Originally posted by Kristnerd
Hei...
tenke det kanskje passet seg å lage en tråd om dette her siden det har blitt nevnt en del konspirasjoner rundt forbindelse mellom kristne grupper og
hva vi Norge best kjenner som frimurere, ( og lignende grupper ).
Selv aner jeg lite eller ingenting om disse, og når jeg søker på nettet synes jeg det er vanskelig å forholde meg til informasjonen, da den enten er
"offisiell" og lite detaljert, ( hemmelighetsfull?) eller uoffisiell og innfløkt, med inntrykk av konspirasjoner, og derfor vanskelig å
motbevise/bevise.
Hva jeg kan nevne er at Tempelridderordenen ( ikke frimurere, men en lignende losje ) noen steder jeg har lest har omtalt seg selv som en etterkommer
gruppe fra de edlere blandt korsfarerne. Men når jeg har pratet med en romersk katolsk persjon benekter han all slikt, og sier at enhver slik
gruppering i sør-europa er sterke motstandere av enhver kristen kirke ( og da særlig romersk katolsk kirke... nå deler jo jeg ikke hans syn på den
romersk katolske kirke som sann kristen kirke, men det er en annen sak. )
Her i Norden har vi derimot politikere, prester, pastorer, osv osv... som er medlemmerre i frimurerene og andre losje systemer. Hva er egentlig dette?
klarer ( ihvertfall ikke hittil ) og bli klok på dette. |