PeterDJ - 11-1-2005 kl 15:42
Jeg fant ikke no bedre egnet forumsted for å starte denne topicen. Jeg tenkte på å poste det under kategorien film, mend ere får heller flytte dette
innlegget dersom dere finner et bedre sted for det ok...
Med sin bok "Om mysteriene. En dåpskatekese av Ambosius, biskop av Milano" gir Asle Dingstad oss en nyttig - og ikke minst viktig –
innføring i dåp og undervisning i oldkirken,
Har noen lest denne boken? Jeg har i det siste forandret mitt syn på gjendåp, men kanskje det ikke er riktig av meg. Dersom lutherske kirker ser sin
feil med dåpen, da burde vel det være nok til å støtte gjendåp kanskje?
Abelard - 11-1-2005 kl 17:01
Beklager PeterDJ, men hvis du ser etter begrunnelser for voksendåpens eksklusivitet, skal du nok ikke lese denne boken.
En god innføring i oldkirkens dåpspraksis er dette riktignok.
Ok
PeterDJ - 11-1-2005 kl 18:23
Skjønner...
Selv om jeg ser på det som troens dåp da. Vet at mange sier voksendåp men det er uriktig siden 13 åringer og så langt ned som 6 åringer, døpes. Om det
er gjendåp eller første dåp spiller vel ingen rolle. Det er jo uansett troens dåp, det jeg mener med troens dåp er at jeg tenker på det som den ene
dåpen det er snakk om i bibelen, hvor Paulus sier: For vi har en dåp, en tro, et håp, en Herre etc etc..
Uansett har jeg i det siste tenkt at gjendåp er unødvendig iom at barna hører himmelriket til og at de sånn sett tror på sett og vis da de blir døpt
som barn. Men dette er jo kanskje ikke livsviktig da. Men det gjør jo at jeg ikke vil gå å henge folk dersom de ikke vil døpes for ANDRE gang. De som
tar imot Jesus liksom. Jeg henger jo ikke ut folk uansett hva det gjelder, men dere skjønner sikkert hva jeg mener likevel.
Okok.. men da var saken avklaret da Hehe..
Kristnerd - 11-1-2005 kl 19:09
Like feil som det er å kalle "troendes dåp" for våksendop, er det å snakke om "barnedåp". Da dette mest korekt kalles for
"Troens dåp".
Hva ligger da i forskjellen på Troendes, og Troens? Vell... kanskje det ikke er så dumt å lese den boken? Der vil du nok se at oldkirken. Det vil si
allerede de første generasjoner etter de 12 apostler, praktisere dåp av barn, født av kristne foreldre. Og du vil antagelig (har ikke selv lest
boken.) finne hvilket skriftmateriale fra Bibelen de begrunnet dette med.
En annen bok, som jeg har lest, og som tar opp dette er boken "Tro og dåp" av Arnfinn Østerberg Luther forlag
Her finner du en objektiv beskrivelse av de forskjellige kirkesamfunns dåpspraksis, og de forskjellige Bibelsted som brukes som begrunnelse for de
forskjellige måter å tenke rundt dåpen. Du finner også fakta opplysninger om oldkirkens dåpspraksis, og om dåpslignende ritualer i jødedommen på Jesu
tid. Boken er ikke lang, og selv om den er teologisk er den relativt lettlest. Den gir en veldig grundig innføring i dåps debatten, selv om om du ikke
skulle bli enig med forfatteren.
Forfatteren er forøvrig født og oppvokst som metodist, og dømt som barn der. Tok senere troendes dåp som student, aktiv i en pinsemenighet. Der
fungerte han også som ungdomspastor. Han studerte teologi, og endrett nok engang dåpsyn. I dag er han pastor i Kristiansand Frikirke. (Den evangeliske
Lutherske Frikirke.)
Jeg vil poengtere at kun de siste kapitlene hvor forfatteren omtaler sin vandring og sin begrunnelse for luthersk dåpsyn er å regne som subjektiv.
Hele resten av boken er i overraskende grad objektivt skrevet.
Dette er som sagt ingen tykk og tung bok, men har likevell fått med seg veldig mye relevant og viktig om temaet.
Boken anbefales for alle, uansett kirkesamfunn. Dette er ikke luthersk proppaganda.
Abelard - 11-1-2005 kl 21:30
Å snakke om gjendåp blir teologisk sett også feil, ettersom alle kirkesamfunn anerkjenner at det bare er en dåp og at denne bare skal utføres en gang.
De gangene man faktisk gjendøper er fordi man ikke anerkjenner den første dåpen som gyldig. Pinsevenner dåper barnedøpte på nytt fordi de ikke anser
barnedåpen som en gyldig dåp. Likeledes vil alle trinitariske kirkesamfunn døpe en person på nytt som bare har blitt døpt i Jesu Kristi navn, av UPC
f.eks.