Sitat: skrevet av Jerusalem | Sitat: skrevet av Nøttami | Sitat: skrevet av gana | "Jeg er kommet i min Fars navn, og dere tar ikke imot meg. Men om en annen kommer i sitt eget navn, så tar dere imot ham." ( Joh. 5,43)
Muligens er det en profeti om Antikrist dette, at denne andre også er en jøde og at mange jøder og kristne kommer til å bli lurt da.
Det er i alle fall en økende forventning blant mange kristne om at noe skal skje der nede i Israel - og en dag kommer han
kanskje nettopp ditt. Og om de da sier: "‘Se, han er ute i ødemarken’, så gå ikke dit ut, eller: ‘Se, han er i et rom
der inne’, så tro det ikke." For det er ikke Jesus, men noe annet, en annen jøde, en i sitt eget navn.
|
Det ligner jo, men jeg ville ikke ha brukt akkurat det verset som grunnlag for påstanden. Det andre verset du nevner tror jeg har mer med den
romersk-katolske eukaristien å gjøre; de sier at Jesus faktisk er tilstede i form av brød og vin, og bryter brødet -korsfester Han- gang på gang. Hver
gang de har messe "'i et rom der inne', så tro det ikke".
Ja, kristne venter på Kristus og jødene venter på David's Sønn, men Hinduene venter på Krishna, Muslimene på Imam
Mahdi, Buddistene på Buddha osv... alle verdens religioner venter på en Messias. Uansett hvor Antikrist kommer fra, så
kommer han til å bli ansett av verdens religioner som en Gud. Herodes var ikke opprinnelig en jøde, han var jo edomitt og faren hans (tror eg) var en
romersk stattholder, men han omvendte seg til jødedommen, ble innsatt av romerne som konge og prøvde å etterligne Messias' ved bl.a å bygge på
tempelet. |
Nei, å bryte brødet, er å gjøre det samme som først Jesus Kristus gjorde under det siste måltid og senere Apostlene gjorde, da de gjentok dette
måltidet, hver dag (Apg 2,46) At de alle på den måten bla. blir korsfestet med ham (de blir et ofret legeme med ham på korset) er en annen sak.
Gal 2:19 "Jeg er korsfestet med Kristus"
[Redigert den 26-9-2014 kl 18:49 av Jerusalem] |
For Jesus og disipplene hans var/er dette en minnestund, "gjør dette til minne om meg". Altså vi minnes det som ble utrettet på korset og det vi har
del i. Den katolske eukaristien derimot bryter brødet som om det faktisk er Jesus de bryter på nytt. Her igjen må du bruke litt tid på å forstå det
som blir sagt! Jeg er klar over at Jesus brøt brødet, men jeg er ògså klar over hva det betydde for dem og hva det ikke betyr for en troende kristen
idag. Gjør leksene dine... |