Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Interesant skriftsted angående håndspåleggelse og Den Hellige Ånd.
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-5-2005 kl 06:35
Interesant skriftsted angående håndspåleggelse og Den Hellige Ånd.


I chattekanalen #kristen (som jeg driver) var det en i dag som pekte på ett vers som jeg fikk nytt lys over.

Apostelgjerningene kapittel 8, 17 - 24
17 Nå la de hendene på dem, og de fikk Den Hellige Ånd.
18 Men da Simon så at Ånden ble gitt ved at apostlene la hendene på dem, tilbød han dem penger
19 og sa: "Gi også meg denne makt, slik at den jeg legger hendene på, får Den Hellige Ånd!"
20 Men Peter sa til ham: "Måtte både du og pengene dine forgå, du som tror at du kan kjøpe Guds gave for penger!
21 Du har ingen lodd eller del i dette, for ditt hjerte er ikke oppriktig mot Gud.
22 Omvend deg fra denne ondskapen din, og be til Herren at han må tilgi deg at du kunne tenke på noe slikt.
23 For jeg ser at du er full av bitter galle og fanget i ondskap."
24 Da sa Simon: "Dere må gå i forbønn for meg hos Herren, så jeg ikke skal bli rammet av det dere har sagt."


Han som nevnte disse versene i kanalen sa at han tenkte på slike som Benny Hinn når han leste det. Forskjellen på Simon og Benny (slik jeg ser det) er at Simon omvendte seg. (Edit: Han ba i hvertfall om unskylding)

Jeg synes det ligner veldig på dagens situasjon der predikanter ofte søker makten og ikke makthaveren.
Noen som har tanker rundt det?

[Redigert den 7-5-2005 av solbu]




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-5-2005 kl 19:58


Ble Simon omvendt?

Jeg tror ikke det. Hvis du ser hva han ber apostlene om, så er det ikke om tilgivelse for syndene sine. Det er ingen syndserkjennelse i ordene hans, bare en frykt for straffen.

Simon trollmannen er derimot opphavet til "kristne" vranglærere, som utfører tegn og under for å villede folket og sette seg selv i fokus.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-5-2005 kl 23:59


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Ble Simon omvendt?

Det var ikke poenget her da. :) Poenget var å sette det skriftstedet i sammenheng med dagens situasjon.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 7-5-2005 kl 12:04


Solbu - mener du at Benny Hinn har kjøpt kraften for penger? Når gjorde han dette?



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 24-5-2005 kl 10:21


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
I chattekanalen #kristen (som jeg driver) var det en i dag som pekte på ett vers som jeg fikk nytt lys over.

Apostelgjerningene kapittel 8, 17 - 24
17 Nå la de hendene på dem, og de fikk Den Hellige Ånd.
...............
Han som nevnte disse versene i kanalen sa at han tenkte på slike som Benny Hinn når han leste det. Forskjellen på Simon og Benny (slik jeg ser det) er at Simon omvendte seg. (Edit: Han ba i hvertfall om unskylding)

Jeg synes det ligner veldig på dagens situasjon der predikanter ofte søker makten og ikke makthaveren.
Noen som har tanker rundt det?

[Redigert den 7-5-2005 av solbu]


Før vi kan si at håndspåleggelse kan ha noen betydning må vi ha forståelse for at det bare har en symbolsk betydning. Ordet ”hånd” i Bibelen symboliserer kraft og makt, som for eksempel i 5.Mos 8,17: ” Si da ikke ved deg selv: Det er min kraft og min sterke hånd som har vunnet meg denne rikdom.”

Vi leser flere steder om Gud som gir Israel i fiendens hånd. Her får ”hånd” betydningen ”å undertvinge,” være overgitt i en annens makt.

Den viktige teologiske betydningen av stedfortreder tanken (innsetting) ble symbolisert ved håndspåleggelse kontinuerlig fremstilt gjennom å legge hånden på offerdyrets hode. Denne symbolske betydning ble oppfylt da Jesus bar våre synder på korset.

Hva gjelder Apg 8,17 (”Nå la de hendene på dem, og de fikk Den Hellige Ånd”) så er jeg overbevist om at også denne håndspåleggelsen er symbolsk og uten kraft i seg selv. Kraften ligger ikke i ens ”hånd,” men i vårt forhold til Gud. Jeg tror derfor ikke at noe menneske kan utrette mer enn ellers ved å begynne å praktisere håndspåleggelse slik for eksempel Benny Hinn gjør. Hvis man er kalt av Gud til en slik gjerning vil kraften følge håndspåleggelsen. Hvis ikke er den kraftløs i seg selv. Her mener jeg det står sentralt om man utfører noe for å gi Gud æren, eller om man utfører noe for å uttrykke sin fromhet. I sistnevnte tilfelle er det håndspåleggeren som søker å ære seg selv og da samvirker ikke Gud.

Endelig tror jeg håndspåleggelse kan sidestilles det skrevne ordet. Ordet blir ikke virksomt før man tar ordets mening til seg og gir Gud æren ved å begynne å tilbe han. Jeg velger å sidestille håndspåleggelse med den skrevne loven. Dens tid som menneskets rettleder og formidler er forbi. Nu er det Ånden som leder mennesket til troens vei, til Jesus Kristus og Ånden gis nu den enkelte ved troen på Jesus Kristus helt uavhengig av håndspåleggelse.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen