Den nye pakt: Vedtatt 1 eller ratifisert? av Stephen R. Lewis 2 Innledning I dag mange spør: "Hva er sine qua non (absolutt essensielle) av
Dispensationalism? "De fleste dispensationalists ville svare at det sentre rundt tre forslag: 1. Guds ultimate avslørt formål er å forherlige seg
selv, fritt og fullt uttrykke Hans egenskaper og karakter. 2. En konsekvent bokstavelig eller ren fortolkning av Bibelen er essensielt for å
forstå Guds åpenbaring riktig. 3. Denne bokstavelig tolkning fører til skille Israel fra Kirken. Hvis ja, hvorfor mange dispensationalists si at
Gud også utvider Israel Nye Pakt (Jeremia 31:31) til Kirken? Se, dager kommer, sier Herren, da jeg vil gjøre en ny pakt med Israels hus og med Juda
hus. Forutsigbart, tilsvarer amillennial Replacement Theology Israel og Kirken her. Merkelig, de fleste dispensationalists bli med dem i hevder
at Gud enacts den nye pakt med Kirken. Jeremia 31:31 reiser et crux hermeneutiske spørsmål: Hvis dette var kirken, ville hvilken del av det være hus
Israel og hvilken del ville bli Judas hus? 1 Å vedta betyr å implementere hva som hadde blitt ratifisert tidligere. 2 Ideen til denne artikkelen
begynte med John Lawrence i 1974. Diskusjoner og dialoger med Elliott Johnson og Stanley Toussaint (av Dallas Teologiske Seminary) har ført til å
utvide den opprinnelige ideen. 3 Eg, Charles C. Ryrie, Dispensationalism (Chicago: Moody, 1995), 38-41; Earl D. Radmacher, "The Current Status
Dispensationalism and Its Eskatologi ", i Perspektiver på evangelisk teologi, red. Kenneth S. Kantzer og Stanley N. Gundry (Grand Rapids: Baker,
1979), 171. 4 Med mindre annet er angitt, Skriften sitater er fra New King James Versjon (Nashville: Nelson, 1990).
________________________________________ Side 2 56 CTS Journal 8 (oktober-desember 2002) Hvorfor ikke si at den nye pakt er bare vedtatt med
Israel? Hvordan kunne Kirken oppfylle en profeti vedrørende Israel og Juda? Ikke nye pakt enactment avvente fremtidig Kingdom da Jesus Kristus
regjerer på Davids trone? Mens Gud har inngått avtaler med alle mennesker, 5 Israel er den eneste nasjonen som han har inngått en pakt forhold.
Skriften sier denne sannheten både positivt og negativt. 6 Man kan ikke juridisk, moralsk eller åndelig overføring Guds pakter med Israel til et
annet folk. Gud må, derfor oppfylle hans covenantal løfter til Israel, for ikke å etterkommere av Ismael, og heller ikke til Kirken, eller til
andre mennesker. Romerne 11 hevder at Gud vil faktisk vedta sin pakt med Israel. The Nature of New Covenant The New Covenant 7 ikke bare
forstørrer og oppfyller alle løfter om pakten med Abraham, men også erstatter Mosaic Covenant (loven). Den gjør hva Mosaic Covenant aldri kunne
gjøre, ikke fordi loven i seg selv var mangelfull, men på grunn av en mangel i folket som mottok den (jf. Hebreerne 08:08, fordi å finne feil med
dem [de under Law] Han sa. . . .). Følgende diagram 8 relaterer den nye pakt til Israel pakter. 5 Se Paul Schmidtbleicher, "Balansering bruk
av Det gamle testamente," CTS Journal 8 (juli-september 2002), som argumenterer for det han kaller «Guds evige Law. "Gud har selv inngått pakt med
dyret skapelsen (Genesis 9). 6 Romerne 09:04: hvem er israelitter, hvem hører på adopsjon, herligheten, det paktene av loven, Guds tjeneste, og
løftene. Efeserne 2:12: at på den tiden du [hedninger, per vers 11] var uten Kristus, er aliens fra Samveldet av Israel og fremmede fra pakter av
løfte, uten håp og uten Gud i verden. 7 Jeremia 31:31-34; Esekiel 11:17-21, 16:60-63, 36:26-38; Romans 11:25-27; Hebreerne 8:6-13; 10:16-17. 8
John Lawrence, upubliserte forelesningsnotater for Teologi 302, ekklesiologi og Eskatologi (Multnomah School of the Bible, 1974) [tilpasset av
forfatteren]. ________________________________________ Page 3 The New Covenant: vedtatt eller Ratifisert 57? Abrahams Covenant Mosaic Covenant 9
Everlasting, Unilateral Midlertidig, Bi-Lateral Blood Covenant Blood Covenant LAND 10 SEED 11 VELSIGNELSE 12 [Ferdig unna] Promised Land
Davids Covenant Covenant Nye Pakt Everlasting, Unilateral, Blood Covenant [Heb 7:22 refererer bare til garantien fordi enactment er ennå ikke
kommet. Kirken kommer under blodet av dette Nye Pakt. Gud gjør ikke det med Kirken.] Alle Guds covenants er med Israel og (bortsett fra Mosaic
Covenant) alle er eksplisitt evig. Som Abrahams Covenant ligger til grunn for Gud ' er hele påfølgende pakt program, så den nye pakt kulminerer
(eller fullfører) som program. Det er en ensidig, evig, blod pakt som fortsatt 9 Herren ga Mosaic Covenant i tre deler: bud (Mos 20:1-17), dommer
(Exodus 21:1-24:11), ordinansene (Exodus 24:12-31:18). Denne pakten underlagt Israels moralske, sivile og religiøse livet som de levde under
Abrahams pakt. The Mosaic Covenant var aldri en evig / evig pakt, men en lovende velsignelse for lydighet, eller forbannelse for ulydighet. 10
Dette er den re-bekreftelse av Guds intensjon å gi jødene landet lovet opprinnelig å Abraham (jfr. Mosebok 28-30 [spesielt 29:1] med Mosebok 12:07,
13:15-17, 15:18-21, 17:08) 11 Dette er lovet oppfyllelsen av nasjonale og frø løfter gitt til Abraham (2 Samuel 7; Salme 89, Jeremia 33:17). Gud
lovet å David gjennom Solomon (7:12-15), og til slutt gjennom Jesus Kristus (07:16)-as evige herskende frø (hus), et rike der å styre, og en øvelse
av kjennelsen autoritet (tronen). 12 Se Mosebok 12:2-3; 15:01. ________________________________________ Side 4 58 CTS Journal 8 (oktober-desember
2002) fremtidsrettet venter fremtid enactment med Israels hus og Judas hus 13 (Hebreerne 8:08). Kristus har allerede: 1. gitt covenantal
løftet, 2. utgyte blod for ratifiserer konvensjonen, 3. innstiftet polletter (brød og cup) i pakten, Fire. har steget (som mellommann sin) til
montering av Gud. Likevel vil lovfesting av den nye pakt i seg selv ikke skje før Herren Jesus Kristus kommer tilbake. Bestemmelsene i konvensjonen
Problemet med den gamle pakt var ikke loven selv, for det er hellig, rettferdig og god (Rom. 7:12). Problemet er med menneskets hjerte. The New
Covenant løser dette ved å endre menneskets hjerte og ved å gi ham fullstendig forståelse av Herrens (Jeremia 31:33). Man (altså troende) vil
returnere til stedet av fellesskap med Gud, som han tapte i Edens hage. Videre vil Guds løsning for den synd problemet være i kraft (Jeremia 31:33
b). Hvordan Kirken Knytter til Israel Nye Pakt Hvis Guds pakt program gjelder kun nasjonen Israel, Hvordan forholder Kirken til den nye pakt? Har
Gud allerede etablerte den nye pakt med Kirken? I så fall har Gud ferdig med Israel som nasjon? Romerne 11:11 besvarer Sistnevnte spørsmål med
Absolutt ikke! (Mh genoito). Når du svarer på et spørsmål, benekter dette uttrykket en falsk slutning trukket fra en sann 13 Erstatningsteologi,
som spiritualizes pakten og overfører den til Kirke, kan ikke forklare hvilken del av Kirken er Israels hus og som er Judas hus.
________________________________________ Side 5 The New Covenant: vedtatt eller Ratifisert 59? premiss. 14 Det vil si, frykter Paulus at noen kan
slutte fra Israels nåværende status at Gud hadde satt det til side, men han avviser slike en forestilling. Skriften presenterer flere grunner til
den nye pakt kan ikke tiden være i effekt. Først sier Romerne 09:04 paktene gjelder Israel, men kirken er ikke Israel. Dersom kirken skulle bli
Israel, deretter med hvem ville Gud avtale i fremtiden som han kaster av hedningene og grafts i Israel igjen i pakt forhold til seg selv (Romerne
11:1-26)? Sekund, sier forfatteren av Hebreerbrevet til andre eller tredje generasjon hebraisk Christian troende 15 i Kirken Age at lovfesting av
den nye pakt vil være i fremtiden (jfr. Hebr 8:6-13). Han sier: Nå hva blir foreldet og voksende gamle er klar til å forsvinne (08:13
b)-bokstavelig talt, "Nå det som er voksende gamle og aldring er i nærheten forsvinner. "Den gamle har ennå ikke forsvant fordi den nye har ikke
kommet. Ingen steder gjør Skriften sier den nye pakt har allerede kommet inn i eksistens. (Ikke engang 1 Kor 11:25 hevder dette, da artikkelen vil
show.) 16 14 Ernest De Witt, Syntax av Moods og strekkes i nytestamentlig gresk, 3d ed. (Chicago: University of Chicago Press, 1890, opptrykk,
Grand Rapids: Kregel, 1979), 79, "Den frasen Mh genoito er en Optative av Wishing som sterkt deprecates noe som foreslått av et tidligere spørsmål
eller påstand. Fjorten av de femten nye testamente forekomster er i Paulus 'skrifter, og i tolv disse [de som det besvarer et spørsmål] det
uttrykker apostelens avsky for en slutning som han frykter kan være (feilaktig) trekkes fra hans argument. " 15 Forfatteren av Hebreerbrevet
adresser troende (ikke en blanding av lagret og ufrelste eller falske troende / professorer). I tillegg til bevis på at læremessige deler adresse
publikum som troende (3:1, 4:16, 5:12, 10:19-22, 32-34, 12:07, 13:01, 20-22); advarselen passasjene også adresse troende (f.eks Hebreerne 2:3-4):
Forfatteren inkluderer seg selv innenfor formaning [det vil si-"dette er hva vi burde gjøre; dette er hva vi ikke burde gjøre;. dette er vår fare
hvis vi ikke betaler akt "] The forfatteren har ikke den minste antydning om at han akter advarslene seksjoner for noen, men hele hans lesere.) Man
kan ikke overse noe som han (eller hun) ikke allerede besitter. 16 Diskusjon av 1 Kor 11:25 vises på side 61 i denne artikkelen.
________________________________________ Side 6 60 CTS Journal 8 (oktober-desember 2002) Tredje, både Det gamle og Det nye testamente spesifikt fest
den nye pakt med Israels hus og Judas hus (Jeremia 31:31; Hebreerne 08:08 17 ). Herren og hans hellige profeter gjorde ingen feil i ordlyden.
Herren sier hva han mener og mener det han sier. Han sier ikke Israel, mens betydningen av Kirke. 18 Pakten tilhører nasjonen Israel. De som
hevder at lovfesting av den nye pakt for Kirken må grunne på følgende spørsmål: Hvilken del av Kirken er Judas hus, og som, Israels hus? Har Gud
lede vår fedre ut av Egypt og gjøre en pakt med dem? Den Hellige Spirit valg av ord beviser at Kirken (hovedsakelig Gentile i komposisjon) er ikke
foretaket med som Herren Jesus Kristus inngår den nye pakt. Fjerde, Romerne 11:26 står det at Gud vil etablere nye Pakt med Israel på Jesu andre
komme. På den tiden, Redningsmann vil fjerne Israels synder og gi komplett utfrielse fra dem (Romerne 11:26-27, Hebr 9:28 b; 10:16-17). Gud har
ikke tilgi Israel på Jesu første komme. I Faktisk akkurat det motsatte fant sted-synder fra Abel til Zecharias Gud krevde av den generasjonen
(Matteus 23:34-36). Femte, ved lovfesting av den nye pakt, ingen vil trenger å lære en annen om Herren (Jeremia 31:34). Alle vil kjenner ham i en
personlig, intim måte. Dette er ennå ikke sant i dag, beviser at den nye pakt er ennå ikke i kraft. 17 Heb 8:08 må snakke om Israel, ikke Kirken,
fordi Israel er folket Gud førte ut av Egypt (vers 9). 18 Kirken besitter følgende distinctives: (1) Det er ikke nytt eller åndelig Israel, for
det åndelige Israel var de troende rest i nasjonale Israel, ikke Church (Romerne 9:6). (2) Det er ikke Abrahams ætt, for ætt Abraham er Jesus
Kristus (Gal. 3:16). Vi som troende forholder seg til Guds velsignelser over Abraham fordi vi er i Seed hans. (3) Det ikke fortsette en OT
ekklhsia, for det var ikke et teknisk begrep som betegner det Gamle Testamentet folket av Gud. (4) Det er ikke synonymt med Guds rike, til tross for
at en aspekt av Guds samlede Kingdom handlemåte. I så måte er en troende i Guds rike. Men Guds rike er større i omfang og formål enn Den norske
kirke (Matteus 13, Kol 1:13). ________________________________________ Side 7 The New Covenant: vedtatt eller Ratifisert 61? Ratifikasjon versus
enactment Hvordan da forholder Kirken den nye pakt som Gud vil likevel ratifiserer eller sette i kraft med nasjonen Israel? Undersøk nøye hva
Herren selv sa til sine disipler på Nattverden. Kristus gjort to uttalelser om den nye pakt: Dette er mitt blod, den nye pakt (Matteus 26:28,
Markus 14:24) og dette er den nye pakt i mitt blod (Lukas 22:20; 1 Kor 11:25). Blodet av den nye pakt er ikke selv den nye pakt, ei heller er den
nye pakt Hans blod. 19 Når Kristus kommer tilbake til nasjonen Israel og vises andre gang, Han vil dukke opp uten å måtte forholde seg til
menneskets synd problem (Hebreerne 9:28). Ingen fremtid ofre 20 for synd og ingen Shedding av blod vil ratifisere (allerede ratifisert) Nye Pakt.
Blodet ofre som er nødvendige for ratifikasjon allerede skjedd år tidligere, ved Herrens første komme. Den ene Kristi offer er basis av hver
bestemmelse. Merk hva Hebreerne 7:22 sier. Ved så mye mer Jesus har blitt en kausjonist [bokstavelig, 'Garanti'] for en bedre pakt [eller
'testamente']. Hvorfor er Jesus akkurat nå garanti for en bedre pakt? Han garanterer det bare fordi Herren har ennå ikke vedtatt bedre pakt. Hvis
Han hadde allerede vedtatt det, ikke behov for garantien ville eksistere. Men nå har han fått en mer glimrende tjeneste, ettersom han også er
mellommann for en bedre pakt, som ble etablert på bedre løfter (Hebr 8:6). Dette står i kontrast til gamle pakt gitt gjennom Moses med den nye som
kommer gjennom Kristus. Den bedre pakt hviler på bedre løfter, 19 En av tre visning av predikat nominatives behandler er som et likhetstegn (=).
Selv om "En far er en mannlig" er alltid sant, "En mann er en far" er ofte falsk. Far ikke lik mannlig. Dermed kan ikke lik en likhetstegnet. Man
kan ikke nøyaktig si, "The New Covenant tilsvarer hans blod." 20 Jfr. John Niemelä, "No More Offer: Part 2", CTS Journal 5 (Januar-mars 1999):
44, "Hebr 10:26 b er gode nyheter, omarbeide 10:18 b, til tross ligger innenfor en advarsel kontekst. Siden den nye pakt endte synd tilbyr i 10:18,
deretter 10:26 kan ikke attributt tilbaketrekking av ofre til forsettlige synd. Hebreerbrevet 10:26 bekrefter den gode nyheten om at offeret er
over, hvorvidt vi synder med vilje. " ________________________________________ Side 8 62 CTS Journal 8 (oktober-desember 2002) som allerede er vår.
Men Jesus Kristus formidler fremdeles bedre pakt i himmelen. Hebreerne 12:22-24 sier at troende komme til byen den levende Gud, det himmelske
Jerusalem: Og til Jesus meklers av den nye pakt. Herren Jesus står i dag som mellommann av den nye pakt. Når Han enacts det han ikke lenger vil
være mekler, men heller enactor av den nye pakt. Akkurat som lovfesting av Mosaic Covenant med nasjonale Israel gjorde ikke skje før Moses kom ned
fra fjellet, så lovfesting av den nye pakt med nasjonale Israel venter Kristi gjenkomst bortsett fra synd, for frelse (Hebr 8:8-13; 09:28,
Romerbrevet 11:26-32). Mens Moses var på fjellet, medierende pakten, var israelittene i vantro. Gud ønsket å kaste dem bort fra Hans øyne. Men
Moses forbønn for dem og etablerte pakt med nasjonen Israel etter andre forsøk. Covenant ratifikasjon oppstod Moses var på fjellet (Exodus
19:3-24:3 a), men enactment skjedde ikke før Moses steg ned fra det fjellet og folk enige om å pakten (Mosebok 24:3, 7). Covenant Ratifikasjon
versus Enactment Abrahams Genesis 12:01-15:17 Tusenårig Kingdom Mosaic Exodus 20:1-31:18 24:3 utvandring, 7 Land Mosebok 28-30 Tusenårig
Kingdom Davids 2 Samuel 7:4-16; 1 Krønikebok 17:3-15 Tusenårig Kingdom Nye Jeremia 31:31-33; Matthew 26:28, Markus 14:24; Luke 22:20, 1 Kor
11:25 Tusenårig Kingdom Akkurat som pakten med Abraham (Genesis 12 og 15) ble først bare et løfte som senere Gud ratifisert med blod, noe som gjør
det dobbelt sikker, så det er med den nye pakt. Den troende har to uforanderlige ting ved å stå ved tro og hvor det er
________________________________________ Side 9 The New Covenant: vedtatt eller Ratifisert 63? umulig for Gud å lyve (Heb 6:18). Den ene er Guds
løfte eller ed. Den andre er hans ratifikasjon av den nye pakt løftet med blod av sin egen sønn. Ikke eksisterer noen større kausjonist? Som
pakten med Abraham inneholder velsignelser som strekker seg til hele verden, så gjør den nye pakt. Av denne grunn, hedninger kan oppleve
velsignelser nye pakt ved tro i dag. Dette er hva som foregår i dag. Nasjonen Israel er nå i vantro (Romerne 11:20). Alle-jøde eller hedning, kan
være frelst ved tro, (dvs. ved å tro på den ene større enn Moses som har steget opp til Mount av Gud og er i dag formidling av Nye Pakt, blodet som
Han skur). Han er i stand til å lagre alle som kommer til Gud ved Ham (Heb 7:27). Gud frelser evig troende i dag av blodet av den nye pakt.
Hebreerne 13:20 samtaler dette blodet blodet av den evige pakt fordi denne pakten, gang laget, aldri vil gi plass til et annet. Pakten med Abraham
lovet velsignelse gjennom frø av Abraham til alle slekter på jorden (12:03 Genesis, jfr. Gal 3:8). At frø, Galaterne 3:16 forteller oss, er
Kristus. Det Nye Pakt gir velsignelse gjennom Kristus til hele verden. Dermed troende i dag kommer under velsignelser blod av pakten. Derfor,
ved tro passende fra fjellet Guds trone den mediatorship av Herren Jesus Kristus. Israel, i vantro sin tilnærminger aldri dette Mountain. Vi (selv
om Hedningene) ved tro og av blod tilnærming det som en nådens trone, ikke som en trone av skjønn (Heb 4:16, 10:19, 12:22-24). Kristus er
mellommann for Pakten i Himmelen-blod allerede skur. Israel På tidspunktet for hans annet Kommer Han skal komme og vedta den nye pakt med
Israel Hans blod som er utøst på korset da han gikk opp til himmelen som mellommann ________________________________________ Side 10 64 CTS
Journal 8 (oktober-desember 2002) Konklusjon Jesus Kristus har ratifisert den nye pakt, men har ennå ikke vedtatt det. Dens unenacted status er
hva nødvendiggjør at Jesus skal garantien for den nye pakt (Heb 7:22). Dersom enactment hadde allerede skjedd, ikke behov for at garantien ville
eksistere. Det Herre Jesus Kristus selv er som garanterer for lovfesting med Israel av det bedre pakt. Velsignelsene som de troende har i dag
(fordi Kristus har ratifisert den nye pakt løftet) er forskjellig fra enactment sin på Kristi andre komme. Disse er to distinkte og separate
hendelser. Ratifikasjon av blod har bare gjort fremtiden lovfesting av den nye pakt med Israel dobbelt sikker. Garanterer sin fremtidige lovfesting
negerer direkte ethvert krav som korset har allerede vedtatt det. I dag, Jesu nærvær før Far 21 er garanti for fremtidig oppfyllelse. Dagens
troende har fått midlertidig tokens av fremtiden lovfesting av den nye pakt-brødet og cup. Disse tokens husker offer som ratifiserte pakten inntil
Gud enacts pakten seg ved Herrens gjenkomst. 22 Den tokens er bare midlertidig, så troende må vente og tålmodig holder ut: inntil Han kommer (1
Kor 11:26). I mellomtiden har vi en alter, der de som tjener tabernaklet har ingen rett til å spise (Hebreerne 13:10). -End- 21 Ingen steder i
teksten fremstiller Jesus Kristus i dag regjerende på tronen David eller sittende på den tronen. Han vil imidlertid gjøre det i løpet tusenårige
Kingdom som profeterte da han enacts den nye pakt som han formidlet i Hans blod på korset. 22 John Lawrence, upubliserte forelesningsnotater for
Teologi 302, ekklesiologi og Eskatologi (Multnomah School of the Bible, 1974). ________________________________________ Side 11 The New Covenant:
vedtatt eller Ratifisert 65? Stephen R. Lewis tjente Th.B. fra Multnomah School of Bibelen, en Th.M. i Historisk teologi fra Dallas Theology
Seminary, og en Ph.D. i høyere utdanning fra University of North Texas. Dr. Lewis er Academic Dean av CTS samt professor i kirkehistorie og
History of Lære. Hans e-postadressen er grace4now@aol.com. ________________________________________ Side 12 ORDINÆR INDEX Artikler og anmeldelser i
Volume 8 (2002) Forfatter og tittel Utstedelse og Pages Andrew, Stephen L. Bibelsk Inerrancy 8 # 1:2-21 Asher, Robert Jesaja 35: Exposition og
bibelsk teologi 8 # 2:2-25 Beck, John Gjennomgang av Bruce Wilkinson, The Prayer of Jabes 8 # 1:64-72 Bigalke, Ron J., Jr Kristus som "Mercy
Seat": Forstå Shed Blood of Christ 8 # 2:42-55 Bolender, Bob Minnesmerker og Shadows: Animal offer Millennium 8 # 2:26-41 Cunningham, Gene
Utvide departementet Gjennom Missions 8 # 4:12-28 Dean, Robert, Jr Værende i Kristus: A Dispensational Teologi av Spiritual Life (3 av 3) 8 #
1:43-63 Hodges, Zane C. 1. Harmoni med Gud (1 av 3) 8 # 3:2-22 2. Harmoni med Gud (2 av 3) 8 # 4:29-54 Ice, Thomas The Meeting in the Sky 8
# 3:64-70 ________________________________________ Side 13 Årlig Index 67 Lewis, Stephen R. 1. Gjennomgang av Simon Winchester, The Professor og
Madman 8 # 2:56-59 2. The New Covenant: vedtatt eller Ratifisert? 8 # 4:55-65 Niemelä, John Hvis noen arbeid er forbrenning: en nærmere
Proof-tekster 8 # 1:22-42 Rapp, Clifford, Jr Kan Fallen ministrene gjenopprettes? 8 # 3:23-38 Schmidtbleicher, Paul R. Balansering bruk av Det
gamle testamente 8 # 3:39-63 Veinot, Joy Bad Heir Day 8 # 4:2-11 |