Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Troen på Ordet
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 29-4-2005 kl 03:36
Troen på Ordet


TRO

"Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av Kristi ord."

Troen kommer altså av Ordet. Hvorfor tror vi så mye forskjellig om så mange ting når vi leser det samme budskapet?

Mange er bokstavtro til fingerspissende, graver seg ned i grunnteksten, analyserer og studerer Ordet, kommer frem til en ærlig oppriktig tro på "den rette lære" - og er likefullt grunnleggende på kollisjonskurs med andre som på sin måte er like bokstavtro, men finner et annet budskap i de samme bibelstedene.

Andre er mest opptatt med å la seg lede av Ånden og legger mer vekt på dette enn å studere Ordet tidlig og sent. Også innenfor denne gruppen finner vi like store motsetninger i læren og Gudsforståelsen.

Dette er for meg et uløselig paradoks, og bunner ut i en forståelse for at andre helt sikkert har rett og jeg tar feil i mange ting. Og vice versa.

KJÆRLIGHET

Paulus, høvdingen, han som fikk de voldsomme åpenbaringene, skriver dette om seg selv:
"Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg forstå fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut. Så blir de stående, disse tre: Tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten"

Vi bør alle være såpass ydmyke at vi tør å erkjenne at vi sikkert ikke har rett i alle våre påstander, at vi muligens feiltolker/overtolker/undertolker enkelte ganger. Ut fra dette bør enhver Åndsfylt kristen kunne utvise en god posjon respekt for og kjærlighet til sine medtroende.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen