Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Et vitnesbyrd fra Levende Ord
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2004 kl 13:12
Et vitnesbyrd fra Levende Ord


Et veldig interresant vitnesbyrd fra et tidligere medlem, og flereårig Bibelskoleelev på Levende Ord.


Personlig har jeg "god" erfaring fra en slik menighet. Det hele startet i 1992. Jeg var nettopp blitt en kristen igjen etter å ha vært frafallen i flere år. En dag ble jeg invitert med på et møte på Levende Ord, eller Livets Ord, som de het den gang. Av ren nysgjerrighet ble jeg med. Dette var helt nytt for meg, og jeg ble som mange andre fascinert av møtestilen. Her var alt bare "glory - glory". Her var det bare å be på den "rette" måten og bekjenne ut det en var i behov av. Bibelen ble nærmest brukt som en tryllebok. Bare noen dager etter dette første møtet var jeg på plass som bibelskoleelev - kull 92/93 (jeg gikk også 93/94). De første ukene var jeg helt "revet med". Men, det gikk ikke så veldig lang tid før det begynte å skurre - det var noe som ikke stemte. På bibelskolen fikk ikke vi elever lov til å stille spørsmål i timene. Var det noe vi lurte på, måtte vi levere det inn skriftlig. Da ville pastoren se på det - om det var noe å ta opp. Var det av "interesse", ble det tatt opp av pastoren. Det var kun hans svar som gjaldt. Prøvde noen å rekke opp hånda, fikk de beskjed om at her stilles det ikke spørsmål. Var derimot ikke spørsmålet av interesse, ble det aldri tatt opp.


Under undervisningen var det stadig kritikk av andre kristne - ja, de fikk virkelig sine pass påskrevet, og de ble rett og slett latterliggjort. De som tilhørte andre menigheter var jo så stive og religiøse. Stilte jeg spørsmålstegn ved noe, fikk jeg alltid til svar at det var jeg som tok feil.

På møtene var det et veldig støynivå med mye skriking i tunger. Vi fikk beskjed om å "koble" oss på. Selv om dere ikke skjønner noe, så bare skrik i Den Hellige Ånd slik at dere "kobler" dere på - var oppfordringen vi stadig fikk. Dette klarte jeg ikke å gjøre fordi jeg følte at det var helt galt. Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg fikk høre at jeg måtte "bli fri i Gud". Nå har jeg alltid sett på meg selv som en rolig person med beina godt plantet på jorda. Etterhvert som tiden gikk, fikk jeg et mer og mer anstrengt forhold til Gud, fordi jeg følte at jeg aldri gjorde nok + at jeg heller ikke ba de "riktige" bønnene. Jeg følte meg fullstendig tom på innsiden, og det trygge, gode forholdet som jeg tidligere hadde hatt, var som revet bort.


I trosmenigheter er det jo som kjent veldig mye fokusering på det å ha stor velstand/rikdom. Hadde man en stram økonomi, var det et tegn på at en ikke hadde det riktige forholdet til Gud. Det å f.eks. kjøre rundt i en litt eldre bil, ble fryktelig sett ned på. "Guds barn skal kun ha det flotteste", ble det sagt gang på gang. "Krev av Gud" ble også mye brukt. Jeg kommer aldri til å glemme hva en av disse pastorene sa en dag på bibelskolen. Dette var en pastor som kom på besøk fra Danmark. Han skulle undervise i emnet "økonomi". Ikke vet jeg hvordan han hadde gjort det, men han hadde altså regnet ut at hvert eneste menneske på denne jord hadde 66 millioner kroner på sin himmelske konto. "Det er bare å ta det ut!" - ropte han fra plattformen. Dette fikk jubelen til å nærmest stå i taket. Dessverre var det mange som stolte blindt på dette, og de kom "ut og kjøre" økonomisk. Videre ble det forkynt at Jesus var steinrik da han gikk her på jorden.

Det ble på toppen av det hele forkynt at vi ikke måtte sette vår lit til bankkontoen, så det å spare var nærmest synd. En av bibelskoleelevene tok dette så alvorlig at hun brukte opp hele studiefinansieringen fra Lånekassen med en gang. Penger som skulle vare et helt semester ble derfor brukt opp i løpet av bare noen dager - dette fordi pastoren hadde sagt nettopp noe slikt (pastoren i menigheten). Etterpå hadde selvsagt ikke denne bibelskoleeleven penger hverken til husleie eller mat.

I 1995 ble menigheten veldig inspirert av den såkalte "lattervekkelsen". En av medarbeiderne til Rodney H. Browne kom på besøk. Han skulle be for alle m/ håndspåleggelse slik at vi skulle få "overført" det som han hadde. De fleste begynte å le noe helt vilt, og det var ingen normal latter. Mange ravet rundt, og det var som et fylleparty. "I kveld skal dere alle bli fulle, og tenk at dere slipper bakrus i morgen", ble det ropt fra talerstolen. Jubelen ville ingen ende ta. Folk klappet og skrek i tunger. Selv følte jeg meg helt utilpass og det var ekkelt å være der. Etter en stund kom denne medarbeideren ned hvor jeg stod og han la hendene på meg. Med det samme kjente jeg ingenting - jeg følte meg bare ille berørt. Litt senere var det akkurat som om det skjedde en "kortslutning" i hjernen. Jeg begynte å le noe helt voldsomt. Det var bare fælt, fordi det eneste jeg ville var å slutte, men det gikk ikke. Jeg visste at dette hadde ingenting med Gud å gjøre, men likevel klarte jeg ikke å stoppe. Latteren varte i flere timer og jeg var helt utmattet etterpå. Det var en fryktelig opplevelse. Jeg kjente overhodet ikke Guds nærvær i det hele - alt var bare ekkelt.

Heldigvis kom det et vendepunkt i livet mitt. I juni 1996 ble jeg akutt innlagt på Haukeland sykehus hvor jeg ble operert. Da jeg kom til meg selv igjen etterpå, var min første tanke: "Hva i alle dager er det jeg holder på med?" Det var som om jeg våknet opp. Der i sykesengen bestemte jeg meg for at nå var det nok og jeg skulle ut av trosbevegelsen en gang for alle. Det ble selvfølgelig ikke godt mottatt at jeg hadde bestemt meg for å melde meg ut av Levende Ord. Djevelen hadde både inntatt meg og forblindet meg. Dette sykehusoppholdet styrket meg noe enormt. Det var som om Jesus var der hos meg hele tiden og gav meg all den styrke jeg trengte. Han sendte også en kristen sykepleier i min vei som var helt fantastisk. Da jeg ble utskrevet en uke etter, var jeg et helt nytt menneske som hadde fått tilbake vissheten om at Gud ikke hadde forlatt meg. Dette er over to år siden nå, og til våren er jeg selv ferdig utdannet sykepleier. I dag har jeg et trygt forhold til Gud, og er mer takknemlig enn noen gang for Golgata Kors.

Gud velsigne dere i deres arbeid!

De aller beste
hilsener fra Gunn Andersen

Hentet fra www.livifrihet.org
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2004 kl 16:29
thanks for sharing


Jeg har lest dette før, men jeg leser dem gjerne igjen pga gleden det gir meg at det finnes mennesker som sier ja til Bibelens Jesus og Han hjelper dem ut av forførelsen.

Jeg leter etter slike vitnesbyrd på nettet, men desverre finner jeg ikke så mange. Hvis dere finner flere, så vær vennlig å dele med oss. Vitnesbyrd om trossøsken som blir dratt opp av vranglærens og forførelsens favn er alltid oppmuntrende for oss andre, enten vi er levende vitnesbyrd av det samme selv (som noen av oss her på forumet er - prise Herren for vår frihet) eller vitnesbyrdet kommer fra noen andre.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jonas
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 9-5-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 9-5-2004 kl 18:47


Sitat:
Originally posted by Lionheart
Jeg leter etter slike vitnesbyrd på nettet, men desverre finner jeg ikke så mange. Hvis dere finner flere, så vær vennlig å dele med oss.


Kanskje grunnen til at du ikke finner så mange er fordi de aller aller fleste opplever sin tid på slike skoler som noe bra? .. Og kanskje du skulle være glad og prise Herren for det? :>

--------

Sitat:
Originally posted by Larss
Her var alt bare "glory - glory


Omskrevet fra et syn som ikke er innstilt på at LO er noe fælt: "Her var alt glory glory, Gud er god!" :D

Sitat:
Originally posted by Larss
På bibelskolen fikk ikke vi elever lov til å stille spørsmål i timene.


Fordi det er veldig mange elever, og veldig mye undervisning har de av bl.a. tidsmessige grunner bestemt at man ikke skal stille spørsmål i timen. Istedet har man noe som heter 'cellegrupper', der de kan diskutere seg i mellom om 'det og det' fra undervisningen ikke var korrekt etter Bibelen. Dette kan da bli tatt opp av cellegruppe-lederen i leder-cellegruppen. LO-underviserne vil at alt skal være 100% etter Bibelen, men har som sagt ikke kapasitet til å besvare alle spørsmål under undervisningen

Sitat:
Originally posted by Larss
Under undervisningen var det stadig kritikk av andre kristne.


Sannheten skal selvfølgelig fram - hvis det er noe som etter Bibelen er helt feil i andres trossretninger så trenger det ikke holdes hemmelig - men å fokusere masse på det blir jo feil (men jeg har da aldri fått noe inntrykk av bibelskoleelever på LO at det er noe særlig kritikk av andre kristne - men jeg vet om en nettside som tar sikte på KUN å kritisere andre kristne.. gjett hvilken? :P).

Sitat:
Originally posted by Larss
På møtene var det et veldig støynivå med mye skriking i tunger. Vi fikk beskjed om å "koble" oss på.


Ja, det er veldig fritt på LOBB, folk taler høyt i tunger og kjenner den Hellige Ånds nærvær veldig sterkt. Kvinnen som skrev dette leserinnlegget reagerte på det, litt på samme måte som de første kristne ble sett på som fulle den første kvelden da de ble fylt av Den Hellige Ånd...? Jeg går selv på LO, og vet at det ikke er noen som helst skam å ikke tale i tunger o.l Man blir rett og slett bare oppfordret til å prøve å gi seg til Gud, og bry seg om sin relasjon og kontrakt med Gud framfor hvordan folk ser på deg mens du gir deg selv til Gud. Utrolig hvordan vi blir dømt for dette - av andre som også kaller seg kristne!


Sitat:
Originally posted by Larss
Hadde man en stram økonomi, var det et tegn på at en ikke hadde det riktige forholdet til Gud. Det å f.eks. kjøre rundt i en litt eldre bil, ble fryktelig sett ned på.


Jeg kjenner mange på LO som kjører helt utrolig gamle og rustne biler, uten å bli på noen måte sett ned på - muligens tvert imot. De vet at Gud elsker dem, og tar vare på dem - de trenger ikke bekymre seg. "Vær alltid glade". Når det gjelder den danske pastoren, så er jeg uenig med han - og det er det mange på LO som er også. Likevel tror jeg tanken hans var å bryte litt med tanken om at "kristne kan ikke ha god økonomi", noe som er forsåvidt er greit. Kristne kan godt ha god økonomi.


Levende Ord er en menighet som gjennom årene har prøvd å tjene Gud så godt som mulig, og den har ført veldig mange mennesker til Jesus. Desverre er det noen som har innstilt seg selv på å være negative til denne og andre herlige menigheter som elsker Jesus og ønsker å følge Bibelen til punkt og prikke. Det er trist :/
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2004 kl 20:25


Sitat:

Ja, det er veldig fritt på LOBB, folk taler høyt i tunger og kjenner den Hellige Ånds nærvær veldig sterkt. Kvinnen som skrev dette leserinnlegget reagerte på det, litt på samme måte som de første kristne ble sett på som fulle den første kvelden da de ble fylt av Den Hellige Ånd...? Jeg går selv på LO, og vet at det ikke er noen som helst skam å ikke tale i tunger o.l Man blir rett og slett bare oppfordret til å prøve å gi seg til Gud, og bry seg om sin relasjon og kontrakt med Gud framfor hvordan folk ser på deg mens du gir deg selv til Gud. Utrolig hvordan vi blir dømt for dette - av andre som også kaller seg kristne!


Er det fritt når man ikke kan leve etter:

Jakobs brev 5. 13 Er det noen blant dere som har det vondt? Da skal han be. Er noen glad til sinns? Da skal han synge lovsanger

Altså... jeg tror IKKE at en møteleder står å roper i Livets ord at de ikke skal be ( selv om vi på lydopptak har andre trosbevegelses ledere som sier "slutt å be". ) Men... i hvilken grad sies det aktivt at det er lov å ha forskjellige tilnærminger til Gud, og følelser ?

Om 500 stykker taler i tunger i munnen på hverandre, så vil en person som av forskjellige grunder ikke er i sinnstemning til dette føle seg fordømt og utenfor SELV OM ingen aktivt har sagt at "du er en dust hvis du ikke taler i tunger nå". Og denne følelsen av fordømmelse er like sterk som noen annen fordømmelse.
Og når det skjer, så vil ikke dette verset fra Jakobs brev være praktisert i den menigheten.

Les 1.kor kapittel 14. der står det masse om dette med tungetale i menigheten.
Det er primert to typer tungetale, en tale TIL MENIGHETEN, som skal tydes, og en tale for egen oppbyggelse. Denne talen for egen oppbyggelse skal ikke skje mange om gangen og i munnen til hverandre.

" 14 For hvis jeg ber og da taler i tunger, er det min ånd som ber, men forstanden har ikke noen nytte av det. 15 Hva så? Jeg vil be med ånden, men også med forstanden, jeg vil lovsynge med ånden, men også med forstanden. 16 Hvis du holder takkebønn i din ånd, hvordan kan en som sitter der og ikke er fortrolig med dette, si «Amen» til din bønn? Han skjønner jo ikke hva du sier. 17 Du holder nok en god takkebønn, men ingen andre blir oppbygd av det."

Og... hm... hvor mange utenfra, ufrelste, vil føle seg hjemme om DETTE skjer:

"23. Om nå hele menigheten kommer sammen, og alle taler i tunger, og det så kommer inn noen som ikke er fortrolig med dette eller ikke er troende, vil de ikke si at dere er gått fra forstanden"

Kanskje ikke så rart at lederene i Toronto Vinyard ( nåverende Toronto Airport Christian Fellowshipp ) egenhendig utalte at folk som kom dit ville "tru du har kommet til ett galehus".

Det er primert to ting vi kritiserer her på denne siden.
1: direkte ubibelske fenomener.
2: Bibelske fenomener brukt på en ubibelsk måte.

Hva du selv skriver om tungetalen i LO går under punkt 2.

Sitat:

vet at det ikke er noen som helst skam å ikke tale i tunger o.l Man blir rett og slett bare oppfordret til å prøve å gi seg til Gud,


Det mangler en logikk her. Det du sier er:
1: det er ok å ikke tale i tunger.
2: man oppfordres til å tale i tunger. ( for da har man fått til å gi seg til Gud)

med andre ord, om man IKKE taler i tunger, så har man ikke klart å gi seg til Gud. Er det da fremdeles ok å ikke tale i tunger?

Sitat:

Ja, det er veldig fritt på LOBB, folk taler høyt i tunger og kjenner den Hellige Ånds nærvær veldig sterkt


Kan du være enig med meg i at dette for mange oppleves som frihet, men som for en som av en eller annen grundt er nedstempt, deprimert, trist, osv... kan oppleves som ett forventningspress og fordømming?

Den frihet Jesus har kalt til, er ikke det en frihet som er til stede i ALLE situasjoner og humersvigninger?

Sitat:

men har som sagt ikke kapasitet til å besvare alle spørsmål under undervisningen


Hvis det er DET som er situasjonen, så har de tatt seg vann over hodet og startet på noe de ikke har resurser til å fullføre. Da trenger de mindre klasser og flere lærere. Slik du beskriver levende ord Bibelskole så er det å sammenligne med ett skakkskjørt offentlig ungdomskole system hvor ingen får oppfølging og hjelp.
Jeg trudde det var meningen at kristne skulle få mulighet til å få hjelp for sin tvil.
Sett med pedagogiske øyne så virker også systemet du beskrever ( hvor man må gå igjennom to tre ledd for å kanskje få ett svar ) som et meget usundt pedagogisk prinsipp. Det var slik man drev skole i 1820. ( merk... nå snakker jeg ut i fra pedagogiske prinsipper/metoder ) og hvis hva du sier er fakta så håper jeg levende ord ikke får noe statstøtte fra utdanningsdepartementet. For det gjør nemlig ikke grunnskoler som prøver seg på lignende systemer.

[Edited on 9-5-2004 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jonas
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 9-5-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 9-5-2004 kl 20:56


Først: Jeg er ikke ute etter å kjempe noen bestemt retnings sak, men å finne Guds sannhet om alle ting - med Bibelen som grunnfeste. Hvis jeg tar feil vil jeg innrømme feilen. Likevel; jeg føler at dere kjemper alt dere kan for å sverte en menighet som gjør det de kan for å følge Guds ord, og jeg må derfor forsvare dem på de punktene jeg føler at de er urettferdig svertet.

Sitat:

Om 500 stykker taler i tunger i munnen på hverandre, så vil en person som av forskjellige grunder ikke er i sinnstemning til dette føle seg fordømt og utenfor SELV OM ingen aktivt har sagt at "du er en dust hvis du ikke taler i tunger nå". Og denne følelsen av fordømmelse er like sterk som noen annen fordømmelse.
og
Sitat:

Det mangler en logikk her. Det du sier er:
1: det er ok å ikke tale i tunger.
2: man oppfordres til å tale i tunger. ( for da har man fått til å gi seg til Gud)

Det er ingen som sier, mener, eller uttrykker at det å tale i tunger er eneste måten å kjenne Guds nærhet på. Det er heller ingen tvang om å kjenne Guds nærhet; men det er godt og viktig - derfor vil de at så mange som mulig får oppleve det. Hvis man bare står stille innenfor Herren, eller om man taler i tunger, eller på hvilken som helst måte konsentrerer seg om å være med Gud, blir helt det samme. Tingen er at de har lyst til å gi friheten til å gi seg til Gud, danse for Gud, synge til Gud o.l. (slik som David viste full overgivelse til Gud da han danset naken for Han oppover gatene i Jerusalem).

Sitat:
Kan du være enig med meg i at dette for mange oppleves som frihet, men som for en som av en eller annen grundt er nedstempt, deprimert, trist, osv... kan oppleves som ett forventningspress og fordømming?


Ja, jeg skjønner hva du sier.. men jeg tror de aller fleste bare føler ser frie på Levende Ords møter -- føler at de kan være seg selv. Det er virkelig ikke noe press (jeg har da vært ny der selv;) Jeg tror også at det kan være litt veldig fritt på Bibelskolemøtene men så er jo også disse møtene beregnet på de som går på bibelskolen, (de som er frelst, og bare vil nærmere Gud), og ikke for folk som ikke har vært i en slik menighet før. Søndagsmøtene er mer moderate i forhold til tungetale o.l. :>




Hva skal vi si til dette? Er Gud for oss, hvem er da imot oss? ~ Rom. 8:31
Be kind and compassionate to one another, forgiving one another, just as Christ, God forgave you ~ Ephesians 4:32
Yahweh Warrior A warrior for God!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2004 kl 21:14


Sitat:

Først: Jeg er ikke ute etter å kjempe noen bestemt retnings sak, men å finne Guds sannhet om alle ting - med Bibelen som grunnfeste. Hvis jeg tar feil vil jeg innrømme feilen. Likevel; jeg føler at dere kjemper alt dere kan for å sverte en menighet som gjør det de kan for å følge Guds ord, og jeg må derfor forsvare dem på de punktene jeg føler at de er urettferdig svertet.


Da har du kommet til riktig side :D

Det er nemlig også vårt ønske å å finne Guds sannhet om alle ting - med Bibelen som grunnfeste.
Levende ord nevnes på vår side for de de går for å være en norsk "Trosmenighet". Og vi vet, og har bevis for, at innen for den amerikanske trosbevegelsen er det en rekke ubibelske momenter. Dette er svakere i norden, men alle disse predikantene og menighetene i amerika omtales som "Guds store menn" og som eksempelmenigheter vi mer enn gjerne lærer av.
Hvis vi har rett i vår påstand om disse utenlandske predikantene og menighetene, hvordan stiller du deg da til at blandt annet levende ord mer enn gjerne samarbeider med dem ?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jonas
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 9-5-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 9-5-2004 kl 21:27


Sitat:
Originally posted by Kristnerd
Hvis vi har rett i vår påstand om disse utenlandske predikantene og menighetene, hvordan stiller du deg da til at blandt annet levende ord mer enn gjerne samarbeider med dem ?


#1. Jeg tror ikke de utenlandske lederne er så ille som dere påstår (les på Paven og koranen-tråden for hva jeg syns).
#2. Levende Ord har et fast standpunkt om å følge Bibelen framfor alt annet - Guds visdom framfor sanselig visdom.
#3. Hvis Levende Ord samarbeider med noen som ikke tjener Herren regner jeg med at pastoren vår blir ledet av Gud til å avbryte samarbeidet (han bruker mye tid med Gud, og blir ofte ledet). Levende Ord står ikke alene - vi har Gud i ryggen (som alle kristne). Med Hans ledelse trenger vi ikke bekymre oss.




Hva skal vi si til dette? Er Gud for oss, hvem er da imot oss? ~ Rom. 8:31
Be kind and compassionate to one another, forgiving one another, just as Christ, God forgave you ~ Ephesians 4:32
Yahweh Warrior A warrior for God!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen