Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2    4
Forfatter: Tittel: Mot historiens klimaks/En undersøkende dom
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 8-6-2005 kl 10:30
Et bibelsk prinsipp


At hun er en kvinne og underviser i Ordet er vel også en ubibelsk kombinasjon ifølge Paulus.



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2005 kl 12:21


Elin,

jeg kan ikke finne noe "mildere" form for Shut Door-oppfatning hos EGW i tidsrommet 1844-1851. Her er et annet eksempel:

1845 - James White letter to the Cincinnati Day-Star, September 17, 1845

Bless God, dear Brother, there are many in Maine, who stand firm on the truth, unmoved, fixed, that we have had the "True Midnight Cry," and of course the Bridegroom has come, and the door is shut . . .
I tell you we need the shield of Faith now. While the Spiritualizers are pouring in one side, inducing some to "deny the only Lord God and our Savior Jesus Christ," on the other hand, Brethren J. and C. H. Pearson, and E. C. Clemons have given up the shut door, and are doing all they can to drag others to outer darkness.

---

James, by this time, had been in partnership with Ellen for over half a year. He wouldn't have written as he did if he knew from the visions that the Shut Door was an error.

(Dette utdraget er hentet fra nettsiden: http://www.ex-sda.com/36-shut-door.htm)

Hva hun trodde på skjedde alltid på bakgrunn av syner hun hadde hatt i forveien. Det skjedde ikke noe læreendring før etter august 1850 da den første personen ble konvertert til EGWs bevegelse. Da ble læren myket opp for å kunne godta nykonverterte.

Hva hun selv har sagt flere år i etterkant om denne Shut Door-perioden kan være greit å studere. Det som må få avgjørende betydning er hva som faktisk skjedde.


Taurus

[Redigert den 8-6-2005 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2005 kl 13:42
The Great Controversy


Elin,

for å ta et annet eksempel med "The Great Controversy" (Mot historiens klimaks): Offisielt skal EGW ha fått denne boken i et syn våren 1858, Lovett's Grove-synet. Omstendighetene rundt dette synet er beskrevet her:

http://www.interamerica.org/users/index.php?type=document&am...

Mens forskning på boken derimot viser at den består nesten bare av sitater mer eller mindre omskrevet fra andre forfattere. Nesten hvert eneste avsnitt skulle egentlig hatt fotnoter med referanser til disse øvrige forfatterne. Mer om dette her:

http://www.ellenwhite.org/rea/gcm.htm


Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2005 kl 22:35


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs


Jeg tror ikke at du, Elin, har fått med deg at i denne tråden er det flere som har kommet med kommentarer tog sitater som vise at Ellen White aldri var noen profet og aldri fikk noen av synene fra Gud som hun og adventgismen - og nu også du - hevder.

HAR JEG IKKE FÅTT MED MEG DET? HELT FEIL!!!!
DET ER JO DERFOR JEG SVARER?? ER IKKE DETTE ET FORUM FOR ANDRE MENINGER?

Både Adventistsamfunnet og du fører en lære som IKKE står seg mot Guds ord, Bibelen, noe blant annet også mine spørsmål til deg om Mat 5,17-18 og Rom 7,4 viser.

HELT FEIL! jEG BRUKTE KUN BIBELSITATER NÅR JEG SVARTE DEG, IKKE EGNE ELLER ANDRES KONKLUSJONER. sÅ DU IKKE DET? DU ER BARE IKKE ENIG, DET ER GREITT NOK, MEN DA ER DET DET DU SKAL SI.

Jeg synes det er skremmende at våre innlegg ikke synes å vekke din interesse i å gå til Bibelen, Guds ord, og se hva den virkelig sier oss.

HELT FEIL IGJEN. JEG GIKK NETTOPP TIL BIBELEN FOR Å GI DEG ET SVAR. JEG OPPLEVER AT DET JEG SKREV HARMONISERER MED RESTEN AV GUDS ORD

Hverken Adventistsamfunnet eller Ellen White utlegger Guds ord i tråd med Skriften og må av den grunn stemples som vranglære og forkastes.

HELT FEIL. JEG OPPLEVER JO AT DIN UTLEGGING IKKE ER I TRÅD MED SKRIFTEN.
:puzzled:

Elin, di besto ikke prøven på utleggingen av de to skriftstedene jeg spurte deg om, Rom 7,4. og Mat 5,17-18, men jeg vil gjerne at du korrigerer deg selv til du er i harmoni med Bibelen. Her har du bare avslørt at du er indoktrinert av adventismen fordi du bruker deres argumenter for å forklare, fremfor å gi en utlegging som harmonerer med Guds ord

JEG HAR ALDRI FÅTT NOEN OPPLÆRING AV ADVENTISTSAMFUNNET SOM SÅDAN, MEN HAR FORSØKT Å STUDERE BIBELEN PÅ FRITT GRUNNLAG OG DERETTER UNDERSØKT HVA ADVENTISTER OG MANGE ANDRE KIRKESAMFUNN SIER.
NÅR DET GJELDER ROM 7:4 HAR JEG OGSÅ OPPLEVD AT ADVENTISTER MENER FORSKJELLIG. SÅ ORDET INDOKTINERT BLIR BARE EN ANKLAGE.

Salvingen av et Aller Helligste (Helligdommen) som omtales i Daniel skjedde altså for ca. 2000 år siden. Den som vil benekte denne bibelske sannhet - noe jeg tror Elin gjør - må møte utfordringen å fortelle hvillken salving og hvilken helligdom og hvilken tid som omtales i dette verset, hvis de mener det ikke sikter til salvingen av Jesus som et Aller Helligste. Prøv den som vil, men det finnes ingen annen rimelig forklaring som vi kan få til å stemme overens med Bibelen.
HELT FEIL IGJEN. JEG MENER HER DET SAMME SOM DU!


SA DA MÅ VI VÆRE ENIGE OM AT VI ER UENIG. BEGGE LESER BIBELEN, MEN FORSTÅR DEN FORSKJELLIG.
ANKLAGER BEVISER VANLIGVIS BARE AT MAN HAR SLUPPET OPP FOR ARGUMENTER.
DET ER HELLER IKKE SÅ INSPIRERENDE Å SVARE PÅ INNLEGG SOM ER FULL AV ANKLAGER, MAN FÅR EN FORUTANELSE OM AT PERSONEN IKKE OPPRIKTIG VIL HØRE HVA DU HAR Å SI LIKEVEL.
JEG GÅR GJERNE INN OG SVARER PÅ DIN MOTUTLEGGELSE AV DISSE SKRIFTSTEDENE OG HVORFOR JEG TROR DIN TOLKNING ER EN MISFORSTÅELSE AV HVA PAULUS PRØVER Å SI. MEN DA VIL JEG HELST IKKE HØRE HELE TIDEN AT JEG IKKE BRUKER BIBELEN, AT JEG FORKASTER BIBELEN OSV.
FOR DET ER IKKE SANT!

MEN DETTE VAR JO EN TRÅD OM MOT HISTORIENS KLIMAKS/DEN UNDERSØKENDE DOM OG GIKK DA SÆRLIG INN PÅ FORFATTEREN AV FØRSTNEVNTE OG HENNES TROVERDIGHET.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-8-2005 kl 22:03
Verdensledelsen fester grepet


Resulosjon fra Generalkonferensen fjerner enhver tvil om hva som er SDA`s holdning til "Profetiens Ånd" (Ellen White).

Honør for klar tale!!!! :up:

http://www.ellenwhite.org/corner.htm

Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-4-2006 kl 01:01
Myten og sannheten - om Ellen G. White


For de med spesiell interesse for å sette seg inn i emnet adventismen og Wllen G. White finnes det mye dokumentert informasjon her på norsk:

http://www.ellenwhite.org/

Klikk deretter på det noske flagget oppe på siden, og vips så har du lesestoff til ettertanke.

Adventistene forsetter i sine norske blader å promotere profetinnens fortreffelighet. Les og bedøm selv!

mvh Bror

[Redigert den 4-4-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-4-2006 kl 15:25


Takk for dette, Bror! Jeg skal lese gjennom resten ved en senere anledning. Takk for et godt, evangelisk vitnesbyrd også! Jeg må desverre avgårde til T-banen nå - typisk!



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-5-2006 kl 22:42
Adventistenes verdensledelse aksjonerer MOT ytringfriheten.


Et av "varselropene" i adventistenes forkynnelse er at samvittighetsfriheten er truet. Derfor er det meget betenkelig det som kan leses her:

http://www.ellenwhite.org/news/n20060428.htm

Bror

[Redigert den 2-5-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 00:42


Disse har ingen ting med SDA gjøre.

"An independent source of information about Ellen White having no affiliation with the White Estate or the Seventh-day Adventist Church "



De bare forsøker å rettferdiggjøre seg selv ved deres valg, det samme gjør du bror.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 00:51


Her er no e å tygge på..

http://www.adventistbiblicalresearch.org/

http://maranathamedia.com.au/start/index.php?option=com_fron...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 08:48
Selvrettferdiggjørelse


LeifG; Du kommer stadig med difuse antydninger om at fakta opplysninger om hva som rører seg innen SDA er å rettferdiggjøre seg selv. Kan du være så snill å presisere mer hva du mener?

Har som sagt forståelse for at du ikke liker et kritisk søkelys på adventismen, men eg håper du vil være mer sakelig og forklarende når du skriver om andres selvrettferdiggjørelse.

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 10:05


Det gjelder også deg, du slenger ut linker for å sverte uten å være konkret.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 10:47


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Disse har ingen ting med SDA gjøre.

"An independent source of information about Ellen White having no affiliation with the White Estate or the Seventh-day Adventist Church "



De bare forsøker å rettferdiggjøre seg selv ved deres valg, det samme gjør du bror.


Jeg må advare deg LeifG.
Dersom det er slik at man ikke kan bruke en "independent source" uavhengig av SDA til å få fram flere sider av en "profets" liv og virke, og på den måten virkelig granske om vedkommende er en sann Guds profet og sendebud, ja dersom det er slik at man bare skal akseptere hva SDA selv sier om White uten å kunne stille spørsmålstegn med hennes liv å lære, da er du på svært tynn grunn.

Da må du for det første akseptere at disse spilleregler du legger opp til også må gjelde andre.
Med det mener jeg at du øyeblikkelig må slutte å sitere meg, eller andre på hvorfor Benny Hinn, Copeland, Hagin etc er vranglærere. Du må kun sitere ting fra deres egne nettsider.

Du må aldri finne på å åpne din munn om Jehovas vitner uten at du selv først blir et Jehovas vitne og legger deg under hele Vaktårnets lære og kontrollsystem.

Dette er spillereglene du legger opp til.

Men du ser vell selv hvor galt dette blir ?
Likeså Johovas vitners lære og praksis må kunne vurderes uten å selv bekjenne seg som Jehovas vitne, gransket mot Bibelen. Likeså Trosbevegelsens lære og praksis må kunne vurderes uten å først skulle ha deltatt på alle Benny Hinns møter, på samme måte må det være tillatt å rette et vurderende søkelys på Ellen White, for å finne ut: Er hun den sanne Guds profet (Budbærer) som SDA hevder at hun er? Og er den lære hun og SDA fremmer i tråd med Bibelen?

Glem ikke LeifG at Bror er tidligere SDA medlem, likeså er opphavsmannen av ellenwhite.org tidligere SDA medlem. Personer som tidligere elsket og opphøyet E.G.White likemye som du nå gjør. Inntil de så ting med hennes liv og lære som ikke stemte med Bibelen.

Dersom du nekter dem å tie om dette, da er du ikke bare forført selv, men du hindrer også andre i å vurdere hvorvidt dette "sendbudet" virkelig var av Gud og kom med en lære som stemmer med Bibelen.

Alle andre skal man kunne vurdere, men Ellen White skal man bare akseptere. Det er hva jeg sitter igjen med når jeg leser dine innlegg LeifG. Og en slik innstilling er livsfarlig, den er sekterisk og forførende. Dersom Ellen White ikke består testen, så må hun forkastes. Dersom hun består den, ja så kan man teste så mye man vill og hverken du eller SDA har noe å frykte.
Det er når man veier gullet at man finner ut om det er ekte.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 11:41


Jeg ber om å være konkret slik at det kan svares. Trdekk ut essensen i påstanden.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 12:45


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Jeg ber om å være konkret slik at det kan svares. Trdekk ut essensen i påstanden.


Vell, det gjelder i tilfelle begge to. Kan ikke se at du har vert så veldig konkret selv heller. Hva mener du f.eks. med at linken som Bror delte er at "de bare vil rettferdigjøre seg selv" ?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 14:43


Hvorfor se på andre? Guds Menighet er ikke gjort slik at man skal se på hverandre og så dømme sannheten, en skal se på Jesus og hva Han sier og så granske. Hvis man setter fokus på EGW og tror hun er nærmest Gud blir det galt, hvis man seter fokus på sin bror blir det galt for man finner bare feil. Man er dømt til å bli skuffet, det er kun Jesus og ikke ved å se på Daniel, Markus, Matteus eller noen annen man blir frelst. SDA er Guds menighet, SDA har alle krav og er de eneste som gjør Guds ord men ved å fokusere på menneskene i SDA blir det galt for fokuset er da dreid fra Jesus til noe annet. Det som skjer er at man ikke lenger ser frelsen i Guds verk fordi ens egen natur har valgt feil fokus.

Så hva sier Menigheten og hva sier mennesket? Hvem skal granskes, mennesker eller Menighetens holdepunkter, Guds ord? La Gud skille sauene i hjorden når tiden er inne. EGW fikk ikke noe garanti for frelsen hun, hun fikk selv advarsler om å holde seg til Ordet for å være sikret en frelse. Når mennesker søker hull vil man finne hull, når man søker Herren vil Herren la seg finne. Det man søker det blir man.

PS. jeg er ikke feiolfri bare så det er sagt men jeg håper du/ dere skjønner poenget..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 14:59


Når det gjelder den undersøkende dom var jeg inne på en av de nettsidene som bror refererte til og fant et regneeksempel på tidsperspektivet i denne domsprosessen.

Jeg har fått det inntrykket at dette er en seriell prosess der ett individ tas for seg av gangen. I den følgende utregningen av individuell behandlingstid i den undersøkende dom har jeg latt 2006 være avslutningsåret:

La oss foreta et lite regnestykke. La oss anta at den undersøkende dommen blir avsluttet i år 2006, etter å ha pågått i 162 år. La oss videre anta at en milliard mennesker faller under denne dommen. Hvor lang tid vil i så fall hvert enkelt navn få til rådighet?
Det er 60 sekunder i ett minutt. 1 time er 60 sekunder x 60, dvs. 3600 sekunder. Det er 24 timer i ett døgn, dvs. 3600 sekunder x 24 = 86 400 sekunder i ett døgn. Det er gjennomsnittlig 365 døgn pr. år, dvs. 86 400 sekunder x 365 = 31 536 000 sekunder i ett år. 162 år blir 31 536 000 x 162 = 5 108 832 000 sekunder (5,1 milliarder; 5,1*(10^9)). Deler vi dette siste tallet med 1 000 000 000 (en milliard) får vi 5,1 sekunder til rådighet pr. person. Øker vi tallet på de som kommer under denne dommen til 2 milliarder, får vi 2,55 sekunder til rådighet for hvert navn! Reduserer vi tallet på de som faller under dommen til 100 millioner, får vi 51 sekunder til rådighet for hvert enkelt navn.

Ved å endre parametrene i regnestykket vil man komme frem til andre resultater. Tror dere det er virkelig slik det foregår?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 15:50


Hallo, dette er eventyr... Jeg tror på Gud jeg.

Men det er det jeg sier, man finner alle mulige utveier for å rettferdiggjøre sitt valg. Men takk for avsløringen av seriøsiteten til de bak nettsiden. :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 17:07


Sitat:

SDA er Guds menighet, SDA har alle krav og er de eneste som gjør Guds ord


Det var sannelig ikke småtteri.

SDA er den eneste menighet som gjør Guds ord ja. Men å granske om en av deres opphavspersoner hadde en sann Bibelsk lære skal man ikke ha lov til å gjøre, for da dreier man fokuset bort fra Jesus.

Takk for klargjøringen LeifG, nå vet jeg hvor jeg har deg.

Kan ikke si annet enn at jeg kommer til å be for deg. For å argumentere med en som er så forblindet, det vet jeg ikke hvor mye hensikt det er i.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 18:21


LeifG,


Sitat:
Hallo, dette er eventyr... Jeg tror på Gud jeg.

Men det er det jeg sier, man finner alle mulige utveier for å rettferdiggjøre sitt valg. Men takk for avsløringen av seriøsiteten til de bak nettsiden.


Hvis det er andre forhold enn parametrene i regnestykket for den undersøkende dom som gjør at denne domshandlingen trekker ut i tid, så må du fortelle oss hva det er.

I utgangspunktet så vil det jo være slik at en undersøkelse tar tid og spesielt i tilfellet med den undersøkende dom og at de som utformet denne læresetningen hadde et tidsperspektiv for øye.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 20:43


Tid er ikke noe for Gud.

Problemet er mennesket for Jesus har gjort alt ferdig. Først skal Gud reise opp ett folk som forstår Guds ord og for at det skal være mulig må mennesket velge Hans ord slik det er. For at det skal skje må mennesket dø fra selvet, hate verden slik at øynene kan åpnes. Satan sørger for at verden blir så fæl at mennesket skjønner hva som er rett og galt når de får Guds ord. På denne måten taper ikke satan i forhold til Jesus bare men også mennesket vender seg fra satans syndige falne natur. Da kommer Jesus og alt er gjort klart til dette også fra den onde åndelige hærens side, det er mennesket som mangler..... og det tar sin naturlige gang.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 20:49


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Sitat:

SDA er Guds menighet, SDA har alle krav og er de eneste som gjør Guds ord


Det var sannelig ikke småtteri.

SDA er den eneste menighet som gjør Guds ord ja. Men å granske om en av deres opphavspersoner hadde en sann Bibelsk lære skal man ikke ha lov til å gjøre, for da dreier man fokuset bort fra Jesus.

Takk for klargjøringen LeifG, nå vet jeg hvor jeg har deg.

Kan ikke si annet enn at jeg kommer til å be for deg. For å argumentere med en som er så forblindet, det vet jeg ikke hvor mye hensikt det er i.



En har lov til å gjøre det en vil men da må man også tåle steken. EGW holdt alle Guds bud så vidt vi vet, hun sa til ordet og vitnesbyrdet, opphøyde Jesus og Ham alene. Det er grunnfundamentet i den kristne tro.

Hvilke andre menigheter holder Guds bud da?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 22:28
Det finnes ingen enstmmighet innenfor adventistmenigheten i dag om hva som er kristendommens egentlige kjerne.


Er SDA "Guds sanne menighet"?

Eg var en gang en som trodde dette og gikk fra hjem til hjem som fulltidsarbeider i 7 år med litteratur og brevskoleinnbydelser som bl.a. argumenterte for dette. Eg trodde også at EGW var en sann profet. Men da eg tok meg god tid til "en undersøkende dom" om hva adventistsamfunnet lærte om kristendommens egentlige kjerne, oppdaget eg en sterk
tvetydighet og forvirring i forkynnelsen av emnet "rettferdiggjørelse ved tro". Dette gjorde seg gjeldende både i skrift og tale.

Derfor er det alvorlig, slik eg oppfatter det, å markedsføre seg som "sannere enn selve sannheten" mens en samtidig bommer så dramatisk på målet i et av livets og Skriftens viktigste spørsmål.

Denne erfaringen er eg ikke alene om: http://www.ellenwhite.org/guests.htm

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 23:27


Har ingen problemer med å si meg enig i det men du dømmer ut ifra sovende menesker , ikke hva Guds ord sier og hva SDA står for, opprinnelig og faktisk blant endel mennesker rundt omkring. De fleste av de farer stille i dørene og plager ingen for få tåler sannheten. Hvem i SDA taler om Jesu natur?... Svært få. Hvem taler om rettferdiggjørelse ved tro? Svært få. Hvem taler om de tre englers budskap? Svært få. Hvem taler offentlig om de gamle helligdomstjenestene som er ett bilde på den kommende ting? Svært få. Men de som taler i enigheten for å vekke Guds folk,ære være de og Gud i det Høyeste. Så kom deg inn å si fra hvis du mener vi går feil fordi vi sover, du kan ikke melde deg ut på grunn av andre ugudelighet, da er du verre enn de.... 1888 budskapet har ikke begynt å lyde enda men det kommer.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-6-2006 kl 14:43
Adventismen anno 2006


Noen adventister liker å fremstille adventismen som en bevegelse som har endret seg i positiv retning i forhold til lov og evangelium. De har en vedtatt praksis når det gjelder tidligere medlemmer at de får tilsendt medlemsbladet "Adventnytt." I tillegg holder eg bladet "Tidens Tale". Gjennom mitt medlemsskap av den danske SDA-boklubben får eg også de bøker som kommer ut.
Eg bruker også litt tid på å være oppdatert på den online-forkynnelsen som er tilgjengelig gjennom foredrag av SDA-forkynnere. Mange av disse foredragene vil eg nok heller betegne som fårebedrag når det gjelder å lede mennesker til hvilen i Kristus. Og da kan en nok stille seg spørsmålet om deres mange aktiviteter har noen verdi.

Det som går igjen i deres forkynnelse er en tåkelgging av evangeliet ved å likestille rettferdiggjørelsen og helliggjørelsen. På denne måten gjør de helliggjørelsen og gjenfødelsen til vilkår for rettferdiggjørelsen. Dette er å degradere rettferdiggjørelsen og ender alltid i en slags åndelig eller svermerisk lovtrelldom.

I bladet "Adventnytt" nr.5 2006 under overskriften "Fikk du knekket Babylonkoden?" står det som følger: "Det er ikke bare det Gud gjør for oss som teller, men minst like mye det han ønsker å gjøre i våre liv og gjennom oss."

Det ser ut som om både forfattere, lærere og forkynnere innen SDA ribber evangeliet for dets frigjørende innhold. Det virker som om hele bevegelsen går omkring og speider etter Den Hellige Ånd i håp om at Han skal utføre det verk i ens hjerte som Kristus allerede gjorde som vår stedfortreder for over 2000 år siden.

Dette henger sammen med læren om "senregnet" som profetinnen EGW proklamerte i mange sammenhenger. Dette er en spesiell utgydelse av Ånden som skal gjøre den troende i stand til å bestå uten en mellomann innenfor Gud i trengseltiden.

En gjennomgang av adventismen slik den fremstår i dag viser at bevegelsen i sin iver etter å forsvare et liv i gode gjerninger og rettskaffenhet, som jo er en viktig del av kristendommen, er villige til å ofre evangeliet. Dersom dette forsetter tror eg adventistene fullstendig vil tape målet av synet og være helt ute av stand til å føre fortapte, ugudelige syndere til frelse og hvile i Jesus alene.

Og til sist vil en ikke vite hva som er verst: antnomismen (anti-lov - innstilling) eller lovtrelldommen. Dette er en utfordring som møter oss alle i forholdet mellom lov og evangelium.

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-7-2006 kl 14:26
Består Ellen White den bibelske testen på hvem som er en sann profet? Kan deler av adventistenes teologi være en åndelig form for avgudsdyrkelse?


I bladet Adventnytt nr.7/8-06 refereres det til et medarbeidermøte blant adventister på Himmerlandsgården ved byen Randers i Danmark i tiden 8. til 11. mai:

"Det var forfriskende å høre Cindy Tutsch redgjøre for hvordan vi kan ha stort utbytte av å lese Ellen G. Whites bøker i det nye millennium, at hun er like relevant for oss når vi skal møte de siste dager. Dette var et aktuelt teme som mange pastorer vil ha stor nytte av."

Denne "nytten" kan en lese grundig om her:

http://www.ellenwhite.org/egw35.htm

Fra samme samling refereres det også som følger:

"Professor Richard Davidson fra Andrews University holdt engasjerte og dyptpløyende innlegg helligdomstjenesten og de store høytidene og hvileken betydning det har for oss i dag. Han forklarte også tydelig ut fra hebreerbrevet at Jesus innviet templet da han for opp til himmelen etter oppstandelsen, og at han begyndte sin gjerning som vår øversteprest i det aller helligste i 1844."

Eg har med egne øyne og ører hørt og sett i en lignemde SDA-forsamling at følgende vers fra Jesaia 41,6 og 7 bli brukt på et godt bibelsk eksempel på å holde sammen og løfte i flokk:

Den ene hjelper den andre og sier til ham: "Ta freidig fatt!"
Mesteren setter mot i gullsmeden; den som banker metallet til med hammeren, oppmuntrer ham som slår op ambolten.
Han sier om loddingen:
"Den er god."
Så fester de bildet med nagler, for at det skal stå støtt.
(Jesaia 41,6.7)

Overskriften i 1978 oversettelsen er denne:

GUDEBILDER LAGET AV MENNESKER.

Bror



[Redigert den 17-7-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-7-2006 kl 18:05


Sitat:

Eg har med egne øyne og ører hørt og sett i en lignemde SDA-forsamling at følgende vers fra Jesaia 41,6 og 7 bli brukt på et godt bibelsk eksempel på å holde sammen og løfte i flokk:

Den ene hjelper den andre og sier til ham: "Ta freidig fatt!"
Mesteren setter mot i gullsmeden; den som banker metallet til med hammeren, oppmuntrer ham som slår op ambolten.
Han sier om loddingen:
"Den er god."
Så fester de bildet med nagler, for at det skal stå støtt.
(Jesaia 41,6.7)

Overskriften i 1978 oversettelsen er denne:

GUDEBILDER LAGET AV MENNESKER.


Vell, det skal ikke mye lesing i Jesaja kapittel 30-50 til å se at hovedtemaet i flere av disse kapitlene er at mennesket til stadig lager seg sine egne og falske guder. Det forkynnes dom omver slik avgudsdyrking, og formanes til omvendelse.

Så her er man virkelig på villspor om man ønsker å ta dette verset til inntekt for positivt dugnadsånd. Det er heller tvert i mot et vers om hvordan det går eksempelthvis går til når man lager seg en avgud.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Allan
Medlem
**




Innlegg: 60
Registrert: 15-8-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-8-2006 kl 21:14


En undersøkende domshandling før Jesus kommer igjen er ikke en ukjent tanke i Bibelen. Jeg synes det er litt overraskende at ikke flere kristne har sett dette.

Jesus forteller flere lignelser som tydelig viser at det vil finne sted en undersøkende dom, som vil avgjøre hvem som vil bli frelst eller ikke.

-I Matt 13,47 forteller Jesus en lignelse som viser at evangeliet vil samle mange mennesker. Imidlertid vil en domsprosess sortere ut de onde fra de rettferdige. Merk at begge grupper tilsynelatende har blitt fanget av noten, dvs. tatt imot evangeliet.

- I Matt 22 forteller Jesus en annen lignelse hvor en masse mennesker tok imot invitasjon til bryllup, dvs. de tok imot tilbud om frelse. Da brylluppet var ved å skulle begynne kom kongen inn og tok gjestene i øyesyn. Der møtte han en som ikke hadde bryllupsklær på seg, og fikk dermed ikke være med på brylluppet.

- Hebreerbrevets forfatter skriver at "det er menneskets lodd en gang og dø og deretter dom"

- Peter skriver tilogmed at "dommen skal begynne med Guds hus" (1Pet 4,17)

- Jakob forteller oss standarden i dommen og formaner oss til å "tale slik og handle slik som dem som skal dømmes etter frihetens lov" (Jak 2,12)

- Paulus skriver flere steder at guds folk skal opp til doms:
- "Vi skal alle åpenbares for Kristi domstol" (2Kor 5,10)
- "Vi skal jo alle stilles fram for Guds domstol" (Rom 14,10)
- "Jesus, skal dømme levende og døde" (2Tim 4,1)
- "Dette er et varsel om Guds rettferdige dom. I den skal dere finnes verdige til Guds rike" (2Tess 1,5)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Allan
Medlem
**




Innlegg: 60
Registrert: 15-8-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-8-2006 kl 22:34


Forøvrig synes jeg at kildevalget her (med noen unntak) kanskje ikke er det aller beste. Når jeg vil sette meg inn i hva et kirkesamfunn står for, vil jeg gjerne lese hva de skriver selv og ikke basere min forståelse på hva kritikerne sier. Om jeg skal lære om Bibelen, ville jeg kanskje ikke basere meg på skepticsannotatedbible.com ?

Håper noen er enige ;)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-8-2006 kl 00:14
Enig og uenig


Enig: Domsaspektet i Bibelen kan ikke bortforklares!

Uenig: Innholdet i "Den undersøkende dom" slik du finner den i boken "Mot historiens klimaks" av Ellen White ligger til åpen beskuelse for alle og enhver. Her er det rom for å være uenig eller enig alt etter hvilken briller en har på.

Et eksempel på dette finnes her:
http://www.presenttruthmag.com/7dayadventist/1844/11.html

Min personlige mening og begrunnelsen for den finnes i starten av denne tråden samt under tråden "Yom Kippur" i denne avdeling. Personlige erfaringer både på godt og ondt er vel et greit grunnlag å uttale seg på?

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Allan
Medlem
**




Innlegg: 60
Registrert: 15-8-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-8-2006 kl 10:03


Hei bror, du er ett av unntakene her. Min kommentar var ikke rettet mot deg. Jeg setter pris på måten du legger frem dine synspunkter. Det jeg tenker på er at jeg synes mange her har en holdning til den profetiske nådegave som indirekte sier: "avvis alt", i stedenfor "prøv alt".
Det er jo sistnevnte prinsipp som synes å være det bibelske: "Ringeakt ikke profetisk tale, men prøv alt, hold fast på det gode" (1Tess 5,20.21).

Når mange her nesten utelukkende siterer fra kilder som allerede har avvist en som mener å ha den profetiske nådegaven, kan jeg ikke annet enn å føle det hele noe ubibelsk. Hva om jødene i GT gikk til kritikerne av sine profeter for å finne ut av om det profetene sa var riktig? Det er ok og fair nok å avvise en som gjør krav på å være profet, men jeg synes det kanskje bør gjøres på bibelsk basis..?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Allan
Medlem
**




Innlegg: 60
Registrert: 15-8-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-8-2006 kl 18:46


Legger ved denne linken i tilfelle det er noen her som ønsker å høre litt om det aktuelle kirkesamfunnets syn på den undersøkende dom fra mer enn en side. Det var det eneste jeg i farten fant på norsk angående dette emnet.

http://kalender.forstander.dk/gudstjenester/Prdikener/Jens%2...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Allan
Medlem
**




Innlegg: 60
Registrert: 15-8-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-8-2006 kl 21:12


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Det som går igjen i deres forkynnelse er en tåkelgging av evangeliet ved å likestille rettferdiggjørelsen og helliggjørelsen. På denne måten gjør de helliggjørelsen og gjenfødelsen til vilkår for rettferdiggjørelsen. Dette er å degradere rettferdiggjørelsen og ender alltid i en slags åndelig eller svermerisk lovtrelldom.

Det ser ut som om både forfattere, lærere og forkynnere innen SDA ribber evangeliet for dets frigjørende innhold.

mvh Bror


Hei Bror, jeg ønsker bare å kommentere litt det du skriver her. Du skriver at man degraderer rettferdiggjørelsen om man legger for stor vekt på gjenfødelsen. Jeg forsøker å ikke legge større vekt på gjenfødelsen enn det Bibelen selv gjør.

Bibelen synes å si ganske tydelig at "uten at en blir født på ny kan han ikke se Guds rike" (Joh 3,16). Videre leser vi at "uten helliggjørelse skal ingen se Herren" (Heb 12,14). Hva hjelper tilgivelsen om man ikke har den nye fødsel eller helliggjørelsen? Er ikke frelsen det å hjelpe mennesket ut av synd?

Så langt jeg forstår Bibelen synes jeg å se at tilgivelse og gjenfødelse går hånd i hånd. Begge deler er jo av nåde, og ikke av gjerninger.

Frelsen i Bibelen beskrives ikke kun som tilgivelse for synd, men også som kraft til å avstå fra synd. (Ef 2,1-10, Titus 3,1-7). At frelsen inbefatter en forandring med oss, betyr jo ikke at den er av gjerninger. I Paulus og Bibelens verden er ikke den Hellige Ånds fornyelse av hjertet en 'gjerning' (jfr. Titus 3,5), og man kan derfor aldri kalle dette for en gjerningsreligion. Tvert imot synes dette å være mer av nåde enn en frelse som kun inbefatter tilgivelse.

Du skriver videre at "det ser ut som om både forfattere, lærere og forkynnere innen SDA ribber evangeliet for dets frigjørende innhold."
Jeg kan vanskelig se at man ribber evangeliet for dets frigjørende innhold ved å forkynne Guds kraft til seier over synd. Jesus sier at "hver den som gjør synd, er syndens trell" (Joh 8,34). De aller fleste kristne idag lærer at vi er treller og kan ikke være annet. Virkelig frihet må vel kanskje være å komme til Jesus og lesse av syndebyrden og bli satt i stand til å leve etter frihetens lov?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-8-2006 kl 22:56
Den nye fødsel og helliggjørelsen


Eg oppfatter Skriften slik at den lærer at den nye fødsel og helliggjørelsen også er av Gud og fra Gud. Evangeliet har alltid og vil alltid frembringe et "men". Det er evangeliets natur, slik er det bare.

Det finnes en tråd under denne avdeling som har tittelen "Adventismen og reformasjonen". Her finnes konklusjoner som er helt i tråd med hva som ble min erfaring med adventismens lære om hva frelse er og hvordan den er gitt oss av Gud som en fri gave. Det som er viktig er at her er det også tale om en lov om årsak og virkning. Som ellers i skaperverket kommer årsaken før virkningen. Virkningen er også en del av skapelsesakten.

Har også gjenngitt med tilatelse fra heftet "Forsoning og rettferdiggjørelse" fra boken "Ordet som aldri kan dø" av Olav Valen-Sendestad i tråden med samme tittel. Dette er et syn eg deler med Sendestad. Her vil du se at vi nok har litt forskjellig syn på hva frelsen er dersom eg fårstår deg rett.

mvh Bror



[Redigert den 28-8-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-9-2006 kl 21:12
Evangeliet, 1844, og Dommen


Adventistene studerer emnene omkring 1844 og "Den undersøkende dom" i sine sabbatskolestudier for tredje kvartal.

Dr. Fred Mazzaferri foretar en kritisk analyse. Alt ligger til åpen bedømmelse og etterprøvelse her:

http://www.truthorfables.com/In_Focus.htm

Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Allan
Medlem
**




Innlegg: 60
Registrert: 15-8-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-9-2006 kl 22:43


En undersøkelse om den undersøkende dom er kanskje ikke ferdig undersøkt før man undersøker litt fra begge sider..? :smilegrin:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-9-2006 kl 21:42
Undersøkelser


Hei Allan!

Ta en tur innom Aftenposten debatt under avdelingen "Religion og livssyn". Se de siste innleggene av
"Nyskjerrig5" i dag morges under tråden "Oppgjør med adventismens tologi og historie." Her finner du tankevekkende fakta om dette tema som burde være svært innteressant for både adventister og andre. Skulle gjerne lagt ut en link til dette, men min datakunnskap er begrenset.

Lykke til!

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 5-9-2006 kl 23:08


Sitat:
Opprinnelig postet av Allan
........
Frelsen i Bibelen beskrives ikke kun som tilgivelse for synd, men også som kraft til å avstå fra synd. (Ef 2,1-10, Titus 3,1-7). At frelsen inbefatter en forandring med oss, betyr jo ikke at den er av gjerninger. I Paulus og Bibelens verden er ikke den Hellige Ånds fornyelse av hjertet en 'gjerning' (jfr. Titus 3,5), og man kan derfor aldri kalle dette for en gjerningsreligion. Tvert imot synes dette å være mer av nåde enn en frelse som kun inbefatter tilgivelse.

Du skriver videre at "det ser ut som om både forfattere, lærere og forkynnere innen SDA ribber evangeliet for dets frigjørende innhold."
Jeg kan vanskelig se at man ribber evangeliet for dets frigjørende innhold ved å forkynne Guds kraft til seier over synd. Jesus sier at "hver den som gjør synd, er syndens trell" (Joh 8,34). De aller fleste kristne idag lærer at vi er treller og kan ikke være annet. Virkelig frihet må vel kanskje være å komme til Jesus og lesse av syndebyrden og bli satt i stand til å leve etter frihetens lov?


Her er det nok noe du misforstår, Allan. Din misforståelse av tekstene du refererer til ligger i at du ikke har den rette bibelske definisjonen av synd. Bibelens fulle definisjon av synd er ikke at det er lovbrudd mot tibudsloven slik vi har lært den å kjenne.

Bibelen sier ikke noe sted at vi får kraft til å leve et fullkomment liv helt uten å synde.

Hva er din egentlige definisjon av synd?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-9-2006 kl 08:57
Undersøkelser og kommiteer


Prøver meg med en link fra Aftenpostens debattsider om undersøkelser vedrørende SDA-doktrinen om 1844 og "Den
undersøkende dom":

http://debatt.aftenposten.no/Group.asp

Naviger nedover til avdelingen Religion & Livssyn og gå inn på tråden "Oppgjør med adventismens teologi og historie". Der finner du på side 8 noen innlegg av "Nyskjerrig5" som er tankevekkende fakta om dette tema.

mvh Bror




[Redigert den 6-9-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-9-2006 kl 16:39
Informativ og tankevekkende artikkel om å forlate en usunn forsamlig, samt noen fakta om Ellen White`s skrifter og vitnesbyrd for de engelsk-lesende.


Leaving an unhelthy Church...

Ellen G. White`s Writings Are Infallible?

Dette finnner du her: http://www.truthorfables.com/

Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Allan
Medlem
**




Innlegg: 60
Registrert: 15-8-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-9-2006 kl 19:03


Hei Bror, takker for linken til aftenpostens debattsider. Det var egentlig gjennom dine innlegg der at jeg fant veien til dette forumet. Jeg kan ikke delta i debatten i Aftenposten da jeg ikke har et norsk mobilnummer (studerer i utlandet).

Leste igjennom innleggene til "Nyskjerrig", og han siterer to av de mere kjente kritikerne av adventistenes forståelse av den undersøkende dom. Disse siteres i øst og vest fra vakttårent til lutherske debattfora :smilegrin: Det er skrevet en del svar på denne kritikken, et av dem kan leses her, om du er interessert: www.adventistbiblicalresearch.org/documents/investigative.pd...

Det er ikke slik at adventistenes tidsforståelse av den undersøkende dom står og faller med Dan 8,14.

Ved å kikke på jødenes høytider vil man se at Yom Kippur, som i jødisk tradisjon var en dommens dag kommer mot slutten av det jødiske religiøse år, men før den siste høytiden, løvhyttefesten.

Høytidene som innledet det jødiske religiøse år var:
-Påsken. Den var den første høytiden som ble oppfylt, iogmed Jesu soningsdød, og var starten på Jesu oppfyllelse av jødenes høytider.

-Pinsen kom umiddelbart etter påsken (50 dager), og ble oppfylt på pinsedag med åndens gaver osv, som vi kan lese om i Apg.

Høytidene som dannet avslutningen på året var:
-Yom Kippur
-Løvhyttefesten. En spesiell gledelig begivenhet hvor man bodde i løvhytter, og nøt godt av avlingen som var kommet i hus. Et fint bilde på de frelstes herlige fremtid i himmelen/den nye jord.

I Dan 7 ser Daniel at retten blir satt og bøker åpnet. Denne skulle begynne rundt den tiden da de 1260 årene ville opphøre: "Og de skal overgis i hans hånd for en tid, tider og en halv tid. Så blir retten satt" (Dan 7,25b-26a) Makten som ville forfølge Guds barn i denne tiden, identifiserte Luther som pavemakten. Denne mistet sin forfølgende makt i 1798.

At man i tillegg har Dan 8,14, som noen mener peker til en rettshandling som vil finne sted fra og med 1844 står dermed i samstemmighet med det som er nevnt ovenfor (Dan 7 og jødenes høytider).
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-9-2006 kl 10:40


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Prøver meg med en link fra Aftenpostens debattsider om undersøkelser vedrørende SDA-doktrinen om 1844 og "Den
undersøkende dom":

http://debatt.aftenposten.no/Group.asp

Naviger nedover til avdelingen Religion & Livssyn og gå inn på tråden "Oppgjør med adventismens teologi og historie". Der finner du på side 8 noen innlegg av "Nyskjerrig5" som er tankevekkende fakta om dette tema.

mvh Bror


[Redigert den 6-9-2006 av Bror]


Det var voldsomme mengder du har skrevet da :)

Kanskje kan du bearbeide det videre og gi ut en bok?

Direktelink til tråden "Oppgjør med adventismens teologi og historie" Aftenpostens forum.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-9-2006 kl 22:32
Hmmmm... Det ville i så fall bli "eventyret" om en sann røverhistorie fra virkeligheten!


;)

Takk for IT-konsulenthjelpa Kristnerd!!!

mvh Bror

[Redigert den 10-9-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-11-2006 kl 02:23
Er adventistsamfunnet en cult?


I magasinet LAMPLIGHTER juli/august 2006 rettes søkelyset på adventismen med spørsmålet om bevegelsen bærer kjennemerker på en cult. Her kan en også lese litt om adventismens mest profilerte forkynner i dag, Doug Batchelor.

http://www.exadventist.com/

LAMPLIGHTER Article on Seventh-day Adventism

Bror

[Redigert den 3-11-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2006 kl 01:25
Et grundig dokumentert oppgjør med Ellen Whites profetier og profetstatus.


Her er et eksempel på at et oppgjør med falske profetier hvor en kaller en spade for en spade kan være informativt uten å være uhøflig:

http://www.exadventist.com/Home/Profet/tabid/55/default.aspx

Bror

[Redigert den 13-11-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Allan
Medlem
**




Innlegg: 60
Registrert: 15-8-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-11-2006 kl 19:08


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Her er et eksempel på at et oppgjør med falske profetier hvor en kaller en spade for en spade kan være informativt uten å være uhøflig:

http://www.exadventist.com/Home/Profet/tabid/55/default.aspx

Bror

[Redigert den 13-11-2006 av Bror]



Hei Bror,

Jeg ser at du har stor tiltro til alle anti EGW/SDA internettsidene du henviser til. Om du ønsker kan vi gjerne gå gjennom noen av de påståtte falske profetiene som Ellen White kom med.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 24-11-2006 kl 21:38


Sitat:
Opprinnelig postet av Allan

Hei Bror,

Jeg ser at du har stor tiltro til alle anti EGW/SDA internettsidene du henviser til. Om du ønsker kan vi gjerne gå gjennom noen av de påståtte falske profetiene som Ellen White kom med.


Gjelder invitasjonen meg også?

I så fall har jeg spørsmål vedrørende Ellen Whites påståtte syner om den lukkede dør.

1) Bifaller du eller vil du benekte at Ellen White tolket synet hun fikk til at nådedøren var lukket og at det ikke lenger var mulig for uomvendte å omvende seg og bli frelst?

2) Bifaller du eller benekter du at det konsekvensen av Ellens Whites feiltolkning av synet resulterte i forståelsen at evangeliet ikke skulle forkynnes for uomvendte fordi det likevel ikke lenger var mulig for dem å oppnå omvendelse og frelse, og at dette faktisk var hva hun og flere tidlige adventist pionerer lærte og praktiserte?

3) Finner du dekning i Bibelen for at Jesus første gang gikk inn i den himmelske helligdom i 1844, slik blant annet Ellen White hevder og at hun skriver at dette ble vist henne i et syn?

4) Kan du kort beskrive hva Camden synet gikk ut på?

[Redigert den 24-11-2006 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-11-2006 kl 17:20


Sitat:
Opprinnelig postet av Allan
Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Her er et eksempel på at et oppgjør med falske profetier hvor en kaller en spade for en spade kan være informativt uten å være uhøflig:

http://www.exadventist.com/Home/Profet/tabid/55/default.aspx

Bror

[Redigert den 13-11-2006 av Bror]



Hei Bror,

Jeg ser at du har stor tiltro til alle anti EGW/SDA internettsidene du henviser til. Om du ønsker kan vi gjerne gå gjennom noen av de påståtte falske profetiene som Ellen White kom med.


Hei Allen!
Hvor mange falske profetier og åpenbaringer må en profet proklamere for det bør overveies om det kan være en av de mange falske profeter det advares mot i Skriften?

Her er et eksempel det er mulig å kontollere:

http://www.truthorfables.com/Camden_Vision.htm

Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Allan
Medlem
**




Innlegg: 60
Registrert: 15-8-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-11-2006 kl 12:55


Siden dere begge trekker frem det såkalte Camden synet (Camden, 29. Juni, 1851) kan jeg kanskje begynne med å kommentere det.

Dette synet er ikke skrevet av Ellen White slik "Truth or Fables" gir seg ut for, men ble utgitt av Chapin, en motstander av adventistene og spesielt Ellen White. Det var ikke noe syn i Camden 29 juni 1851, av den enkle grunn at Ellen White var et helt annet sted, på en konferense i West Milton, dokumentert i adventistenes månedlige blad Review and Herald.

Kanskje burde Chapin lest litt grundigere i Review and Herald slik at han ikke kom til å velge en dato for "synet" som enhver flittig leser kunne se ikke stemte.

En annen mulighet kan være at Chapin tenker på EGWs besøk i Camden en gang iløpet av vinteren 1849-50 hvor hun måtte irettesette en kvinne som levde i hykleri. Det er imidlertid ikke noe som tyder på at hun hadde et syn i den forbindelse.

Jeg synes nok at en profets sannhetsgehalt bør avgjøres på et mer autentisk materiale dvs. noe man er sikker på at hun selv har skrevet, enn å dømme henne på grunnlag av en sekundær kilde.

[Redigert den 26-11-2006 av Allan]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 26-11-2006 kl 14:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Allan
Siden dere begge trekker frem det såkalte Camden synet (Camden, 29. Juni, 1851) kan jeg kanskje begynne med å kommentere det.

Dette synet er ikke skrevet av Ellen White slik "Truth or Fables" gir seg ut for, men ble utgitt av Chapin, en motstander av adventistene og spesielt Ellen White. Det var ikke noe syn i Camden 29 juni 1851, av den enkle grunn at Ellen White var et helt annet sted, på en konferense i West Milton, dokumentert i adventistenes månedlige blad Review and Herald.

Kanskje burde Chapin lest litt grundigere i Review and Herald slik at han ikke kom til å velge en dato for "synet" som enhver flittig leser kunne se ikke stemte.

En annen mulighet kan være at Chapin tenker på EGWs besøk i Camden en gang iløpet av vinteren 1849-50 hvor hun måtte irettesette en kvinne som levde i hykleri. Det er imidlertid ikke noe som tyder på at hun hadde et syn i den forbindelse.

Jeg synes nok at en profets sannhetsgehalt bør avgjøres på et mer autentisk materiale dvs. noe man er sikker på at hun selv har skrevet, enn å dømme henne på grunnlag av en sekundær kilde.

[Redigert den 26-11-2006 av Allan]


Jeg innledet med å stille følgende spørsål som jeg ikke kan se at du har berørt i det hele tatt:

1) Bifaller du eller vil du benekte at Ellen White tolket synet hun fikk til at nådedøren var lukket og at det ikke lenger var mulig for uomvendte å omvende seg og bli frelst?

2) Bifaller du eller benekter du at det konsekvensen av Ellens Whites feiltolkning av synet resulterte i forståelsen at evangeliet ikke skulle forkynnes for uomvendte fordi det likevel ikke lenger var mulig for dem å oppnå omvendelse og frelse, og at dette faktisk var hva hun og flere tidlige adventist pionerer lærte og praktiserte?

3) Finner du dekning i Bibelen for at Jesus første gang gikk inn i den himmelske helligdom i 1844, slik blant annet Ellen White hevder og at hun skriver at dette ble vist henne i et syn?

Jeg imøteser ditt svar.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2    4

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen