Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  ..  3    5    7
Forfatter: Tittel: Protestantismen forstummet?
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-3-2018 kl 05:14


Sabbatsdagen

Gud hvilte på den syvende dag.

La oss se litt på Bibelens bruk av ordet dag.

Ordet brukes om en lengre ubestemt tidsperiode, 1 M 2,4 og Sal 2,1.

Ordet brukes også i billedlig betydning, Joh. 9,4 og 1 Tess 5,5.

Ordet bruke i skapelsesfortellingen om hele skapelsesuken, 1 M 2,4.

Ordet brukes om den syvende dag som varer enda, 1 M 2,2.

Allerede Origenes og Augustin har påpekt at dag ikke

alltid betyr det samme som vi legger ordet i dag.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-3-2018 kl 10:31


Først.
Du har kopiert og limt inn, fra hvem har du hentet dette i fra?




Sitat: skrevet av gana  
Sabbatsdagen

Gud hvilte på den syvende dag.

La oss se litt på Bibelens bruk av ordet dag.

Ordet brukes om en lengre ubestemt tidsperiode, 1 M 2,4 og Sal 2,1.


Ubestemt tidsperiode for denne konkrete Sabbatsdag?

1 Mos 2,3-4 Og Gud velsignet den syvende dag og helliget den; for på den hvilte han fra all sin gjerning, den som Gud gjorde da han skapte. 4 Dette er himmelens og jordens historie, da de blev skapt, den tid da Gud Herren gjorde jord og himmel:

Det er en bestemt dag, under en bestemt periode som er definert under en 7/ 24 syklus og er sporbar i Guds ord tilbake i tid. Isolert sett om vi tar vers 4 under ett og utelukker resten av Guds ord er det ubestemt, ja.

Så hvem er forfatteren og hva ønsker forfatteren å oppnå?


Sal 2,1 Hvorfor larmer hedningene og grunder folkene på det som fåfengt er?

?

Ja, hvorfor larmer mennesker/ vantro om Sabbatsdagen og andre gode bud fra Gud?



Sitat:
Ordet brukes også i billedlig betydning, Joh. 9,4 og 1 Tess 5,5.



Joh 9,4 Jeg må gjøre hans gjerninger som har sendt mig, så lenge det er dag; natten kommer da ingen kan arbeide.

1 Tess 5,5 for I er alle lysets barn og dagens barn; vi hører ikke natten eller mørket til.


Og sammenhengen med Sabbatsdagen/ skapelsen er???


Sitat:
Ordet bruke i skapelsesfortellingen om hele skapelsesuken, 1 M 2,4.


1 Mos 2,4 Dette er himmelens og jordens historie, da de blev skapt, den tid da Gud Herren gjorde jord og himmel:

Ja, hver dag i skapelsesuken er i en 24 timers syklus som også den syvende dag har 24 timer. Også? Vi ser jo at den syvende dag er løftetopp og satt til side for spesielt bruk i forhold til de seks andre dagene som også har 24 timers syklus.


Sitat:
Ordet brukes om den syvende dag som varer enda, 1 M 2,2.


1 Mos 2,2 Og Gud fullendte på den syvende dag det verk som han hadde gjort, og han hvilte på den syvende dag fra all den gjerning som han hadde gjort.

Forklar!


Sitat:
Allerede Origenes og Augustin har påpekt at dag ikke alltid betyr det samme som vi legger ordet i dag.



Ååh ja, det var de som ikke trodde det. De som jobbet for at Jesu tro skulle endres til den hedenske romerske tro men ga de hedenske guder navn som hadde kristen betydning. Nå skjønner jeg hvorfor du tror løgnene, du tror heller de enn Gud og Guds ord gitt til oss.



Hebr 11,1-3 Men tro er full visshet om det som håpes, overbevisning om ting som ikke sees. 2 For på grunn av den fikk de gamle godt vidnesbyrd. 3 Ved tro skjønner vi at verden er kommet i stand ved Guds ord, så det som sees, ikke blev til av det synlige.

Hebr 12,1-2 Derfor, la og oss, da vi har så stor en sky av vidner omkring oss, avlegge alt som tynger, og synden som henger så fast ved oss, og med tålmodighet løpe i den kamp som er oss foresatt, 2 idet vi ser på troens ophavsmann og fullender, Jesus, han som for den glede som ventet ham, led tålmodig korset, uten å akte vanæren, og nu sitter på høire side av Guds trone.

Hebr 13,1-2 La broderkjærligheten bli ved! 2 Glem ikke gjestfrihet! for ved den har nogen uten å vite det hatt engler til gjester.

Hebr 13,25 Nåden være med eder alle!


[Redigert den 11-3-2018 kl 10:33 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-3-2018 kl 07:15


Sitat: skrevet av LeifG  
Ubestemt tidsperiode for denne konkrete Sabbatsdag?

1 Mos 2,3-4 Og Gud velsignet den syvende dag og helliget den; for på den hvilte han fra all sin gjerning, den som Gud gjorde da han skapte. 4 Dette er himmelens og jordens historie, da de blev skapt, den tid da Gud Herren gjorde jord og himmel:


Ja, hvorfor ikke?

Kan ikke se det er mulig å tolke det annerledes.

I skapelsesfortellingen brukes dag i 1 M 2,4 om hele
skapelsesuken - solen ble først skapt på den fjerde
dag, og den sjuende dagen varer ennå, 2,2.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-3-2018 kl 10:07


Noen forsøker å endre Gud bud, sette de ut av sin kraft med fine ord mens andre forsøker seg med tomme ord uten hold og eventyr.


Jeg spør deg med konkrete etterrettelige spørsmål. Svar konkret og med Guds ord, vis at det stemmer og at ikke noe som helst helhetelig Guds ord taler imot dette.

Svar heller ikke meg, svar som om du ser Guds selv inn i øynene og forklar Ham nøye hva du ser, tror på og sier.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-3-2018 kl 06:28


Hoppsann

Nei nå tar du nok feil. Dette er ikke noen som angriper budene. Det er bare meg som se litt på betydningen av ordene dag og sabbat. Og konklusjonen er klar, dag kan bety så mangt mens sabbat ganske enkelt betyr hvile.

Syns det er nokså viktig å få med seg ordenes opprinnelige betydning før vi tar hvile i den nye pakt - uansett hvilke dag vi måtte velge.

Loven kom til for at fallet skulle bli stort mens gudsfokusert hvile lever videre hos den trofaste, og det var nok også meningen, det var den indre intensjon som skulle videreføres og ikke den ytre jødeskikk.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-3-2018 kl 10:47


Det ytre ble lagt utenfor paktens ark mens det indre som Han selv skriver i ett hvert personlig og individuelt hjerte som elsker Ham ligger inne i paktens ark (alliansens avtale).

Sabbat betyr hvile ja og denne ene spesielle dagen er satt til side og løftet opp i forhold til de seks andre konkrete dagene. Han helliggjør og velsigner, det gjelder også de mennesker som blir frelst.
De blir løftet opp og satt til side for spesielt bruk inn i Hans orden/ system. De som ikke tror følger eventyr og egne tanker om hva som er rett og galt.. .


2 Mos 31,13 Tal til Israels barn og si: Mine sabbater skal I holde; for det er et tegn mellem mig og eder fra slekt til slekt, forat I skal vite at jeg er Herren som helliger eder.

Esek 20,12 Også mine sabbater gav jeg dem, så de skulde være til et tegn mellem mig og dem, forat de skulde vite at jeg er Herren, som helliger dem.

Esek 20,20 Og hellighold mine sabbater! De skal være til et tegn mellem mig og eder, forat I skal vite at jeg, Herren, er eders Gud.






Vel, gana slik var dtfor og slik er det nå.. .

3 Mos 10,1 Men Arons sønner Nadab og Abihu tok hver sitt ildkar og la ild i dem og la røkelse på ilden og bar fremmed ild inn for Herrens åsyn, som han ikke hadde befalt dem.

Matt 25,12 Men han svarte og sa: Sannelig sier jeg eder: Jeg kjenner eder ikke.

Mark 12,24 Jesus sa til dem: Er det ikke derfor I farer vill, fordi I ikke kjenner skriftene og heller ikke Guds kraft?

Luk 21,8 Og han sa: Se til at I ikke føres vill! for mange skal komme i mitt navn og si: Det er mig, og: Tiden er nær. Gå ikke efter dem!

Joh 8,55 Og I kjenner ham ikke, men jeg kjenner ham; og om jeg sier at jeg ikke kjenner ham, da blir jeg en løgner som I. Men jeg kjenner ham og holder hans ord.

Esek 20,24 fordi de ikke holdt mine lover, men forkastet mine bud og vanhelliget mine sabbater, og deres øine fulgte deres fedres motbydelige avguder.

Esek 22,8 Mine helligdommer foraktet du, og mine sabbater vanhelliget du.

Esek 22,26 Dets prester gjør vold på min lov og vanhelliger mine helligdommer; mellem hellig og vanhellig gjør de ingen forskjell, og de lærer ikke å skjelne mellem urent og rent; for mine sabbater lukker de sine øine, og jeg blir vanhelliget midt iblandt dem.

Esek 23,38 Også dette gjorde de mot mig: Den samme dag gjorde de min helligdom uren og vanhelliget mine sabbater.

Esek 44,24 I rettssaker skal de stå frem og dømme, efter mine forskrifter skal de dømme i dem; mine lover og bud skal de holde på alle mine høitider, og mine sabbater skal de holde hellige.




[Redigert den 13-3-2018 kl 10:50 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-3-2018 kl 06:21


Nei LeifG, alt er ikke nå som det var før og det skal det heller ikke være.

Ifølge Bibelen så er det en stigende åpenbaring fra GT til NT -

og de første kristne valgte altså oppstandelsesdagen.  
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-3-2018 kl 20:29


???

Jeg spør deg, du kommer aldri med noe svar, bare unnskyldninger/ bortsnakking og tomme ord uten innhold og mening. Forklar!

Sitat:

"Jeg spør deg med konkrete etterrettelige spørsmål. Svar konkret og med Guds ord, vis at det stemmer og at ikke noe som helst helhetelig Guds ord taler imot dette.

Svar heller ikke meg, svar som om du ser Guds selv inn i øynene og forklar Ham nøye hva du ser, tror på og sier."
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-3-2018 kl 04:03


Svaret ligger i det jeg skrev LeifG. Den stigende åpenbaring
gjør at en må hoppe ut av GT og inn i NT for å få den
rette forståelsen av sabbatsbudet. 
 
---
 
Alle veier fører til Rom? Kan nesten se sånn ut.
Den økumeniske rørsle viser stadig større
velvilje overfor pavemakten.
 
https://www.vl.no/kultur/for-a-si-det-slik-den-okumeniske-ve...
 
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-3-2018 kl 10:16


Med vakre ord setter man Guds bud ut av sin kraft. Det er det du sier og gjør, og det er det svaret du gir.

Det er ikke rart at Gud opplever dette. Matt 25,12 Men han svarte og sa: Sannelig sier jeg eder: Jeg kjenner eder ikke.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-3-2018 kl 06:37
Everlasting Lys & Liv


Nei den stigende åpenbaring handler ikke om å sette
noe ut av kraft, tvert imot, det handler om å ta
Lyset på alvor.

Når det er sagt så er det klart at når det kommer
noe nytt så vil også en del av det gamle
bli erstattet.

Men dette burde ikke overraske, det ble gjort
klart for oss for lenge siden.

"Se, jeg gjør noe nytt" (profeten Jesaja)

Profeten profeterte om den nye pakt.
 
Og det vil fortsette inn i himmelen.
 
«Se, jeg gjør alle ting nye.» (Åp) 

Forandringer er en del av Livet.

:spin:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-3-2018 kl 07:42
Ny vin i nye sekker


"..det gamle er forganget, se, alt er blitt nytt!" 2 Kor 5 17b

Med de første kristne ble det mange forandringer. Det hadde ikke bare blitt
forandringer inne i den men det ble også mange forandringer rundt dem. Gamle
høytider fikk til dels nytt innhold og ble ikke alltid lagt til samme tid og sted som
før. En helt naturlig utvikling, det nye var for stort til å kunne rommes i det gamle.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-3-2018 kl 09:53


Den vin du fremhever er ikke fra hverken Jesus, Faderen eller Talsmannen. Den løfter kun opp Satan som om han var Gud, han som lyver, han som ikke kan være loven lydig og som synder, ja dyrker den av og i sin natur.

På hvilken måte kan man påvise det 100% ut`i fra Guds ord?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-3-2018 kl 05:26


Nei hvordan du kan påvise det du sier ut fra Guds ord
vet jeg ikke, forstår at du har et problem der.

Et godt tips kan være å være åpen og heller prøve
å lese noe ut av Skriften istedenfor å lese sine
egne tanker inn i den.

Når det gjelder dine holdninger til sabbat i den
nye pakt så kan det også være en fordel om
du begrunner det ut fra NT, der er lyset
klarest og det er jo dit en vanligvis
går når det nye skal opplyses.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-3-2018 kl 06:57


"Gi meg Jesus! Men hvilken Jesus snakker vi om? Jeg stiller ikke spørsmålet for å provosere. Men svaret har store konsekvenser."

Teolog setter søkelyset på evangeliet i karismatiske sammenhenger.

Veldig bra.

http://www.dagen.no/dagensdebatt/kristenliv/kronikk/Evangeli...

Et lite utdrag fra artikkelen:

"Ofte blir dette akkompagnert av gjentatte antydninger om at «the good old gospel» ikke er nok, at det finnes noe mer vi ikke riktig har fått tak i ennå. «Kirken har altfor lenge forkynt et kraftløst evangelium!» sier en. «Guds rike må formidles med kraft!» Det snedige er hvordan slike formuleringer disponerer oss for å se smått på at evangeliet er Guds kraft til frelse (jf. Rom 1,16)."

Terningkast: 6

:)

[Redigert den 18-3-2018 kl 07:02 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2018 kl 08:26
Frafall, frelse og en ny dag


En av konsekvensene av Israels frafall i den gamle
pakt finner vi beskrevet i Hosea 2,11:

"Jeg gjør ende på all hennes glede,
festene, nymånedagene og sabbatsdagene,
alle høytidene hennes."

Og etter det endelige frafall etter korsfestelsen
ble det slutt på den gammeltestamentlige
sabbatsdagen for all tid.

Et nytt gudsfolk så dagens lys - en liten
rest av det gamle - og de valgte
oppstandelsesdagen.

Og dermed var profetiene om de
gamle sabbatsdagene oppfylt.

En ny sabbat så dagens lys,
vi finner det i Skriften,
både GT og NT.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2018 kl 11:38


Hvis du virkelig søker sannheten i Guds ord og den tekst du refererer til, samkjører det med også andre steder der hvor de som tror Gud gjør hor, så ser du at dette er BAAL tilbedere, de som tilber sin egen gud med sine egne bud. Altså de som er soltilbedere og IKKE holder Guds ti bud.


Med andre ord er det bildet på de samme som lever i dag, de som holder soldagen hellig, søndagen. De som legger Jesu navn til alle hedenske høytider som jul og den katolske hedenske påskefeiring. Samt andre helliggjorte hedenske høytider. Med andre ord er det din tro Gud vil gjøre ende på, dine høytider, fester og sabbatsdager.

Her litt om de:

Hos 2,11 Og jeg vil gjøre ende på all hennes glede, hennes fester, hennes nymåner og hennes sabbater og alle hennes høitider.
Hos 2,13 Og jeg vil hjemsøke henne for de dager da hun brente røkelse for Ba'alene og prydet sig med nesering og halssmykke og gikk efter sine elskere, men glemte mig, sier Herren.


Men det er mere, Guds ord forteller at på tross av Hans ord og sannheter så vil ikke disse avgudsdyrkere forkaste sin satanstilbedende ferd. Det fordi de elsker seg selv høyere enn hva som er rett og sant å gjøre, de har løgneren til sin far. Det står skrevet at de ikke vil vende om fordi deres egen tilbedelse er godt nok for dem, de trives i fallen syndig natur.



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-3-2018 kl 06:29
Til frihet har Kristus frigjort oss


Det stemmer LeifG, og i tillegg til at de var baal-tilbedre
var de også israelitter, det var derfor den
gammeltestamentlige sabbatsdagen
ble profetert avviklet.

På den gren som ble avhugd holdt de alle
sabbaten, på den gren som ble innpodet
var det annerledes. En ny vin og en ny
dag var kommet, ja en helt ny frihet.

Og frihet er her et viktig stikkord.
En står fortsatt fri til å velge som
jødene men dømmer en de som
velger annerledes står en også
i fare for å dømme seg selv.

:wow:


[Redigert den 21-3-2018 kl 06:48 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-3-2018 kl 10:23


Sitat: skrevet av gana  
Det stemmer LeifG, og i tillegg til at de var baal-tilbedre var de også israelitter, det var derfor den
gammeltestamentlige sabbatsdagen ble profetert avviklet.


Tro er tillit til det som er skrevet gana. Tro er logikk og du konkluderer:

Siden de var Guds barn/ israelitter og drev hor ved å være baal tilbedere, ble den gammeltestamentelig Sabbatsdagen avviklet.. . Ga Gud opp sin standard, vant Satan/ baal?

Unnskyld men jeg anbefaler deg å stille høyere krav til deg selv.

Tenk nå nøye over dine konklusjoner


Sitat:
På den gren som ble avhugd holdt de alle sabbaten, på den gren som ble innpodet var det annerledes. En ny vin og en ny dag var kommet, ja en helt ny frihet.


Og koblingen er? Hvis du ikke ser hvordan og hva du her kobler sammen så lyver du ikke men hvis du ser det så lyver du. Det er også noe som heter unnlatelsessynd,det ligger klart frem for dagen og Satan er kledd naken, vi er uten unnskyldning. 1+1 er 2 og så lett er det å fremlegge en logisk helhetelig tro som holder vann. Nøkkelen er å tro at Gud er til og med det oppføre seg deretter som om Han stod ved din side når du skriver,taler og er til generelt.




Sitat:
Og frihet er her et viktig stikkord. En står fortsatt fri til å velge som
jødene men dømmer en de som velger annerledes står en også i fare for å dømme seg selv.



Vi er alle fri til å gjøre som vi tror er rett selv, uten det kommer vi ingen vei. Vi er skapt med intellektuelle evner så vi kan forstå å velge rett, å da gjøre det som er rett. Vi kan bedømmerett og galt, så velge for så å gjøre.
Når noen med overlegg lyver, for å føre andre vill av diverse årsaker må vi som medmennesker advare vedkomne og de rundt vedkomne. Når så vedkomne fører andre vill uten å skjønne det selv må vi veilede med kjærlighet og logiske slutninger. Står vedkomne standhaftig imot at 1+1 er 2 pga stolthet eller overmot/ forherdelser kan man ikke gjøre så mye annet enn å være tilgjengelig og med det desverre bevitne dens undergang.
Dessverre er det svært mange som dømmer seg standhaftig selv i denne bedragerske ånd, som i sin falske villfarende tro gjør Guds bud til intet. Antikrist ånd, benekter muligheten til frelse fra synd men kun i synd hvor man også gjør troen til en lovløs tro. Man vasker sine egne klær ved å gjøre Guds bud uten makt.
Kristi rettferdighet er borte i ens liv.





Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-3-2018 kl 13:07


Sitat: skrevet av LeifG  
Siden de var Guds barn/ israelitter og drev hor ved å være baal tilbedere, ble den gammeltestamentelig Sabbatsdagen avviklet.. . Ga Gud opp sin standard, vant Satan/ baal?


Nei Gud ga ikke opp sin standard, sabbat betyr hvile og den fortsetter.

Ellers så siterte jeg bare Herrens ord og det lød således:

"Jeg gjør ende på ... sabbatsdagene"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-3-2018 kl 14:17


Om du leser hva som står om og hva i refererte tekst så vil du se at Han gjør ende på hennes sabbater. Mao er det søndag, eller andre sabbatsdager unntatt den Syvende da Sabbaten som er Hans hviledag alene.

Bare tenk over det, punktvis. På hvilken måte brøt de Hans Sabbat, selv om de da også holdt denne dag? På hvilken måte hadde de sine andre sabbatsdager, som ikke var Hans?

Skjønner du hva som her foregår?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-3-2018 kl 08:58


Ja profetene var ofte fremsynte så kanskje han kjempet
mot sabbater og søndager og alt det som var og så
frem til den holdning at de skulle tilbe i ånd
og sannhet likt alle dager. Mulig det ja.



[Redigert den 22-3-2018 kl 09:03 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-3-2018 kl 10:34


Med andre ord, tilbe men aldri inne i deg en spesifikk Gud som kan æres likt som en enestående Gud for alle. Legg Hans karakter død og vær din egen Gud?


2 Mos 20,5 Du skal ikke tilbede dem og ikke tjene dem; for jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud, som hjemsøker fedres misgjerninger på barn inntil tredje og fjerde ledd, på dem som hater mig,

2 Mos 31,13 Tal til Israels barn og si: Mine sabbater skal I holde; for det er et tegn mellem mig og eder fra slekt til slekt, forat I skal vite at jeg er Herren som helliger eder.

2 Mos 34,14 Du skal ikke tilbede nogen fremmed gud; for Herren heter Nidkjær, en nidkjær Gud er han.

3 Mos 19,30 Mine sabbater skal I holde og ha ærefrykt for min helligdom; jeg er Herren.

5 Mos 5,9 Du skal ikke tilbede dem og ikke tjene dem; for jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud, som hjemsøker fedres misgjerning på barn, på dem i tredje og på dem i fjerde ledd, på dem som hater mig,

5 Mos 6,4-6 Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er en. 5 Og du skal elske Herren din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din makt. 6 Og disse ord som jeg byder dig idag, skal du gjemme i ditt hjerte.

5 Mos 6,13-15 Herren din Gud skal du frykte, og ham skal du tjene, og ved hans navn skal du sverge. 14 I skal ikke følge andre guder, av de folks guder som bor rundt omkring eder - 15 for en nidkjær Gud er Herren din Gud, som er i din midte - forat ikke Herrens, din Guds vrede skal optendes mot dig, og han skal utrydde dig av jorden.

Jes 56,4 For så sier Herren: De gildinger som vil holde mine sabbater og velge det som jeg har behag i, og holde fast ved min pakt,

Esek 20,12 Også mine sabbater gav jeg dem, så de skulde være til et tegn mellem mig og dem, forat de skulde vite at jeg er Herren, som helliger dem.

Esek 20,20 Og hellighold mine sabbater! De skal være til et tegn mellem mig og eder, forat I skal vite at jeg, Herren, er eders Gud.






Med andre ord så er det slik at de som ikke holder Sabbat mangler forholdet med Gud skaperen, Han har ikke satt sitt merke på dem. De har ett annet merke ved at de gjør og tenker annerledes enn hva Guds rikes standard sier og gjør. Guds Ånd er ikke blant de antikrist ånd derimot er der, den lovløse som tror de da er frie og uten byrder.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-3-2018 kl 10:35


Du tror da heller ikke de profeter Gud sendte med ditt vage og unnskyldende svar..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-3-2018 kl 01:21


Jo jeg tror profetene men må innrømme at de av og til kan være vanskelig å forstå. Syns derfor det å være litt vag mange ganger kan være et godt alternativ til skråsikkerhet. Var det ikke Paulus som sa noe om at vi alle kun forstår stykkevis? Ville jo være rart da om det skulle være så mye annerledes med oss.



Sitat: skrevet av LeifG  
Med andre ord så er det slik at de som ikke holder Sabbat mangler forholdet med Gud skaperen, Han har ikke satt sitt merke på dem. De har ett annet merke ved at de gjør og tenker annerledes enn hva Guds rikes standard sier og gjør. Guds Ånd er ikke blant de antikrist ånd derimot er der, den lovløse som tror de da er frie og uten byrder.

Her er du fullstendig på villspor. Gud setter sitt merke på alle de som tror og fødes
på ny, ikke en hvilken som helst tro men de som tror på Jesus som Guds Sønn,
sann Gud og sant menneske. Det er kontrasten til dette som er lovløshet.

Den Lovløse er først og fremst en som setter seg i Guds sted.

Og så vil det selvsagt også være en sammenheng mellom Den
Lovløse og det å ikke ville holde buden, ingen tvil om det,
men det å sette opp din egen forståelse som den eneste
som gir det rette merke er rett og slett skivebom.

Bibelen nevner noe om at som man dømmer skal
man selv bli dømt. Kanskje noe å tenke på.



[Redigert den 24-3-2018 kl 07:14 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-3-2018 kl 11:43


Sitat: skrevet av gana  
Jo jeg tror profetene men må innrømme at de av og til kan være vanskelig å forstå. Syns derfor det å være litt vag mange ganger kan være et godt alternativ til skråsikkerhet. Var det ikke Paulus som sa noe om at vi alle kun forstår stykkevis? Ville jo være rart da om det skulle være så mye annerledes med oss.



Guds ord er kunnskap som fører til tillit til Ham, Hans ord og det Han har lovt.
Derfor tror vi bla på skapelsesuken i 24 timers syklus og ikke forskere som ikke tror Gud og sier noe helt annet.
Derfor kan vi se hvem som er hvem med tanke på antikrist ånd og Guds ånd. Vi kan skille rett og galt fordi Guds ord har gitt oss ett klart kompass.

Vi kan også ut i fra profetene kjenne hvilken tid man da var i, er konkret nå i og hva som kommer. Alle som ikke kjenner konkret tiden - tror ikke.
De vet ikke hva de tror på, selv om de sier det.


Hebr 11,1-3 Men tro er full visshet om det som håpes, overbevisning om ting som ikke sees. For på grunn av den fikk de gamle godt vidnesbyrd. Ved tro skjønner vi at verden er kommet i stand ved Guds ord, så det som sees, ikke blev til av det synlige.

1 Pet 1,11 idet de ransaket hvilken eller hvad slags tid Kristi Ånd, som var i dem, viste frem til når han forut vidnet om Kristi lidelser og om herligheten derefter;

1 Pet 2,1-2 Avlegg derfor all ondskap og all svik og også hykleri og avind og all baktalelse, og lenges som nyfødte barn efter den åndelige uforfalskede melk, forat I kan vokse ved den til frelse,

1 Pet 2,5 og bli også I opbygget som levende stener til et åndelig hus, et hellig presteskap til å frembære åndelige offer, som tekkes Gud ved Jesus Kristus.

1 Pet 2,7-8 Eder altså som tror, hører æren til; men for de vantro er den sten som bygningsmennene forkastet, blitt til hjørnesten og snublesten og anstøtsklippe, disse som snubler ved sin vantro mot ordet; dertil er de og satt.



Jeg savner også svar på ca 80% av de konkrete spørsmål jeg stiller deg, du svarer dessverre aldri konkret på tråden. Tror at alle ser det, dessverre unntatt deg selv.






Sitat:
Sitat: skrevet av LeifG  
Med andre ord så er det slik at de som ikke holder Sabbat mangler forholdet med Gud skaperen, Han har ikke satt sitt merke på dem. De har ett annet merke ved at de gjør og tenker annerledes enn hva Guds rikes standard sier og gjør. Guds Ånd er ikke blant de antikrist ånd derimot er der, den lovløse som tror de da er frie og uten byrder.

Her er du fullstendig på villspor. Gud setter sitt merke på alle de som tror og fødes på ny,


Det er dette Guds konkrete ord selv som sier, ikke jeg. Noen andre merker eller tegn setter Han ikke på sitt folk. Motsatt ser vi jo Dyrets merke som jo er det samme men absolutt anti( eller helt det motsatte av Guds merke. Så slik sette kan det ikke være noe annet, om man ikke trekker inn fantasier og eventyr inn da.




Sitat:
ikke en hvilken som helst tro men de som tror på Jesus som Guds Sønn, sann Gud og sant menneske. Det er kontrasten til dette som er lovløshet.


Ja, antikrist ånd benekter Jesus som sant menneske, prøvd i likhet med oss men også at Han er Gud. Derav menneskesønnen Jesus som la av seg sin Guddom og lot seg prøve som ett barn av Abraham, for så å ta all verdens synd med seg i døden, som Guds Lam. Derfor kunne Han ivareta paktens forpliktelser inn i den himmelske helligdom som vår Mellommann og Yppersteprest. Ikke en tøddel av hverken sermoniloven eller den moralske lov, de ti bud er ta borte.

ANtikrist ånd derimot benekter ikke Jesus som Gud men som sant menneske prøvd som oss, ett Abrahams barn i kjød men uten synd. Det fordi bare ett slikt offer ville være rettferdig for synd gjort i kjød og bare slik viser også Jesus veien ut av synd i kjød her og nå. Selvfølgelig benekter antikrist ånd Jesus, vår Herre og Gud i kjød.


Sitat:
Den Lovløse er først og fremst en som setter seg i Guds sted.


Ja, og hvor sitter Gud?

Han sitter i etthvert hjertes tempel som elsker Ham av hele sitt sinn
(tanker) og hjerte (følelser).
Og alle som Har Guds Ånd holder Hans bud, de som har en annen ånd holder selvfølgelig ikke Guds bud, de er uten lov i sin tro og har/ lar antikrist ånd sitte i sitt hjertes trone


Sitat:
Og så vil det selvsagt også være en sammenheng mellom Den
Lovløse og det å ikke ville holde buden, ingen tvil om det,
men det å sette opp din egen forståelse som den eneste
som gir det rette merke er rett og slett skivebom.


Vi må la Guds ord rent ut definere seg selv, og da er det bare ett svar gana, det er bare en sannheten og det er bare en vei.
Men det er også nåde i evangeliet og det faktum at alt har sin tid.
Det er satt opp en tid som ennå ikke er men snart er kommet som sier at Antikrist vil sette seg i og på Guds trone.
Denne trone er ethvert personlige og individuelle hjerte som blir satt på endelig prøve og denne prøven vil vise om Gud har reist opp sitt folk på tross av kjødelig fallen natur her i denne falne onde verden som tilhører Satan. Satan får prøvd sin sak fullt ut, hans fall er uomtvistelig og Guds sannhet, karakter og godhet gjenopprettet i mennesket Han skapte.

Nåden er enda, det er tid til å vende om gana.



Sitat:
Bibelen nevner noe om at som man dømmer skal
man selv bli dømt. Kanskje noe å tenke på.[Redigert den 24-3-2018 kl 07:14 av gana]


Det gjelder alle mennesker, på alle måter og Guds ord nevner også manges natur har ett selvforsvar imot løgnen i sitt indre, man tåler ikke sannnheten/ tukten i den og forsvarer seg med anklage vedkomne. Ja, profetene kledd av, Jesus kledde av og alle som tror Ham kler løgnen av menneskeheten. Tåler man ikke å bli naken så anklager man sannhetens bærere.

Så dømmer man seg selv eller?

Det er trist du føler en endelig dom gana, det jeg skriver om er evangeliet som inviterer oss syndere inn til Hans rike uten synd, altså uten ondt. La Han og Hans sannheter forme deg, forme deg som leiren villig formes.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-3-2018 kl 05:15


Ser ut som du kan ha gått deg vill et sted mellom Jehovas vitner og unitarisme.

Det sanne evangelium handler derimot om noe annet enn sabbatsdag -

nemlig at den treenige Gud sendte sin sønn til soning for synd.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-3-2018 kl 08:22


Han kom ikke bare for å sone vår synd, Han kom for å sone vår synd og med det lede, vise oss veien ut av synd. Inn i det hellige tempel somer da ett bilde på den troende. Fordi Jeg er hellig skal dere være hellige, rene og ingen synd kan komme inn i det hellige.

Ved korset renses man fra synd slik bildet viser og deretter er man ren og kommer inn i det hellige liv.

Om du ser på bildet av det som er så står du da enda utenfor det hellige, du drikker melk(ser korsfestelsen og at synden taes av Kristus) men spiser ikke fast føde fordi du vet ikke engang hva det er. Jesus sa og Paulus sa at mange tåler det ikke.

Ikke glem at den synd som det sones for er den som er bekjent, angret og erkjent som synd, en synd som man vet man enten selv må dø for eller som da Jesus tilbyr seg å dø for, istedet for deg. Man bekjenner sin synd på Guds Lam, som da dør for gjeldende synd og man inviteres da med Ham inn i det hellige liv uten angrende og bekjente synd. Man har sluttet med denne synd.

Dessverre er det mange som står utenfor og drikker forfalsket åndelig melk, det sammen med antikrist.

Vend om fra bedraget gana.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-3-2018 kl 15:36


Bra skrevet og forklart LeifG.

Og ja, vi trenger stadig å vende

oss fra synd og til Herren.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2018 kl 07:08


Bra gana, jeg er glad du ser det.

I disse tekstene under så understreker det Guds plan som er satt av Ham, ingenting er tilfeldig. Frelsen er reell og konkret.


Sal 53,3 Gud skuer ned fra himmelen på menneskenes barn for å se om der er nogen forstandig, nogen som søker Gud.

Sal 119,18 Lat op mine øine, så jeg kan skue de underfulle ting i din lov!

Sal 119,129 Underfulle er dine vidnesbyrd; derfor tar min sjel vare på dem.

Jes 8,14-15 Og han skal bli til en helligdom og til en snublesten og en anstøtsklippe for begge Israels hus, til en snare og et rep for Jerusalems innbyggere.
Og mange blandt dem skal snuble, og de skal falle og skamslå sig, og de skal snares og fanges.



Jesus blir en snublesten og en anstøtsklippe for begge hus!!


1 Pet 2,7-8 Eder altså som tror, hører æren til; men for de vantro er den sten som bygningsmennene forkastet, blitt til hjørnesten og snublesten og anstøtsklippe, 8 disse som snubler ved sin vantro mot ordet; dertil er de og satt.

Hvorfor mangler man tro, hva kommer det av?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2018 kl 13:01


Mangel på tro skyldes vel ofte at bibelordet i tilstrekkelig grad ikke blir verken hørt eller lest.

Når det gjelder ordet "lov" så tror jeg det blir brukt i betydning de ti bud, om hele loven eller
også om hele gudsåpenbaringen generelt. Vil tro det er denne siste betydningen som passer
best på salme 119,18 - det er antagelig en bønn om å få åpnede øyne for all Guds vilje.

De to hus må vel være Israel og Juda, de skulle begge falle, begge her i betydningen "mange
blant dem" - en rest skulle altså bli frelst. Og denne rest var nok de som holdt seg til loven i
betydningen hele Guds ord - de skuet og gjengjente den underfulle frelse da den kom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2018 kl 17:30


Sitat: skrevet av gana  
Mangel på tro skyldes vel ofte at bibelordet i tilstrekkelig grad ikke blir verken hørt eller lest.


Vantro/ mangel på tro skyldes alltid at man ikke tror Gud på Hans ord.



Sitat:
Når det gjelder ordet "lov" så tror jeg det blir brukt i betydning de ti bud, om hele loven eller også om hele gudsåpenbaringen generelt.

Overalt i Guds ord omtales loven men alltid blir den også forklart om hvilken lov som omtales, enten i sammenhengen eller konkret.

For eksempel snakkes de noen ganger om matoffer og da er det den sermonielle lov (ligger utenfor paktens ark) som det snakkes om, ikke den moralske lov, de ti bud som ligger inne i Paktens ark.


Sitat:
Vil tro det er denne siste betydningen som passer
best på salme 119,18 - det er antagelig en bønn om å få åpnede øyne for all Guds vilje.


Guds vilje er å frelse oss fra synd, inn til Ham- tilbake til Edens hage om du vil. Loven forklarer hva som er moralsk synd/ de ti bud og hvordan (den sermonielle lov), man kan frelses fra synden. Matseddelen viser / er bud om hva som er mat og ikke mat, hva som gjør kroppen uren/ syk eler ikke.


Sitat:
De to hus må vel være Israel og Juda, de skulle begge falle, begge her i betydningen "mange blant dem" - en rest skulle altså bli frelst. Og denne rest var nok de som holdt seg til loven i betydningen hele Guds ord - de skuet og gjengjente den underfulle frelse da den kom.


Det er bildet ja, på det som skulle komme og profetene visste at det ikke var dem, men oss.
De hedninger som vil holde Guds bud med dem skal innlemmes, de som sier de er Hans barn men ikke vil holde Hans bud er skjøger og horer, avgudsdyrkere og antikristelige. Rett og slett barn av Satan, kanskje vi skal si ormeyngel.

Her om David hvor han sitter i Guds Tempel og ser Guds frelse igjennom loven som ligger inne i Paktens Ark, dypt inne i i den detaljerte Helligdommen, under nådens trone. Bildet av den reelle der oppe!

Her noen tanker som kom ut av David der inne, Han som elsket Ham som reddet ham.


Sal 119,1-13 Salige er de hvis vei er ulastelig, som vandrer i Herrens lov. 2 Salige er de som tar vare på hans vidnesbyrd, som søker ham av hele sitt hjerte 3 og ikke gjør urett, men vandrer på hans veier. 4 Du har gitt dine befalinger forat en skal holde dem nøie. 5 O, at mine veier måtte bli faste, så jeg holder dine forskrifter! 6 Da skal jeg ikke bli til skamme når jeg gir akt på alle dine bud. 7 Jeg vil prise dig i hjertets opriktighet når jeg lærer din rettferdighets lover å kjenne. 8 Dine forskrifter vil jeg holde; du må ikke rent forlate mig! 9 Hvorved skal den unge holde sin sti ren? Ved å holde sig efter ditt ord. 10 Av hele mitt hjerte har jeg søkt dig; la mig ikke fare vill fra dine bud! 11 I mitt hjerte har jeg gjemt ditt ord forat jeg ikke skal synde imot dig. 12 Lovet være du, Herre! Lær mig dine forskrifter! 13 Med mine leber har jeg forkynt alle lover fra din munn.

Sal 119,18 Lat op mine øine, så jeg kan skue de underfulle ting i din lov!

Sal 119,32-35 Dine buds vei vil jeg løpe; for du frir mitt hjerte fra angst. 33 Lær mig, Herre, dine forskrifters vei! Så vil jeg ta vare på den inntil enden. 34 Lær mig! Så vil jeg ta vare på din lov og holde den av hele mitt hjerte. 35 Led mig frem på dine buds sti! For i den har jeg min lyst.

Sal 119,47 Jeg har min lyst i dine bud, som jeg elsker.

Sal 119,60 Jeg hastet og ventet ikke med å holde dine bud.

Sal 119,73 Dine hender har skapt mig og gjort mig; gi mig forstand, forat jeg må lære dine bud!

Sal 119,92 Dersom din lov ikke hadde vært min lyst, var jeg omkommet i min elendighet.

Sal 119,97-98 Hvor jeg har din lov kjær! Hele dagen grunder jeg på den. 98 Dine bud gjør mig visere enn mine fiender; for til evig tid eier jeg dem.

Sal 119,105 Ditt ord er en lykte for min fot og et lys for min sti.

Sal 119,113 De tvesinnede hater jeg, men din lov elsker jeg.

Sal 119,129 Underfulle er dine vidnesbyrd; derfor tar min sjel vare på dem.

Sal 119,142-143 Din rettferdighet er en evig rettferdighet, og din lov er sannhet. 143 Nød og trengsel fant mig; dine bud er min lyst.

Sal 119,151 Du er nær, Herre, og alle dine bud er sannhet.

Sal 119,163 Løgn har jeg hatet og avskydd, din lov har jeg elsket.

Sal 119,174 Jeg lenges efter din frelse, Herre, og din lov er min lyst.


Noe mere herlige vers kan man ikke finne! :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2018 kl 18:16


Jepp.. :)

men noen finner også herlighet andre steder:

https://www.youtube.com/watch?v=Cklq8UQS7TI
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2018 kl 19:10


Sitat: skrevet av LeifG  
Noe mere herlige vers kan man ikke finne! :)

Når det gjelder herlighet så er det også viktig å være bibelsk.

Bibelen taler om en herlighet som bygger på "bokstaver hugget i stein" (2 Kor 3,7).

Men den samme bibel taler også om en herlighet som er "så uendelig mye klarere" (2 Kor 3,10).

Nå skal ikke disse to settes opp mot hverandre men viktig å huske på at vi frelses ved nåde og ikke ved lov.

Paulus sier det således: "..bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende" (2Kor 3,6).

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-3-2018 kl 08:11


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  
Noe mere herlige vers kan man ikke finne! :)

Når det gjelder herlighet så er det også viktig å være bibelsk.

Bibelen taler om en herlighet som bygger på "bokstaver hugget i stein" (2 Kor 3,7).


:)
gana

Denne herlighet er den som skal skrives på hjertes kjødtavle, altså være fundamentert i vårt - ifølge Guds ord- en disposisjon for hvordan vi føler om ting og tang.
På Sinai måtte Gud trekke seg tilbake fordi Israel ikke ville ha Ham så nære at Han kunne fullføre dette og derfor fikk man herligheten kun på steintavlene.
Derfor ble det en gammel pakt, Han ble der avvist som Mellommann og Konge. De ville prøve selv.


Sitat:
Men den samme bibel taler også om en herlighet som er "så uendelig mye klarere" (2 Kor 3,10).


Klarere fordi man nå tar imot Gud so
m ens Mellommann og Konge igjennom Jesus/Menneskesønnen som Guds lam. Det offer dekker sermoniloven slik at vi ikke lenger trenger å prestere med dets offersystem det Jesus gjorde for oss i samme natur. Jesus ivaretar sermoniloven den dag i dag.

Ser du herligheten i denne fullbyrdelse på den vei Han gikk og da vi følger inn i?


Sitat:
Nå skal ikke disse to settes opp mot hverandre men viktig å huske på at vi frelses ved nåde og ikke ved lov.


Ja, men som sagt, ikke glem at ved og på Sinai avviste man nåden men fikk da loven.

Hebr 4,6 Eftersom det altså står tilbake at nogen skal komme inn til den, og de som først fikk det glade budskap, ikke kom inn for vantros skyld,

Sitat:

Paulus sier det således: "..bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende" (2Kor 3,6).

:)



Tror du at om vi ikke hadde sett bokstaven at vi hadde kunnet komme tilbake til Ham?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-3-2018 kl 09:08


:)
LeifG

Forstår hva du sier men det at vi får loven og nåden inn i vårt indre gjør jo ikke at de bytter plass slik at loven plutselig blir det største vi har.

Den "herlighet" som er så "uendelig mye klarere" vil jo selvsagt fortsette å være det uansett hvor den er skrevet.

Vil den ikke det da?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-3-2018 kl 14:50


Sitat: skrevet av gana  
:)
LeifG

Forstår hva du sier men det at vi får loven og nåden inn i vårt indre gjør jo ikke at de bytter plass slik at loven plutselig blir det største vi har.


Selvfølgelig ikke, det er loven vi får i vårt indre pga nåden og Jesus er Loven, Han Er den største. :)
Problemet med kjødet er at kjødet alltid står imot loven, og av den grunn forkaster i realiteten uten å skjønne det Jesus.
Det er kun de som er i kjødet som står Ham og da loven imot.


Sitat:

Den "herlighet" som er så "uendelig mye klarere" vil jo selvsagt fortsette å være det uansett hvor den er skrevet.

Vil den ikke det da?



Herligheten er nok følgene av å være av naturen loven lydig, samtidig er det umulig å være loven lydig naturlig uten at den er skrevet i vårt hjerte (følelser/ gjerninger(praksis)) og sinn (panne/ tanker).

Herligheten er ikke uten Guds lov i hjertet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 29-3-2018 kl 16:24



Ønsker dere en god Påske med

https://youtu.be/Uox27xbPrzo

en liten påskesalme.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-3-2018 kl 18:24
Løftet står over loven


Takk for den Viking, en enkel og grei salme det ja.

Fokuset ser ut til å være Guds nåde, noe som jo er veldig bibelsk.

Loven kom jo faktisk mye senere, 430 år etter løftet til Abraham for å være nøyaktig.


"For hvis det var gitt en lov som kunne gi liv, ville vi virkelig vinne rettferdighet ved loven.

Men Skriften har lagt alt under synden, for at de som tror på Jesus Kristus,

ved sin tro kan få det som var lovet" (Gal 3, 21b - 22).


God påske til alle ja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2018 kl 08:31


Når du sier loven så tenker du bokstavene på de ti bud, samt sermoni loven? Med andre ord er det bokstavene som du forbinder med en lov.

Vi vet at synd er lovbrudd og Adam og Eva brøt loven, der ser vi også nåden.. .
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2018 kl 09:14


Ja nåden var tidlig ute, faktisk før skapelsen.

"I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud" (Joh. 1,1).

"Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet,
den herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde
og sannhet." (Joh. 1,14).
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2018 kl 12:13


Ja, så nåden og loven var før mennesket. Det kan vi også se ved Lucifers fall.

Og loven på bokstaven kom for at mennesket igjen etter villfarelse skulle se Loven..- eller Ham og komme tilbake til Ham. Når man ser Ham og vil til Ham trenger man ikke bokstaven fordi man da av naturen - som Han nå da har skrevet i ens hjerte og sinn gjør at man av naturen er loven lydig.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2018 kl 18:07


Den nye natur er en god ting men jeg tror nok også den tenger
loven i bokstav. I alle fall så er det mye lovhenvisning og lov-
påminnelse i apostlenes skrifter til de første kristne. Og jeg
tror ikke behovet er noe mindre i dag, kanskje tvert imot.

Ja jeg tror rett og slett både loven og nåden er en del
av den Gud vi trenger å påminnes om både skriftlig
og muntlig så ofte som mulig - også vår nye
natur trenger påfyll og næring.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2018 kl 18:26


Sitat: skrevet av gana  
Den nye natur er en god ting men jeg tror nok også den tenger loven i bokstav. I alle fall så er det mye lovhenvisning og lov-påminnelse i apostlenes skrifter til de første kristne. Og jeg tror ikke behovet er noe mindre i dag, kanskje tvert imot.


Den nye natur som du kaller den er Guddommelig natur og den er før alt var til.
Det er kun kjødet som trenger bokstaven, det før man ser og det for dem som ikke vil vende om, det fordi de trenger bokstaven for å vise hvor flinke de er ovenfor andre.
Det er på Kains vei.

For de i Ånden er ikke i kjødet, de er av naturen loven lydig og trenger ikke bokstaven for å måle sin vei.





Sitat:
Ja jeg tror rett og slett både loven og nåden er en del av den Gud vi trenger å påminnes om både skriftlig og muntlig så ofte som mulig - også vår nye natur trenger påfyll og næring. :)


Ja, om det er før man lar seg frelse og omvender seg fra lovbrudd. Med andre ord melken. Det er Han/ Talsmannen sendt av Jesus som er vår lærer i det hellige sammen med Hans ord. Det er fast føde/ påfyll/ næring. Det er overgangen fra melk til fast føde at Han skriver loven i vårt sinn og hjerte, det er her man blir skjenket Hans Ånd, åndsdåpen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2018 kl 20:32


Sitat: skrevet av LeifG  
Det er Han/ Talsmannen sendt av Jesus som er vår lærer i det hellige sammen med Hans ord.

Ja det var jo det jeg også prøvde å si.
Det er Hans ord som gir oss påminnelse
og rettledning i både lov og nåde. Og ja,
han bruker Ånden i denne prosessen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2018 kl 21:15


2 Mos 25,16 Og i arken skal du legge vidnesbyrdet* som jeg vil gi dig.


Jes 8,20 Til ordet og til vidnesbyrdet! - Dersom de ikke sier så, det folk som ingen morgenrøde* har,


Rom 8,4-11 forat lovens krav skulde bli opfylt i oss, vi som ikke vandrer efter kjødet, men efter Ånden.
For de som er efter kjødet, attrår det som hører kjødet til, men de som er efter Ånden, attrår det som hører Ånden til.

For kjødets attrå er død, men Åndens attrå er liv og fred, fordi kjødets attrå er fiendskap mot Gud - for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det - og de som er i kjødet, kan ikke tekkes Gud.
Men I er ikke i kjødet, men i Ånden, såfremt Guds Ånd bor i eder; men har nogen ikke Kristi Ånd, da hører han ikke ham til. Men er Kristus i eder, da er vel legemet dødt på grunn av synd, men ånden er liv på grunn av rettferdighet.
Men dersom hans Ånd som opvakte Jesus fra de døde, bor i eder, da skal han som opvakte Kristus fra de døde, også levendegjøre eders dødelige legemer ved sin Ånd, som bor i eder.

,14 For så mange som drives av Guds Ånd, de er Guds barn.


1 Kor 9,16 For om jeg forkynner evangeliet, er det ikke noget å rose mig av; det er en nødvendighet som påligger mig; for ve mig om jeg ikke forkynner evangeliet!

Hebr 3,19 Så ser vi da at det var for vantros skyld de ikke kunde komme inn.

Hebr 4,2 For det glade budskap er og forkynt oss, likesom for hine (på Sinai); men ordet som de hørte, blev dem til ingen nytte, fordi det ikke ved troen var smeltet sammen med dem som hørte det.

Hebr 4,12 For Guds ord (GT) er levende og kraftig og skarpere enn noget tveegget sverd og trenger igjennem, inntil det kløver sjel og ånd, ledemot og marg, og dømmer hjertets tanker og råd,





Med andre ord om den Ånd som lærer ikke taler i henhold til GT..,og da også NT, så er ikke denne Ånd noen andres enn Antikrist ånd. For det er nettopp vi antikrist ånd Satan forsøker å endre folks oppfatning av Guds ord, bud og frelse. Men, som Jesus sier, "Det står skrevet" og det er GT. NT forteller jo også at Satan skal bedra mennesker til å tro på ham istedet for Menneskesønnen ved at han står fem som om han er Jesus, det ved tegn, undere og ild/ ånd. Det står også skrevetat han har en stor sjanse til å bedra de som ikke kjenner Guds ord/ GT. Det fordi de da i sin tro ikke kjenner eller vet hvem Jesus er. De har ett falskt bilde av hvem Han er, ett Jesus bilde som sier at loven skrevet ned på bokstaver ikke gjelder for de som tror på Ham lenger.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2018 kl 22:18


Den som viser barmhjertighet, holder loven selv om han bryter den.

Det tror jeg er en grei konklusjon av Gud vilje, han ser til hjerte.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2018 kl 06:23


Sitat: skrevet av gana  
Den som viser barmhjertighet, holder loven selv om han bryter den.

Det tror jeg er en grei konklusjon av Gud vilje, han ser til hjerte.


Det er forsåvidt riktig det men Satan bruker det til å fremme en lovløs tro mens Guds kjærlighet tillater det fordi Han elsker de som nå er å urettferdige premisser. Han viser jo og vet jo hvordan det er å være menneske under samme vilkår som oss igjennom Menneskesønnen og med det kan også vi vite og kjenne veien som Han inviteret ut til.

Hvordan hadde veien dit vært, om noen uten barmhjertighet ?

Kan Guds barmhjertighet ha en karakter, eller en grense? SIer Guds ord noe om en slik grense?

og er man barmhjertig mot sin neste om man synder bevisst, gir ikke den onde gode gaver til sine? Kan det oppleves som barmhjertighet? Hvem sitter egentlig i ens hjertes trone mens Gud ser til hjertet?

Da Lots kone snudde seg etter elendighetens skjebne, var hun barmhjertig da, var Gud barmhjertig imot byen, mot henne? Hvor var og hvem satt i hennes hjertes trone?


Far ikke vill!

Den onde har ikke vunnet gana, din konklusjon er på avveier. Teksten under viser også det. Husk at å gjøre urett er å bryte loven.


1 Kor 6,9 Eller vet I ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike?

Far ikke vill! Hverken horkarler eller avgudsdyrkere eller ekteskapsbrytere eller bløtaktige eller de som synder mot naturen,


Jak 1,14-16 Men hver fristes idet han drages og lokkes av sin egen lyst; derefter, når lysten har undfanget, føder den synd; men når synden er blitt fullmoden, føder den død.

Far ikke vill, mine elskede brødre!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2018 kl 09:31


De første kristne gikk Herren i møte på oppstandelsesdagen, en barmhjertighets-handling som har vart til denne dag.

Den kalde avvisning av det hele fortsatte på jødenes sabbatsdag, også det en handling som har vart til denne dag.

Så får man jo velge da.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2018 kl 13:35


Han gikk til de jøder som trodde/gikk med Ham, tenk om Han ikke hadde gjort det.. . Disse jøder brakte Abrahams pakt videre og med korsfestelsen ble oakten fornyet, kristendommen ble til. 3,5 år senere ble også hedningene innlemmet i pakten.
De jøder som ikke tok imot pakten/ Jesus korsfestet falt da utenfor og stort sett ble de som ble igjen Jerusalem drept av romerne i år 70. Andre falne jøder fra den gamle pakt overlevde selvsagt og de finner vi over hele verden i dag. Mange av de ser nå i dag Jesus og omvender seg til kristendommen.

I GT finner vi at alle som søker Ham av hele hjertet og hele sitt sinn, de vil Han la seg finne av. I NT finner vi også at Han banker på døren men av vi må åpne den så Han kan komme inn. Har vi interesse av slippe Ham som aldri endrer seg inn?

Det er vel ingen her som vil over til jødedommen i den gamle pakt??
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  ..  3    5    7

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen