Det er ett lite halmstrå som prestene i statskirka har
klynget seg til for å ”bevise” barnedåp :
"dåp av en hel husstand".
Vi kan lese om Kornelius i Apgj.10. Det står i Apgj 10,44:
”Mens Peter ennu talte disse ord, falt den Hellige Ånd på alle
dem som hørte ordet.”
Troen kommer av forkynnelsen!
Videre står det i vers 46
”for de hørte dem tale i tunger -- og lovprise Gud.”
Det virker rart å si at spedbarn var til stede i den hensikt
å høre Guds ord.
Det virker også merkelig å si at spedbarn talte i tunger
og lovpriste Gud,
for det gjorde disse som kom til troen den dagen.
Da alt dette skjedde bød Peter at de skulle døpes.
Når en vet at dåp den gang var full neddykkelse,
så blir det enda mer merkelig at spebarn ble døpt.
Dåp betyr neddyppelse.
Barnedåpen i statskirka skygger for evangeliet om Jesus,
og er med på å lure folk om hva det vil si å være født
på nytt.
Alterbokens dåpsteologi har lagt en klam hånd
over vår kirke.
Den innbiller folk at gjenfødelsen er skjedd,
der den ikke er skjedd.
Den virker slik at mange mennesker aldri blir kjent
med Jesus,
fordi de fikk høre at de allerede var Guds barn,
og hva trenger de mer da?
Bibelen forutsetter alltid at dåpen må være en bevisst
handling.
Som en lydighetshandling etter å ha mottatt frelsen,
kommer en til dåpen.
Ingen steder i NT tales det om å bæres til dåpen.
Er barnedåp bibelsk?
Jeg tror at vi alle må være enige om at troendedåp var
utgangspunktet i de første menighetene,
og fortsatt er det på misjonsmarken.
En starter ikke misjon ved å døpe spedbarn,
men ved å henvende seg til voksne med evangeliet.
Bibelen sier at det er en dåp (Efes 4,5).
Den taler ikke om en slags dåp blant troende
og en annen blant andre folk.
Det finnes ingen henvisning til barnedåp i bibelen.
Hvis man er gjenfødt, et Guds barn i barnedåpen,
hvorfor skulle det være nødvendig
siden å forkynne omvendelse for de samme?
Apgj 2,38 taler om omvendelse og tro på Jesus.
Omvendelse og så dåp.
”For det er tre som vitner. Ånden og vannet og blodet…”
(1.Johannes 5,7-8)
Ånden vitner med min ånd at jeg er Guds barn,
og er forenet med Gud i Kristus.
Vannet vitner utad at jeg har skilt lag med synden
og verden,
og viet meg til Herren for å høre ham til.
Blodet vitner innfor Gud at den frelste er
forent med ham og hører ham til.
H.E.Wisløff sa engang: ”La oss ikke glemme at det er
ved troen og dåpen at vi blir Guds barn”.
Legg merke til at han nevner troen før dåpen.
Dåpen er en proklamasjon og en handling som hjelper oss
til å få en dypere forståelse,
og komme nærmere Kristus. Det er en begravelse, en død.
Og det er en symbolsk handling.
De små barna hører Guds rike til, sier Jesus (Mark10,14).
Det står ikke et ord om dåp her
da Jesus velsignet barna.
Han sa at de tilhører Guds rike.
Guds rike består av slike.
Det vil si at vi voksne må få den samme uskyldighet
som barna ved at vi omvender oss (Matt 18,3).
Dermed har Jesus sagt at barnet er uskyldig
inntil det når skjells år og alder
og kan velge det onde eller det gode (Es 7,15)
Jeg tror ikke det er frelse i dåpen.
Frelst blir man bare ved personlig tro.
”For dersom du med din munn bekjenner at Jesus
er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud
oppvakte han fra de døde, da skal du bli frelst;
for med hjertet tror en til rettferdighet,
og med munnen bekjenner en til frelse.”
Rom 10,9-10.
http://www.nordenvinden.com/gunnarlund/dopen.html
|