Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Helbredelser
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-5-2004 kl 18:21
Helbredelser


Ett av de vanligste innspillene jeg får mot hva jeg driver med blandt annet her på forumet er at alle helbredelsene beviser at Hinn, Copeland osv. er sanne Guds menn.

Jeg har aldri helt godtatt dette som bevis. Og her er hvorfor:

Helbredelser eksisterer som fenomen innen blandt annet:
- natur religioner i afrika.
- andre verdensreligioner.

I New Age sammenhenger som raporteres på internett er helbredelser tilsynelatende daglig kost.

Nå er det, med god grunn, diskuterbart hvor vidt det i det hele tatt eksisterer helbredelser i Trosbevegelsen. Jeg overdriver ikke om jeg sier at jeg ikke en eneste gang i løpet av det siste året når jeg har trålet internett etter informasjon har bekreftet en eneste helbredelse, fra andre kilder enn den som hadde møtet hvor det angivelig skjedde.

I evangeliene er ryktet rundt Jesus, som spredde seg på grunn av folks vitner om helbredelse, hva som var med å førte til at de store folkegruppene kom. Hvorfor har jeg ikke hørt eller lest ett eneste personlig vitnesbyrd om helbredelser fra TB's kretser ?

Og merk : Jeg tror på helbredelse, og jeg kjenner personer som har blitt helbredet.

Men ok. La oss nøste trådene litt. Vi antar i den følgende diskusjonen att det skjer faktiske helbredelser i TB sammenheng.

Spørmålet er: kan det brukes som bevis på at hva de forkynner og sprer er sann kristendom?

Jeg mener nei. En hvilken som helst handling eller fenomen bekrefter ingenting. Hvilken ånd de er av, og hvilken Jesus de forkynner vises ene og alene gjennom hva de lærer. Jeg opplever Bibelens advarsler mot vranglære slik at vi skal gå etter deres ord, og at det er der de skal avsløre seg selv.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 18-5-2004 kl 20:03


Sitat:
Originally posted by Kristnerd
Men ok. La oss nøste trådene litt. Vi antar i den følgende diskusjonen att det skjer faktiske helbredelser i TB sammenheng.

Spørmålet er: kan det brukes som bevis på at hva de forkynner og sprer er sann kristendom?

Jeg mener nei. En hvilken som helst handling eller fenomen bekrefter ingenting. Hvilken ånd de er av, og hvilken Jesus de forkynner vises ene og alene gjennom hva de lærer. Jeg opplever Bibelens advarsler mot vranglære slik at vi skal gå etter deres ord, og at det er der de skal avsløre seg selv.


Eg er einig med deg. Og for å parafrasere Dostojevskij: "Miraklet kjem av trua, ikkje trua av mirakelet."

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-5-2004 kl 02:50


Sitat:

Men ok. La oss nøste trådene litt. Vi antar i den følgende diskusjonen att det skjer faktiske helbredelser i TB sammenheng.

Spørmålet er: kan det brukes som bevis på at hva de forkynner og sprer er sann kristendom?


Skriften gir svar på dette i Matt 7:22-23:

Mange skal si til mig på hin dag: Herre! Herre! har vi ikke talt profetisk ved ditt navn, og utdrevet onde ånder ved ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger ved ditt navn?
Og da skal jeg vidne for dem: Jeg har aldri kjent eder; vik bort fra mig, I som gjorde urett!




[Edited on 19-5-2004 by Everaldo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 19-5-2004 kl 08:16


Sitat:
Originally posted by Everaldo
Sitat:

Men ok. La oss nøste trådene litt. Vi antar i den følgende diskusjonen att det skjer faktiske helbredelser i TB sammenheng.

Spørmålet er: kan det brukes som bevis på at hva de forkynner og sprer er sann kristendom?


Skriften gir svar på dette i Matt 7:22-23:

Mange skal si til mig på hin dag: Herre! Herre! har vi ikke talt profetisk ved ditt navn, og utdrevet onde ånder ved ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger ved ditt navn?
Og da skal jeg vidne for dem: Jeg har aldri kjent eder; vik bort fra mig, I som gjorde urett!


AMEN!

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-5-2004 kl 20:05


Her blir det klart at helbredelser og mirakler ikke er noe sikkert tegn på at tjenesten er fra Gud.

Men la oss ikke glemme at på den annen side sier Jesus at "disse tegn skal følge de som tror...i mitt navn skal de drive ut onde ånder... tale med tunger...legge hendene på de syke og de skal bli helbredet".

Spørsmålet blir da kan DU si at disse tegn følger deg? Hvis ikke, hvorfor IKKE? Jesus sier jo at "disse tegn skal følge de som tror".

Paulsu snakker jo om den kommende vranglæren som skulle preges av at de "har en form for gudsfrykt, men FORNEKTER DENS KRAFT".

Så konkusjonen er at jo, teng og under er ikke et bevis for at man tilhører kristus, MEN mangel på tegn og under like mye et bevis på at man har blitt forført på en eller annen måte.

(btw: jeg sier ikke at om man ikke har blitt helbredet e.l. så er man ikke en kristen)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kermz
Forumaspirant
*




Innlegg: 4
Registrert: 8-4-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-5-2004 kl 02:46


Gud har ikke enerett på mirakler og undre. Det vises veldig godt. Djevelen kan og helbedre og skape mirakler for å innhente flere til sin koselige peisestue.

Ikke tru på alt du ser og hører.. Tygg litt på det og finn ut om det smaker godt..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
powerhead
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 20-4-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-5-2004 kl 17:58


Kunne vært innterresant om noen av disse såkalte apologetene kunne svare på spørsmålet til Geirern: "Spørsmålet blir da kan DU si at disse tegn følger deg? Hvis ikke, hvorfor IKKE? Jesus sier jo at "disse tegn skal følge de som tror"."
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
snipp
Juniormedlem
*




Innlegg: 7
Registrert: 15-12-2003
Bosted: her
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-5-2004 kl 10:25


Sitat:

Men ok. La oss nøste trådene litt. Vi antar i den følgende diskusjonen att det skjer faktiske helbredelser i TB sammenheng.

Spørmålet er: kan det brukes som bevis på at hva de forkynner og sprer er sann kristendom?

Jeg mener nei. En hvilken som helst handling eller fenomen bekrefter ingenting. Hvilken ånd de er av, og hvilken Jesus de forkynner vises ene og alene gjennom hva de lærer. Jeg opplever Bibelens advarsler mot vranglære slik at vi skal gå etter deres ord, og at det er der de skal avsløre seg selv.


Skjønner ikke hvorfor du spør - det ser ut som du alt har bestemt deg for hva svaret er (????)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-5-2004 kl 12:09


Sitat:
Originally posted by snipp
Skjønner ikke hvorfor du spør - det ser ut som du alt har bestemt deg for hva svaret er (????)

Kanskje han vil ha vår mening, uavhengig av hva han selv mener.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 30-5-2004 kl 18:25


Sitat:
Originally posted by powerhead
Kunne vært innterresant om noen av disse såkalte apologetene kunne svare på spørsmålet til Geirern: "Spørsmålet blir da kan DU si at disse tegn følger deg? Hvis ikke, hvorfor IKKE? Jesus sier jo at "disse tegn skal følge de som tror"."


Poenget er ikkje at vi undergravar teikn og under, noko Jesus har sagt skal følgja oss, men at vi reagerar når teikn og under er alt som får plass, og når dette stenger Guds ord ute.

Sitat:

"Denne vekkinga har ingenting med det å forkynne Guds Ord å gjere. Det er teikn og under som bringer folk til frelse, ikkje Guds Ord."

John Kilpatric,-Brownsville / Pensacola
("Vit hva du tror på.....")


Kva seier Bibelen?
Rom 10:17:
"Så kjem då trua av forkynninga som ein høyrer, og forkynninga som ein høyrer, kjem ved Kristi ord."

GUDS FRED!

Red. anm.
Ovenfor finnes link til utdrag av en artikkelserie. Her: Vet du hva du tror på ? Finner du hele artikkelserien.
- Kristnerd 31.5.04

[Edited on 31-5-2004 by Kristnerd]




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-5-2004 kl 19:48


Powerhead:

Kjenner du til noen menighetsammenhenger der folk IKKE har blitt helbredet.

Forskjellen er at trosbevegelsen gjør det til et konsekvent prinsipp.

Problemet er at trosbevegelsen sliter med en liten tro på en liten Gud som sier "jeg vil! jeg vil! men jeg får det ikke til!"

Vi andre derimot har en så sterk tro på Vår Herre Jesus Kristus at vi tror han har makt til å helbrede hvis det er hans vilje.

Jeg tror faktisk at Han er så mektig at vil han helbrede meg så gjør han det uten noen unødvendig hokus-pokus....




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
powerhead
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 20-4-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-5-2004 kl 22:39


Den troen du snakker om er ingen tro. Det er fatalisme.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-5-2004 kl 01:42


Stikk fingern i jorda, kristendommen er i stor grad fatalistisk!

Faktisk har jeg vanskelig for å forstå hvordan du kan påstå at ikke kristendommen i all hovedsak er fatalistisk.

Jesus sa jo:

"Meg er gitt ALL makt på himmel og på jord"

Da tror jeg faktisk ikke det er noe problem for han å helbrede meg uten unødvendig hokus pokus. En så liten og ubetydelig Gud har ihvertfall ikke jeg.

Og er kanskje ikke fatalisme den "største" form for tro? At jeg faktisk tror at Gid har styringa, og at Gud ikke er en svekling, og en pysete Gud?

Jesus Ba sine disipler be følgende bønn (som forsåvidt som Åge Åleskjær helt korrekt har påpekt har gått litt ut på dato):

Denne bønnen sa han var DEN ENESTE bønnen vi egentlig noen gang kommer til å trenge.

"Fader vår, du som er i himmelen.
La ditt navn holdes hellig.
La ditt rike komme.
La din vilje skje på jorden som i himmelen.
3 Gi oss hver dag vårt daglige brød. 4 Tilgi oss våre synder,
for også vi tilgir hver den som har syndet mot oss.
Og led oss ikke inn i fristelse,
men frels oss fra det onde»"



Er ikke denne bønnen et utslag av et fatalistisk syn så vet ikke jeg hva fatalisme er.

Vi må også huske at denne bønnen ble oppfylt når Jesus døde på korset.

Det vi skal be er altså bare "La DIN vilje skje". Det skal altså egentlig holde å si LA DIN VILJE SKJE!

Da ser jeg ikke hva jeg skal med hokus-pokus når Jesus er gitt ALL MAKT i himmel og på jord, og jeg ber og at hans vilje skal skje.

Da regner jeg faktisk Jesus for å være så redelig at hans vilje skjer.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-5-2004 kl 20:28


Hei K-Mann. Jeg la inn link til hele artikkelen på forfatterens egen side. Personlig anser jeg forfatteren som en troverdig kilde, mens Baruk media er jeg mere skeptisk til.

Larss: mener du at man ikke skal be Fader vår ? Med hvilket grunnlag mener du at den ble oppfylt på korset og ikke skal bes lengre ?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-5-2004 kl 23:24


Sitat:
Originally posted by Larss
Stikk fingern i jorda, kristendommen er i stor grad fatalistisk!

Faktisk har jeg vanskelig for å forstå hvordan du kan påstå at ikke kristendommen i all hovedsak er fatalistisk.

Jesus sa jo:

"Meg er gitt ALL makt på himmel og på jord"

Da tror jeg faktisk ikke det er noe problem for han å helbrede meg uten unødvendig hokus pokus. En så liten og ubetydelig Gud har ihvertfall ikke jeg.

Og er kanskje ikke fatalisme den "største" form for tro? At jeg faktisk tror at Gid har styringa, og at Gud ikke er en svekling, og en pysete Gud?

Jesus Ba sine disipler be følgende bønn (som forsåvidt som Åge Åleskjær helt korrekt har påpekt har gått litt ut på dato):

Denne bønnen sa han var DEN ENESTE bønnen vi egentlig noen gang kommer til å trenge.

"Fader vår, du som er i himmelen.
La ditt navn holdes hellig.
La ditt rike komme.
La din vilje skje på jorden som i himmelen.
3 Gi oss hver dag vårt daglige brød. 4 Tilgi oss våre synder,
for også vi tilgir hver den som har syndet mot oss.
Og led oss ikke inn i fristelse,
men frels oss fra det onde»"



Er ikke denne bønnen et utslag av et fatalistisk syn så vet ikke jeg hva fatalisme er.

Vi må også huske at denne bønnen ble oppfylt når Jesus døde på korset.

Det vi skal be er altså bare "La DIN vilje skje". Det skal altså egentlig holde å si LA DIN VILJE SKJE!

Da ser jeg ikke hva jeg skal med hokus-pokus når Jesus er gitt ALL MAKT i himmel og på jord, og jeg ber og at hans vilje skal skje.

Da regner jeg faktisk Jesus for å være så redelig at hans vilje skjer.



Det står fast!

Guds fred!




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen