Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2    4  ..  7
Forfatter: Tittel: Enden og Dyrets Merke
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2015 kl 09:36


Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av gana  
Ja er man i Jesu Krist kan man stå syndfri for Gud,

men man kan aldri bli syndfri i seg selv.

Det ser for meg ut som du blander dette litt.

Dette er helt riktig, gana

I seg selv og I Jesus Kristus, er som dag og natt. Det er helt ufattelig hva alt du er, når du er I Jesus Kristus. Han er en gave som ingen kunne ha drømt om, at de skulle få. Gjennom ham, med ham og i ham, har vi seiret :spin:



Hvilket minner meg om Matt 13,44-46.

Ja det er rett og slett svimlende stort for tanken :)

Merkelig nok var det akkurat de samme ord (Matt 13,44-46) jeg kom til å tenkte på, når jeg skrev det jeg skrev :spin:

Vi har med andre ord Jesu Kristi ånd.

2 Kor 1,22 "Han har også satt sitt segl på oss og gitt oss Ånden som pant i våre hjerter."


Rom 8,7 fordi kjødets attrå er fiendskap mot Gud – for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det –
Rom 8,9 Men I er ikke i kjødet, men i Ånden, såfremt Guds Ånd bor i eder; men har nogen ikke Kristi Ånd, da hører han ikke ham til.


Med andre ord, om man har Guds Ånd er man loven lydig av naturen.. . Det er seglet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2015 kl 09:37


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av gana  
Ja er man i Jesu Krist kan man stå syndfri for Gud,

men man kan aldri bli syndfri i seg selv.

Det ser for meg ut som du blander dette litt.

Dette er helt riktig, gana

I seg selv og I Jesus Kristus, er som dag og natt. Det er helt ufattelig hva alt du er, når du er I Jesus Kristus. Han er en gave som ingen kunne ha drømt om, at de skulle få. Gjennom ham, med ham og i ham, har vi seiret :spin:



Hvilket minner meg om Matt 13,44-46.

Ja det er rett og slett svimlende stort for tanken :)

Merkelig nok var det akkurat de samme ord (Matt 13,44-46) jeg kom til å tenkte på, når jeg skrev det jeg skrev :spin:

Vi har med andre ord Jesu Kristi ånd.

2 Kor 1,22 "Han har også satt sitt segl på oss og gitt oss Ånden som pant i våre hjerter."



:)

Ja og har vi Ånden så kan jo faktisk alt skje.

Herren sier det således:

"Skulle noe være umulig for meg?"

og

«Alt er mulig for den som tror.»

:wow:



JA, men å tro at Han kan frelse oss fra synd tror dere ikke.., av prinsipp fordi da har rettferdigheten og kjærligheten vunnet.. .
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2015 kl 12:06


Paulus snakker om ett segl, eller ett merke på hvem man tilhører og segl er slik beskrevet i grunnteksten:

G4972
σφραγίζω
sphragizō
sfrag-id'-zo
From G4973; to stamp (with a signet or private mark) for security or preservation (literally or figuratively); by implication to keep secret, to attest: - (set a, set to) seal up, stop.


Vi vet at om man har Guds ånd i sitt hjerte så er man loven lydig go Gud sier at Sabbaten, den syvende dag er tegnet/ merket på hvem man tilhører her i denne falne verden. Altså merket på at man tilhører Guds rike og ikke denne verdens herre.
I bokstaven ser vi at Sabbaten som Han ber oss om å ikke glemme å holde velsignet og hellig løfter Gud opp som skaper over og i hele universet og dette bud er det eneste bud som innehar ett Kongelig segl krav.

Navn på Kongen (Gud), tittel på Kongen (Skaper) og hvilket område Han regjerer (Universet).

I Åpenbaringen 14 kan vi se at seglet er basisen for det evige evangelium og at de som har dette har Jesu tro og holder Hans bud. Det er de som ikke tar Dyrets merke som viser at man tilhører denne verden, samtidig vet vi at dyret har forsøkt endre Guds bud til sine bud likt DRKK har gjort og deres merke på hvem som tilhører de er søndagshelligholdelse.

Så hva er det Gud lover å skrive i hjertene (følelsene) og sinnet (tankene) på de som søker/ elsker Ham?

Jo, Hans bud på hjerte og sinn istedet for bokstaver på steintavler. Det er ingen tvil om hvem som enda ikke har Guds ånd i seg.

Hebr 10,16 Dette er den pakt som jeg vil oprette med dem efter hine dager, så sier Herren: Jeg vil gi mine lover i deres hjerter, og jeg vil skrive dem i deres sinn,

2 Kor 1,22 han som og satte sitt innsegl på oss og gav Ånden til pant i våre hjerter.



Vend om og tro på Jesus Kristus, Frelseren fra synd!


Hebr 2,16-18 For engler tar han sig jo ikke av, men Abrahams ætt tar han sig av; 17 derfor måtte han i alle ting bli sine brødre lik, forat han kunde bli en miskunnelig og trofast yppersteprest for Gud til å gjøre soning for folkets synder. 18 For derved at han selv har lidt og har vært fristet, kan han komme dem til hjelp som blir fristet.

Hebr 3,1 Derfor, hellige brødre, I som har fått del i et himmelsk kall, gi akt på den apostel og yppersteprest som vi bekjenner, Jesus,

Hebr 4,1-2 La oss derfor ta oss i vare for at nogen av eder skal synes å være blitt liggende efter, da et løfte om å komme inn til hans hvile ennu er forhånden. 2 For det glade budskap er og forkynt oss, likesom for hine; men ordet som de hørte, blev dem til ingen nytte, fordi det ikke ved troen var smeltet sammen med dem som hørte det.

Hebr 4,14-16 Eftersom vi da har en stor yppersteprest, som er gått gjennem himlene, Jesus, Guds Sønn, så la oss holde fast ved bekjennelsen. 15 For vi har ikke en yppersteprest som ikke kan ha medynk med våre skrøpeligheter, men en sådan som er blitt prøvd i alt i likhet med oss, dog uten synd. 16 La oss derfor trede frem med frimodighet for nådens trone, forat vi kan få miskunn og finne nåde til hjelp i rette tid.

[Redigert den 14-11-2015 kl 11:08 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2015 kl 14:38


Det virker som du repeterer mye det samme om igjen og om igjen LeifG. Tror du vi er tungnemme? :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2015 kl 16:44
Enden og Dyrets merke.. .


Vel, nå er ikke du og Jerusalem de eneste her, ei heller som katolikker. Forøvrig kan du lese dine egne svar så har du nok ett svar til deg selv på ditt spørsmål.

Uansett er det siste her ett forsøk på å få tråden tilbake til dens intensjon, noe som kan bli vanskelig skjønner jeg.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2015 kl 16:59


Bra. Mange vil hevde at Dyret er en muslim.

Noe som jo kan være aktuelt for tid.

I alle fall så skaper de mye frykt,

kaos og muligens også lovløshet

rundt om i verden.

:mad:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2015 kl 17:43


Sitat: skrevet av LeifG  
Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av gana  
Ja er man i Jesu Krist kan man stå syndfri for Gud,

men man kan aldri bli syndfri i seg selv.

Det ser for meg ut som du blander dette litt.

Dette er helt riktig, gana

I seg selv og I Jesus Kristus, er som dag og natt. Det er helt ufattelig hva alt du er, når du er I Jesus Kristus. Han er en gave som ingen kunne ha drømt om, at de skulle få. Gjennom ham, med ham og i ham, har vi seiret :spin:



Hvilket minner meg om Matt 13,44-46.

Ja det er rett og slett svimlende stort for tanken :)

Merkelig nok var det akkurat de samme ord (Matt 13,44-46) jeg kom til å tenkte på, når jeg skrev det jeg skrev :spin:

Vi har med andre ord Jesu Kristi ånd.

2 Kor 1,22 "Han har også satt sitt segl på oss og gitt oss Ånden som pant i våre hjerter."


Rom 8,7 fordi kjødets attrå er fiendskap mot Gud – for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det –
Rom 8,9 Men I er ikke i kjødet, men i Ånden, såfremt Guds Ånd bor i eder; men har nogen ikke Kristi Ånd, da hører han ikke ham til.


Med andre ord, om man har Guds Ånd er man loven lydig av naturen.. . Det er seglet.

Den som er I Jesus Kristus, har oppfylt loven til punkt og prikke, LeifG

Problemet er at du ikke forstår hva det vil si å være "I Jesus Kristus" og derfor krever mer.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 14-11-2015 kl 18:33


Sitat: skrevet av LeifG  
Vel, nå er ikke du og Jerusalem de eneste her, ei heller som katolikker. Forøvrig kan du lese dine egne svar så har du nok ett svar til deg selv på ditt spørsmål.

Uansett er det siste her ett forsøk på å få tråden tilbake til dens intensjon, noe som kan bli vanskelig skjønner jeg.


Du klarer ikke å overbevise dem Leif. Hadde det vært så enkelt så
ville de fleste hatt "gangsyn". Men skal profetiene gå i oppfyllelse
så vil de færreste "se".

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2015 kl 18:56


Sitat: skrevet av Viking  
Sitat: skrevet av LeifG  
Vel, nå er ikke du og Jerusalem de eneste her, ei heller som katolikker. Forøvrig kan du lese dine egne svar så har du nok ett svar til deg selv på ditt spørsmål.

Uansett er det siste her ett forsøk på å få tråden tilbake til dens intensjon, noe som kan bli vanskelig skjønner jeg.


Du klarer ikke å overbevise dem Leif. Hadde det vært så enkelt så
ville de fleste hatt "gangsyn". Men skal profetiene gå i oppfyllelse
så vil de færreste "se".


Det har du rett i, Guds ord er ikke for de vantro. De vil/ ønsker aldri å forstå det.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-11-2015 kl 12:38
Enden og Dyrets merke.. .


For ikke å ende opp i følge med Dyret er det viktig å få med seg evangeliske sannheter.

Hva betyr det for eksempel å være i Jesus Kristus?

Jo det betyr ganske enkelt å stå for Gud i en tilregnet rettferdighet, i Jesu rettferdighet framfor vår egen.

Og siden Gud krever fullkommenhet er dette faktisk også vårt eneste håp, loven holder ikke når det kommer til frelse.

Ikke det at det er noe feil på loven, men Gud krever som sagt fullkommenhet og det klarer ikke mennesket.

I Jesus Kristus blir derfor vårt eneste håp.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-11-2015 kl 15:30


Sitat: skrevet av gana  
For ikke å ende opp i følge med Dyret er det viktig å få med seg evangeliske sannheter.

Hva betyr det for eksempel å være i Jesus Kristus?

Jo det betyr ganske enkelt å stå for Gud i en tilregnet rettferdighet, i Jesu rettferdighet framfor vår egen.

Og siden Gud krever fullkommenhet er dette faktisk også vårt eneste håp, loven holder ikke når det kommer til frelse.

Ikke det at det er noe feil på loven, men Gud krever som sagt fullkommenhet og det klarer ikke mennesket.

I Jesus Kristus blir derfor vårt eneste håp.


Ja, Jesus Kristus sier "Vær da fullkomne, slik deres himmelske Far er fullkommen" (Matt 5,48) og det kan du bare være når du er i Jesus Kristus.

En av grunnene til at folk ikke forstår hva som menes med begrepet "I Kristus" kan jo være at det hele er litt abstrakt, litt vanskelig å begripe. Folk tenker, hvordan kan jeg være i Jesus Kristus ? Hvordan kan jeg være det Jesus Kristus er ? Hvordan kan jeg være han eller han være meg ?

[Redigert den 15-11-2015 kl 14:32 av Jerusalem]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-11-2015 kl 00:50


Sitat: skrevet av gana  
For ikke å ende opp i følge med Dyret er det viktig å få med seg evangeliske sannheter.

Hva betyr det for eksempel å være i Jesus Kristus?

Jo det betyr ganske enkelt å stå for Gud i en tilregnet rettferdighet, i Jesu rettferdighet framfor vår egen.

Og siden Gud krever fullkommenhet er dette faktisk også vårt eneste håp, loven holder ikke når det kommer til frelse.

Ikke det at det er noe feil på loven, men Gud krever som sagt fullkommenhet og det klarer ikke mennesket.

I Jesus Kristus blir derfor vårt eneste håp.


Riktig det men er det da slik at du i tilregnet rettferdighet ikke tror at Gud kan skrive loven i vårt hjerte/ følelser og vårt sinn (tanker) slik at vi allikevel ikke følger Ham???

Er ikke det en lovløs frelse fra synd/ lovbrudd? Ett urettferdig og falskt dobbeltspill?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-11-2015 kl 07:23


Sitat: skrevet av LeifG  
Sitat: skrevet av gana  
For ikke å ende opp i følge med Dyret er det viktig å få med seg evangeliske sannheter.

Hva betyr det for eksempel å være i Jesus Kristus?

Jo det betyr ganske enkelt å stå for Gud i en tilregnet rettferdighet, i Jesu rettferdighet framfor vår egen.

Og siden Gud krever fullkommenhet er dette faktisk også vårt eneste håp, loven holder ikke når det kommer til frelse.

Ikke det at det er noe feil på loven, men Gud krever som sagt fullkommenhet og det klarer ikke mennesket.

I Jesus Kristus blir derfor vårt eneste håp.


Riktig det men er det da slik at du i tilregnet rettferdighet ikke tror at Gud kan skrive loven i vårt hjerte/ følelser og vårt sinn (tanker) slik at vi allikevel ikke følger Ham???

Er ikke det en lovløs frelse fra synd/ lovbrudd? Ett urettferdig og falskt dobbeltspill?


Morn :)

Jo en troende har fått Guds lov skrevet i sitt indre.

Det å følge Gud betyr imidlertid ikke å aldri gjøre feil,

men det betyr at en har fått en ny lyst til Guds vilje.

Kan vanskelig se at det kan kalles dobbeltspill når

et menneske gjør så godt det kan.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-11-2015 kl 10:01


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  
Sitat: skrevet av gana  
For ikke å ende opp i følge med Dyret er det viktig å få med seg evangeliske sannheter.

Hva betyr det for eksempel å være i Jesus Kristus?

Jo det betyr ganske enkelt å stå for Gud i en tilregnet rettferdighet, i Jesu rettferdighet framfor vår egen.

Og siden Gud krever fullkommenhet er dette faktisk også vårt eneste håp, loven holder ikke når det kommer til frelse.

Ikke det at det er noe feil på loven, men Gud krever som sagt fullkommenhet og det klarer ikke mennesket.

I Jesus Kristus blir derfor vårt eneste håp.[/rquote]

Riktig det men er det da slik at du i tilregnet rettferdighet ikke tror at Gud kan skrive loven i vårt hjerte/ følelser og vårt sinn (tanker) slik at vi allikevel ikke følger Ham???

Er ikke det en lovløs frelse fra synd/ lovbrudd? Ett urettferdig og falskt dobbeltspill?


Morn :)

Jo en troende har fått Guds lov skrevet i sitt indre.

Det å følge Gud betyr imidlertid ikke å aldri gjøre feil, men det betyr at en har fått en ny lyst til Guds vilje.


Det å gjøre en feil er ikke synd, for synd er lovbrudd. Altså noe som stivnakket bryter direkte eller indirekte av ens falne natur imot de ti moralske bud. Det er stahet i ens stolthet og egosenteriske/ selviske karakter som gjør at man ikke underkaster seg Skaperens moral men istedet unnskylder seg for så å gjøre ens egen vilje, Jegets/ kjødets vilje.

Har man lyst til å gjøre Guds vilje så gjør man Hans vilje og bud fordi ens følelser og tanker dreier seg om og rundt Hans karakters vesen.


Sitat:
Kan vanskelig se at det kan kalles dobbeltspill når et menneske gjør så godt det kan.


Kain gjorde så godt han kunne og æret Gud på sin måte og sa med det han gjorde: "Se hva Jeg gjør". Kains gode intensjon var å gjorde så godt han kunne etter sine bud om rett ferd. Problemet for Kain var ikke at han gjorde feil men at han var stolt og løftet seg selv opp over hva som var rett og galt.
Han lot fallen syndig natur bestemme over sine følelser og tanker, og syndet/ brøt Guds bud.
I dag på Kains vei har man forherdet seg imot sannheten, man i sin stolthets karakter fornekter stivt sine nakker imot å se hva som er rett og galt og kaller med det galt for rett og rett for galt. Man bedriver dobbelt spill uten å skjønne det selv men det er enda håp for Gud kan åpne øynene på enhver og enhver elsker Sannheten, sannheten om seg selv og det som er rundt en.

Bare Abel gjorde så godt han kunne Guds vilje etter Guds bud og med det fulgte han frelsens vei fra synd. Abel ble renset fordi han fulgte Veien, Sannheten og Livet.

Det er på denne veien Kain burde ha gått istedet for å harmedes, se ned for seg og la sinne styre livet. Det er på denne veien vi alle må komme inn på, bare slik kan forsoningen virke, bli formet av Ham og bare slik kan vi frelses fra synd og oss selv i fallen syndig natur. Jesus viser oss denne veien i syndig kjøds likhet/ =/ lignelse og i dette kjød tar Han vår synd begått i dette kjød med seg og dør for vår eneste synd.
Vi trenger bare å gå på den veien Han har lagt opp og bekjenne personlig og individuelt synden på Ham slik at synden dør med Ham på korset.

Om vi virkelig er villige til å bekjenne alle våre synder slik vil Han vise oss hvem Han er så Han kan skrive loven på vårt hjerte og sinn, gi oss en ny Ånd og på den måte av hele oss følge Ham istedet for oss selv.

Andre bud istedet for Hans er da å si til Gud at vi har valgt oss selv sammen med en annen Gud, samtidig som man gjør krav på himmelen og det i Guds navn.

[Redigert den 16-11-2015 kl 09:02 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-11-2015 kl 10:29


Men jeg tviler på at Abel var egenrettferdig.

Også han måtte nok ofre for sine synder.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-11-2015 kl 11:02


??, hvem sier han var egenrettferdig?? Jo, den eneste som sier det her er du.

På hvilken måte klarer du å se det at Abel er egenrettferdig fordi Han trodde og gjorde etter troen?

Hvis han ikke hadde gjort etter troen, hadde han da blitt tilregnet rettferdighet? Eller mener du at Kain ble tilregnet rettferdighet fordi han ikke gjorde etter tildelt tro og ikke Abel?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-11-2015 kl 11:03


Kjære gana, leser ikke du Guds ord??

1 Mos 4,2-6 Siden fødte hun Abel, hans bror. Og Abel blev fårehyrde, men Kain blev jorddyrker. 3 Da nogen tid var gått, hendte det at Kain bar frem for Herren et offer av jordens grøde. 4 Og Abel bar også frem et offer, som han tok av de førstefødte lam i sin hjord og deres fett; og Herren så til Abel og hans offer, 5 men til Kain og hans offer så han ikke. Da blev Kain meget vred, og han stirret ned for sig. 6 Og Herren sa til Kain: Hvorfor er du vred, og hvorfor stirrer du ned for dig?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-11-2015 kl 13:04


Sitat: skrevet av LeifG  

Hvis han ikke hadde gjort etter troen, hadde han da blitt tilregnet rettferdighet?


Ja det er selvsagt viktig at vi etter beste evne gjør etter troen, men det vil aldri kunne frelse oss.

For å bli frelst må man som sagt være i Jesus Kristus og på den måten få en tilregnet rettferdighet.


[Redigert den 16-11-2015 kl 12:32 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-11-2015 kl 23:35


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  

Hvis han ikke hadde gjort etter troen, hadde han da blitt tilregnet rettferdighet?
[/rquote]

Ja det er selvsagt viktig at vi etter beste evne gjør etter troen, men det vil aldri kunne frelse oss.



Her trekker du atter inn igjen at det å gjøre etter troen er uviktig men at vi må i egen kraft etter beste evne gjøre.

Gud sier at vi kun må tro, så blir vi gitt lyst til å holde loven fordi det er helt naturlig. Altså ikke i egen kraft.

Selvsagt frelser det oss ikke om vi holder loven, da er man allerede frelst.


Sitat:
For å bli frelst må man som sagt være i Jesus Kristus og på den måten få en tilregnet rettferdighet.


[Redigert den 16-11-2015 kl 12:32 av gana]



Ja og når man er tilregnet rettferdighet begynner vandringen med Ham, ikke imot Ham sammen med den lovløse Antikrist som også fornekter Jesus i kjød.

Tro ikke det at når man er tilregnet Hans rettferdighet så kan du fortsette å synde. Da har du aldri trodd, sett eller kjent Ham.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-11-2015 kl 13:03


Ditt innlegg virker en smule kaotisk, jeg blir tillagt ting jeg ikke har sagt og det er i det hele tatt ikke så godt for utenforstående å se hvem som mener hva der.

[Redigert den 17-11-2015 kl 12:33 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-11-2015 kl 14:23


Vel, du sier at man blir tillagt rettferdighet men at man uansett i Hans rettferdighet ikke trenger å holde loven. Mao, en lovløshet.

Det Guds ord sier er at man blir tilregnet Hans rettferdighet om man tror Ham og følger denne tro. Mao, loven lydig.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-11-2015 kl 14:48


Jeg tror du misforstår LeifG.

Jeg har ikke sagt at man ikke trenger å holde loven.

Det jeg prøver å få frem er at vi ikke har noen som helst slags

mulighet i oss selv til å holde loven på en så fullkommen måte som Gud krever.

Så hva gjør vi da?

Jo vi tar tilflukt til Guds nåde i Jesus Kristus, det er den eneste måten vi kan oppfylle lovens krav og stå ren for Gud.


[Redigert den 17-11-2015 kl 14:21 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-11-2015 kl 16:08


Bra det men hva lover da Gud om vi tror og gjør det?

Jo, Han lover å skrive loven i vårt hjerte og i vårt sinn slik at vi allikevel holder lovens krav og ikke synder/ bryter loven. Med andre ord er det ikke vi selv som i egen kraft sørger for å holde loven men vi holder nå loven fordi vi elsker å følge Ham og ikke bokstaver.

Det er ikke slik at fallen syndig natur regjerer i Ånden men Guddommelig natur. Vi tar ikke tilflukt med fallen syndig natur og lever ut denne natur i Jesus Kristus. Vi dør fra oss selv og gjør Faderens vilje, ikke som Jeg vil men som han vil. Det fordi vi nå vet at det er godt og ingen byrde lenger.

Etter at du lar dette synke inn så foreslår jeg at du lar ditt gudsbilde synke inn over deg, for du sier at Gud egentlig er urimelig. Du sier kjødelig "på en så fullkommen måte Gud krever". Er du i Ånden er ikke loven ett krav men en glede og en naturlig del av livet.

Husk at det du sier er i realiteten en lovløs tro, en tro som sier at loven ikke spiller noen rolle lenger fordi Gud ser Kristus i deg uansett og det er nåden. Du sier tilpass deg etter eget skjønn sånn noenlunde og gjemmer deg bak korset.
Med andre ord har Satan og hans natur vunnet igjennom menneskets fall fordi nå Kristi offer tillater denne natur å leve videre men det tror jeg ikke helt du skjønner rekkevidden av.

Det på tross av at Guds ord kvalitetssikrer troen fra gammelt av ved at om det kommer en ny lære så se til at den holder Ordet og Vitnesbyrdet (Mosebøkene og loven i Paktens Ark). Om læren ikke er i tråd med det er den ikke fra Gud men Djevelen. Så det er ikke noen ny pakt uten at de ti bud er komplett intakt og i tråd med Moses.

Vel? Tenk over det at evangeliet er gode nyheter som viser at det kommer en endelig Dom som ender alt ondt og synd for godt. De gode nyheter er at det kommer en Dom og det skal vi glede oss over, ikke være skrekkslagne over. Gud er god som Dømmer og ender alle som elsker seg selv over rett og galt, Han er rettferdig. De gode nyheter er at vi kan frelses fra synd/ lovbrudd her og nå så vi ikke faller på Dommens dag.

Det er evangeliet, ikke at vi kan gjemme oss bak Kristus fordi vi er syndere men for at Han kan frelse oss fra synd ved hjelp av Sitt Offer /korset) og den vei (beskrevet i Mosebøkene) Han der peker på.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-11-2015 kl 17:12


Du har en del bibelkunnskap, men når det gjelder dette har du utvilsomt et direkte antikristelig syn.

Å være i Jesus Kristus er ikke bare en inngangsnøkkel hvorpå vi selv overtar som syndfrie.

Hele poenget med dette bilde om å være i Jesus Kristus er jo det at hans nåde da dekker over syndene våre.

"Bli i meg, så blir jeg i dere" sa Jesus. Og grunnen er åpenbar, siden vi har synd i oss selv er det ingen andre muligheter til frelse.


[Redigert den 17-11-2015 kl 16:30 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-11-2015 kl 20:38


Sitat: skrevet av gana  
Å være i Jesus Kristus er ikke bare en inngangsnøkkel hvorpå vi selv overtar som syndfrie.
Hele poenget med dette bilde om å være i Jesus Kristus er jo det at hans nåde da dekker over syndene våre.[/rquote]



Jeg tror ikke vi overtar som syndfrie, jeg tror vi blir syndfrie i Ham fordi vi nå har fått en ny natur og den naturen er ikke som Jeg men som Han vil. Denne naturen er Nestekjærlighet og setter nesten foran en selv i all ydmykhet, som duggen legger seg på gresset. Hvor duggen da er oss som tilbyr andre å drikke.
Da overtar vi ikke som syndfrie fordi en setter alle foran seg selv hvor ens selv ikke Er.

Hele poenget er ikke at Hans nåde dekker over våre synder men at Hans nåde da gir oss muligheten til å vandre med Gud fordi vi da også selv er uten synd. Poenget med nåden dekker over våre synder er at Gud da kan vandre med oss på tross av at vi egentlig var syndere. Altså vi er rettferdigjort, gjort rettferdige og kan se Gud. Det er ikke slik at Gud vandrer med oss mens vi synder og Han ikke ser det fordi Jesus døde på korset. Gud er ekte, ikke falsk og en dåre som går med falske dårer.

Nåden er gitt fordi vi synder/ dør, slik at vi ikke lenger trenger å synde/ dø. Nåden er gitt for at vi skal ha en mulighet til å slutte å bryte loven.

Følg Jesus fra korset til nådens trone inn i Det Aller Helligste så ser du det men det finnes ingen annen vei enn den veien Jesu blod/ offer går. Moses forteller om det. Frelsen er i Eden for at vi skal komme tilbake til Eden gjenopprettet til slik det var ment.

Han skapte ikke oss for at Satan skulle endre skaperverket for evig tid men til en bestemt oppgave.., og den blir vi gjenopprettet til.


Sitat:
"Bli i meg, så blir jeg i dere" sa Jesus. Og grunnen er åpenbar, siden vi har synd i oss selv er det ingen andre muligheter til frelse.[Redigert den 17-11-2015 kl 16:30 av gana]


Jo, det er frelse ved at vi dør fra oss selv.

Rom 8,6-11 For kjødets attrå er død, men Åndens attrå er liv og fred, fordi kjødets attrå er fiendskap mot Gud – for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det og de som er i kjødet, kan ikke tekkes Gud.

Men I er ikke i kjødet, men i Ånden, såfremt Guds Ånd bor i eder; men har nogen ikke Kristi Ånd, da hører han ikke ham til.

Men er Kristus i eder, da er vel legemet dødt på grunn av synd, men ånden er liv på grunn av rettferdighet. Men dersom hans Ånd som opvakte Jesus fra de døde, bor i eder, da skal han som opvakte Kristus fra de døde, også levendegjøre eders dødelige legemer ved sin Ånd, som bor i eder.


Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-11-2015 kl 20:55


Ja det passer jo greit, det var jo Enden og Dyrets Merke det egentlig skulle handle om her
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-11-2015 kl 22:37


Sitat: skrevet av LeifG  
Bra det men hva lover da Gud om vi tror og gjør det?

Jo, Han lover å skrive loven i vårt hjerte og i vårt sinn ...


Jesus Kristus går her lenger enn Moses, Leif

Vi skal ha Gud i vår hjerter, da blir alt som det skal.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-11-2015 kl 22:52


Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av LeifG  
Bra det men hva lover da Gud om vi tror og gjør det?

Jo, Han lover å skrive loven i vårt hjerte og i vårt sinn ...


Jesus Kristus går her lenger enn Moses, Leif

Vi skal ha Gud i vår hjerter, da blir alt som det skal.


2 Mos 25,8 Og de skal gjøre mig en helligdom, så vil jeg bo midt iblandt dem.

3 Mos 22,32 I skal ikke vanhellige mitt hellige navn, for jeg vil være helliget blandt Israels barn; jeg er Herren, som helliger eder,




5 Mos 6,4-6 Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er en. 5 Og du skal elske Herren din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din makt. 6 Og disse ord som jeg byder dig idag, skal du gjemme i ditt hjerte.

Jer 31,33 men dette er den pakt jeg vil oprette med Israels hus efter de dager, sier Herren: Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte, og jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk;
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-11-2015 kl 23:13


Sitat: skrevet av LeifG  
Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av LeifG  
Bra det men hva lover da Gud om vi tror og gjør det?

Jo, Han lover å skrive loven i vårt hjerte og i vårt sinn ...


Jesus Kristus går her lenger enn Moses, Leif

Vi skal ha Gud i vår hjerter, da blir alt som det skal.


2 Mos 25,8 Og de skal gjøre mig en helligdom, så vil jeg bo midt iblandt dem.

3 Mos 22,32 I skal ikke vanhellige mitt hellige navn, for jeg vil være helliget blandt Israels barn; jeg er Herren, som helliger eder,




5 Mos 6,4-6 Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er en. 5 Og du skal elske Herren din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din makt. 6 Og disse ord som jeg byder dig idag, skal du gjemme i ditt hjerte.

Jer 31,33 men dette er den pakt jeg vil oprette med Israels hus efter de dager, sier Herren: Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte, og jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk;

Jesus Kristus er den nye Moses og det er hans program som virkelig gir resultater. Det er gjennom å bli ett med Gud (som mennesket Jesus Kristus) at du blir et ordentlig menneske.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-11-2015 kl 00:47


Ordsp 16,20 Den som akter på ordet, skal finne lykke, og den som setter sin lit til Herren, er salig.


Jes 8,20 Til ordet og til vidnesbyrdet!

– Dersom de ikke sier så, det folk som ingen morgenrøde har,


Luk 24,27 Og han begynte fra Moses og fra alle profetene og utla for dem i alle skriftene det som er skrevet om ham.


Apg 17,11 Men disse var av et edlere sinn enn de i Tessalonika; de tok imot ordet med all godvilje, og gransket daglig i skriftene om det var således som det blev sagt dem.


Apg 28,22-24 Men vi vil gjerne få høre av dig hvad du mener; for om denne sekt er det oss vitterlig at den allesteds finner motsigelse. 23 Efterat de da hadde avtalt en dag med ham, kom de i større mengde til ham i hans herberge; han la da ut for dem, idet han vidnet om Guds rike og søkte å overbevise dem om Jesus ut av Mose lov og profetene, fra årle morgen til aften silde. 24 Og nogen blev overbevist ved det han sa, men andre var vantro.


Hebr 4,2 For det glade budskap er og forkynt oss, likesom for hine; men ordet som de hørte, blev dem til ingen nytte, fordi det ikke ved troen var smeltet sammen med dem som hørte det.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-11-2015 kl 14:12


Sitat: skrevet av LeifG  
Ordsp 16,20 Den som akter på ordet, skal finne lykke, og den som setter sin lit til Herren, er salig.


Jes 8,20 Til ordet og til vidnesbyrdet!

– Dersom de ikke sier så, det folk som ingen morgenrøde har,


Luk 24,27 Og han begynte fra Moses og fra alle profetene og utla for dem i alle skriftene det som er skrevet om ham.


Apg 17,11 Men disse var av et edlere sinn enn de i Tessalonika; de tok imot ordet med all godvilje, og gransket daglig i skriftene om det var således som det blev sagt dem.


Apg 28,22-24 Men vi vil gjerne få høre av dig hvad du mener; for om denne sekt er det oss vitterlig at den allesteds finner motsigelse. 23 Efterat de da hadde avtalt en dag med ham, kom de i større mengde til ham i hans herberge; han la da ut for dem, idet han vidnet om Guds rike og søkte å overbevise dem om Jesus ut av Mose lov og profetene, fra årle morgen til aften silde. 24 Og nogen blev overbevist ved det han sa, men andre var vantro.


Hebr 4,2 For det glade budskap er og forkynt oss, likesom for hine; men ordet som de hørte, blev dem til ingen nytte, fordi det ikke ved troen var smeltet sammen med dem som hørte det.


Ja det er viktig å bruke Bibelen, men også viktig å heve blikket litt.

Hvis ikke så kan man bli så innsnevre og trangsynt i synet at man på en måte ikke ser skogen fro bare trær.

Hever man derimot hever blikket litt så vil man forhåpentligvis se at Jesus nok er et langt bedre utgangspunkt for bibeltolkning enn Moses.

Ja Jesus bør faktisk være utgangspung og fortsettelse for både bibelsyn og frelse og det hele om en ikke skal komme på avveier.

I Jesus Kristus - det er der vi har det :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-11-2015 kl 20:55


Begrepet "i Kristus" 77 ganger i NT

http://www.bibel.no/nettbibelen?submit=Vis&parse=i+Krist...

http://www.bibel.no/nettbibelen?submit=Vis&parse=i+Krist...

eller "i ham"

http://www.bibel.no/nettbibelen?submit=Vis&parse=i+ham&a...

[Redigert den 18-11-2015 kl 19:56 av Jerusalem]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-11-2015 kl 21:58


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  
Ordsp 16,20 Den som akter på ordet, skal finne lykke, og den som setter sin lit til Herren, er salig.


Jes 8,20 Til ordet og til vidnesbyrdet!

– Dersom de ikke sier så, det folk som ingen morgenrøde har,


Luk 24,27 Og han begynte fra Moses og fra alle profetene og utla for dem i alle skriftene det som er skrevet om ham.


Apg 17,11 Men disse var av et edlere sinn enn de i Tessalonika; de tok imot ordet med all godvilje, og gransket daglig i skriftene om det var således som det blev sagt dem.


Apg 28,22-24 Men vi vil gjerne få høre av dig hvad du mener; for om denne sekt er det oss vitterlig at den allesteds finner motsigelse. 23 Efterat de da hadde avtalt en dag med ham, kom de i større mengde til ham i hans herberge; han la da ut for dem, idet han vidnet om Guds rike og søkte å overbevise dem om Jesus ut av Mose lov og profetene, fra årle morgen til aften silde. 24 Og nogen blev overbevist ved det han sa, men andre var vantro.


Hebr 4,2 For det glade budskap er og forkynt oss, likesom for hine; men ordet som de hørte, blev dem til ingen nytte, fordi det ikke ved troen var smeltet sammen med dem som hørte det.


Ja det er viktig å bruke Bibelen, men også viktig å heve blikket litt.

Hvis ikke så kan man bli så innsnevre og trangsynt i synet at man på en måte ikke ser skogen fro bare trær.

Hever man derimot hever blikket litt så vil man forhåpentligvis se at Jesus nok er et langt bedre utgangspunkt for bibeltolkning enn Moses.

Ja Jesus bør faktisk være utgangspung og fortsettelse for både bibelsyn og frelse og det hele om en ikke skal komme på avveier.

I Jesus Kristus - det er der vi har det :)



Problemet ligger nok i at de lærde ikke ser at Moses snakker om Jesus hele tiden. Offersystemet peker imot Jesus og viser veien Jesus gikk og går.




Mark 7,6 Men han sa til dem: Rett spådde Esaias om eder, I hyklere, således som skrevet er: Dette folk ærer mig med lebene, men deres hjerte er langt borte fra mig;

Luk 16,31 Men han sa til ham: Hører de ikke Moses og profetene, da vil de heller ikke tro om nogen står op fra de døde.

Luk 24,27 Og han begynte fra Moses og fra alle profetene og utla for dem i alle skriftene det som er skrevet om ham.

Joh 5,46 For hadde I trodd Moses, da hadde I trodd mig; for det er om mig han har skrevet;
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-11-2015 kl 22:56


Sitat: skrevet av LeifG  

Problemet ligger nok i at de lærde ikke ser at Moses snakker om Jesus hele tiden. Offersystemet peker imot Jesus og viser veien Jesus gikk og går.

Ingenting i veien med det Moses snakker om og det offersystemet peker på, men like opplysende og klart som Jesu egen oppfyllelse kan det vel vanskelig bli.

GT og NT utfyller hverandre og er selvsagt begge viktige, men det er meste fornuftig om vi lar det klareste lys være utgangspunkt for all skrifttolkning.

Vi får med andre ord bedre oversikt i klart solskinn enn i dunkelt måneskinn.

I Jesus Kristus - det gir et lys og en oversikt Moses bare kunne drømme om.


[Redigert den 18-11-2015 kl 22:50 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-11-2015 kl 00:04


Ja, på samme måte kan vi drømme om det faktum at det blir tusen år i himmelen, himmelen som Moses også fikk innblikk i. Jesu egen oppfyllelse er beskrevet på forhånd av Moses så vi ikke skal bli lurt av den lovløse Satan slik at vi tilber Satan i den tro at vi tror vi tilber Jesus. For de som ikke tror Moses forstår heller ikke skriften og må ha lys fra den onde for å tro, noe Jesus sier rett ut.

Forøvrig fikk de, i den gamle pakt evangeliet på samme måte som oss.

Hebr 3,7-8 Derfor, som den Hellige Ånd sier: Idag, om I hører hans røst, 8 da forherd ikke eders hjerter som ved forbitrelsen, på fristelsesdagen i ørkenen,

Hebr 3,18-19 Og om hvem var det han svor at de ikke skulde komme inn til hans hvile, uten om dem som ikke hadde villet tro? 19 Så ser vi da at det var for vantros skyld de ikke kunde komme inn.

Hebr 4,2 For det glade budskap er og forkynt oss, likesom for hine; men ordet som de hørte, blev dem til ingen nytte, fordi det ikke ved troen var smeltet sammen med dem som hørte det.

Hebr 4,6 Eftersom det altså står tilbake at nogen skal komme inn til den, og de som først fikk det glade budskap, ikke kom inn for vantros skyld,
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-11-2015 kl 13:33


Sitat: skrevet av LeifG  

Ja, på samme måte kan vi drømme om det faktum at det blir tusen år i himmelen, himmelen som Moses også fikk innblikk i.

Ja det er jo et glimrende eksempel på hvor mye bedre det er å bruke det nye testamente for forståelse.

Himmelen er der et evighetssted og ikke et sted man går inn og ut av i tusenårsintervaller :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-11-2015 kl 20:38


gana, hvorfor ser du ikke at de som trodde på Jesus så Jesus i GT og de som sjekker ut troen i NT bruker kun GT for å finne ut om troen er fra Gud.

Det du sier er at man skal bruke NT for å finne ut om GT kan brukes, det sier seg selv at man da ikke aner hva man tror på. Man er da rett og slett villfaren.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-11-2015 kl 21:22


Sitat: skrevet av LeifG  

Det du sier er at man skal bruke NT for å finne ut om GT kan brukes


Langt ifra.

Det jeg sier er at siden NT har det største lys så kan det med fordel brukes til å belyse GT.

Og grunnen til at jeg sier det er at du helst ser ut til å ville gjøre det motsatt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-11-2015 kl 23:50


Selvfølgelig, det er jo det man sier i NT at GT gjør. GT brukes til å sjekke ut NT troen, om den er fra Satan eller Gud.

En kan ikke bruke NT til å godkjenne visse trospunkter i GT, det er omvendt. HELE GT, Moses og profetene er samstemt med Jesu tro og NT. Med en gang man taler imot GT og da Moses så er man ikke fra Gud men den onde.

Så hva er frelsens vei? Jo, fra synd/ lovbrudd. Ikke eksisterer sannheten om man taler it Ordet og vitnesbyrdet, veldig enkelt å forstå om man søker rettferdigheten.
Men, det er klart om man skal ta Dyret merke kan man ikke tro GT men lage en egen tro ut av NT som strider imot GT.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-11-2015 kl 14:09


Det er visse forandringer fra GT til NT og da er det best å følge disse om man vil være bibeltro.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 20-11-2015 kl 18:23


Sitat: skrevet av gana  
Det er visse forandringer fra GT til NT og da er det best å følge disse om man vil være bibeltro.


Hmm, sitter litt fast der, kan du liste dem opp?

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-11-2015 kl 18:40


Sitat: skrevet av Viking  
Sitat: skrevet av gana  
Det er visse forandringer fra GT til NT og da er det best å følge disse om man vil være bibeltro.


Hmm, sitter litt fast der, kan du liste dem opp?



Ja du er ikke alene der Viking, det er nok flere her som sitter litt fast :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 20-11-2015 kl 19:54


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Viking  
Sitat: skrevet av gana  
Det er visse forandringer fra GT til NT og da er det best å følge disse om man vil være bibeltro.


Hmm, sitter litt fast der, kan du liste dem opp?



Ja du er ikke alene der Viking, det er nok flere her som sitter litt fast :)


Det var litt av et svar:no:

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-11-2015 kl 23:36


Sitat: skrevet av Viking  
Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Viking  
Sitat: skrevet av gana  
Det er visse forandringer fra GT til NT og da er det best å følge disse om man vil være bibeltro.


Hmm, sitter litt fast der, kan du liste dem opp?



Ja du er ikke alene der Viking, det er nok flere her som sitter litt fast :)


Det var litt av et svar:no:



Bibelen sier også noe om hvorfor enkelte ikke vil ta steget helt inn i det nye, de gjør det for å tilfredsstille kjødet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-11-2015 kl 01:13


Sitat: skrevet av gana  
Det er visse forandringer fra GT til NT og da er det best å følge disse om man vil være bibeltro.


Det er ingen forandringer annet enn at Jesus tok over ansvaret for den presteskapets sermonielle tjenester som ikke er oppfylt. De som tror er nå prestene under Ypperstepresten Jesus.

Den daglige offertjeneste er opphørt fordi Jesus oppfylte den med sitt offer men den videre gangen er ikke oppfylt, derfor er Jesus vår Yppersteprest.
I den gamle pakts sermonielle prestetjeneste har Ypperstepresten flere oppgaver som har med dommen å gjøre, avbildet i sabbatshøytidene utover påske, pinse, etc..

Det er altså ingen endring i frelsesplanen, den er den samme men den er for oss tatt ett steg videre ved at den samme loven som var på steintavlene nå skrives i hjertene og sinnet til de som tror Ham.

Av naturen holder man nå loven som var på steintavlene og følger nå åndelig Jesus vår Yppersteprest inn i Det Aller Helligste. Vi er jo i Det Hellige, rommet utenfor Det Aller Helligste forbilledlig i Tempelet vi ser i den gamle Pakt.

Husk at det er GT som viser om vår forståelse av NT er korrekt eller ikke.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-11-2015 kl 01:16


Sitat: skrevet av gana  

Bibelen sier også noe om hvorfor enkelte ikke vil ta steget helt inn i det nye, de gjør det for å tilfredsstille kjødet.


Ja, og de blir avslørt ved at de IKKE holder Guds bud, for det kan de ikke av prinsipp.


Rom 8,7-8 fordi kjødets attrå er fiendskap mot Gud – for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det – og de som er i kjødet, kan ikke tekkes Gud.

Rom 8,11 Men dersom hans Ånd som opvakte Jesus fra de døde, bor i eder, da skal han som opvakte Kristus fra de døde, også levendegjøre eders dødelige legemer ved sin Ånd, som bor i eder.



De som ikke holder Guds bud har ingen oppstandelse i Jesu navn men i Satans navn og til den evige ild.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-11-2015 kl 11:47


Sitat: skrevet av LeifG  
Sitat: skrevet av gana  

Bibelen sier også noe om hvorfor enkelte ikke vil ta steget helt inn i det nye, de gjør det for å tilfredsstille kjødet.


Ja, og de blir avslørt ved at de IKKE holder Guds bud, for det kan de ikke av prinsipp.


Rom 8,7-8 fordi kjødets attrå er fiendskap mot Gud – for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det – og de som er i kjødet, kan ikke tekkes Gud.

Rom 8,11 Men dersom hans Ånd som opvakte Jesus fra de døde, bor i eder, da skal han som opvakte Kristus fra de døde, også levendegjøre eders dødelige legemer ved sin Ånd, som bor i eder.



De som ikke holder Guds bud har ingen oppstandelse i Jesu navn men i Satans navn og til den evige ild.


I den nye pakt holder man ikke budene med en gammeltestamentlig forståelse.

Allerede i den gamle pakt ble det profetert:

"Nå skaper jeg noe nytt.
Det spirer allerede fram.
Merker dere det ikke?"

Og Jesus: "Dere har hørt det er sagt..., men jeg sier dere".


Men om dere likevel må; god sabbat :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-11-2015 kl 13:02


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  
Sitat: skrevet av gana  

Bibelen sier også noe om hvorfor enkelte ikke vil ta steget helt inn i det nye, de gjør det for å tilfredsstille kjødet.


Ja, og de blir avslørt ved at de IKKE holder Guds bud, for det kan de ikke av prinsipp.


Rom 8,7-8 fordi kjødets attrå er fiendskap mot Gud – for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det – og de som er i kjødet, kan ikke tekkes Gud.

Rom 8,11 Men dersom hans Ånd som opvakte Jesus fra de døde, bor i eder, da skal han som opvakte Kristus fra de døde, også levendegjøre eders dødelige legemer ved sin Ånd, som bor i eder.



De som ikke holder Guds bud har ingen oppstandelse i Jesu navn men i Satans navn og til den evige ild.


I den nye pakt holder man ikke budene med en gammeltestamentlig forståelse.

Allerede i den gamle pakt ble det profetert:

"Nå skaper jeg noe nytt.
Det spirer allerede fram.
Merker dere det ikke?"

Og Jesus: "Dere har hørt det er sagt..., men jeg sier dere".


Men om dere likevel må; god sabbat :)


Les det som står, Jesus er nå vår Mellommann og Yppersteprest. Det betyr at presteskapet i den gamle pakt er over, det betyr ikke at frelsesplanen der slo feil men at den er tatt videre hvor vi nå som tror har ofret og kommet inn i det hellige hvor bare prestene kunne komme inn med offerblod før.

Kan du vise til i skriften hvor du henter tekstene fra? Det er normal skikk å vise til hvor man henter ting fra.


Jes 42,1 Se min tjener, som jeg støtter, min utvalgte, som min sjel har velbehag i! Jeg legger min Ånd på ham, han skal føre rett* ut til hedningefolkene.

<* d. e. Guds lov; JES 42, 4.>

Jes 43,19 Se, jeg gjør noget nytt, nu skal det spire frem; skal I ikke opleve det? Ja, jeg vil gjøre vei i ørkenen, strømmer i ødemarken.

Jes 43,23-26 Du har ikke gitt mig dine brennoffers får og ikke æret mig med dine slaktoffer; jeg har ikke trettet dig med matoffer og ikke voldt dig møie med virak. 24 Du har ikke kjøpt mig Kalmus* for sølv og ikke mettet mig med dine slaktoffers fedme; du har bare trettet mig med dine synder, voldt mig møie med dine misgjerninger.

<* 2MO 30, 23.> 25 Jeg, jeg er den som utsletter dine misgjerninger for min skyld, og dine synder kommer jeg ikke i hu. 26 Minn mig*, la oss gå i rette med hverandre! Fortell du, så du kan få rett!
<* om det du har gjort for mig.>

Jes 44,3 For jeg vil øse vann over det tørste og strømmer over det tørre; jeg vil utgyde min Ånd over din sæd og min velsignelse over dine spirer,

Jes 44,5 En skal si: Jeg hører Herren til, en annen skal kalle sig med Jakobs navn, en tredje skal skrive med sin hånd: Jeg hører Herren til, og Israel skal han bruke som hedersnavn.




Det kommer her klart og tydelig frem at det gamle offersystem er borte, altså den gamle pakts presteskapelige ordning med offersystemet, ikke at offerssytemet var feil men at det pekte frem mot ett offer for alles synder. Om man leser og forstår bekjennelsen på offeret, følger offerblodet inn igjennom Templet og frem til Nådens Trone som står på Paktens Ark med innhold så kan man se Frelsen der i. Da vil man se at alt er opprettholdt fra den gamle pakt inn i den nye pakt men nå bekjennes ikke synden på en sau som drepes av ett presteskap, som igjen tar med dette offerblod inn i det hellige.

I da bekjennes individuelt synd på Jesus tilbakevirkende og vi ønskes velkommen inn i det hellige, Guds Tempel, der før kun prestene kunne komme inn. I det Aller Helligste kan ikke vi enda komme men der er vår Yppersteprest Jesus i dag, vår eneste gyldige Mellommann i mellom oss os Gud.
I Jesaja her over kan du også se at bilder, døde, andre mellommenn og statuer ikke er akseptert av Gud i den nye pakt. Med andre ord det katolske er avgudsdyrkelse av verste sort.

Vi ser også at Guds lov skal ut til hedningene i den nye pakt og at Israels navn er ærefullt i frelsen. Veien i den gamle pakt er sannheten, dog kun i ett bilde og denne pakt brakte frem Guds Lam for og til hele verden. Det så alle som vil kunne bli tilgitt igjennom Hans virke og bli her og nå frelst fra synd (fra lovbrudd). Det fordi at om man er i Guds Ånd så kan man ikke synde, det er umulig. Men som Johannes sier så OM man synder så er det mulighet til tilgivelse igjen men det er om man muligens man bryter loven/ synder.

Du trekker også frem Jesu ord at "Dere har hørt at det er sagt..". Vel, Jesus senker ikke standarden her men øker standarden til å ikke synde av den gitte guddommelige karakter. han sier at naturen i Guds Ånd er slik at man av naturen ikke bryter loven. I Guds bud så står det "Lyv ikke". Jesus sier at man ikke er i kjødet som forholder seg til å binde seg til (av bokstaven/ egen moral/ menneskebud) å ikke lyve, altså en begrenser Jeget ved en bokstavlov. Jesus sier at man ikke lyver fordi man ikke har behov for det av naturen, om man er i Gud og er gitt Hans natur.

Loven virker strengere med det Jesus sier men den er kun strengere for de som er i kjødet, for de bryter loven av sin natur. De kan ikke annet, de står imot samme hva.

Så det er riktig at man ikke holder budene slik man gjorde etter Sinai, Paulus forteller hvorfor vi ikke skal det. Allikevel holder du fast på at de gjorde Guds vilje, selv om skriften sier rett ut at da har du misforstått på grunn av vantro/ mangel på tro. Det på akkurat den samme måte de mangel tro og ikke fikk loven på hjertet og sinnet.

Evangeliet, de gode nyheter ble presentert på Sinai:


Hebr 3,7-12 Derfor, som den Hellige Ånd sier: Idag, om I hører hans røst, 8 da forherd ikke eders hjerter som ved forbitrelsen, på fristelsesdagen i ørkenen, 9 hvor eders fedre fristet mig ved å sette mig på prøve, enda de så mine gjerninger i firti år; 10 derfor harmedes jeg på denne slekt og sa: De farer alltid vill i hjertet; men de kjente ikke mine veier, 11 så jeg svor i min vrede: Sannelig, de skal ikke komme inn til min hvile! 12 Se til, brødre, at det ikke i nogen av eder er et ondt, vantro hjerte, så han faller fra den levende Gud;
Hebr 3,19-19 Så ser vi da at det var for vantros skyld de ikke kunde komme inn.
Hebr 4,1-2 La oss derfor ta oss i vare for at nogen av eder skal synes å være blitt liggende efter, da et løfte om å komme inn til hans hvile ennu er forhånden. 2 For det glade budskap er og forkynt oss, likesom for hine; men ordet som de hørte, blev dem til ingen nytte, fordi det ikke ved troen var smeltet sammen med dem som hørte det.
Hebr 4,6 Eftersom det altså står tilbake at nogen skal komme inn til den, og de som først fikk det glade budskap, ikke kom inn for vantros skyld,



Du står imot med din standhaftige stivnakke. Hvorfor? Hva er det som låser seg?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-11-2015 kl 14:54


Du skriver langt, men det er vanskelig å få med seg hva som er poenget.

Jeg er ikke fastlåst, jeg er bare opp-låst for det nye.

Til frihet har Kristus frikjøpt oss.

:spin:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-11-2015 kl 15:29


Du gidder ikke og vil ikke
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2    4  ..  7

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen