Sitat: skrevet av gana | Nei mange av løftene i profetiene går jo langt utover den gamle pakt. |
Denne profetien avslutter den gamle pakt og introduserer Jesus med den nye og inn til den nye jord er her. Om du leser Daniel 2, 7 og 8 så avsluttes
de også med den nye jord men alle med forskjellige bilder på verdenshistorien.
Les innlegget en gang til:
"Dette var Israels oppgave, vitende eller uvitende:
1. Avslutte overtredelser. 2. Avslutte synden. 3. Opprette en forsoning for urettferdighet. 4. Opprette en evigvarende rettferdighet. 5. Sette segl
over syner og profetier. 6. Å utpeke Det Aller Helligste."
Dette gjorde den gamle pakts Israel, og deres tid i deres presteskap er over. Den nye pakt krevde at alle disse 6 punktene måtte oppfylles før den nye
pakts blod kunne komme.
Sitat: skrevet av gana | De tusen år som er nevnt i Åp tror jeg er tiden mellom Jesu første komme og han gjenkomst - jeg tror altså at det såkalte tusenårsrike er nå.
En riktig høyverdig tolkning dette som du bør tygge litt på
|
Den er tenkt på, tygd på.., og spyttet ut fordi Guds ord utelukker det totalt.
For det første omtales ikke ett tusenårsrike i Guds ord men tusen år oppe i himmelen, i Guds rike.
Her er teksten:
Åp 20,1-10 Og jeg så en engel stige ned fra himmelen, som hadde nøkkelen til avgrunnen og en stor lenke i sin hånd.
Og han grep dragen, den gamle slange, som er djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år og kastet ham i avgrunnen og lukket til og satte segl
over ham, forat han ikke lenger skulde forføre folkene, inntil de tusen år var til ende; og efter den tid skal han løses en kort stund.
Og jeg så troner, og de satte sig på dem, og det blev gitt dem makt til å holde dom; og jeg så deres sjeler som var blitt halshugget for Jesu
vidnesbyrds og for Guds ords skyld, og dem som ikke hadde tilbedt dyret eller dets billede, og som ikke hadde tatt merket på sin panne og på sin hånd;
og de blev levende og regjerte med Kristus i tusen år. Men de andre døde blev ikke levende igjen før de tusen år var til ende. Dette er den første
opstandelse. Salig og hellig er den som har del i den første opstandelse; over dem har den annen død ikke makt, men de skal være Guds og Kristi
prester og regjere med ham i tusen år.
Og når de tusen år er til ende, skal Satan løses av sitt fengsel. Og han skal gå ut for å forføre de folk som bor ved jordens fire hjørner, Gog og
Magog, for å samle dem til strid, og deres tall er som havets sand. Og de drog op over den vide jord og kringsatte de helliges leir og den elskede
stad. Og ild falt ned fra himmelen og fortærte dem. Og djevelen, som hadde forført dem, blev kastet i sjøen med ild og svovel, hvor dyret og den
falske profet var, og de skal pines dag og natt i all evighet.
Her ser vi at den første oppstandelse er etter Dyrets merke og at den andre oppstandelse er etter tusen år i himmelen. Ser vi etter tidligere i Åp så
ser vi at man blir hentet av Jesus ved Dyrets merke og den hendelsen kalles Harmageddon som kommer da ved de syv skåler/ plager. Etter de tusen år får
vi nok en oppstandelse men det er oppstandelsen av de som ikke trodde, til den endelige Dom og ildsjø. Dette oppgjør kalles Gog og Magogkrigen. Vi ser
også at himmelens Jerusalem kommer ned på denne jord etter de tusen år i himmelen men før ildsjøen, altså Gog og Magogkrigen vil himmelens Jerusalem
bli vitne til.
Åp 21,2 Og jeg så den hellige stad, det nye Jerusalem, stige ned av himmelen fra Gud, gjort i stand som en brud som er prydet for
sin brudgom.
Åp 20,8-9 Og han skal gå ut for å forføre de folk som bor ved jordens fire hjørner, Gog og Magog, for å samle dem til strid, og
deres tall er som havets sand. 9 Og de drog op over den vide jord og kringsatte de helliges leir og den elskede stad. Og ild falt ned fra himmelen og
fortærte dem.
Husk at Guds ord forteller en historie, og så forteller den plutselig historien om igjen, litt tilbake i tid, for å liksom repetere og understreke hva
som skjer.
Når dette er sagt så håper jeg du ser at etter Dyrets merke så er det en Domsavhandling i himmelen. Og Djevelen som er bundet på jorden har ingen å
forføre før den andre oppstandelse, det fordi alle mennesker som er igjen etter den første oppstandelse er døde. Ingen er igjen til å gravlegge de og
denne jord vil dermed ligge urørt i tusen år. |