Når ypperstepresten har båret fram sitt eget syndoffer, skal han ta de to bukkene som folket har ført fram, og stille dem fram for Herrens ansikt og
kaste lodd om dem, «ett lodd for Herren og ett lodd for Asasel» 3M 16:8. Offerblodet skal på f. bæres inn i det aller helligste, 3M11ff og stenkes på
nådestolen.
Trolig sikter Jesus på f. i Joh 17:19 (en regner da at uttrykket «Jeg helliger meg» er uttalt i tilslutning til 3M 16:4). Hele Joh 17 er blitt kalt
«Jesu yppersteprestlige bønn» fordi Jesus her ber en bønn som likner den bønnen ypperstepresten skulle be på f. hvert år.
Men deretter var Jesus selv det offeret som dør stedfortredende for alle Guds folks synder. F. er forbilde på det som er gitt oss gjennom Kristi
offer. Men den nytestamentlige oppfyllelsen overgår naturligvis forbildet. «Som ypperstepresten én gang i året gikk inn i det aller helligste, så har
Kristus som vår yppersteprest båret fram sonofferet én gang. Rom 6:10. Heb7:26f. 9:12, 26, 28. 10:10. 1Pet 3:18. Som syndene ble lagt på
Asasel-bukken, så er Kristus blitt gjort til synd for oss 2Kor 5:21. Som bukken bærer folkets synder, så er Jesus Guds lam, som bærer verdens synd,
Joh 1:29. Og som alle andre av GTs soningsforordninger når sitt høydepunkt i f., så er all soning for oss kristne sammenfattet i Kristi kors.»
(Møller). Dette er f.s fornemste betydning: den er et forbilde på Kristi fullkomne sonoffer.
Asasel:
- I forskriftene for forsoningsdagen, 3M 16:8-22, sies det at en av de to bukkene skal slippes ut i «ørkenen til Asasel», etter at Aron har lagt
hendene på dem og bekjent Israels synder. Asasel kan ikke være en demon (senjødedommen) eller Satan, for Gud forsoner ikke mennesket med en ond ånd.
Sannsynligvis skal ordet ikke oppfattes som egennavn, men adjektivisk: «den som fjerner, den som er fjernet». Den ene bukken blir da symbolet på at
synden er sonet (dekket over), den andre viser at den er fjernet, Joh 1:29.
|