Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Vær varsom plakaten.
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-1-2004 kl 21:51
Vær varsom plakaten.


Tusen takk til Larsis som limte inn artikkelen om Lysbærerne. Jeg har tittet litt videre i Vårt Lands arkiv om dette. Nederst i en leder artikkel skriver sjefsredaktøren om at kanskje det trengs en "vær varsom plakat" for kristne. Han nevner noen punkter:

Vær varsom:
* når mennesker påberoper seg direkte budskap fra Gud
* når folk utpeker seg selv som åndelig ledere med all makt i en menighet eller et fellesskap
* når åpenhet blir mangelvare
* når kritikk blir definert som åndelig motstand
* når bibelord brukes for å hindre diskusjon
* når det ikke lenger er lov å være seg selv i et kristelig miljø
* når profetier antyder bortfall av Guds velsignelse for den som er kritisk til vekkelsen
* når profetier truer med sykdom og forbannelse for den som stiller seg utenfor vekkelsen.
-Av sjefredaktør Helge Simonnes-

Og jeg er helt enig med Helge Simonnes her.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tenkeren
Medlem
**




Innlegg: 38
Registrert: 20-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-1-2004 kl 22:00
100% enig...


...i dette, Kristnerd.

Men når vi er inne på dette med vær-varsom-plakater: Hva med dette forumet?

Jeg ser det har vært postet en del saker fra irc. Hvis det er grunn til å ta profetier med en klype salt, så er det ihvertfall grunn til å være forsiktig med opplysninger fra chat. Man har null kontroll på om folk dikter seg identiter og historier eller ei. Mitt råd er at dere unngår å poste slik her. Det ødelegger bare troverdigheten og seriøsiteten til nettstedet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2004 kl 00:33


Jeg kjøper poenget ditt. Men tror ikke jeg vil slutte med det likevell.

Hvorfor ikke? Fordi jeg har tro på at første hånds informasjon er den beste innformasjonen som finnes. "Øyenvitner" er de beste vitnene.

JA, det er mange som dikter opp identiteter på irc. Men om de ser innholdet i de "chattene" er det populære meninger som folk vil finne på for å få en slags status ? Nei, på ingen måte. Nå er det jo umulig for meg å videreformidle "tonen" samtalen gikk i. Jeg kunne ha funnet opp samtalen også, vert begge personene, redigert teksten før jeg la den ut osv... Hvis jeg eller andre ønsker å spre løgn så klarer vi det. Du har egentlig bare mitt ord på at jeg ikke har endrett noe, og så har du den andres ord på at fortellingen er sann. En falsk identitet kan man jo likegjerne lage selv her på forumet, om så er.

Jeg ønsker at dette nettstedet skal bidra til tenking og vurdering. Inntrykkene jeg satt igjen med etter de to samtalene som er gjengitt var: HVIS dette er sant, så må folk få vite det. Og la det være sagt, jeg fikk vite mere om disse personene, som gjør at jeg ikke tror de bløffer. Men de ønsket av grunner jeg mener er mer enn gode nok å ikke bli navngitt med mere enn nicknavn. Jeg kan ikke bevise hver minste påstand i samtalene, det kan jo være løgner der, men hva er egentlig forskjellen på at jeg gjengir en slik samtale og på at personen selv skriver ett innlegg? Om det er sant, så er det alvårlig, om det ikke er sant så motbevis det og forkast det.
Jeg syns innholdet var relevant, personene ønsket ikke publisitet, og ikke navngiving. I ett av tilfellene ville det rett og slett være svert traumatisk å måtte skrive ett innlegg. Men jeg fikk tilatelse til å gjengi samtalene uten redigeringer.

Eneste er klipping i forkant og etterkant, der hvor det kommer fram personalia m.m. I det som er gjengitt er det ikke klippet noe. Jeg fant dette ønskelig for å få fram momenter jeg selv ikke har kunnskap om, og som jeg selv ikke er sikker på. Hvis du ser tråden "sider for videre studier" ser du også at jeg på linkene har kommentert litt, ( jeg endrer gjerne kommentaren etterhvert som jeg finner ut mere om nettstedet. ) Det at jeg ikke selv er helt sikker på kvaliteten og sannheten i innholdet er ikke til hinder for at jeg linker. Men da skriver jeg istedenfor en kommentar om at jeg ikke er sikker. Vi oppfordrer til granskning av godt likte forkynnere, og da har du jo selvfølgelig lov til å granske mine og andres påstander også. For min del kom det egentlig lite nytt fram i de innleggene, men det bekreftet allerede hørte og leste historier. Hadde de stått alene ville jeg rent personlig vert mere skeptisk til dem, men slik jeg ser det bekrefter de mye av det andre sier.

Ingen av dem går speiselt i dybden av teologier, slik andre innlegg her gjør, men de formidler rent mennesklige inntryk. Det er også viktig for å faktisk få en helhetsoppfatning. Jeg vil ikke trekke dem tilbake, og det kan hende at jeg gjentar denne "metoden".

Hvis man ser litt juridisk på det hele; disse to innleggene det er snak om skildrer to personers opplevelser av at nettopp de ovenforstående "vær varsom" punktene er brudt. De ønsker selv ikke å "vitne" gjennom å skrive egne innlegg, men jeg tar dem inn som "inndisier". Ikke som beviser, siden de faktisk kan være falske slik du med riktighet påpeker. Men som sterke inndisier. Men før en dom felles ( billedlig talt, ut i fra rettsvesnet ) så må beviser som støtter inndisiene, eller beviser som avkrefter inndisiene framskaffes. Der har f.eks. du en oppgave.

Og... by the way... hjertelig velkommen til forumet. :D vi er utrolig takknemlige for mere aktivitet her.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tenkeren
Medlem
**




Innlegg: 38
Registrert: 20-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2004 kl 13:01


<<De ønsker selv ikke å "vitne" gjennom å skrive egne innlegg, men jeg tar dem inn som "inndisier". Ikke som beviser, siden de faktisk kan være falske slik du med riktighet påpeker. Men som sterke inndisier. Men før en dom felles ( billedlig talt, ut i fra rettsvesnet ) så må beviser som støtter inndisiene, eller beviser som avkrefter inndisiene framskaffes. Der har f.eks. du en oppgave. >>

Å snu bevisbyrden slik at det blir opp til leserne å motbevise det hele er håpløst. Poenget er at indisier ofte er er av en slik art at de ikke kan motbevises.

Det er slik alskens konspirasjonsteorier oppstår og opprettholdes. Se f.eks på påstandene om om en jødisk verdenskonspirasjon som florerte i Europa på 1930-tallet. De forførte millioner, mye pga at de ikke lot seg gjendrive. Var man ikke selv jøde og sa teoriene var tull og vås, ble det hevdet at man ikke kunne vite det sikkert fordi det hele var hemmelig bortsett fra for de innvidde. Dersom man selv var jøde og sa det var tull, ble det tatt som et tegn på at det var sant ("Se de benekter det, altså er det sant!";)

Selv vet jeg f.eks at Noralv Askeland ikke forsøker å opphøye seg selv til noen slags enevoldig super-apostel i Bergen, men hvordan skal jeg kunne motbevise dette? Poenget er at det kan jeg ikke!! Dermed lever myten videre.

Og så en annen ting: Kirken er Kristi legeme på jord, men med de skrøpeligheter mennesker bringer inn. At folk forlater menigheter og kirkesamfunn etter krangling og strid er derfor dessverre ganske utbredt. Men det sier seg selv at versjonene av historiene vil fortone seg svært forskjellige sett fra ulike ståsted, og at offentlig skitkasting sjelden vil bringe noe godt med seg. Bare i de tilfellene hvor det er stor grad av turn-over er det derfor berettiget å bringe slikt frem i lyset. Ellers bidrar det bare til å bringe kristen-Norge i vanry, og hva liker vel Satan bedre enn kristne som rakker ned på hverandre for åpen scene?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-1-2004 kl 14:03


Har tenkt igjennom dette den siste uka. Du har faktisk veldig rett... "Å snu bevisbyrden slik at det blir opp til leserne å motbevise det hele er håpløst. Poenget er at indisier ofte er er av en slik art at de ikke kan motbevises" - Og slik bør det ikke være. Om jeg vil bevise at noe er galt så skal jeg bevise det, jeg skal ikke slenge indisier og be folk om å stille motbevis. Jeg har i dag slettet de to trådene du reagerte på.

:D




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tenkeren
Medlem
**




Innlegg: 38
Registrert: 20-1-2004
Brukeren er frakoblet


thumbup.gif opprettet den 2-2-2004 kl 22:19
Respect


Jeg tar hatten av for deg, Kristnerd. Dette var voksent! :-)

Du kan regne med meg videre ;-)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 16-2-2004 kl 14:04
Bevis


Bare en komentar til dette med bevis:

Dette er et diskusjonsforum, hvor alle er velkommen til å dele sine MENINGER og TANKER. Det er ikke påkrevd med bevis for å komme med spørsmål, dele egne erfaringer, uttale sin skepsis til noe osv.

Det er lov å komme med påstander, som man så begrunner så godt man kan, UTEN å skulle ha bevis som skulle kunne "holde i retten".

Når det gjelder Tenkerens innspill om at hvem som helst kan gi seg ut som hva som helst på mIRC, så gjelder jo dette i slike diskusjonsforum også (og nesten over alt ellers på internett).

Ingen har noen garanti for at man er den man utgir seg for å være når man er på internett, heller ikke her i forumet.

Vennlig hilsen
Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tenkeren
Medlem
**




Innlegg: 38
Registrert: 20-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-2-2004 kl 21:34


Hei Gunnar!

Enig med deg at dette ikke er rettsforhandlinger. Jeg ønsket kun å mane til varsomhet i bruken av opplysninger fra nettet.

Hva den enkelte selv hevder, er selvfølgelig opp til han/henne. Vi kan ikke bestemme hva andre skriver. Derimot er vi 100% ansvarlig for det vi videreformidler av slike opplysninger.
Ingen skaper rykter av å dikte opp en falsk historie. Det er de som forteller den videre som skaper rykter.
På dette området har vi alle, og admin. i særdeleshet, et ansvar.

For øvrig synes jeg emnet for nettstedet er for viktig til at forumet kan degenerere til en ryktebørs. :-)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 16-2-2004 kl 22:25
Enige om at vi er enige..


Vii er jo egentlig enige da, Tenkeren!

Hmm... så hvorfor diskuterer vi da? :D

He he..

Vennlig hilsen
Gunnar




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen