Originally posted by Lionheart
er greie metaforer, men de er ufullstendige for Bibelen.
Bibelen inneholder Jesu og apostlenes lære og er eneste grunnen til at ikke hele europa i dag bøyer seg for Johannes Paul II som sitter på
"Petersstolen" i Rom. Hadde det ikke vært for Bibelen var det ikke mange kristne som holdt ut kristenlivet.
>> Hadde det ikke vært for Romerkirken, ville det ikke vært mange kristne i det hele tatt. Det var kirkens stramme struktur og målrettede arbeid
som skaffet kristendommen den totalt dominerende posisjon den hadde i store deler av verden.
legg merke til hvordan Jesus møtte Satans fristelser i ødemarken. Han sa "Det står atter skrevet". Den som ikke kjenner Guds Ord, har veldig
dårlige forutsetninger for ikke å fare vill seinere, for da vet de jo ikke hva som er den rette lære! hvis du ikke vet hva som er den rette lære, kan
du jo heller ikke vite hva som er den gale lære.
>> Og likevel farer tydeligvis folk vill hele tiden, med Bibelen på innerlomma og hodet fullt av Pauli ord. Det er bare å studere dette forumet,
så ser du at det hagler med fortellinger om vranglære og villfarne, som likevel kaller seg kristne. Hvem har rett. Alle leser Bibelen, og viser til
den som sin autoritet. Hvem har rett?
Jesus sa "den som hører Mine ord og gjør etter dem, Jeg skal vise dere hvem han er lik". Jesus fortsetter da med å si at den som bygger på
Hans ord (som vi finner i Bibelen) er lik en mann som bygget huset sitt på fjellgrunn, mens den som ikke gjør det er lik den som bygger huset sitt på
sand. det første huset blir stående, fast i tillit til Guds Ord, mens det andre faller sammen --- "og fallet var stort".
>> Og vidunderlig sagt er det. Tillit til Gud er det beste fundament.
Matt 7:24-27:
Den som hører disse mine ord og gjør etter dem, han blir lik en klok mann som bygde huset sitt på fjell. Regnet skylte ned, elvene flommet, og vindene
blåste og slo mot huset. Men det falt ikke, for det hadde sin grunnvoll på fjell. Men den som hører disse mine ord og ikke gjør etter dem, han blir
lik en uforstandig mann som bygde huset sitt på sand. Regnet skylte ned, elvene flommet, og vindene blåste og slo mot huset. Da falt det, og fallet
var stort.
dersom vi ikke hadde Bibelen som standard for vår lære...
akk hvem hadde da bevart sannheten???
>> Sannheten bevarer seg selv,for den er evig. Kun løgner trenger å bevares for ikke å dø ut.
i tillegg er Guds Ord kalt Åndens sverd (Ef 6). hvordan har du tenkt å være en Kristi stridsmann uten sverd? uten det blir du ganske så ubrukelig som
soldat, ja dette bildet på Guds Ord er også litt ufullstendig, fordi Guds Ord er også mat for skjoldet vårt, Troen.
>>Jeg er ingen kriger, men en fredens mann. Jeg nekter å helle bensin på hatets bål. Og slik har jeg slukket hatet i mitt indre.
Guds Ord er en lykt for våre føtter og et lys på vår sti. Uten Bibelen blir troen til svermeri og til noe som er avhengig av følelsene.
>> Min lykt er den klare og rette tanke. Livet er min sti, og Gud forteller meg hvor jeg skal. Svermeri og føleri har jeg ikke behov for. Til
det er følelsene for viktige.
det er faktisk følelsene satan pleier å bruke for å prøve oss.
Ja, av føleri og ullen tankegang høster man forvirring, smerte og unødvendig lidelse.
hvordan har du tenkt å overleve som kristen uten Bibelen...?
>> Jeg er ikke kristen. Men det behøver vel ikke å komme i veien for konstruktiv diskusjon
hvis du skal ta bilsertifikatet og leser teoriboken én gang, er du da automatisk blitt en trygg sjåfør? på ingen måte! man kommer hele tiden tilbake
til reglene. dersom du ikke husker at du har vikeplikt i gitte situasjoner, hvor stor er ikke da sjansene for at du kommer til å krasje?
[Edited on 21/8/2004 by Lionheart] |