Gal 3 (Mine uthevelser og mine kommentarer i parantes):
1 Uforstandige galatere! Hvem har forhekset dere, dere som har fått Jesus Kristus malt for øynene som den korsfestede?
2 Svar meg på én ting: Fikk dere Ånden ved lovgjerninger eller ved å høre og tro? (Ser du hva som skal til for å bli frelst? Ved å
HØRE! Herren sa til apostlene at ved de ord Han talte til dem var de blitt rene, og troen kommer av å høre forkynnelsen sier Paulus et annet sted.)
3 Er dere så uforstandige? Dere begynte ved Ånden, vil dere nå fullføre med menneskeverk?
4 Har dere opplevd alt dette forgjeves – hvis det da var forgjeves?
5 Han som gir dere Ånden og gjør under blant dere, gjør han det ved lovgjerninger eller ved at dere hører og tror?
6 Om Abraham heter det: Han trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig.
7 Så forstår dere at det er de som tror, som er Abrahams barn.
8 Skriften forutså at Gud ville rettferdiggjøre hedningene ved tro, og den forkynte på forhånd dette gode budskapet til
Abraham: I deg skal alle folkeslag velsignes.
9 Derfor blir de som tror, velsignet sammen med den troende Abraham.
10 Men de som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse. For det står skrevet: Forbannet er hver den som ikke holder fast
ved alt som står i lovboken, og gjør det den sier.
11 Og det er klart at ingen blir rettferdig for Gud ved loven, for det står skrevet: Den rettferdige skal leve ved
tro.
12 Loven spør ikke etter tro, men sier: Den som holder budene, skal leve ved dem.
13 Men Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld.
Og Rom 10,4:
For Kristus er lovens ende og mål, så hver den som tror, skal bli rettferdig for Gud.
og 9-13
9 For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst. 10 Med
hjertet tror vi så vi blir rettferdige for Gud, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst. 11 Skriften sier: Ingen som tror på ham,
skal bli til skamme. 12 For her er det ikke forskjell på jøde og greker. Alle har samme Herre, og han er rik nok for alle som påkaller ham. 13 Hver
den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.
Men du vil ikke overgi deg slik til Kristus før du ser at du er så overdådig fortapt slik du er i deg selv at det er komplett umulig for deg å frelse
deg selv. Dersom du nå søker etter en fortvilelse over dette - en frykt eller lignende, så vil du kanskje finne at ditt indre er ganske følelsesløst
overfor hele opplegget. Dette er også en del av saken - det bryr ditt indre ikke det minste at du ikke står rettferdig overfor Gud - at du er en
synder av verste slag.
Fornuften vil kanskje si deg at nå er håpet ute - du kan like greit gi opp og leve et liv i synd. Det er nettopp nå du skal kaste deg i Jesu Kristi
armer og gi blaffen i din egen fornuft hvis den sier deg hva jeg nevnte i forrige setning. Sett din lit til HAM og fra det øyeblikket du ser til Jesus
for å be om Hans rettferdighet så står du allerede kledt i frelsens kledning! Din kjortel er vasket i Lammets blod og dersom du dør nå, så vil dette
ordet du nevnte fra Åp 14,5 bli sagt om DEG!
I hans munn er ikke funnet løgn. Han er uten lyte.
For så virkelig er Jesu Kristi rettferdighet og så virkelig er Hans blod og muligheten din for å få vasket din kjortel der. Og når du da, kjære Leif,
leser ord som disse skal du kjenne fred, for fred er hva du har i vente.
Dersom jeg nå har forkynt noe galt, da irettesett meg noen og prøv hva jeg har sagt på Skriftens ord. Jeg tror aldeles ikke dere vil finne at noe er
galt, men snarere bli oppbygget i deres sjeler ettersom dere ser at dette er sannelig Guds nådes evangelium, og det gjelder for oss alle sammen.
Ære være Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd, som var, er og være skal EN Sann Gud, fra evighet og til evighet. Amen
[Redigert den 1/1/2006 av Lionheart] |