Opprinnelig postet av Jon
At Gud tar bolig blant mennesker er en ting; at Gud har en bolig i himmelen er en annen. Tempelet på jorden var kun et billede på tempelet i himmelen:
Sitat: |
fra Korinterbrevet 2 og 1
For vi vet at om det rives ned, dette teltet som er vårt jordiske hus, så har vi i himmelen en bygning som er fra Gud, et evig hus, som ikke er gjort
med hender. Mens vi er her, sukker og lengter vi etter å bli ikledd og omsluttet av vår himmelske bolig. (2kor5:1)
Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere? Dersom noen ødelegger Guds tempel, skal Gud ødelegge ham. For Guds tempel er hellig,
og dette tempelet er dere (1kor 3:16,17)
|
Den bygningen som er av Gud, som er i himmelen, men ikke er gjort med hender, det er Jesus som er vår Frelser og vår Gud, og den førstefødte av de
døde fordi han kom i menneskers lignelse, døde for våre synder og ble oppreist fra de døde og som nå er i himmelen. Det var i Jesu legeme Gud hadde
tatt bolig og derfor leser vi også i Åp 21 at ”Guds bolig er hos menneskene”. Det er samme budskap vi finner i 2.Kor 5, men noen vers lenger ned enn
du viser til, 2.Kor 5:15-19, men dette vil jeg ikke gå nærmere inn på nå fordi din forståelse av Bibelen er for mangelfull til at du kan gripe det.
Jeg er heller ikke i stand til å overbevise deg om det jeg ser i tekstens innhold. Det er det bare Den Hellige Ånd som kan og derfor overlater jeg den
oppgaven til han. Til forskjell fra de fleste kristne så begrenses ikke min forståelse av Åpenbaringsboken, verken kapittel 21 eller andre, til bare å
omtale det fremtidige, det som ikke har skjedd, men vel så mye det som allerede HAR skjedd.
Heb 12:18-24 er også et eksempel de fleste kristne oppfatter som en beskrivelse av fremtiden. Men det gjør ikke jeg. Det omtaler det som har skjed:
18 For dere er ikke kommet til et fjell som en kan føle på, til flammende ild og skyer, mørke og storm,
19 til basunlyd og en røst som talte slik at de som hørte den, bad om at det ikke måtte bli talt mer til dem.
20 For de kunne ikke utholde den befaling som ble gitt: Om det så er et dyr som berører fjellet, skal det steines!
21 Og så fryktelig var synet, at Moses sa: Jeg er slått av redsel og skjelver.
22 Men dere er kommet til Sions berg, til den levende Guds stad, det himmelske Jerusalem, til englenes myriader,
23 til høytidsskaren og menigheten av de førstefødte som er oppskrevet i himlene, til en dommer som er alles Gud, og til de fullendte rettferdiges
ånder,
24 til Jesus, mellommannen for en ny pakt, og til det rensende blod som taler bedre enn Abels blod. |