Opprinnelig postet av Kristnerd
Red anm: Vi har mottat svar fra NLM v. Ola Tulluan og Ernst Jan Halsne, og dette er publisert nedenfor etter disses ønske.
Sitat: |
NLM og karismatisk teologi
Gunnar og Olav («Kristnerd») spør i et åpent brev om NLM taler med to tunger når det gjelder Toronto-vekkelsen, soaking og karismatikk. Brevet er å
finne på nettet på Apologetisk Forum datert 20.01.2009.
Spørsmålet begrunnes med at NLM, som har tatt avstand fra Torontovekkelsen, ikke tar like klar avstand fra de samme impulser i den grad vi møter dem
gjennom norske kirker og organisasjoner. Som eksempel nevner Frikirken og Normisjon, og ikke minst ungdomsarrangementet Impuls.
Dersom NLM oppleves som en organisasjon som taler med to tunger, er det alvorlig enten det gjelder dette eller andre spørsmål. Selv om vi ikke kjenner
oss helt igjen i Gunnar/Olavs konklusjon, vil vi gi vår tilsvar på dette åpne brevet med ønske om at det kan være klargjørende.
Fra 1970-tallet og frem til i dag har karismatisk teologi gjort et betydelig inntog i norsk kristenliv. De ulike faser er grundig beskrevet på
Apologetisk Forum. Den kjenner vi oss igjen i.
Det er mye som kunne sies om den karismatiske teologi som vi mener ikke er forenlig med evangeliet og Luthersk teologi. Vår erfaring er at den med
årene også blir mer og mer ekstrem, stadfestet i nye former og manifestasjoner. Et eksempel på det er Duncan Smith sin opptreden på fjorårets
Oase-stevne, hvor til og med Oase ledelsen måtte gå ut og beklage deler av det som skjedde.
Det er mange ulike teologiske avskygninger innen karismatikken. Vår bekymring går i første rekke på at den henleder oppmerksomheten på direkte budskap
og åpenbaringer fra Gud, og mindre på bibelen som Guds åpenbaringsord. Vi mener det kan føre et menneske bort fra det profetiske og apostoliske
vitnesbyrd i bibelen og inn i en subjektiv opplevelse av hva Gud taler til oss om i dag. Vår tids soaking-feber er et typisk eksempel på det.
Som ledere i NLM advarer vi mot denne teologi og disse impulser, hvor de enn måtte komme fra. Særlig ber vi ledere og forkynnere være sitt ansvar
bevisst og følge med at vi ikke gir våre talerstoler eller møteansvar til dem som vil fremme en slik teologi og lære i våre forsamlinger og møter. Det
gjør vi uavhengig av om Gunnar/Olav utfordrer oss eller ikke. Andre må bedømme om vi har gjort det tydelig nok eller ofte nok.
Gunnar og Olav har gjort seg opp svært klare meninger om Impuls som arrangement for tenåringer og ungdom. I en av sine artikler spør de bl.a:
Er Impuls djevelens største verktøy i Norge i dag for å forføre folk til å tro at de er kristne uten å vite stort om hverken synd, omvendelse eller
dom?
Denne språkbruken avdekker en forskjell mellom Gunnar/Olav og NLM i måten vi omtaler andre på. I tillegg er deres konklusjoner og vidtrekkende
slutninger om Impuls, Normisjon og Frikirken ganske voldsomme og bombastiske. Vi ønsker ikke å bifalle disse ytringene. For vår del vil vi primært
advare mot en ubibelsk teologi og lære på prinsipielt grunnlag. Men fremfor alt tror vi at den beste måte å demme opp for fremmed teologi og lære på
er å forkynne bibelens budskap om synd og nåde til frelse og frigjørelse for dem som tar imot.
Ola Tulluan
Ernst Jan Halsne
| |