Apologetisk Forum

Indremisjonsforbundets styringsform

Arpa - 13-1-2005 kl 19:33

Det registreres at det ved Indremisjonsforbundets (ImF) bedehus er sluppet til sentrale ledere (les: psykopater) fra den karismatiske trosbevegelse som talere/"andaktsholdere". Begrunnelsen som blir gitt er at Indremisjonsforbundet som misjonsorganisasjon har valgt en "bibelsk" styringsform. Denne styringsform går visst nok ut på at det er opp til hvert enkelt bedehus å avgjøre hvem de vil slippe til på talerstolen. Og når da mange av husets brukere ikke ser ut til å føle noen spesiell forpliktelser overfor eierorganisasjonens sentrale vedtekter så går det jo som det må gå. Det hele blir nokså tilfeldig. Det koster å følge Skriften antydes det fra sentralt hold.

Kristnerd - 13-1-2005 kl 19:36

:(:(

Gunnar - 13-1-2005 kl 19:45

Hvor kommer den infoen fra?
Gunnar

Arpa - 13-1-2005 kl 19:54

Noe av infoen har jeg fra Dagen der det for en tid tilbake var en liten disputt mellom generalsekretærene i NLM og ImF om nettopp styringsform.

Kristnerd - 14-1-2005 kl 09:17

Med andre ord, eller... med mine ord. Kan vi da risikere å se at ImF, tidligere vestlandske Indremisjonsforbund, (Byttet navn i etterkant at Inderemisjonselskapet og Santal Misjonen ble til Normisjon, for å markere at "vestlandske" ikke lengre bare var på vestlandet. Tidspunktet passet forøvrig også bra da man slapp å bli forvekslett med Indremisjonsselskapet.) som tidligere var like "konservativet" (ordet brukes om så mangt, men i mangel av bedre ord...) både i lære (sunnhetstrekk slik jeg ser det) og praksis (ikke nødvendigvis ett sunnhetstrekk da det kan kneble forsamlingen i menneskebud), som f.eks. NLM, muligens også mer konservativt på endel områder.
Raser "forbi" Nlm i "modernisering" av lokallag og forsamlinger, men uten en sunn læremessig kontroll. Dermed kan vi risikere at ImF går fra en svak grad av usunnhet i praksis, (Merk her at jeg snakker om "vi må ringe foreldre om vi ser at ungdommene danser på leirene våre altså" praksis fra en god del år tilbake) til å istedenfor få en usunnhet i lære. Og det er ikke akkurat en god utvikling.