumet Morjas.

Angående adventistene kan jeg helt kort si at når du går i bunnen på hvordan kirkesamfunnet oppstod så er det mye jeg er MEGET spørrende til. Det er også den dag i dag en god del ting som jeg absolutt ikke er enige i.

Derimot vil jeg si ( og det er helt sikkert folk på forumet som synes jeg er for mild nå.) at de tingene jeg er uenige i i dag er "mindre viktige". De omhandler i liten grad menneskets natur, behovet for frelse, hvordan man får frelse osv. - Eventuell kritikk fra min side vil først og fremst gå på deres selvforståelse som noe suverent i kristenheten ved at de har sabbaten og ikke søndag. Videre er jeg sterkt spørrende til måten de forstår evigheten for de ufrelste. En måte som skiller seg fra hva man vanligvis kaller evangelisk kristendom.

Men jeg tror at jeg har mange gode søsken i adventist samfunnet. Har en god del venner der. Når det er sagt. Bare fordi jeg har "moderator" under navnet mitt, så betyr ikke det at jeg vet alt og kan alt om dette. Ellen G White, og den autoritet enkelte fremdeles ilegger henne syns jeg er tildels skremmende.

Linker en artikkel fra stiftelsen "Liv i frihet."

http://www.mamut.com/homepages/Norway/2/14/livifrihet/newsde... - ( www.livifrihet.org ) -

skal titte på de linkene og artiklene du nevnte.

Igjen, hjertelig velkommen i forumet.

[Edited on 30-1-2004 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Morjas
Blokkert





Innlegg: 26
Registrert: 21-1-2004
Bosted: Brøstadbotn/Bodø
Brukeren er frakoblet

Humør: Brukeren er desverre død.

[*] opprettet den 24-1-2004 kl 17:04


Hei igjen. Nå har de ordnet opp i kaoset som de hadde på siden sin, og alle nesten alle sidene kan sees. Jeg fant også den siden jeg fortalte om, og ber flest mulig lese den og fortelle hva dere synes :)

http://www.barukmedia.com/mvv/mvv19/openbaring7.htm
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
helge
Medlem
**




Innlegg: 52
Registrert: 16-1-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-1-2004 kl 19:32


Skummet en del og så litt på det men ikke alt. Jeg vet lite om adventistene må jeg innrømme, men jeg har blitt advart mot dem av mine mer erfarne veiledere. Det som er skummelt med adventistene er hvor mye riktig det ser ut til å være innimellom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-1-2004 kl 20:03
Kristnerd


Det er opplest og vedtatt at en god kristen skal holde seg borte fra følgende:

Mormonere, Jehovas Vitner, og Adventistene... Og med god grund.

Mens Mormonerne og Jehovas Vitner i dag er slik de alltid har vært. Ser jeg på Adventistene som ett evangelisk kirkesamfunn med noen rare ritualer som jeg ikke forstår. Altså ikke som vranglærere.

Merk at dette er mine tanker.

Adventistene feirer sabbaten. Mens den offisielle linjen er å forklare åpent og detaljert hvorfor man fastholder sabbaten, og ikke søndag. UTEN å omtale "søndagskristne" som personer som mangler rett tro og frelse, så er det enkeltpersoner, noen framstående og høylytte, som hevder at lørdag er eneste rette og derfor må alle og enhver vende seg om.

Deres helsefokus blir av utenforstående ofte opplevd som loviskhet, og jeg vet at en del medlemmer også ser på det slik, og "gjør opprør", eller motsatt, at man ikke ser at det kan være loviskhet, men følger det som om det var det. Likevell, når jeg har pratet med pastorer i adventkirken så er de tydelige på at dette er å regne som helse anbefalinger og ikke som noen lov. Altså ikke noe synd / ikke synd ovenfor Gud.

Så kommer jeg til det største problemet med dem. Som jeg absolutt ikke er enig i, og som er hva som byr meg mest i mot. Det er deres evighetssyn for de ikke frelste. Man snakker her ikke om noen evig dom og evig avstraffelse, men heller om en evig adskillelse fra Gud. Jeg har snakket litt om dette med en pastor i adventkirken. Han sa at det var nok bare Jehovas vitner av grupper som delte deres syn. Og de var jo ikke akkurat noen man ønsket å sammenligne seg med. Men det var "stadig flere" frittstående teologer og forkynnere som delte synet deres på dette.

Adventkirkens opprinnelese er ett mørkt kapittel, som jeg har inntrykk av at de stort sett har tatt avstand i fra. Men omtalen og forståelsen av Ellen W, White og hennes profetier er det veldig forskjellig inntrykk av fra person til person. Jeg vet om en håndfull adventister som ikke hadde hørt om henne for jeg fortalte. Det sier litt om at hun ikke har spesiell framstående rolle i forkynnelsen. Men hennes bøker selges, og offisielt sett så blir hun nok fremdeles annerkjent som profet.

Så litt på de artiklene det var linket til, og der argumenterer man nettopp med Ellen W White's profetier for hvordan endetiden skulle bli, når de argumenterer mot samme grupper i kristenheten som "vi" gjør her. Jeg vil jo da si at Bibelen selv gir mer enn nokk "krutt" å kjempe med, og at man ikke trenger noen andres ord enn det. Samtidig ser jeg ikke bort i fra at Ellen W White faktisk har hatt profetisk nådegave og har hatt en del sannferdige profetier.
Men jeg tror ikke på noe allment gjenopprettet profetembede likt GT's profetene. Og i den grad noen omtaler E.W.W. som en suveren profet uten feil i sin lære vil jeg protestere.

Det finnes en film på to timer, streaming, på en side som heter "christian counterfighters", og som det er link til på sidene her en eller annen plassen. (husker ikke hvor... :( ) I denne filmen tar man for seg forskjellige gruppers grunnleggere, og eventuelle profet skikkelser. At flere av Ellen W White's syner og profetier er direkte feil blir her bevist.

Som dere skjønner, så omgås jeg adventister daglig. I en annen tråd her så prøver man å definere forskjellen på uenigheter mellom kirkesamfunn, og regelrett vranglære. Ovenfor adventkirken er min forståelse i dag at kirkesamfunnet er ett kristent kirkesamfunn hvor jeg finner momenter jeg er uenige i, men som ikke er direkte vranglære. At jeg også finner enkeltpersoner som jeg nok vil påstå driver vranglære må også tas med. Men som helhetlig kirkesamfunn er jeg mye mindre skeptisk til dem enn jeg er til f.eks. Trosbevegelsen.

___

bare gjentar meg selv med linken til en artikkel på "Liv i frihet". Artikkel forfatter er avdøde Joseph Wilting, som brøt ut fra Jehovas Vitner etter mer enn 40 år. Resten av livet sitt viet han til å granske andre kirkesamfunns lære, og metoder.

http://www.mamut.com/homepages/Norway/2/14/livifrihet/newsde... -

Jeg mener denne artikkelen er meget relevant hvis man ønsker å undersøke adventistene.

[Edited on 30-1-2004 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
helge
Medlem
**




Innlegg: 52
Registrert: 16-1-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-1-2004 kl 22:17


<< Man snakker her ikke om noen evig dom og evig avstraffelse, men heller om en evig adskillelse fra Gud.>>

Gud vil holde en rettferdig dom, det er sikkert. Syndens lønn er døden. Det er flere typer døder, men i hovedsak er bibelsk død en adskillelse fra Gud. "Straffen lå på ham...", så det er snakk om en straff og en konsekvens av Guds rettferdighet. Og det gjelder evigheten. Det verste, tror jeg, er adskillelsen fra Gud. Det var den Jesus tok for oss. Smertefullt ropte han på korset: "Min Gud, Min Gud, hvorfor har du forlatt meg?" Det vil være det mest forferdelige for dem som går fortapt.

Vi ser det også i historien om den rike mann og Lasarus. Den rike mann var på den ene siden i dødsriket, mens Lasarus var i "Abrahams kjød" (dødsrikets plass for de rettferdige før Jesus steg ned til dødsriket og lot dem få komme til Paradis) Lasarus tørstet. Han ville bare ha litt av det de hadde på den andre siden. Denne tørsten er billedlig. Han var ikke tørst av varmen, men tørstet etter det levende vann. Det samme vannet som Jesus sa til kvinnen ved brønnen "Jeg har vann som du ikke vet om". Det levende vann. Lasarus ville aldri få del i Kristus, derfor "tørstet" han. Det samme møter vi helt på slutten i Bibelen, noe som tyder på at det er noe av det viktigste i det store perspektivet. Den som vil, får komme å drikke av livets vann uforskyldt.

Så at adskillelse fra Gud er det verste og hovedtingen for de som går fortapt, det er jeg overbevist om. Det er det som er satans løgn mens vi lever her på jorden: At vi greier oss helt fint uten Gud.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-1-2004 kl 22:29


Poenget deres er vell helst det at det ikke finnes noe pine, av typen helvete, ildsjø, osv... Man slipper ikke inn i evigheten hos Gud, og det er straff nok. Noe mere "helvete" enn utestengelse fra Paradis finnes ikke rom for i Adventistisk tankegang.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen