Taurus
Juniorveteran
  
Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet
|
|
Nebukadnesars billedstøtte
Nebukadnesars billedstøtte fra Daniels bok i Bibelen symboliserer en rekkefølge av stormakter som har sine epoker i området rundt Israel.
Billedstøtten vil bli knust og selve gudsriket være underveis i henhold til følgende vers:
Dan., 2:44 Men på den tid da disse kongene rår, skal himmelens Gud opprette et rike som aldri i evighet går til grunne. Det riket skal ikke gå over
til noe annet folk. Det skal knuse og gjøre ende på alle de andre rikene, men selv skal det bestå i evighet. 45 Du så jo at en stein ble revet løs fra
fjellet, men ikke av menneskehender, og den knuste jernet, kobberet, leiren, sølvet og gullet. Den store Gud har nå kunngjort kongen det som heretter
skal skje. Drømmen er sann, og tydningen er pålitelig.»
Vi skal her komme frem til tidspunktet når denne steinen treffer billedstøtten og begynner med en tidsangivelse som gjentas flere ganger:
Daniel 4:16 ... Sju tider skal fare fram over ham.
Daniel 4:23 ... inntil sju tider har faret fram over ham.
Daniel 4:25 ... Sju tider skal fare fram over deg ...
Daniel 4:32 ... Sju tider skal fare fram over deg ...
Kan denne tidsperioden ha noe med billedstøtten i Nebukadnesars drøm å gjøre? Dreier de sju tidene seg om dens levealder? Det er naturlig å tenke slik
hvis vi antar at det dyret som er nevnt i Johannes Åpenbaring er det siste dyret i billedstøtten før billedstøtten knuses. Det siste dyret skal ha en
virketid på 3 1/2 tid, altså halvparten av de sju tidene. La oss se litt nærmere på dette.
Daniel gir oss det som er nødvendig for å finne begynnelsen på de sju tidene. Nebukadnesars regjeringstid begynte i år 605 f.Kr. I kap. 2, vers 1
stadfester Daniel at det andre året i Nebukadnesars regjeringstid var det året da Nebukadnesar begynte å få foruroligende drømmer. Dette var året 603
f.Kr. Tidspunktet for begynnelsen på Nebudkadnesars galskap er gitt i kap. 4, vers 29 som "Tolv måneder senere ..." Det er ikke gitt noe
annet tidspunkt mellom kap. 2, vers 1 og kap. 4, vers 29. Derfor må man regne begynnelsen på de sju tidene fra år 602 f.Kr.
Med tidsangivelser hentet fra Daniels bok og Johannes Åpenbaring kan de sju tidene fremstilles som følgende:
3 1/2 tid * 2, 42 måneder * 2 eller 1260 dager * 2 som er henholdsvis: 7 tider, 84 måneder eller 2520 dager og er tre forskjellige måter å uttrykke
samme tidsperiode på.
Hvis vi tar Ezekiel, kap 4, vers 6 om "én dag for hvert år" til etterretning og konsentrerer oss om de 2520 dagene, blir de 2520 dagene til
2520 år som altså skal regnes fra år 602 f.Kr. Disse 2520 årene må vi anta følger områdets kalender som retter seg etter månefasene. Ett år etter
denne kalenderen har 354,367 dager. Ett år etter solkalenderen har 365,242 dager.
2520 år etter månekalenderen blir, konvertert til solkalenderen:
2520 år * 354,367= 2445 år.
365,242
2445 år fremover i tid fra år 602 f.Kr. gir:
2445 år
- 602 f.Kr.
+ 1 år (korreksjon for manglende år 0)
=1844 e.Kr.
Taurus
[Edited on 6-9-2004 by Taurus]
|
|
Kristnerd
Administrator
      
Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet
|
|
Jeg forstår ikke helt hva du mener skulle ha skjedd, eller skjedde, i 1844. Jeg kjenner til at adventkirken hadde en forventning til Jesu gjenkomst
dette året, men at de nå forklarer at det ble gjort en forberedelseshandling i Himmelen i 1844.
Jeg vet (foreløbig) ikke mere om hva denne handlingen påstås å ha innbefattet. Dette er noe jeg ønsker å lese mere om.
Det er mer enn nok skriftmateriale i Bibelen til å avkrefte en slik framregning til "dommedag". Det står likefrem at man ikke skal spekulere
i dag og time. Ei heller gi seg hen i "ettetavler" for å bevise eller motbevise det ene eller andre.
Andre oppstillinger jeg har sett har kommet fram til at vi kunne forvente dommedag i 2000, 2002, og nå neste gang i 2020. Men når alle disse
utregninger er gjort i strid med Bibelske forbud, kan vi ikke gi dem noen autoritet uansett hvor mye de måtte bruke Bibelene som grunnlag. Om
prinsippet er galt kan man bruke hvilket materiale man vil, resultatet vil aldri bli riktig uansett.
«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
|
|
Lionheart
Seniorveteran
    
Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet
|
|
en tid, tider og en halv tid
"dette er gåtefull tale"
og de utvalgte vil få åpenbart hvem/hva/hvor. det er jeg ganske sikker på.
Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.
1Joh 4,10
|
|
Everaldo
Juniorveteran
  
Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet
|
|
I Apg 1:6 spør apostlene om det er på denne tid Jesus skal gjenreise riket for Israel. Jesus svarer slik: Det er ikke dere gitt å vite tider eller
timer som Faderen har fastsatt av sin egen makt.
Men nettopp dette, som vi eksplisitt ikke kan få vite noe om, dette setter kristne mennesker store ressurser inn på å finne ut av. (Samtidig forsømmes
den kristnes hovedoppgave - forkynnelsen.)
Dette minner så altfor mye om syndefallet: Alle trærne kunne vi spise av, unntatt dette ene. Men nettopp dette ene, forbudte, det måtte vi altså spise
av.
|
|
Gunnar
Grunnlegger
      
Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet
Humør: Liten mann, med en stor Gud.
|
|
Sitat: | Originally posted by Everaldo
Men nettopp dette, som vi eksplisitt ikke kan få vite noe om, dette setter kristne mennesker store ressurser inn på å finne ut av. (Samtidig forsømmes
den kristnes hovedoppgave - forkynnelsen.) |
Hei Everaldo.
Jeg er helt enig med deg i det du, og også Kristnerd sier. Vi har ikke lov til, og er ikke kalt til å prøve å regne ut tiden for hverken det ene eller
det andre, av de tingene som bibelen taler om.
Bare det at folk begynner med, eller er opptatt av, slike utregninger er en sterk indikasjon på at man har lagt inn på en kurs som både er farlig og
forførerisk.
Gunnar.
[Edited on 13-6-2004 by Gunnar]
|
|
Everaldo
Juniorveteran
  
Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet
|
|
Men der det er oss gitt å regne ut eller vite tider, så skal vi gi akt på det. F.eks. Daniel (9:1) fant, ved å studere Jeremias, at tiden Jerusalem
skulle ligge i ruiner var 70 år, som da snart var til ende.
|
|
Gunnar
Grunnlegger
      
Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet
Humør: Liten mann, med en stor Gud.
|
|
Sitat: | Originally posted by Everaldo
Men der det er oss gitt å regne ut eller vite tider, så skal vi gi akt på det. F.eks. Daniel (9:1) fant, ved å studere Jeremias, at tiden Jerusalem
skulle ligge i ruiner var 70 år, som da snart var til ende. |
Jupp 
Tenkte på trengselstiden, opprykkelsen, Jesu komme osv.
Gunnar.
|
|
Thomas
Seniormedlem
 
Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet
Humør:
|
|
Du har jo de som spår/regner ut fremtiden i Bibelen
(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe
usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten.
7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
|
|
Taurus
Juniorveteran
  
Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet
|
|
Kristnerd:
Det er rett og slett utregningen av levetiden til billedstøtten. Forklaringen på hva dette innebærer står jo i versene som jeg tok med fra Daniel
(Dan., 2:44-45) at Gudsriket begynner å knuse de andre rikene.
Det er jo forståelig at Faderen ikke har villet avsløre i detalj hva som skulle skje i fremtiden. Derfor fikk ikke disiplene vite det som Faderen
visste. Når profetier er kjent i detalj på forhånd, så vil jo det påvirke og endre historien slik at profetiene ikke blir oppfylt på den måten de
opprinnelig ble fremlagt på.
Imidlertid er det kommet hint i form av vage tidsangivelser slik som 2300 aftener og morgener, 1260 dager, en tid, tider og en halv tid, etc. Hvorfor
er disse tidsangivelsene kommet inn i bibelteksten hvis man absolutt ikke skulle vite noe om tid og sted? Det er jo rett og slett for at man skal
bruke dem når tiden er inne som verifisering av opfyllelsen av profetiene.
Tekst som omhandler fremtiden er tåkelagt og kodet litterært i symboler, spesielt i Johannes' Åpenbaring. Før profetier er oppfylt er det umulig
å vite hva tidsakser og billedlige symboler betyr, men etter at de er oppfylt hjelper disse hintene oss med å få det fullstendige bildet av hva som
har skjedd.
Taurus
|
|
soneh-chamas
Seniormedlem
 
Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet
Humør: Ved ånd og ved avmakt
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av Taurus
Disse 2520 årene må vi anta følger områdets kalender som retter seg etter månefasene. Ett år etter denne kalenderen har 354,367 dager. Ett år etter
solkalenderen har 365,242 dager.
|
Det stemmer at kalenderen til folkeslaget som overrant og overtok hele midtøsten og nord-afrika på 600-tallet e.Kr er en ren månekalender, basert på
direkte observasjon av måne-fasene. Før dette var imidlertid mere avanserte kalendre i bruk.
I det gamle Babylonia fra rundt 2000 f.Kr. hadde man en hybrid, hvor kalenderen fulgte månen, men noen år fikk lagt inn en ekstra 13. måned for å
holde takt med solåret.
Senere (rundt 499 f.Kr.) innførte de en matematisk formalisert versjon av denne, hvor hvert år har i snitt rundt 365 døgn. (Systemet er nesten
identisk med den hebraiske kalender, hvor årets gj.lengde er 365.2468 døgn).
Kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hebrew_calendar
http://en.wikipedia.org/wiki/Metonic_cycle
Så jeg synes begrepet "områdets kalender" trenger mere utdyping.
Hilsen Soneh Chamas.
[Redigert den 10-11-2006 av soneh-chamas]
|
|
Taurus
Juniorveteran
  
Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet
|
|
soneh,
de 1260 dagene er også omskrevet slik:
Åp. 11:10....For disse to profetene hadde vært en plage for dem som bor på jorden. 11 Men etter tre og en halv dag kom det livsånde fra Gud i dem.
Her mener jeg det ligger ukesymbolikk i uttrykket tre og en halv dag, eraen for de to profetene som var en plage for de som bor på jorden. Tre og en
halv dag er halvparten av en uke og vi må gå bakover i tid for å finne de første tre og en halv dagene, for de to vitnene/profetene og Dyret har sitt
virke rett i forveien for gudsrikets endelige frembrudd. Hele uken på sju dager må ha samme tidsformat.
Jeg skal være enig i at uttrykket "områdets kalender" er et vagt uttrykk, men jeg er overbevist om at det er de siste tre og en halv tidene som setter
kalenderstandarden for hele perioden på sju tider.
|
|
Taurus
Juniorveteran
  
Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet
|
|
Et annet viktig moment som gjør at jeg kan hevde at Dyret har siste halvdel av billedstøttens 7 tider, er dette verset:
Åp., 13:2 Dyret jeg så, lignet en leopard, men hadde føtter som en bjørn og gap som en løve. Draken gav det sin kraft og sin trone og stor makt.
nemlig at Dyret settes i sammenheng med løven, bjørnen og leoparden som har første halvdel av billedstøtten.
|
|
BiZ
Seniormedlem
 
Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet
Humør: Overrasket
|
|
Utrolig interessant tema.
Kristnerd har rett i det han sier om at adventistene forventet Jesu gjenkomst i (først 1843, så) 1844. Men etter nærmere studier av Daniel og
Åpenbaringsboken, ble det oppdaget at helligdommen som skulle renses ikke var den jordiske helligdommen slik adventistene trodde, men den himmelske
(det jødene gjorde når de la hendene på geiten og sendte den ut i ødemarken, for å fjerne all synden som hadde hopet seg opp ved helligdommen pga.
soningsofferne til folket). Adventistene tror at helligjørelsen av den himmelske helligdommen startet i 1844 og at den vil vare helt til Jesus
forlater Himmelen og henter sine barn hjem til seg. 
[Redigert den 20-3-2008 av BiZ]
|
|
Lexus
Veteran
   
Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
Den optimale tid for Jesu gjenkomst er når alle de profetiske ord i Bibelen er gått i oppfyllelse.
Lexus
|
|
TheaLinnea
Medlem

Innlegg: 41
Registrert: 5-9-2008
Brukeren er frakoblet
|
|
Hva betyr de forskjellige delene av den billedstøtten som Nebukadnesar så i sin drøm?
Det er tydelig at billedstøtten har å gjøre med herredømmet over jorden og med Guds hensikt angående dette herredømmet. Dette framgår av Daniels
inspirerte tydning av drømmen. Hodet av gull stod for Nebukadnesar, som med Guds tillatelse var blitt verdenshersker og, noe som var av enda større
betydning, hadde omstyrtet Juda rike, det forbilledlige Guds rike. Men når Daniel sier: «Du selv er hodet av gull», mener han etter alt å dømme ikke
at hodet utelukkende står for Nebukadnesar. Ettersom de andre kroppsdelene står for kongeriker, er hodet trolig et symbol på dynastiet av
babylonerkonger fra Nebukadnesar av og fram til Babylons fall på kong Nabonids og hans sønn Belsasars tid. – Da 2: 37, 38.
Brystet og armene av sølv må således være et bilde på det medopersiske verdensrike, som omstyrtet Babylon i 539 f.v.t. Det var «ringere» enn det
babylonske dynasti, men ikke i den forstand at det hadde et mindre maktområde eller var svakere i militær eller økonomisk henseende. Det at Babylon
rangeres høyere enn Medo-Persia, kan derfor henspille på at det var Babylon som omstyrtet det forbilledlige Guds rike i Jerusalem, noe Medo-Persia
aldri gjorde. Det medopersiske dynasti av verdensherskere endte med Dareios III (Kodomannos), hvis hær ble slått av makedonieren Aleksander den store
i 331 f.v.t. Billedstøttens mage og lår av kobber var altså et bilde på Hellas. – Da 2: 39.
Den greske, eller hellenske, dominans fortsatte selv etter at riket var blitt delt, men til slutt ble området innlemmet i det voksende Romerriket. På
billedstøtten er altså det romerske verdensrike representert ved et mindre verdifullt, men hardere og sterkere metall enn kobber, nemlig jern, som
bena på den store billedstøtten bestod av. At romerne hadde makt til å nedkjempe og knuse alle riker som gjorde motstand, slik det var forutsagt i
profetien, er et velkjent historisk faktum. (Da 2: 40) Men billedstøttens ben og føtter kan ikke være et bilde på bare Romerriket, for den siste delen
av den profetiske drømmen, det at den symbolske steinen ble brutt løs fra fjellet og kom og knuste billedstøtten og fylte hele jorden, ble ikke
oppfylt i forbindelse med Romerriket.
Det er derfor en del bibelkommentatorer som er av samme oppfatning som M.F. Unger, som sier: «Nebukadnesars drøm, som Daniel tydet, handler om hvordan
’hedningenes tider’ forløper og ender (Luk. 21: 24; Åp. 16: 19) – det vil si tidene for den hedenske verdensmakt som skal bli tilintetgjort ved Kristi
annet komme. . . . De ti tærne henspiller på den tilstand det hedenske verdensherredømme befinner seg i på den tiden da Den knusende steinen vender
tilbake (Dan. 2: 34, 35). . . . Ved Kristi første komme fant ikke dette knusende slaget sted, og man hadde heller ikke den tilstanden som de ti tærne
er et bilde på.» (Unger’s Bible Dictionary, 1965, s. 516) Daniel sa da også til Nebukadnesar at drømmen dreide seg om «hva som skal skje i dagenes
siste del» Da 2: 28, og siden det sies i klartekst at den symbolske steinen er et bilde på Guds rike, er det rimelig å anta at det herredømme som
billedstøttens ben og føtter av jern er et bilde på, skulle strekke seg fram til den tiden da Riket skulle bli opprettet, og til den tiden da Riket
skulle gå til handling for å «knuse og gjøre ende på alle disse rikene». – Da 2: 44.
Historien viser at det romerske rike, som riktignok fikk en forlengelse i form av det «hellige» tysk-romerske rike, med tiden måtte vike plassen for
Britannia, som tidligere hadde vært underlagt Romerriket, men som etter hvert hadde fått stadig større makt. På grunn av de nære båndene mellom
Storbritannia og De forente stater i nyere tid blir disse nasjonene ofte omtalt som den angloamerikanske verdensmakt, den dominerende maktfaktor på
verdensskueplassen i dag.
Blandingen av jern og leire i den kolossale billedstøttens tær er et treffende bilde på den tilstand som til slutt skulle gjøre seg gjeldende på den
verdenspolitiske arena. Leire er andre steder i Bibelen brukt som et bilde på mennesket, som er dannet av jordens støv. (Job 10: 9; Jes 29: 16; Ro 9:
20, 21) I Daniels tydning av drømmen ser det også ut til at det settes likhetstegn mellom leiren og «menneskenes avkom», og det sies at innblandingen
av dette skaper skrøpelighet i det som billedstøttens ti tær er et bilde på. Dette henspiller på at jernets styrke og sammenholdende kraft skulle være
svekket med hensyn til den måten de jordiske riker til slutt skulle utøve sitt verdensherredømme på. (Da 2: 41–43) Folk flest skulle få større
innflytelse på hva myndighetene gjorde. Ettersom tallet ti i Bibelen gjennomført er brukt som bilde på fullstendighet, betegner de ti tærne tydeligvis
hele det verdensomfattende politiske system på den tiden da Guds rike blir opprettet og går til handling overfor verdensmaktene. – Jf. Åp 17: 12–14.
Det er ingen direkte sammenheng mellom den billedstøtten av gull som Nebukadnesar senere reiste på Dura-sletten, og den kolossale billedstøtten i den
drømmen han hadde. I betraktning av målene – den var 60 alen (27 m) høy og bare 6 alen (2,7 m) bred (forholdet ti til én) – er det usannsynlig at det
var en statue som forestilte et menneske, hvis den da ikke hadde en svært høy sokkel, en som var høyere enn selve statuen. Menneskekroppens
proporsjoner når det gjelder høyde i forhold til bredde, er bare fire til én. Billedstøtten kan derfor ha hatt en mer symbolsk karakter. Den lignet
kanskje på obeliskene i oldtidens Egypt. – Da 3: 1.
|
|
Taurus
Juniorveteran
  
Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet
|
|
Følgende kan tjene som et bevis på at de 1000 årene som er omtalt i Åp. er på slutten av billedstøttens og dermed dens 4. dyrs (Dyrets) eksistenstid
og Dyrets 3 1/2 tider må inneholde de 1000 årene. Dyret og dets merke hadde en viss margin før de 1000 årene (Åp., 20:4), men ingen margin etter de
1000 årene ifølge Åp., 19:20:
For å avgjøre om Dyret og den falske profeten ender i ildsjøen før eller etter de 1000 årene, og paralellt med dette om de tre englenes budskap (Åp.,
14) gjelder før eller etter de tusen årene, skal vi se litt på dragens/den gamle slangens/djevelens livsløp etter Dyrets tilsynekomst.
Følgende vers vitner om at de lever tett sammen:
Åp., 12:3 Også et annet tegn viste seg på himmelen, en stor, ildrød drage med sju hoder og ti horn. På hodene hadde den sju kroner.
Følgende vers viser at dragen holdt Dyret oppe:
Åp., 13:2 Dyret jeg så, lignet en leopard, men hadde føtter som en bjørn og gap som en løve. Dragen ga det sin kraft og sin trone og stor makt.
I dragens livsløp sammen med Dyret og videre i historien er det tre kritiske tidspunkter for dragen, der ett av dem kan være aktuelt for når Dyret og
den falske profeten kastes i ildsjøen:
1. Når dragen/slangen/djevelen/Satan bindes for de 1000 årene. (Åp., 20:2).
2. Når dragen/slangen/djevelen/Satan slippes løs for en kort periode etter de 1000 årene. (Åp., 20:3).
3. Når dragen/slangen/djevelen/Satan kastes i ildsjøen etter den korte perioden i frihet. (Åp., 20:10)
Punkt 3 er uaktuelt som tidspunkt for når Dyret og den falske profeten ender i ildsjøen, for da er de allerede havnet i ildsjøen, ifølge Åp., 20:10.
Dermed er det bare ett av punktene 1 og 2 som kan være aktuelt.
Dyret og den falske profeten havner i ildsjøen etter at dyret og jordens konger med sine hærer har samlet seg til krig mot rytteren på hesten og hans
hærskarer, jfr.:
Åp., 19:19 Og jeg så dyret og jordens konger med sine hærer samlet til krig mot rytteren på hesten og hans hærskarer. 20 Men dyret ble fanget, sammen
med den falske profeten, han som i dyrets tjeneste gjorde underfulle tegn og med dem forførte alle som tok dyrets merke og tilba bildet av det. Begge
ble kastet levende i ildsjøen som brenner med svovel.
Men når dette krigsoppbudet skjer med Dyret, jordens konger og deres hærer, må dragen/slangen/djevelen/Satan være sluppet løs etter de 1000 årene og
ha begynt å forføre folkene i alle fire verdenshjørner og samle dem til strid, ifølge:
Åp., 20:7 Når de tusen år er til ende, skal Satan slippes løs fra sitt fengsel. 8 Han skal dra ut og forføre folkene i alle fire verdenshjørner, Gog
og Magog, og samle dem til strid. Og de er tallrike som havets sand.
Før dette er dragen/slangen/djevelen/Satan en supporter for Dyret og er bundet i 1000 år. Dermed er det altså punkt 2 over som gjelder, at Dyret og
den falske profeten ender i ildsjøen tidlig i den korte perioden slangen er løs etter de 1000 årene. Da er også de 1000 årene helt på slutten av det
4. dyrets og billedstøttens levetid, og da må følgende gjelde:
Engel nr. 1 kunngjør timen for Guds dom, ifølge:
Åp., 14:7 Han ropte med høy røst: «Frykt Gud og gi ham æren! For nå er timen kommet da han skal holde dom. Tilbe ham som skapte himmel og jord, hav og
kilder!»
I timen for Guds dom kommer Øverstepresten for andre gang. Dette med at Øverstepresten kommer i Timen til lyden av basunen med den påfølgende Dommens
Dag, er bygd opp etter samme prinsipp som Basunenes høytid og deretter øverstepresten og blodofferet og så Yom Kippur (doms- og forsoningsdagen) i det
gamle Israel.
Frelsen for de som venter på ham ifølge Hebr. 9,28, kan ikke avsluttes før den store flokken har vasket sine kapper hvite i Lammets blod (Åp., 7:14).
Dette kan bare skje på Dommens Dag etter at Øverstepresten har kommet i forveien i Timen.
Så kunngjør engel nr. 2 at Babylon den Store er falt:
Åp., 14: 8 En annen engel fulgte etter og sa: «Falt, falt er Babylon den store, hun som har skjenket alle folkeslag med vredens vin fra sitt horeliv!»
Når billedstøtten styrter sammen, styrter samtidig også det 4. dyret i billedstøtten. Men på dette 4. dyret rir Babylon den Store (Åp., 17:3-5).
Babylon den Store må da styrte samtidig med billedstøtten og det 4. dyret i den.
Når altså timen for Guds dom er kommet (ifølge engel nr. 1) og Babylon den store er falt (ifølge engel nr. 2), rammes også Dyret og Dyrets merke,
ifølge engel nr. 3:
Åp., 14:9 En tredje engel fulgte etter dem og ropte med høy røst: «Om noen tilber dyret og bildet av det og tar imot merket på pannen eller hånden, 10
skal han få drikke av Guds vredes vin som er skjenket opp ublandet i hans harmes beger, og han skal pines med ild og svovel for øynene på de hellige
engler og Lammet. 11 Røyken fra deres pinsel stiger opp i all evighet – verken natt eller dag får de ro, de som tilber dyret og dyrets bilde og tar
imot dets navn til merke.»
Disse problemene for Dyret og Dyrets merke starter altså etter de 1000 årene.
(Legg også merke til at Dyret og Dyrets merke også eksisterte før de 1000 årene i hht. Åp., 20:4.)
Når de tre englenes budskap følger i tett rekkefølge, må samtidig også timen for Guds dom inntreffe og Babylon den Store falle. Åp., 14:9-11 må skje
samtidig med følgende:
Åp., 19:20 Men dyret ble fanget, sammen med den falske profeten, han som i dyrets tjeneste gjorde underfulle tegn og med dem forførte alle som tok
dyrets merke og tilba bildet av det. Begge ble kastet levende i ildsjøen som brenner med svovel.
(Når den falske profeten og Dyret etter utløpet av de 1000 årene ble kastet levende i ildsjøen, betyr det at de må ha regjert frem til da. Når den
falske profeten i tillegg også har forført alle som tok Dyrets merke ifølge verset over, må den falske profeten ha startet med dette
forføreriet før de 1000 årene i hht. Åp., 20:4.)
---
Når det gjelder Dyrets plassering i verdenshistorien, kom Apollyons gresshoppeplage som beskrevet i Åp. 9 i 1. ve-rop (Åp., 9:12) før Dyret fra
avgrunnen (Åp., 11:7) kom i 2. ve-rop (Åp., 11:14).
Tidligere har jeg skrevet i forumene her at Dyret må ha eksistert etter at Johannes fikk disse synene ca. år 95 e. Kr. og før slaveriet ble avskaffet,
fordi at på Dyrets tid eksisterte kategoriene frie og slaver, ifølge: Åp., 13:16 ...frie og slaver...
[Redigert den 29-9-2008 av Taurus]
[Redigert den 29-9-2008 av Taurus]
[Redigert den 29-9-2008 av Taurus]
|
|
Taurus
Juniorveteran
  
Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet
|
|
Jeg skrev i forrige innlegg:
Sitat: | Når det gjelder Dyrets plassering i verdenshistorien, kom Apollyons gresshoppeplage som beskrevet i Åp. 9 i 1. ve-rop (Åp., 9:12) før Dyret fra
avgrunnen (Åp., 11:7) kom i 2. ve-rop (Åp., 11:14).
Tidligere har jeg skrevet i forumene her at Dyret må ha eksistert etter at Johannes fikk disse synene ca. år 95 e. Kr. og før slaveriet ble avskaffet,
fordi at på Dyrets tid eksisterte kategoriene frie og slaver, ifølge: Åp., 13:16 ...frie og slaver... |
Når det gjelder den geografiske lokaliseringen av Dyret og den falske profeten har jeg bl.a. tidligere skrevet i tråden "Den Falske Profet" følgende:
Sitat: | Forøvrig så har området som Dyret vokser frem i, områdene for de gamle rikene Babylon (løven), Persia.Media (bjørnen) og Aleksanders rike (leoparden),
samme lokalisering som området Apollyons gresshopper ekspanderer i (dette har jeg behandlet i en egen tråd, et stykke ned i forumet Andre religioner
og trosretninger. Jeg tar med litt av dette her):
Her kommer det gresshopper fra øst og gjør ende på avlinger og buskap i Israel:
Dom., 6:3 Hver gang israelittene hadde sådd, kom midjanittene og amalekittene og andre stammer i øst og gikk til angrep på dem. 4 De slo leir midt
imot israelittene og ødela avlingen i landet helt bort til Gasa. De lot det ikke bli noe igjen å leve av i Israel, ikke så mye som en sau eller en
okse eller et esel. 5 Som gresshopper i mengde kom de med buskap og telt. Det var ikke tall på dem og kamelene deres. Hvor de kom, la de landet øde, 6
så Israel ble rent utarmet på grunn av midjanittene. Da ropte israelittene til Herren.
Her kommer gresshoppene, men har fått beskjed om å ikke skade noen grønne vekster, men bare de mennesker som ikke har Guds Segl på pannen:
Åp., 9:3 Ut av røken kom det gresshopper som spredte seg over jorden, og de fikk samme makt som jordens skorpioner. 4 Det ble sagt dem at de ikke
måtte skade gresset på jorden eller noe annet grønt og ikke noe tre, men bare de mennesker som ikke hadde Guds segl på pannen.
Å ha noe på pannen, i dette tilfellet Guds Segl, betyr å minnes Guds Segl kontinuerlig. Å ha et merke i pannen for å minnes det merket uttrykker,
forklares her:
2. Mos,. 13:9 Det skal være et merke for deg på hånden og et minnetegn på pannen, så Herrens lov kan være på dine lepper. For med sterk hånd førte
Herren deg ut av Egypt.
(Det dreier seg ikke om et konkret, f.eks tatovert merke på pannen, men å minnes det som er nevnt forut i kapitlet. 2. Mos., 13.)
Hærføreren Apollyon/Abaddon og hans etterfølgere har ikke tatt hele verden, men bare en del som blir deres myndighetsområde. Innenfor dette området
går det ut over de som ikke minnes Guds Segl.
Spesielt rammes de som tilber gudebildene av stein, tre, gull etc. i Apollyons område, mens de utenfor som slipper unna disse plagene, fortsetter å
tilbe gudebildene sine:
Åp., 9:20 Men de som slapp fra disse plagene og ikke ble drept, de vendte ikke om, og sluttet ikke å tilbe sine henders verk, men tilbad de onde ånder
og avgudsbilder av gull, sølv og bronse, stein og tre, de som verken kan se eller høre eller gå. 21 De vendte ikke om fra sine mord og sine
trolldomskunster, sitt horeliv og sine tyverier.
(Her ser det ut som at det ligger et ønske i teksten om at de som slapp unna plagene også skulle vendt om. Hvem tror dere Guds Segl er?)
Apollyons gresshopper har altså vært i området øst for Israel og utbredt den levende Guds segl. |
|
|
|