Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Jan Hanvold og Christian Science
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-7-2004 kl 11:20
Jan Hanvold og Christian Science


Jeg skal her ikke prøve å skape en sammenheng mellom Jan Hanvold og Christian Science, for en slik link eksisterer trolig ikke.

Læren er derimot påfallende lik.

Bla. er Jan Hanvold en varm tilhenger av "skapende ord"-teologien som går ut på at man bringer både velsignelse og forbannelse med et man sier (på alle felt).

På spørsmål om arvelige sykdommer blant kristne sa han at slike ikke eksisterte, men at fordi menneskene TRODDE de hadde en arvelig sykdom så fill de denne sykdommen. Altså kan man forbanne seg på samme måten man velsigner seg.

Han har tidligere utalt det slik:

Det man skaper i det åndelige manifisterer seg i det fysiske.

Altså er det åndelige verden egentlig den eneste virkelige. Alt som skjer i verden er egentlig åndelig.

Er ikke dette nøyaktig det samme som Christian Science?

At materie ikke finnes, og at det er det man skaper i den åndelige verden som manifisterer seg i den fysiske.



Jeg utfordrer de som leser dette til å påvise den store forskjellen mellom Christian Science og Jan Hanvolds lære!




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-7-2004 kl 15:08


Sitat:
Originally posted by Larss
Jeg skal her ikke prøve å skape en sammenheng mellom Jan Hanvold og Christian Science, for en slik link eksisterer trolig ikke.

Læren er derimot påfallende lik.

Bla. er Jan Hanvold en varm tilhenger av "skapende ord"-teologien som går ut på at man bringer både velsignelse og forbannelse med et man sier (på alle felt).

På spørsmål om arvelige sykdommer blant kristne sa han at slike ikke eksisterte, men at fordi menneskene TRODDE de hadde en arvelig sykdom så fill de denne sykdommen. Altså kan man forbanne seg på samme måten man velsigner seg.

Han har tidligere utalt det slik:

Det man skaper i det åndelige manifisterer seg i det fysiske.

Altså er det åndelige verden egentlig den eneste virkelige. Alt som skjer i verden er egentlig åndelig.

Er ikke dette nøyaktig det samme som Christian Science?

At materie ikke finnes, og at det er det man skaper i den åndelige verden som manifisterer seg i den fysiske.



Jeg utfordrer de som leser dette til å påvise den store forskjellen mellom Christian Science og Jan Hanvolds lære!


Jeg kan fortelle deg noe av problemet ditt: Det skapende ord er ikke SC, men bibelsk. Vil du ha skriftsteder?

At det som finnes i det åndelig manifesteres segi det fysiske er HELLER ikke typisk sc, men også biblsk. Det synligeer skapt av det usynlige. Skriftsteder?

Sitat:

Altså er det åndelige verden egentlig den eneste virkelige. Alt som skjer i verden er egentlig åndelig.
...
At materie ikke finnes, og at det er det man skaper i den åndelige verden som manifisterer seg i den fysiske.

Dette er som alle ser, DIN tolkning og konlkusjon av hva ev. Hanvold sa.

Hanvold har ikke fokynt
... at materie ikke finnes.
... at den fysiske verden ikke er virkelig.

Hvorfor vrir du det til på denne måten?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-7-2004 kl 16:10


Geirern:

Jeg spør ikke her hva du mener er Bibelsk. Det finnes jo mange som synes Christian Science er helt Bibelsk.

Det jeg spør om her er hva som skiller Jan Hanvolds lære og Christian Science lære på dette punktet spessielt, og ellers gennerelt?

Mener du foresten det er slik som Hanvold sier at man kan tro seg til sykdom som F. eks kreft? (f. eks fordi man tror en sykdom er arvelig)




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-7-2004 kl 18:20


Sitat:
Originally posted by Larss
Geirern:

Jeg spør ikke her hva du mener er Bibelsk. Det finnes jo mange som synes Christian Science er helt Bibelsk.


Den er grei, Larss, men du framla disse punktene som noe som er spesielt for SC, og så for å sammenligne det med hanvolds forkynnelse. Det blir feil, fordi SC har andre punkter som er spesielt for dem. Det var pointet mitt.

Ellers mener jeg at jeg svarte på spørsmålet ditt. Hva som skiller generelt mellom hanvold og SC, vet jeg ikke siden jeg aldri hører på Hanvold.

Sitat:

Mener du foresten at det er slik som Hanvold sier at man kan tro seg til sykdom som F. eks kreft? (f. eks fordi man tror en sykdom er arvelig)


Nei, der er jeg ikke helt enig med hanvold. Jeg tror endel sykdommer faktisk er arvelige...uansett om man tror det eller ikke.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen