NKS ut mot trosbevegelsen.
En litt gammel nyhet dette da, men jeg kom ikke over den før nå:
Sitat: |
Resolusjon nr.1: "Tenke sjæl"
NKS mener evangeliet frigjør og kaller enkeltmennesker til å ta ansvar for sine egne etisk holdninger. Vi beklager den sterke autoritet
trosbevegelsens ledere utøver, og en kultur som undertrykker medlemmenes kritiske refleksjon. Vi inviterer derfor Levende Ords pastor Enevald Flåten
m.fl. til sammen å skape rom for diskusjon og meningsbryting, slik at enkeltmenneskene kan få mulighet til å utvikle selvstendige holdninger og tenke
sjæl.
NKS spør: mener trosbevegelsen som helhet at griser vet bedre enn homofile?
|
Min komentar:
Nå er det ikke trosbevegelsen syn på homofili jeg er mest kritisk til. Derimot er vell dette en av de ting jeg er enige med majoriteten i
trosbevegelsen i. Nemlig at homofilt samliv ikke er forenelig med kristen tro, dersom man tar Bibelen på alvår. Og NKS har i senere tid tatt en
liberal vending som jeg ikke kan si jeg identifiserer meg med.
Men når det er sagt, trur jeg NKS forøvrig har ett viktig poeng her når de indirekte tar opp Trosbevegelsen lederstil og autoritet, og den medfølgende
tankekontroll, og undertrykking av meningsmotstand i menighetene.
«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
|