Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Guds rikes fremgang
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2011 kl 21:25
Guds rikes fremgang


Jeg aner ikke hvor denne posten hører hjemme. Men jeg ønsker å komme frem til hva som er galt med dagens kristendom i Norge. Er det fremgang i Guds rike her?

Man kan jo si at mange blir frelst, ting skjer jo hele tida et eller annet sted i verden selv om man ikke ser det i sin egen menighet. Et par her, et par der, og noen tusen der.. til sammen er det jo kjempemange.

Men det jeg savner er å se den levende kristendommen man leser om i apostlenes gjerninger praktisert i dag, i Norge. Og jeg er vel ikke den eneste.

Det jeg undrer meg over er hvorfor det har stagnert..

Hvorfor ser man ingen som Filip, Paulus, Peter, Timoteus osv.

Paulus sa at kun Timoteus var til hjelp for han i tjenesten. Da, for 2000 år siden, med datidens moral, Gudstro osv. Men hvordan er det i dag? Om det var ille da, hvor ille er det nå?

Ikke meningen å virke negativ.. Jeg tror alt kan skje.. Plutselig. Jeg har forventning til Gud og hva han kan gjøre gjennom de troende her i Norge, og i hele verden. Vekkelse.. en menighet som er Jesus verdig. Jeg håper vi kan heve våre hoder når han kommer i skyen og si; Endelig. Jeg er klar. Jeg har gjort min del.

[Redigert den 1-9-2011 av PeterDJ]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-9-2011 kl 23:27
Rett bibelrettet fokus..


Ønsker ikke å være negativ jeg heller, men det spørs om du er klar om du ikke har sett levende kristendom i praksis, i minste i ditt eget liv.

Gud er den samme i dag og i går.

Det eneste jeg stusser over når det gjelder mye av kristendommen i Norge i dag er den mangel på fiendskap fra verden som bibelboken beretter om. Det er liksom mange av de troende her til lands isteden har gått litt opp i verden. Ja noen lar seg jo også styre av de sekulære. Jeg tror da Ånden ofte viker unna.

I den første kristne tid var det annerledes. Da lot de kristne seg lede av Ånden og tok de kostnadene det medførte. Og den verdslighet som i dag dikterer statskirken tok den gang livet av nesten alle apostlene.

I dag går mye av det småreligiøst kristne hånd i hånd framover sammen med det statssekulære, men det spørs om ikke mye av dette er mer antikristent enn sant kristent. I så fall stemmer jo det ganske godt med bibelens profeti om hvordan det skulle bli i tiden før Jesu gjenkomst.

Og hva gjør vi så i mellomtiden? Jo vi stoler på Herren. Den Gud som også i dag gjør under. Intet har forandret seg hos ham så langt jeg kan se. Og ser du det ikke så kan det være at det er fokuset som er feil. Rett bibelrettet fokus gir også rett forventning, og da tror jeg det meste kan skje. Også i dag.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-9-2011 kl 16:30


Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener, med hva jeg ser eller ikke ser? :) Selvfølgelig tror jeg han er den samme, og at det skal bli vanskelige tider før Jesus "lander" på oljeberget.

Peter forkynte en dag, og noen tusen ble frelst. Han reiste opp en lam og forkynte litt til, ble satt i fengsel osv og 5000 ble frelst. Det er det jeg lengter etter å se. I dag. :)

Så lurer jeg på hva roten til problemet er. Og kanskje er det det Paulus sier, mennesker skal være egenkjære, uten naturlig kjærlighet til det gode, elske sine lyster høyere enn Gud osv. Og kjærligheten skal bli kald hos de fleste. Det er vel de kristne han mener?

PS: Jeg tror jeg er klar. Jeg har nå virkelig kjent Jesus i mitt eget liv og latt han forme meg. Har langt igjen å gå, ja. Men hver den som påkaller Herren skal bli frelst. Rart at du sår tvil om det?




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-9-2011 kl 02:24


Hei igjen du :)

Store tall og stor under er EN side av bibelens budskap. 5000 er et stort tall, men ble alle disse frelst på en gang? I min bibel står det at tallet ved denne hendelsen var kommet OPP i fem tusen – de var nå altså til sammen 5000.

En ANNEN side av bibelens budskap er alle de gangene evangeliet IKKE fikk gjennomslag og de måtte riste støvet av føttene og gå videre. Eller der under IKKE kunne skje på grunn av manglene tro..

Så kanskje er ikke forhodene SÅ mye annerledes i dag. Noen sånn voldsomt store masseomvendelser til sann kristendom har det vel egentlig aldri vært. Det har riktignok i nyere tid ofte blitt skrytt av store tall og store under fra enkelte, ting som ved nærmere etterganger mange ganger har vist seg å ikke stemme. Så der har vi nok et tegn i tiden ja. Gigantomani kan meget vel være djevelens verk i vår tid.

Guds agenda derimot er å ta seg ut et folk av alle folkeslag.

Mange blir vi relativt sett aldri.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-9-2011 kl 07:23


Greit dette er et diskusjonsforum, men da var da veldig til uenighet jeg møtte. Vi er vel enige om at det var noen tusen menn, om det ikke var 5000 den dagen. Bibelen VÅR :) er vel ikke helt tydelig på om tallet som kom opp i 5000 gjaldt den dagen eller alt i alt. "Men mange av dem som hadde hørt ordet, kom til troen, og tallet på mennene blev omkring fem tusen." (Acts 4:4). Dessuten kan man vel doble det tallet hvis man regner med kvinnene. Poenget uansett var ikke hvor mange tusen det var. De fleste kristne i dag går i årevis uten å omvende en eneste sjel har jeg inntrykk av fordi man kun bruker ord, og ikke kraft. Ikke ved makt eller kraft men ved min Ånd står det et annet sted. Men blir man fylt av Ånden får man oxo kraften og da kan man si som Paulus, for jeg kom ikke til dere kun med ord, men også med kraft. Du kan vitne og preke i årevis til absolutt alle du blir kjent med uten at noen blir frelst, selv om du ber. Tenk om Jesus kun pratet, hvor bra hadde det blitt? Ikke så bra for Han elsket mennesker. Hadde han bare latt dem ligge i døden eller lammelsen ville kanskje det hentyde at han IkKE elsket dem. Kan si mye om dette, men med så lite respons lar jeg det heller være til et annet publikum. =)



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-9-2011 kl 07:52


Hvor mange som blir frelst av Guds virke gjennom oss er ikke så godt å si. Gud kan gjøre langt mer enn vi ber om og forstår står det et sted. Og stort sett så er det vel sånn Guds rike har gått fram gjennom århundrene. Ikke ved de store masseomvendelser, men ved Guds virke på og gjennom den enkelte.

Håper dette kan muntre deg litt :)

[Redigert den 28-9-2011 av Igo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-9-2011 kl 14:17


Hehe, takk. Jeg er jo egentlig munter, bare ikke så fornøyd med meg selv, for jeg tror ikke jeg har latt Gud virke gjennom meg til den grad han ville/vil.. Ja, det er kun av nåde og kun av tro vi er frelst, men det var de ferdiglagte gjerningene som Gud ville vi skulle vandre i jeg tenkte på. =) Jeg tror ikke kristne i dag går i alt det Gud har for dem. Jeg tror det er meningen at nådegavene skal være i funksjon i Norge i dag i en langt større grad. Men noe er galt, slik jeg ser det. Tvil og frykt. Menneskefrykt. Hvor mange ganger går man forbi noen på gaten og tenker, Gud velsign han eller henne, og så føler man at man ihvertfall skulle sett på dem og sagt hei. Men pga frykt går man forbi. Og tvil på at man har det som trengs. Det er fordi man ikke blir fylt av Ånden, og man samles ikke hver dag i husene og bryter brødet eller møtes på tempelplassen som i apostlenes gjerninger. Vi har kanskje ikke noe tempelplass, men vi har nok av menigheter og kirker.

[Redigert den 30-9-2011 av PeterDJ]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-10-2011 kl 09:44


Kristne har vel aldri alltid gått i ”alt det Gud har for dem.” Paulus sier noe om at det han vil det gjør han ikke, mens det han ikke vil det gjør han. Å vær fylt av Ånden tror jeg derfor mer er å kunne se denne brist i egen natur, for så å ta imot den nåde som er ny hver morgen. Det er det som er fremgang, å få Åndens lys over bibelordet. Å være perfekt i alle ting er en umulighet, og det blir neppe mye forandring på det om man benker seg i kirken hver dag heller. Så også her er det ikke så mye nytt under solen.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-10-2011 kl 20:33


Det var iallefall trivelig at du gadd å respondere, men vi får vel bare slå oss til ro med å være uenig. Min oppfatning er at kristne ikke på langt nær vandrer i de ferdiglagte gjerningene, mens du synes alt går sin vante gang. Jaja.

Guds fred. Over og ut.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-10-2011 kl 17:57


Over og ut? Det var da en smule passivt.

Forumet er jo til for å brukes. Til for ferdiglagte gjerninger :)

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-10-2011 kl 15:25


Det var i allefall avsluttende. :) Jeg har sagt alt jeg hadde på hjerte tror jeg, så får se etterhvert om jeg blir å bruke forumet.. :)



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-10-2011 kl 18:07


Jørn Strand er en predikan jeg kan anbefale i denne sammenhengen, og hans preken om laodikea på 4 deler. Cd'er. Faktisk om noen er interessert kan jeg sende cdene. Jeg har jo hørt dem noen ganger. :)



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Nax
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 5
Registrert: 27-11-2011
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: i Kristus

[*] opprettet den 3-12-2011 kl 15:30


Jørn strand er fin å høre på. Han liker jeg.

Jeg tror da at Guds rike har fremgang. Det er folk rundt om som går ut på gatene, er ute i misjonsfeltet osv. Jeg tror at vi kan komme på ideer selv til hva vi kan gjøre for at Guds rike kan ha fremgang og så legge de idéne fremfor Gud i bønn og eventuelt bønn og faste. Kan være Gud har lagt noe på akkurat ditt hjerte ;) .




Barn av Den Høyeste Gud!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen