Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Guds folk og lønninger
thoren
Juniormedlem
*




Innlegg: 7
Registrert: 30-9-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-10-2004 kl 15:28
Guds folk og lønninger


Hei!

Etter hovedoverskriften til VG i går at kirkelederne tjener for mye!! Hva syntes dere?
Se på denne linken
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=249453

Thoren
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 15-10-2004 kl 00:43


Hei Thoren.

Ærlig talt så synes jeg dette er en ganske uinteresant debatt. Det er umulig å finne noe fasitsvar på hva som er "for mye" eller ikke. Vi vil sansynligvis alle ha forskjellige meninger om dette, utifra vårt eget ståsted, inntekt og syn på penger generelt osv.

Det eneste jeg vil si, er at summene som folk får i lønn ikke alltid forteller den sanne historien, og at det bare er Gud som kjenner hjertene. èn kan tjene mye og være raus og gavmild, en annen kan tjene mindre og være gjerrig som bare det. (og motsatt....)

Jeg skulle ønske at pastorer og prester var så nøkterne som overhodet mulig, slik at de kunne gå fram som et godt eksempel for oss alle. Jeg kan allikevel ikke si at det automatisk er galt at en pastor tjener godt...

En lite tankekors: Har noen tenkt på at vi bruker uttrykket "å tjene penger" om lønnen vi mottar for utført arbeid?

En trell kan ikke tjene to herrer. Han vil hate den ene og elske den andre, eller holde seg til den ene og forakte den andre. Dere kan ikke tjene både Gud og Mammon.
Luk. 16,13

Gunnar. :o




[Edited on 14-10-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
thoren
Juniormedlem
*




Innlegg: 7
Registrert: 30-9-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-10-2004 kl 17:06
Ytringsfrihet


Hei!
Her er det ytringsfrihet. Hvis du syntes at mitt innleg er uintresant så ikke svar på det. Jeg må få si det jeg mener uten at andre skal be meg holde kjeft slik som de gjør i karismatiske menigheter. Det er jo en av disse grunnene for at vi har denne forum. For at vi skal si det vi mener.

thoren
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-10-2004 kl 22:19


Sitat:

Jeg må få si det jeg mener uten at andre skal be meg holde kjeft


Har noen ( Gunnar ) bedt deg holde kjeft ?

Jeg oppfatter
Sitat:

Ærlig talt så synes jeg dette er en ganske uinteresant debatt

som direkte svar på din lille
Sitat:

Hva syntes dere?


Desuten tror jeg ikke det var ment på deg, men generelt rundt vg's oppslag og oppstyret rundt dette. Jeg opplever innlegget ditt som litt sint, og som at du har misforstått hensikten med det Gunnar skrev. Selvfølgelig skal du kunne si hva du mener. Så... da kaster jeg ballen tilbake til deg, hva tenker du egentlig om dette med pastorer og kristen lederes lønninger ?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
thoren
Juniormedlem
*




Innlegg: 7
Registrert: 30-9-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-10-2004 kl 10:07


Nei han har ikke bedt meg holde kjeft. Jeg bøyer meg i støvet.Det beklager jeg Gunnar.

Hvem vil ikke tjene mye. Jeg vil sikkert du og mange andre vil. Det det er en kjensgjærning at sektledere lever i luksus av at medlemmene gir penger til de. Besøkte Levende ord en gang. Da brukte de ca et kvarter på en karismatiksk kolekttale før Flåten skulle tale. Nå har jeg bare vert der en gang, men vet ikke om de gjør det på hvert møte. For å si det slik. Flåten har bygget opp noe som(nesten) enhver kristenleder kan misunne. Bibelskole, Barne- Ungdomsskole og Videregående. De som bygger opp noe står jeg i respkt i på lik linje som Rimi Hagen , Idar Vollvik ,Røkke m.m. Så syntes jeg at de fortjener dette. Men jeg er litt betengt når det er en kristenleder som tjener dette. Nå er jeg ikke så kjent i Bibelen. men syntes at da Jesus sende ut disiplene så skulle de ha akkurat ha som de klarte seg. Og det står noen om Mammon.

Thoren
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 19-10-2004 kl 23:14


Hei Thoren.

Jeg kan være enig i at enkelte prester "tjener for mye". Det er bare det at jeg synes det er umulig å finne en felles plattform som kan definere hva som egentlig er "for mye" eller ikke.

Jeg kan ikke på grunnlag av stor inntekt og "luksusliv" alene, bedømme om en forkynner tjener mer enn det Gud har behag i. Det kan i beste fall bare være en indikator eller en bekreftelse på andre forhold vedrørende forkynneren.

Dersom vi derimot snakker om tienden, kollekt, press til å gi til Guds rike, manipulasjon for egen vinnings skyld osv, så har jeg mye mer på hjertet, og mange meninger om det som foregår i en del menigheter rundt omkring ang. pengespørsmål..

Mitt poeng er bare at jeg synes at det å ensidig fokusere på lønns-summen til forkynnere er bortkastet tid, og nyttesløst fordi det finnes ingen fasit som er gitt oss av Gud.

Gunnar.


[Edited on 19-10-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen