Hvilke tegn kan en se etter dersom en skal avsløre DFP?
Men jeg frykter for at liksom slangen dåret Eva med sin list, slik skal også deres tanker bli fordervet og vendt bort fra den enkle og rene troskap
mot Kristus.
For om det kommer en til dere og forkynner en annen Jesus, som vi ikke har forkynt, eller om dere får en annen ånd, som dere ikke før har fått, eller
et annet evangelium, som dere ikke før har mottatt - da tåler dere det så gjerne. (2.Kor.11.3-4)
Hvem ble dåret og hvem ble det ikke? (Se henvisninger til v.3)
1.Tim.2.14: Og Adam ble ikke dåret, men kvinnen ble dåret og falt i overtredelse.
Går jeg ut på marken, se der ligger folk som er slått i hjel ved sverd. Går jeg inn i byen, se, der er sultens kvaler. For både profet og prest må dra
til et land som de ikke kjenner. (Jer.14.18)
Hykleri?
Det skjer ved hykleri av falske lærere, som er brennemerket i sin egen samvittighet (1.Tim.4.2)
Brennemerke
Og det skal skje: I stedet for balsam skal det være stank, i stedet for belte skal det være rep, i stedet for kunstig krusede krøller skal det være
skallet hode, og i stedet for vid kappe skal det være trang sekk, brennmerke istedenfor skjønnhet. (Jes.3.24)
Det forespeiles en sakte fremskridende utvikling, før brennemerke - skjønnhet.
Kan en bruke begrepet skjønnheten og udyret?
Jeg gjorde deg til mange tusen som vekstene på marken. Du vokste og ble stor og nådde den høyeste skjønnhet. Brystene ble faste, ditt hår vokste. Men
du var naken og bar. (Esek,16.7)
(Dersom en slår opp på oversikten over Esek.16.k. ser en at det er denne bestemte byen dette gjelder for.)
Fra Sion, skjønnhetens krone, stråler Gud fram. (Salm.50.2)
Alle de som går forbi på veien, slår hendene sammen over deg. De spotter og rister på hodet over Jerusalems datter: Er dette den byen de kalte
skjønnhetens krone, all jordens glede? (Klag.2.15)
Ord vi kan se nærmere på:
1.Balsam
2. Stank
3. Belte
4. Rep
5. Kunstige krusede krøller (lokker)
6. Skallet hode
7. Vid kappe
8. Trang sekk
9. Brystene
10. Håret som vokste
1. Med ett er Babel falt og er blitt knust. Gråt over henne, hent balsam for hennes smerte! Kanskje hun kunne leges. (Jer.51.8)
2. fienden fra Norden vil jeg drive langt bort fra dere, og jage ham til et tørt og øde land - hans fortropp til havet i øst, hans baktropp til havet
i vest. Stak skal stige opp fra ham, en motbydelig lukt. Altfor store ting har han satt seg fore. (Joel 2.20)
3. Rettferdighet skal være beltet han har om livet, trofasthet beltet om hans hofter (Jes.11.5)
4. Dersom en binder meg med nye rep som aldri har vært brukt til noe, så blir jeg svak og er som et annet menneske. (Dom.16.11)
5. Hans hode er som det fineste gull. Hans lokker er kruset, svarte som ravnen. (Høys.5.11)
6. Skallet - Klipp håret vekk for dine barns skyld, de som var din lyst! Gjør ditt hode så skallet som gribbens, for de er ført bort fra deg. (Mika
1.16, se punkt 10)
7. Johannes var kledd i en kappe av kamelhår og hadde et lærbelte om livet, og hans mat var gresshopper og vill honning. (Matt,3.4)
8. Og jeg vil gi mine to vitner å profetere i ett tusen to hundre og seksti dager, kledd i sekk. (Åp.11.3)
Men de skal svøpe seg i sekk, både mennesker og dyr. De skal rope til Gud av all makt, og vende om, hver fra sin onde vei og fra den urett som henger
ved deres hender.
Og jeg så da Lammet åpnet det sjette segl - og se: Det kom et stort jordskjelv, og solen ble svart som en sekk av hår, og hele månen ble som blod.
(Åp.6.12)
9. Med din fagre vekst ligner du en palme, og dine bryster er som druer. (Høys.7.7)
(Som druer i ørkenen fant jeg Israel som den tidligste frukt på et fikentre i dets
første tid...Hos.9.10)
10. Ditt hår er som en hjord av geiter som leirer seg nedover Gilead - fjellet.
(Høys.4.1)
Ditt hode hever seg liksom Karmel. Ditt bølgende hår er som purpur, kongen er
fanget i dine lokker. (Høys.7.5) |