Denne tråden hadde benevnelsen om hva Guds ord sa om hva helvete er, noe jeg hadde lyst til å utype noe mer.
Om helvete kan en granske skriften og se etter andre benevnelser som til slutt gir et svar, hos Mark.9.43 er helvete nevnt som den uslokkelige ild.
Mark. 9.43: Uslokkelig ild, verset henviser til Matt.17.27 som handler om fisking i sjøen hvor den første fisken som kommer opp, og når en åpnet
munnen på den vil en finne en ”stater”
For å skjønne sammenhengen må en lese hva som fortelles i forkant om det med å betale tempelskatt, hvor Peter spurte om ikke Kapernaums mester ikke
betalte tempelskatt, og det gjorde han jo, men Jesus kom ham i forkjøpet og spurte Simon hvem av kongene på jorden krever toll og skatt av, sine barn
eller fremmede?
Han svarte: Av de fremmede. Jesus svarte da: Så er altså barna fri! (Matt.17.24-27)
En ”state`r”
En gammel gresk betegnelse på en hovedmynt i et myntsystem.
Helvete har nå ledet oss til myntsystemet, altså pengesystemet:
For pengekjærlighet er en rot til alt ondt. I sin lyst etter penger har noen faret vill i troen og har gjennomboret seg selv med mange piner.
(1.Tim.6.10)
Det er med andre ord pengesystemet som åpner opp for den uslokkelige ild med en ”stater” som befinner seg i den første fisken.
Nå vet vi at en stor fisk kom og slukte Jonas, som var i fiskens buk i tre dager. (Jon.2.1)
Denne fortellingen ligner den med rovfuglen hos Jes.46.11, ørnen, Ord.23.5:
Når du vender dine øyne mot rikdommen, så er den borte. For den gjør seg vinger, lik en ørn som flyr mot himmelen.
Se, en ørn farer opp og flyr og brer sine vinger ut over Bosra. Edoms kjemper blir på den dag til mote som en kvinne i barnsnød. (Jer.49.22)
Det er Agnene som skal brennes med uslokkelig ild:
Videre står det om den uslokkelige ild, altså helvete (Matt.17.27), Luk.3.16-17:
Da svarte Johannes dem alle og sa: Jeg døper dere med vann, men han som kommer etter meg er sterkere enn jeg. Jeg er ikke engang verdig til å løse
hans skorem. Han skal døpe dere med Den Hellige Ånd og ild.
Han har sin kasteskovl i hånden for å rense sin treskeplass og samle hveten i låven. Men agnene skal han brenne opp med uslokkelig ild.
Agnene er de ugudelige (Job.21.17-18)
Også karakterisert som en skog eller fjell som flammene setter i brann. (Salm.83.14-15)
Det er folkeslagene som larmer som mange vann, og bruser som havet (vannflommen) og jager dem (Damaskus og Israel, se også under Saulus) av sted som
agner for vinden på fjellene og som en støvvirvel for stormen. (Jes.17.12-13)
Da knustes på en gang både jernet og leiren, kobberet, sølvet og gullet. De ble som agner fra treskeplassen om sommeren, vinden tok det så det ikke
fantes spor etter det.
Men steinen som rammet billedstøtten (se dyrets bilde) ble til et stort fjell som fylte hele jorden. (Dan.2.35)
Gjør det, før Guds råd føder - som agner farer dagen fram - før Herrens brennende vrede kommer over dere, før Herrens vredes dag kommer over dere!
(Sef.2.2)
Altså er det vi mennesker som starter det som i Bibelen kalles helvete, ved en voldsom krig, men det står slett ikke evig utryddelse:
Men de himler og den jord som nå er, er ved det samme Guds ord spart til ilden. De blir holdt oppe til den dag da de ugudelige mennesker skal dømmes å
gå fortapt. (2.Pet.3.7)
Vi skal se at dette skjer på den dag da Gud skaper, (se også 1.m.1.) Mal.4.3:
Da skal dere tråkke ned de ugudelige (agnene). De skal være som aske under fotsålene deres på den dag jeg skaper, sier Herren, hærskarenes Gud.
Altså har ikke skapelsen begynt ennå.
Sammen med de ugudelige, vil jeg utrydde menneskene fra jorden, sier Herren. (Sef.1.3)
Mange kal bli renset, tvettet og prøvet. Men de ugudelige (agnene) skal bli ved å være ugudelige. Og ingen ugudelig skal forstå det. Men de
forstandige skal forstå det. (Dan.12.10)
Men de ugudelige er som det opprørte hav. Det kan ikke være stille, og bølgene skyller opp gjørme og mudder. (Jes.57.20)
Når de ugudelige kommer seg opp, gjemmer folk seg (det okkulte), men når de omkommer, da har de rettferdige fremgang. (Ord.28.28)
Når de rettferdige jubler, er alt herlighet og glede. Men når de ugudelige kommer seg opp, må en lete etter folk. (Ord.28.12)
De som ikke følger loven, roser de ugudelige. Men de som holder loven, går til kamp mot dem. (Ord.28.4)
For sju ganger faller den rettferdige og står opp igjen, men de ugudelige kastes over ende når ulykken kommer. (Ord.24.16)
De onde må bøye seg for de gode, og de ugudelige ved den rettferdiges porter. (Ord.14.19)
Når de ugudelige spirer som gresset, når alle de som gjør urett, blomstrer, så er det til deres ødeleggelse for evig tid. (Salm.92.8)
Herre, la meg ikke bli til skamme! For jeg kaller på deg. La ikke de ugudelige bli til skamme, bli tause i dødsriket. (Sal.31.18)
Si til dem: Så sant jeg lever, sier Herren Herren: Jeg har ikke behag i den ugudeliges død, men i at den ugudelige vender om fra sin ferd og lever.
Vend om, vend om fra deres onde veier! Hvorfor vil dere dø, Israels hus? (Esek.33.11)
Nå ser vi at selv ikke Gud gleder seg over at de ugudelige må gå til grunne og beskriver en ugudelig hersker slik:
Lik en brølende løve, lik en omfarende bjørn, slik er en ugudelig hersker over et fattig folk. (Ord.28.15)
Altså er det Juda som beskrives som den ledende ugudelige.
Gud har lagt en plan for å redde de ugudelige:
Esek.33.14-16:
Og når jeg sier til den ugudelige: Du skal visselig dø! - og han vender seg om fra sin synd og gjør rett og rettferdighet, så han, den ugudelige, gir
pant tilbake, godtgjør det han har røvet, følger livets bud, så han ikke gjør urett, da skal han visselig leve.
De på hans venstre side som er forbannet blir bedt om å vende bort fra Herren, til den evige ild, som er beredt for djevelen og hans engler.
(Matt.25.41)
Dette er før Den Hellige Ånds komme, og det nye liv.
For Satan selv skaper seg jo om til en lysets engel (2.Kor.11.14)
Ny himmel og ny jord.
Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var veket bort, og havet er ikke mer. (se ovenfor Jes..57.20)
Og jeg så den hellige stad, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand som en brud pyntet for sin brudgom.
Fra tronen hørte jeg en høy røst som sa: Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem og være deres Gud.
(Henvisning 2.Kor.6.16:
Og hva enighet er det mellom Guds tempel og avguder? Vi er jo den levende ¨Guds tempel, som Gud har sagt: Jeg vil bo hos dem og ferdes iblant dem,
jeg vil være deres Gud og de skal være mitt folk.)
Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne. Og døden skal ikke være mer, ikke sorg , ikke skrik, og ikke pine skal være mer. For de første ting er
veket bort. (Åp-21.1-4)
Men de feige og vantro og vanhellige og morderne og horekarene og trollmennene og avgudsdyrkerne og alle løgnerne - deres del skal være i sjøen som
brenner med ild og svovel. De er den annen død. (Åp.21.8)
Forklaringen om den annen død står hos Åp.20.14: Døden og dødsriket ble kastet i ildsjøen - dette er den annen død ildsjøen. (Henvisning Åp.2.1: Ånden
sier til menigheten: Den som seirer skal slett ikke rammes av den annen død)
Ikke evig liv? Evig død og evig pine? Døden og dødsriket skal ikke være mer, er to motstridende opplysninger, bli enig i hva som står i Bibelen og
ikke.
Når døden ikke skal finnes mer, vil der selvfølgelig ikke finnes noen evig død, men det som i virkeligheten dør er selve døden. Den evige pinen blir
borte sammen med den annen død, for da oppstår der evig liv, pinen tilhørte de første ting, men de er veket bort. |