Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Faderen og Sønnen
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-11-2008 kl 16:37


Her er enda litt mer å fordype seg i, Viking.

Jer 49:38 Og jeg vil sette min trone i Elam, og jeg vil utrydde konge og høvdinger der, sier Herren.

Jer 49:39 Men det skal skje i de siste dager, da vil jeg gjøre ende på Elams fangenskap, sier Herren.

Siden disse vers omhandler det som skjer i de siste dager, står de i en sammenheng med versene jeg tok med fra Esekiel om at Israels Guds herlighet kom fra øst.




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 29-11-2008 kl 17:32


Her er et glimrende innlegg av Stephen R. Lewis,
"THE NEW COVENANT:
ENACTED OR RATIFIED?"

http://chafer.edu/journal/back_issues/v8n4_4.pdf


Sitat:

Conclusion
Jesus Christ has ratified the New Covenant, but has not yet
enacted it. Its unenacted status is what necessitates that Jesus be
the guarantee of the New Covenant (Hebrews 7:22). If enactment
had already occurred, no need for the guarantee would exist. The
Lord Jesus Christ Himself is that guarantee for the enactment with
Israel of that better covenant.

The blessings that believers enjoy today (because Christ has
ratified the New Covenant promise) are distinct from its enactment
at Christ’s second coming. These are two distinct and separate
events. The ratification by blood has only made the future
enactment of the New Covenant with Israel doubly certain.
Guaranteeing its future enactment directly negates any claim that
the cross has already enacted it. Today, Jesus’ presence before the
Father21 is the guarantee of its future fulfillment.
Present-day believers have received the temporary tokens of
the future enactment of the New Covenant—the bread and the cup.

These tokens recall the sacrifice that ratified the covenant until
God enacts the covenant itself at the Lord’s return.22 The tokens
are only temporary, so believers must wait and patiently endure:
till He come (1 Corinthians 11:26). In the meantime, we have an
altar, from which those who serve the tabernacle have no right to
eat (Hebrews 13:10).




[Redigert den 29-11-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-11-2008 kl 19:49


Viking!

Hva med det du siterte i forhold til dette verset og spesielt versets avslutning som jeg har uthevet spesielt?

Åp 3:12 Den som seirer, ham vil jeg gjøre til en støtte i min Guds tempel, og han skal aldri mere gå ut derfra, og jeg vil skrive på ham min Guds navn og navnet på min Guds stad, det nye Jerusalem, det som kommer ned fra himmelen fra min Gud, og mitt navn, det nye.

Hele Jesu virke bærer preg av Sønnens selvoppofrende tjeneste for Faderen. Han sier at han vil komme igjen, men det blir på en dag (fredag) da han gjør forberedelsene enda tydeligere til Faderens komme på Herrens hviledag (lørdag).

Dessuten, hva er forbindelsen mellom han som kommer fra øst og Jesus; for ikke å nevne tronen som er i Elam?

[Redigert den 29-11-2008 av Tja]




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-11-2008 kl 19:54


Viking!

Jeg er litt opptatt av denne porten som er vendt mot øst. Vet du hvorfor alle stridigheter må være lagt til side før en går inn denne porten?




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-11-2008 kl 20:10


Sitat:
Opprinnelig postet av Tja

Dessuten, hva er forbindelsen mellom han som kommer fra øst og Jesus; for ikke å nevne tronen som er i Elam?

[Redigert den 29-11-2008 av Tja]


Svar:
Forbindelsen mellom han som kommer fra øst og Jesus er forbindelsen mellom Faderen og Sønnen.




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 30-11-2008 kl 00:24


Sitat:

Jeremiah 31:
31 Se, de dager kommer, sier Herren, da vil Jeg slutte en ny pakt med Israels hus og med Judas hus.


Herren inngår en ny pakt med sitt folk, Israel og Juda.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-11-2008 kl 01:33


Ja, Herren, hærskarenes Gud er hans navn.



Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-11-2008 kl 17:50


Mitt inntrykk er at de fleste som har Bibelen liggende på sitt nattbord nærmest ubevist kan fornemme at siste dag i skapelsesuken er nær, og at Herrens Dag snart vil kunne oppleves i all sin herlighet. Jeg skrev ’nærmest ubevist’ for det synes for meg som om mange uttrykk i tale og skrift omkring denne dag enda ikke har våkenhetens klarhet over seg.

Dette er ikke ment som kritikk for om det menes at daggryet av Herrens Dag enda ikke har kommet så er det vel fordi man nå mener at det enten er natt eller en annen dag i skapelsesuken - alt etter hvor opplyst den enkelte er i ånden. Det å ikke vite hvilken dag det er i skapelsesuken vitner ikke mye om klarheten som kjennetegner en våken tilstand.

Om jeg opplyser om den rette skapelsens dag som er nå, så vil ikke nødvendigvis mine ord lokke frem mange innlegg fra samtykkende skribenter. For det som er sannhet for meg betraktes ikke nødvendigvis som sannhet for en annen - i alle fall ikke før Herrens dag oppleves som sannhet.

Drømmer tilhører søvnen. Om drømmer oppleves som våken tilstand for den enkelte, så er det vel slik for den enkelte det gjelder - i alle fall inntil man våkner fra drømmene.
Drømmen har løsrevne bilder fra den våkne tilstand i seg - om man vil reflektere over det - for nattens drøm er ofte som dagens fragmenterte bilder satt sammen i en underlig kollasj.

Jeg mener at Sønnens ord ikke er ment som en oppfordring til å våke fra onsdag til lørdag, for natten mellom dagene vil utvilsomt fremkalle søvn for alle som ikke har dagens ledelse av den guddommelige Sol, men bare nattens stjerner å rette seg etter. Dagene som følger etter Jesu dag er det opplyst om i Bibelen og mange har som eksempel fått med seg dagen for Jesu to vitner.

Jeg forutsetter derfor at alle som har Guds ord nært er à jour med skapelsens ukeplan; og siden det gjelder at alle er våken når dagen for himlenes rike (hviledagen for alle skapelsesukens dager) er opplyst av rettferdighetens sol, konkluderer jeg i beste mening at mange nå ligger og slumrer på sitt leie.

Vi kjenner oppfordringen, men å våkne til rett tid synes ikke å være lett å etterfølge.

Matt 25:13 Våk derfor! for I vet ikke dagen eller timen.




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-11-2008 kl 19:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Tja
Vi kjenner oppfordringen, men å våkne til rett tid synes ikke å være lett å etterfølge.
Bare sove litt til! Bare en liten blund! Bare folde hendene litt for å hvile!
Salomos ordspåk 6:10




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-11-2008 kl 20:08


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Sitat:
Opprinnelig postet av Tja
Vi kjenner oppfordringen, men å våkne til rett tid synes ikke å være lett å etterfølge.
Bare sove litt til! Bare en liten blund! Bare folde hendene litt for å hvile!
Salomos ordspåk 6:10


Hei Solbu - mitt navns giver!

Ikke glem at verset du tok med er et svar på spørsmålet i dette verset

Ordspr 6:9 Hvor lenge vil du ligge, du late? Når vil du stå op av din søvn?




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-12-2008 kl 15:07


Dan 9:27 Og én uke skal gjøre pakten fast for de mange; og i midten av uken skal slaktoffer og matoffer ophøre, og på vederstyggelighetenes vinger skal ødeleggeren komme, og det inntil tilintetgjørelse og fast besluttet straffedom strømmer ned over den som ødelegges.

Dan 9:27 And he shall confirm the covenant with many for one week: and in the midst of the week he shall cause the sacrifice and the oblation to cease, and for the overspreading of abominations he shall make it desolate, even until the consummation, and that determined shall be poured upon the desolate.

_

Noen kan sikkert lese verset fra Daniel annerledes enn det jeg la til grunn da jeg tok utgangspunkt i det sist. Jeg ønsker derfor å komme med en presisering av min forståelse av verset.
Studer gjerne den engelske utgaven også og ordet jeg har uthevet.

Denne ”he” er etter min forståelse skaperen selv - Gud. Han som er den ene kraft som ligger bak hele skaperverket. Han som gjør pakten fast for mange - gjennom Faderen - på den siste dag i uken.

Jeg håper dette medfører at min tekst tidligere er blitt litt klarere for flere.




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-12-2008 kl 15:18


Er det ikke underlig dette med Faderen og Sønnen. Jeg har skrevet at Sønnens dag var onsdag og Faderens dag er lørdag (i uken for skapelsen).

Noen vil sikkert bemerke at om så er tilfelle så snakker vi om forskjellige religioner, i alle fall om man med én uke mener at pakt avløser pakt og dag avløser dag.

Mange kristne vil sikkert ta dette inn over seg si at det ikke kommer på tale å forlate Jesus. Det skal man da heller ikke gjøre. Her kommer det underlige inn som jeg innledet med å skrive. Ingen skal forlate Sønnen. Alle skal faktisk komme til Sønnen.

Ved å komme til Faderen på hans dag kommer en også til Sønnen. Hvordan har dette seg? Fordyp dere nøye i versene jeg tar med og dere vil ganske snart forstå sammenhengen.

Joh 14:28 I hørte at jeg sa til eder: Jeg går bort og kommer til eder igjen. Dersom I elsket mig, da gledet I eder over at jeg går til Faderen; for Faderen er større enn jeg.

Matt 7:21 Ikke enhver som sier til mig: Herre! Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Faders vilje.




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-12-2008 kl 17:02


Joh 4:21 Jesus sier til henne: Tro mig, kvinne! den time kommer da I hverken skal tilbede Faderen på dette fjell eller i Jerusalem.

Det nye Jerusalem kommer ned fra himmelen. Av verset innledningsvis er det tydelig at verken Samarias fjell (min tolkning av ’dette fjell’) eller Jerusalem (det gamle) er forbundet med tilbedelsen av Faderen. Hvor skal oppmerksomheten for Faderens tilbedelse da rettes.? Vi kjenner jo Jesajas ord:

Jes 62:4 Du skal ikke mere kalles den forlatte, og ditt land ikke mere kalles en ødemark, men du skal kalles min lyst, og ditt land skal kalles ektehustru; for Herren har sin lyst i dig, og ditt land skal tas til ekte.

Og ekteskapet er vel et faktum for mange når solen stiger over horisonten og opp på himmelen lørdag i skapelsesuken eller hva?




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-12-2008 kl 19:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Tja
Dan 9:27 Og én uke skal gjøre pakten fast for de mange; og i midten av uken skal slaktoffer og matoffer ophøre, og på vederstyggelighetenes vinger skal ødeleggeren komme, og det inntil tilintetgjørelse og fast besluttet straffedom strømmer ned over den som ødelegges.

Det er vel ikke urimelig å anta at det med midten av uken menes onsdag som tidspunktet da slaktoffer og matoffer opphørte ved Jesu død på korset. Da er det vel heller ikke urimelig å anta at torsdag var dagen for Jesu to vitner. Fredag var rimeligvis dagen for Jesu gjenkomst og lørdag er dagen for Faderens komme. Dermed er uken gått og pakten gjort tung for de mange som er samlet på Herrens Dag. Syklusen som startet søndag med Adam har med lørdag endt på Herrens Dag.

Sabbaten - Herrens hviledag - som fra tidligere tiders paktinngåelse ble symbolsk markert med hvile fra det ukentlige arbeid av Guds utvalgte folk den syvende dag i uken, har nå - med Herrens Dag - endelig opprunnet med virkeliggjørelsen av den sanne åndelige hvile og er dermed gjort tung for mange. Ja, ukens syvende dag er gjort fast med dom på jorden uten at havet skiller noen fra dens pakt, dermed kan alle som gjennom skapelsens uke har strevd og bedt og arvet strev og bønn for å finne hvile på Herrens Dag nå endelig få ta del i hvilen hos Herren.

De med virkelig innsikt og skarpe sinn kan jo prøve å finne ut om symbolikken i skapelsesuken kan kobles til profetenes dager fra Adam til Herrens Dag (Hans hviledag).


Her er min skisse til forståelse av dagene i uken for skapelsen, Jeg understreker at det bare er en skisse for mye kan ganske sikkert endres, forstås annerledes og utdypes i det uendelige.


Med Adam skiller han kunnskapens vann fra prøvelsens vann med lydighetens himmelhvelving, og gjør himmelen tydelig i det han skiller mørket fra lyset.

Med Abraham inngår han en pakt grunnfestet på troskap fra hvilket Abrahams ætt vokser og blir mange som gress og urter som sår seg. Som frøet i jorden vokser Abrahams ætt seg opp fra jorden med frukttreets egenskaper og deles i to tykke stammer; folket i vest i det hellige land og folket i øst på den arabiske halvøy.

Med Moses blir himmelhvelvingens lov opplyst og den opplyste himmelhvelving gir ledelse spesielt til folket som føres til det lovede land. Lovene og profetene står fast som stjernene på himmelen og gir ledelse etter at dagen for Moses er avsluttet, men også for netter etter dager som skal komme.

Med Jesus pumpes kjærlighetens og nestekjærlighetens blod rundt i skaperverkets legeme. Og hans livgivende ånd flyr på kunnskapens vinger over jorden og under himmelhvelvingen. Sannhetens ånd sprer seg rundt hele jorden og menighetene blir store som havets store sjødyr.

Med ”Jesu to vitner” forlater menneskeheten barnets alder og kommer nå til brytningstidens opprørske alder og konturene av det modne mennesket er født. Han vanner først ørkenens og ødemarkens folk med karakterer som de villeste dyr, fiskene i havet og feet etter sitt slag. Dette folket, og de som følger dem, vokser og blomstrer under sann ledelse og ved deres tilbedelse.

Med Jesu gjenkomst fullkommengjøres skaperverket ved de siste forberedelser til Herrens Dag. På samme måte som ved hans første komme ofrer også den gjenkomne Sønnen seg for Faderen i hengivenhetens fullkommenhet. Forventningens natt er kort.

Med Herrens Dag er pakten fullendt og menneskeheten som nå har nådd modenhetens alder går inn i hviledagens pakt - det nye Jerusalem. Og slik Abrahams to grener nå er forent i det hellige land. Slik forenes også hærskarene fra øst og vest og nord og sør.
Og under det guddommelige træ - den høyeste form for eksistens som er grunnfestet på jorden- finner hærskarene den sanne hvile og næring fra treets frukter.




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 3-12-2008 kl 17:25


Sitat:
Opprinnelig postet av Tja
...
Med Jesu gjenkomst fullkommengjøres skaperverket ved de siste forberedelser til Herrens Dag. På samme måte som ved hans første komme ofrer også den gjenkomne Sønnen seg for Faderen i hengivenhetens fullkommenhet. Forventningens natt er kort.

Med Herrens Dag er pakten fullendt og menneskeheten som nå har nådd modenhetens alder går inn i hviledagens pakt - det nye Jerusalem. Og slik Abrahams to grener nå er forent i det hellige land. Slik forenes også hærskarene fra øst og vest og nord og sør.
Og under det guddommelige træ - den høyeste form for eksistens som er grunnfestet på jorden- finner hærskarene den sanne hvile og næring fra treets frukter.


Dette er ikke riktig bibelsk. Jesus sier selv i Matt 24,24-> at falske profeter og falske messiaser skal gjøre store tegn og undere, for selv å føre de utvalgte vill. Slik som lynet går ut fra øst og lyser like til vest, slik skal Menneskesønnens komme være.

Jesus kommer i skyene, og ikke ned på jorden. Alle som gir seg ut for å være Jesus Kristus, om så de gjør tegn og undere og taler slik som Ham, er derfor ikke Ham. Satan vil bruke dette til å forføre mange.

Dommen som hvert enkelt menneske får skjer da før den fullbyrdes! Når Jesus kommer igjen er alles skjebne beseglet. Han skal komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet, for å hente de levende og døde hellige til Himmelbyen, DNJ. (Matt 24; Åp 1,7, m.m.).

Herrens dag er Jesu gjenkomst. Joel 3,4:
"Solen forvandles, den formørkes, og månen blir som blod før Herrens dag kommer, den store og skremmende."

Sammenlign dette med hva Jesus sier i Matt 24,29 om Jesu gjenkomst:

"Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og miste sitt lus. Stjernene skla falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen (skyen som frakter Jesus til jorden), da skal alle folk på jorden bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet."

De levende onde fortæres av Jesu herlighet og oppstår ikke før Jesus kommer igjen med sine hellige for å rense jorden og gjenskape den. Jeg er overbevist om at Daniel i Dan 7,13.14 får ser Jesus idet Han kommer tilbake til Himmelen med sine hellige. Han mottar herredømme over jorden (som Satan hittil har hatt) og skal, sammen med de hellige, dømme verden og Satan og hans engler (tronstoler (i flertall) settes fram, bøker åpnes).

Dette er bare et røft sammendrag av hva adventistene gjennom lange bibelstudier og sammenlikninger har kommet fram til. Finnes nettkurs på dette området (supert tilbud). :)

Etter tusen år vender de tilbake til jorden, og dommen over de onde fullburdes (dommen over de rettferdige er allerede gjennomført og fullbyrdet før Jesu gjenkomst (først 'jøder' så 'grekere'). Gjennom studier av tidsperioder i Daniels bok, kom man fram til at dette begynte i 1844, ved hjelp av år-dag-prinsippet som brukes hyppig i Bibelen).

Gidder man å sette seg inn i dette, ser man hvor harmonisk denne tolkingen er med alt det andre som står i Daniels bok om uker, og midt i uken, 62 uker, osv. -- for ikke snakke om resten av Bibelen.

Står om dette i MHK kap. 22, og kap. 23.

[Redigert den 3-12-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-12-2008 kl 23:40


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Sitat:
Opprinnelig postet av Tja
...
Med Jesu gjenkomst fullkommengjøres skaperverket ved de siste forberedelser til Herrens Dag. På samme måte som ved hans første komme ofrer også den gjenkomne Sønnen seg for Faderen i hengivenhetens fullkommenhet. Forventningens natt er kort.

Med Herrens Dag er pakten fullendt og menneskeheten som nå har nådd modenhetens alder går inn i hviledagens pakt - det nye Jerusalem. Og slik Abrahams to grener nå er forent i det hellige land. Slik forenes også hærskarene fra øst og vest og nord og sør.
Og under det guddommelige træ - den høyeste form for eksistens som er grunnfestet på jorden- finner hærskarene den sanne hvile og næring fra treets frukter.


Dette er ikke riktig bibelsk. Jesus sier selv i Matt 24,24-> at falske profeter og falske messiaser skal gjøre store tegn og undere, for selv å føre de utvalgte vill. Slik som lynet går ut fra øst og lyser like til vest, slik skal Menneskesønnens komme være.

Jesus kommer i skyene, og ikke ned på jorden. Alle som gir seg ut for å være Jesus Kristus, om så de gjør tegn og undere og taler slik som Ham, er derfor ikke Ham. Satan vil bruke dette til å forføre mange.

Dommen som hvert enkelt menneske får skjer da før den fullbyrdes! Når Jesus kommer igjen er alles skjebne beseglet. Han skal komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet, for å hente de levende og døde hellige til Himmelbyen, DNJ. (Matt 24; Åp 1,7, m.m.).

Herrens dag er Jesu gjenkomst. Joel 3,4:
"Solen forvandles, den formørkes, og månen blir som blod før Herrens dag kommer, den store og skremmende."

Sammenlign dette med hva Jesus sier i Matt 24,29 om Jesu gjenkomst:

"Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og miste sitt lus. Stjernene skla falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen (skyen som frakter Jesus til jorden), da skal alle folk på jorden bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet."

De levende onde fortæres av Jesu herlighet og oppstår ikke før Jesus kommer igjen med sine hellige for å rense jorden og gjenskape den. Jeg er overbevist om at Daniel i Dan 7,13.14 får ser Jesus idet Han kommer tilbake til Himmelen med sine hellige. Han mottar herredømme over jorden (som Satan hittil har hatt) og skal, sammen med de hellige, dømme verden og Satan og hans engler (tronstoler (i flertall) settes fram, bøker åpnes).

Dette er bare et røft sammendrag av hva adventistene gjennom lange bibelstudier og sammenlikninger har kommet fram til. Finnes nettkurs på dette området (supert tilbud). :)

Etter tusen år vender de tilbake til jorden, og dommen over de onde fullburdes (dommen over de rettferdige er allerede gjennomført og fullbyrdet før Jesu gjenkomst (først 'jøder' så 'grekere'). Gjennom studier av tidsperioder i Daniels bok, kom man fram til at dette begynte i 1844, ved hjelp av år-dag-prinsippet som brukes hyppig i Bibelen).

Gidder man å sette seg inn i dette, ser man hvor harmonisk denne tolkingen er med alt det andre som står i Daniels bok om uker, og midt i uken, 62 uker, osv. -- for ikke snakke om resten av Bibelen.

Står om dette i MHK kap. 22, og kap. 23.

[Redigert den 3-12-2008 av BiZ]


Din kunnskap om himlenes rike vil øke betraktelig om du legger alt fra deg, renser ditt hjerte og ber Faderen velsigne din fordypelse i Matteus’ Evangelium 22:1-14 slik at fullkommenhetens ånd kan tre inn i sitt rettmessige hjem.

[Redigert den 4-12-2008 av Tja]




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 4-12-2008 kl 10:26


Amen! Det er ufattelig vanskelig å gjøre for oss mennesker, og jeg merker hvordan Den Hellige Ånd jobber med meg og former meg gjennom ufattelige prøvelser og bekymringsverdige, men trivielle ting. Jeg skal lese dette siden når jeg får litt tid. :)



\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-12-2008 kl 13:03


Hei Biz!

Jeg vil svært gjerne at du gir meg din forståelse av ordet ”sjel” - gjerne i forhold til disse versene:

Matt 10:28 Og frykt ikke for dem som slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjelen ihjel; men frykt heller for ham som kan ødelegge både sjel og legeme i helvede!

Matt 22:37 Han sa til ham: Du skal elske Herren din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din hu.

Apgj 2:27 for du skal ikke forlate min sjel i dødsriket, ei heller skal du overgi din hellige til å se tilintetgjørelse;




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-12-2008 kl 13:04


[Redigert den 5-12-2008 av Tja]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
TheaLinnea
Medlem
**




Innlegg: 41
Registrert: 5-9-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-12-2008 kl 13:25


Sjelen – en levende skapning.
Bibelen sier i forbindelse med at Adam ble skapt, at «mennesket ble en levende sjel». Mennesket var altså en sjel; han hadde ikke en sjel i form av noe immaterielt, usynlig og uhåndgripelig som bodde inne i ham. Apostelen Paulus viser at den kristne lære i denne henseende ikke skiller seg fra den tidligere hebraiske lære, for han siterer fra 1. Mosebok 2: 7 og sier: «Slik står det også skrevet: ’Det første menneske, Adam, ble en levende sjel [psykhẹn zọsan].’ . . . Det første menneske er av jorden og dannet av støv.» – 1Kt 15: 45–47.

Om å tjene av hele sin sjel.
Som allerede vist betyr «sjel» først og fremst en person, hele personen. Men visse skriftsteder formaner Guds tilbedere til å søke, elske og tjene ham av ’hele sitt hjerte og hele sin sjel’ (5Mo 4: 29; 11: 13, 18), og i 5. Mosebok 6: 5 står det: «Du skal elske din Gud av hele ditt hjerte og hele din sjel og hele din virkekraft.» Jesus sa at man må tjene med hele sin sjel og styrke og dessuten med ’hele sitt sinn’. (Mr 12: 30; Lu 10: 27) Spørsmålet er hvorfor disse andre sidene ved personligheten er nevnt sammen med sjelen når sjelen omfatter det hele. Det kan kanskje forklares ved hjelp av et eksempel: Et menneske kan selge seg selv (sin sjel) til en annen og derved bli vedkommendes slave og eiendom. Men han tjener kanskje ikke sin herre helhjertet, slik at han er fullt motivert til å behage ham og virkelig ønsker å gjøre det, og han bruker derfor kanskje ikke sin fulle styrke eller hele sin mentale kapasitet til å fremme sin herres interesser. (Jf. Ef 6: 5; Kol 3: 22.) De andre sidene ved personligheten blir derfor åpenbart nevnt for å henlede vår oppmerksomhet på dem, slik at vi ikke unnlater å huske på dem og ta dem i betraktning i vår tjeneste for Gud, vår eier, og for hans Sønn, som med sitt liv betalte den løsesum vi ble kjøpt for. Det å tjene Gud med ’hele sin sjel’ vil si at hele personen er engasjert, og at ingen kroppsdel, funksjon, evne eller lengsel er unntatt. – Jf. Mt 5: 28–30; Lu 21: 34–36; Ef 6: 6–9; Flp 3: 19; Kol 3: 23, 24.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 5-12-2008 kl 15:26


Ops, fikk ikke med meg at jeg fikk et spørsmål! Beklager.

Men jeg er enig med TheaLinnea sitt syn på sjel. Kroppen + liv som bare Gud kan gi = en sjel. :)




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-12-2008 kl 01:00


Matt 26:64 Jesus sa til ham: Du har sagt det. Dog, jeg sier eder: Fra nu av skal I se Menneskesønnen sitte ved kraftens høire hånd og komme i himmelens skyer.

Hvordan kunne Jesus si dette når han visselig etter "Fra nu av " beveget seg på jorden?




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-12-2008 kl 03:19


Sitat:
Opprinnelig postet av Tja
Matt 26:64 Jesus sa til ham: Du har sagt det. Dog, jeg sier eder: Fra nu av skal I se Menneskesønnen sitte ved kraftens høire hånd og komme i himmelens skyer.

Hvordan kunne Jesus si dette når han visselig etter "Fra nu av " beveget seg på jorden?


Matt 24:30 Og da skal Menneskesønnens tegn vise sig på himmelen, og da skal alle jordens slekter jamre sig, og de skal se Menneskesønnen komme i himmelens skyer med kraft og megen herlighet.

Jesus sa foran ypperstepresten at de fra nu skulle se Menneskesønnen sitte ved kraftens høyre hånd og komme i himmelens skyer, mens han visselig beveget seg på jorden etter sitt utsagn.

Ved hans gjenkomst er det vel på samme vis slik at han kan være fysisk på jorden i det alle jordens slekter jamrer seg og ser Menneskesønnen komme i himmelens skyer med kraft og mye herlighet.

Finnes det andre logiske måter å betrakte nevnte forhold på?




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
TheaLinnea
Medlem
**




Innlegg: 41
Registrert: 5-9-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-12-2008 kl 11:21


Sitat:
Opprinnelig postet av Tja
Sitat:
Opprinnelig postet av Tja
Matt 26:64 Jesus sa til ham: Du har sagt det. Dog, jeg sier eder: Fra nu av skal I se Menneskesønnen sitte ved kraftens høire hånd og komme i himmelens skyer.

Hvordan kunne Jesus si dette når han visselig etter "Fra nu av " beveget seg på jorden?


Matt 24:30 Og da skal Menneskesønnens tegn vise sig på himmelen, og da skal alle jordens slekter jamre sig, og de skal se Menneskesønnen komme i himmelens skyer med kraft og megen herlighet.

Jesus sa foran ypperstepresten at de fra nu skulle se Menneskesønnen sitte ved kraftens høyre hånd og komme i himmelens skyer, mens han visselig beveget seg på jorden etter sitt utsagn.

Ved hans gjenkomst er det vel på samme vis slik at han kan være fysisk på jorden i det alle jordens slekter jamrer seg og ser Menneskesønnen komme i himmelens skyer med kraft og mye herlighet.

Finnes det andre logiske måter å betrakte nevnte forhold på?

Tegnet på Kristi nærvær.
Kort tid før Jesu død spurte apostlene ham: «Hva skal være tegnet på ditt nærvær og på avslutningen på tingenes ordning?» (Mt 24: 3; Mr 13: 4; Lu 21: 7) Det var klare forskjeller mellom dette spørsmålet og de religiøse ledernes tidligere oppfordring til å gjøre et tegn. De religiøse lederne ville ikke engang anerkjenne Jesus som Messias og som den framtidige Kongen da de hadde ham blant seg og kunne se de gjerninger han gjorde. (Joh 19: 15) En gang bad de om et tegn «for å sette ham på prøve» (Lu 11: 16), og noen av dem ønsket kanskje også å se et tegn av ren nysgjerrighet, i likhet med Herodes. (Lu 23: 8) Det forholdt seg helt annerledes med disiplene da de spurte om tegnet på Jesu Kristi nærvær, ettersom de allerede anerkjente Jesus som Messias, Kongen. (Mt 16: 16) Jesus hadde imidlertid sagt at Riket ikke skulle komme «på en iøynefallende måte». (Lu 17: 20) Når Riket kom, ønsket disiplene selvsagt ikke å være som de jødiske lederne – blinde for Jesu nærvær (skjønt de feilaktig trodde at Riket skulle bli opprettet på jorden; Apg 1: 6). De bad altså ikke om at Jesus skulle utføre et mirakel der og da som et tegn, men spurte om hvilket tegn som en gang i framtiden skulle avmerke hans nærvær.
I sitt svar beskrev Jesus et sammensatt ’tegn’ som bestod av mange trekk, deriblant kriger, jordskjelv, forfølgelse av de kristne og forkynnelse om Riket. (Mt 24: 4–14, 32, 33) Da disiplene stilte spørsmålet om «tegnet», dreide samtalen seg om ødeleggelsen av Jerusalem og av templet (Lu 21: 5–7), og Jesu svar inneholdt profetier som gjaldt Jerusalem og Juda, og som ble oppfylt i disiplenes levetid. (Lu 21: 20; Mt 24: 15) Men svaret dreide seg også om opprettelsen av Guds rike og om virkningen av dette på hele menneskeheten. – Lu 21: 31, 35.

«Menneskesønnens tegn.»
Ved samme anledning sa Jesus til sine disipler: «Og da skal Menneskesønnens tegn vise seg i himmelen, og da skal alle stammene på jorden slå seg selv i jammer, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med makt og stor herlighet.» (Mt 24: 30; Lu 21: 27) Like forut for denne uttalelsen hadde han nevnt profeten Daniel (Mt 24: 15; Da 9: 27; 11: 31), og det framgår av ordvalget at han refererer til synet i Daniel 7: 13, 14, hvor det blir sagt at det «med himlenes skyer kom . . . en som var lik en menneskesønn», som fikk tre fram for «Den Gamle av Dager» og fikk «et rike som ikke skal bli ødelagt». Han knyttet derved «Menneskesønnens tegn» til den tiden da han skal utøve sin makt som Konge i Guds rike. Jesus anvendte betegnelsen «Menneskesønnen» og profetien i Daniel 7: 13, 14 på seg selv. – Da 7: 13, 14; Mt 26: 63, 64; Mr 14: 61, 62.
Omkring år 96 – 26 år etter ødeleggelsen av Jerusalem – skrev apostelen Johannes om begivenheter som hørte framtiden til. I den forbindelse så han et syn av Jesus Kristus som han beskriver slik: «Se, han kommer med skyene, og hvert øye skal se ham, også de som har gjennomboret ham.» (Åp 1: 1, 7) Både i denne uttalelsen, som refererer til noe som skulle skje etter år 96, og i Jesu profeti om «Menneskesønnens tegn» blir det altså sagt om Jesus at han kommer i skyene og blir sett av alle mennesker.Det er imidlertid verdt å merke seg at det greske verbet horạo, «å se», som brukes både i Matteus 24: 30 og i Åpenbaringen 1: 7, kan brukes metaforisk, i betydningen «skjelne; forstå», ikke bare i den bokstavelige betydningen. – A Greek-English Lexicon av H. Liddell og R. Scott, revidert av H. Jones, 1968, s. 1245, sp. 1.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
TheaLinnea
Medlem
**




Innlegg: 41
Registrert: 5-9-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-12-2008 kl 11:32


Skaperens, Guds, visdom og makt illustreres ved at han har full kontroll over skyene. Han omtaler skyene som «vannkrukker» som blir veltet, slik at innholdet blir tømt ut over jorden. Han sier: «Hvem kan i sin visdom telle skyene nøyaktig, og himmelens vannkrukker – hvem kan velte dem?» (Job 38: 37) Han beskriver vannets fordampning og kondensering med ordene: «Han drar vanndråpene opp; de siles som regn til hans tåke, slik at skyene sildrer, de drypper rikelig på menneskene. Sannelig, hvem kan forstå skylagene, brakene fra hans hytte?» – Job 36: 27–29.

Brukt billedlig.
Gud bruker en sky som symbol på sitt nærvær, noe som er passende, ettersom ikke noe menneske kan se ham og likevel leve. Da Moseloven ble gitt til Israel ved Sinai-fjellet, ble fjellet dekket av en mørk sky, og ut fra skyen kom det lyn og torden, trompetskingring og en høy røst. (2Mo 19: 16–19; 24: 15; He 12: 18, 19) Gud sa til Moses at han viste seg på denne måten for å kunne tale til Moses, og for at folket skulle høre det og vise tro på Moses som Guds talsmann. – 2Mo 19: 9.
Gud sendte en engel i en sky som sitt «personlige sendebud», som skulle lede israelittene ut av Egypt og gjennom ødemarken. (Jes 63: 9) Representert ved denne engelen så Gud ut over egypterne inne fra skystøtten og forårsaket forvirring i deres leir. (2Mo 13: 21, 22; 14: 19, 24, 25) Gud brukte også skyen da han ’døpte’ Israels nasjon til Moses, idet vannet stod på begge sider av israelittene og skyen var over dem og bak dem. Det kan derfor sies at israelittene ble «døpt til Moses ved hjelp av skyen og havet». – 1Kt 10: 2; se også 4Mo 14: 14.
Da tabernaklet var blitt oppført i ødemarken, ble det dekket av skyen, og «Guds herlighet fylte tabernaklet», slik at Moses ikke var i stand til å gå inn i det. (2Mo 40: 34, 35; jf. 1Kg 8: 10–12; Åp 15: 8.) Deretter ble skyen stående over Det aller helligste, hvor paktens ark befant seg, og skyen ble til en ildstøtte om natten. Skyen kunne utvilsomt ses fra hele leiren, og den markerte leirens midtpunkt. Når den løftet seg, gjorde israelittene seg klar til å bryte opp. Når den flyttet seg, fulgte de etter den til neste leirsted. Det er likevel mulig at det var etter anvisning fra Hobab, som hadde god kjennskap til landet og visste hvor man kunne finne vann og det som ellers trengtes til en leir av en slik størrelse, at man valgte nøyaktig hvor man skulle slå leir. – 2Mo 40: 34–38; 4Mo 10: 29–32.
Inne i Det aller helligste, over paktens ark, var det en sterkt lysende sky; denne skyen var den eneste lyskilden i rommet. (3Mo 16: 2) I etterbibelsk hebraisk ble den kalt Sjekinah. Når øverstepresten på soningsdagen gikk inn i Det aller helligste med blod av offerdyr, befant han seg i billedlig forstand i Guds nærvær. Ved andre anledninger, når han ikke gikk inn i Det aller helligste, men stod foran forhenget for å legge fram en viktig sak for Gud og få hans avgjørelse, ble det betraktet som at han stod framfor Gud. – 4Mo 27: 21.
I ett tilfelle lot Gud mennesker høre hans egen røst ut fra en lysende sky, idet han gav uttrykk for sin godkjennelse av sin enbårne Sønn. Det var den skyen som overskygget Jesus og de tre apostlene Peter, Jakob og Johannes på det fjellet hvor Jesus ble forvandlet. – Mt 17: 5.
Da Jesus steg opp til himmelen, var disiplene ifølge beretningen vitne til at «en sky tok ham opp, bort fra deres øyne». (Apg 1: 9) Disiplene så ikke Jesus sveve bort på en sky; skyen kom i stedet i veien, så de ikke kunne se ham. Dette gjør det lettere å forstå en uttalelse som Jesus kom med angående sitt nærvær: «Da skal de se Menneskesønnen komme i en sky med makt og stor herlighet.» Det klargjør også følgende utsagn i Åpenbaringen: «Han kommer med skyene, og hvert øye skal se ham.» (Lu 21: 27; Mt 24: 30; Åp 1: 7) I tidligere tilfeller har skyer vært et bilde på et usynlig nærvær. Iakttakerne har imidlertid med sitt sinns øyne kunnet «se» hva skyen stod for. I dette tilfellet vil synlige begivenheter få iakttakerne til å «se», eller forstå, at Kristus er usynlig nærværende. – Se også Mt 24; Mr 13; Åp 14: 14.
Da Jesus kom til jorden, svarte han på alle måter til det bildet som profetiene tegnet av Messias, men jødene nektet selvisk å anerkjenne ham. De krevde at han skulle bevise at han var Messias, ved i bokstavelig forstand å oppfylle synet i Daniel 7: 13, 14, hvor det blir fortalt om at Menneskesønnen kommer med himlenes skyer og trer fram for Den Gamle av Dager,for å få sitt rike. De forvekslet hans nærvær som konge i Riket med hans første komme. Han sa til dem at de ikke kom til å få et slikt tegn. – Lu 11: 29.

Gunst.
For dem som behager Gud, har ordet «sky» en positiv bibetydning. Ordspråkene 16: 15 sier at kongens velvilje er «som en sky med vårregn». Det at en sky kan dekke noe eller skjule noe, slik at det ikke lenger er synlig, blir brukt som bilde på hvordan Gud tilgir sitt folks synder; han utsletter overtredelsene «som med en sky». (Jes 44: 22) For de opprørske sperrer han derimot adgangen til seg selv som med en skymasse, slik at bønnene deres ikke skal trenge igjennom. – Kla 3: 44.

Flyktighet, upålitelighet.
De tåkeaktige morgenskyene som raskt forsvinner, blir brukt som bilde på Efraims og Judas flyktige, kortvarige kjærlige godhet overfor Gud og også som bilde på at Efraims eksistens skulle bli kortvarig fordi det hadde vendt seg til avgudsdyrkelse. – Ho 6: 4; 13: 3.
Et menneske som roser seg av sin gavmildhet, men aldri viser gavmildhet, er like skuffende som en sky som ikke gir regn. (Ord 25: 14) De som hevder at de er kristne, men lever i umoral og forderv og besmitter menigheten, idet de med griskhet følger sine kjødelige begjær, blir sammenlignet med vannløse skyer som blir ført hit og dit av vinder. – Jud 12
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-12-2008 kl 17:54


Det som skjer etter ”fra nu av” kan vi betrakte som starten på Jesu lidelser. Å komme i himmelens skyer med kraft og mye herlighet er forbundet med Jesu lidelser.

Hva har å komme i himmelens skyer med kraft og mye herlighet med Jesu lidelser å gjøre?

Først må en ”se” det forholdet at lidelse blir påført den som viser kraften og herligheten.
Den som påfører lidelse er som ved et åndelig slør utestengt fra den lidende.

Hans komme i himmelens skyer fra kraftens høyre hand blir ikke forstått eller aksepteres ikke av betrakterne nettopp fordi han er skjult av himmelens skyer for den som ser. Dermed oppstår det et misforhold mellom det betrakterne tror at de ser og det som er uavhengig av åndelige slør. Ordene fra den skjulte oppleves ikke som sannhet når menneskenes åndelige øyne ikke ser det himmelens skyer skjuler.

Fysisk lidelse er vel det vi først og fremst forbinder med lidelse, men også det å bli påført uvitenhetens fordømmende ord er forbundet med lidelse. For eksempel å bli angrepet med ord som falsk profet, falsk Messias eller ledet av Satan når en - skjult for slike ords påførere - vitterlig henviser til kraften og herligheten.

Jesu åndelige makt og herlighet er for menneskene skjult derfor er hans komme ”fra nu av” i himmelens skyer. Dette skjer mens han enda beveger seg på jorden.

Dette åndelige slør - himmelens skyer - er til stede også ved hans gjenkomst.

Luk 17:24 For likesom lynet, når det lyner, skinner fra himmelbryn til himmelbryn, således skal Menneskesønnen være på sin dag.

Luk 17:25 Men først skal han lide meget og forkastes av denne slekt.

Matt 24:28 Hvor åtselet er, der skal ørnene samles.

Det er de som hevder at når menneskesønnens kommer for andre gang da skal alle se han i himmelens skyer. Om det er noe sannhet forbundet med slike ord, så slår den tilbake på den som ”ser” og hvor stor del av himmelen som er dekket av skyer den dagen.
For noen må likevel Menneskesønnens komme kunne betraktes om så bare som et glimt av himmelen bak skydekket, for slike skal bringe nyheten om hans komme videre.

Hvordan kan man hevde at hans første komme er klar som himmelen på en skyfri dag om hans andre komme skal kunne beskues tydelig i skyen?

Kommer ikke ”tydeligheten” ved hans første komme fra et like sløret blikk som det som ser Menneskesønnen tydelig i skyen ved hans andre komme?

[Redigert den 7-12-2008 av Tja]




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-12-2008 kl 14:46


Jeg skrev tidligere:

Med Herrens Dag er pakten fullendt og menneskeheten som nå har nådd modenhetens alder går inn i hviledagens pakt - det nye Jerusalem. Og slik Abrahams to grener nå er forent i det hellige land. Slik forenes også hærskarene fra øst og vest og nord og sør.
Og under det guddommelige træ - den høyeste form for eksistens som er grunnfestet på jorden - finner hærskarene den sanne hvile og næring fra treets frukter.


Det symbolske ved Sønnens oppstandelse på Herrens hviledag (lørdag) er jo i en større sammenheng at Sønnen er oppstanden hos Faderen på Herrens Dag. Av den grunn er det svært viktig for de som bekjenner sin tro og kjærlighet til Sønnen at han blir i gjenkjent på Herrens dag - selv om hans navn ikke er det samme som da han kom første gang. Slik er det for Sønnen kommer ikke (som nevnt og forklart tidligere) under den samme dags (onsdag) himmel som første gang.




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 1-1-2009 kl 12:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Tja


Det symbolske ved Sønnens oppstandelse på Herrens hviledag (lørdag) er jo i en større sammenheng at Sønnen er oppstanden hos Faderen på Herrens Dag. Av den grunn er det svært viktig for de som bekjenner sin tro og kjærlighet til Sønnen at han blir i gjenkjent på Herrens dag - selv om hans navn ikke er det samme som da han kom første gang. Slik er det for Sønnen kommer ikke (som nevnt og forklart tidligere) under den samme dags (onsdag) himmel som første gang.


Eh, såvidt jeg vet så sto Jesus opp tidlig søndag morgen. (Matt 28,1). "Da sabbaten var over..." indikerer at det ikke skjedde på Herrens hviledag, Sabbaten (lørdagen).




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 1-1-2009 kl 15:44


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Sitat:
Opprinnelig postet av Tja


Det symbolske ved Sønnens oppstandelse på Herrens hviledag (lørdag) er jo i en større sammenheng at Sønnen er oppstanden hos Faderen på Herrens Dag. Av den grunn er det svært viktig for de som bekjenner sin tro og kjærlighet til Sønnen at han blir i gjenkjent på Herrens dag - selv om hans navn ikke er det samme som da han kom første gang. Slik er det for Sønnen kommer ikke (som nevnt og forklart tidligere) under den samme dags (onsdag) himmel som første gang.


Eh, såvidt jeg vet så sto Jesus opp tidlig søndag morgen. (Matt 28,1). "Da sabbaten var over..." indikerer at det ikke skjedde på Herrens hviledag, Sabbaten (lørdagen).


Men her var det snakk om 2 Sabbater men en dags mellomrom. Først en årlig Sabbat og så en ukentlig Sabbat.


Sitat:

De syv årlige høytidsdagene står i 3 Mosebok 23 og 5 Mosebok 16:

1. Påsketiden: Den første dag i de usyrede brøds høytid (Sedermåltidet).

2. Påsketiden: Den siste dag i de usyrede brøds høytid (Disse to feires altså innen høytiden påske). Les her.

3. Pinsen. Alltid femti dager etter den ukesabbaten som ligger inne i de 7 usyrede brøds dager i påsken. Les her

4. Basunhøytiden. Les her

5. Soningsdagen

6. Første dag i Løvhyttefesten

7. Siste dag i Løvhyttefesten, også kalt «Den siste store Dag».
http://www.bibelensier.no/Dokumenter/gudshelligedager.htm


Det var jo i påsken Kristus ble korfestet og det fant sted i Israel. Altså en annen tidsregning og en annen påske enn
vi har. Og siden Kristus ble lagt i graven onsdags kveld (ved solnedgang til en stor Sabbat) så stod Han opp på Sabbaten rett før solnedgang.

Han var nøyaktig tre dager og tre netter i dødsriket, men
stod opp i utgangen av den ukentlige hviledags Sabbaten.

.

[Redigert den 1-1-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 1-1-2009 kl 23:53


Vel, dette mener jeg er å forvanske Bibelen ytterligere. Dagen etter forberedelsesdagen og sabbaten som Matteus refererer til, er tydeligvis den samme dagen, dette er opplagt! Det står til og med i fotnotene at forberedelsesdagen var en betegnelse på fredag, og at "dagen etter forberedelsesdagen" i Matt 27,62, er sabbaten, altså lørdagen. Når "sabbaten var over og det begynte å lysne den første dag i uken" (Matt 28,1) kom Maria og Co. til graven. Så nevnes det hvordan engelen -- før de kommer frem til graven -- ruller steinen til side (nåtid). Jesus ligger inne i graven til steinen er rullet bort fra graven. Alt dette skjer på samme dag!

Siden i Mark 16,9 står det: "Etter at Jesus var stått opp igjen, tidlig den første dagen i uken, viste han seg først for Maria Magdalena, som han hadde drevet sju onde ånder ut av."

Jeg tror nesten ikke det kan bli mer tydelig! Jeg tror ikke at sabbaten og sabbaten i dette tilfellet er to forskjellige sabbater. Uttrykket "sabbatsår" er brukt i GT, det er forskjell på et sabbatsår og en vanlig sabbat. Vær så snill og ikke gjør Bibelen vanskeligere enn det den er!




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 2-1-2009 kl 00:34


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Vel, dette mener jeg er å forvanske Bibelen ytterligere. Dagen etter forberedelsesdagen og sabbaten som Matteus refererer til, er tydeligvis den samme dagen, dette er opplagt! Det står til og med i fotnotene at forberedelsesdagen var en betegnelse på fredag, og at "dagen etter forberedelsesdagen" i Matt 27,62, er sabbaten, altså lørdagen. Når "sabbaten var over og det begynte å lysne den første dag i uken" (Matt 28,1) kom Maria og Co. til graven. Så nevnes det hvordan engelen -- før de kommer frem til graven -- ruller steinen til side (nåtid). Jesus ligger inne i graven til steinen er rullet bort fra graven. Alt dette skjer på samme dag!

Siden i Mark 16,9 står det: "Etter at Jesus var stått opp igjen, tidlig den første dagen i uken, viste han seg først for Maria Magdalena, som han hadde drevet sju onde ånder ut av."

Jeg tror nesten ikke det kan bli mer tydelig! Jeg tror ikke at sabbaten og sabbaten i dette tilfellet er to forskjellige sabbater. Uttrykket "sabbatsår" er brukt i GT, det er forskjell på et sabbatsår og en vanlig sabbat. Vær så snill og ikke gjør Bibelen vanskeligere enn det den er!


Og da var det heller ikke påske da Kristus ble korsfestet?


En stor sabbat er ingen ukentlig sabbat?


Sitat:

http://www.idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=3040
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 2-1-2009 kl 16:44


Sitat:
«Dere vet at om to dager er det påske, og Menneskesønnen blir utlevert for å bli korsfestet.» Nå kom overprestene og folkets eldste sammen i palasset til øverstepresten Kaifas, og de ble enige om å gripe Jesus med list og få ham drept. «Men ikke i høytiden,» sa de, «for da kan det bli uro i folket.» (Matt 26,2-5)


Sitat:
På den første dagen i høytiden med usyret brød kom disiplene til Jesus og spurte: «Hvor vil du vi skal gjøre i stand til påskemåltidet for deg?» (Matt 26,17)


De usyrede brøds høytid, som varte i sju dager, ble innledet med en påskefest (se i Ordforklaringer i Bibelen), som også Jesus og disiplene holdt. Dette var på en torsdag (Skjærtorsdag), ettersom Jesus samme dag gikk ut til Oljeberget og omsider Getsemane. Samme natt ble han arrestert og fraktet først til Det høye råd. Først neste dagen (fredag, må det da bli) ble Jesus ført fram til Pilatus, så Herodes og så Pilatus, hvor Han så ble dømt til døden og ble korsfestet. Han døde og ble gravlagt før sabbaten gikk inn (det vi kaller lørdag). Tidlig neste morgen, som er den første dagen i uken, står Jesus opp.

Det var altså i løpet av påskehøytiden, altså de usyrede brøds høytid, at Jesus ble korsfestet.

Og jeg er ganske så sikker på at oversetterne ville ha brukt uttrykket "sabbatsår" dersom det var det det var snakk om. Det gjør de tross alt i GT.

[Redigert den 2-1-2009 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 2-1-2009 kl 22:31


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Sitat:
«Dere vet at om to dager er det påske, og Menneskesønnen blir utlevert for å bli korsfestet.» Nå kom overprestene og folkets eldste sammen i palasset til øverstepresten Kaifas, og de ble enige om å gripe Jesus med list og få ham drept. «Men ikke i høytiden,» sa de, «for da kan det bli uro i folket.» (Matt 26,2-5)


Sitat:
På den første dagen i høytiden med usyret brød kom disiplene til Jesus og spurte: «Hvor vil du vi skal gjøre i stand til påskemåltidet for deg?» (Matt 26,17)


De usyrede brøds høytid, som varte i sju dager, ble innledet med en påskefest (se i Ordforklaringer i Bibelen), som også Jesus og disiplene holdt. Dette var på en torsdag (Skjærtorsdag), ettersom Jesus samme dag gikk ut til Oljeberget og omsider Getsemane. Samme natt ble han arrestert og fraktet først til Det høye råd. Først neste dagen (fredag, må det da bli) ble Jesus ført fram til Pilatus, så Herodes og så Pilatus, hvor Han så ble dømt til døden og ble korsfestet. Han døde og ble gravlagt før sabbaten gikk inn (det vi kaller lørdag). Tidlig neste morgen, som er den første dagen i uken, står Jesus opp.

Det var altså i løpet av påskehøytiden, altså de usyrede brøds høytid, at Jesus ble korsfestet.

Og jeg er ganske så sikker på at oversetterne ville ha brukt uttrykket "sabbatsår" dersom det var det det var snakk om. Det gjør de tross alt i GT.

[Redigert den 2-1-2009 av BiZ]


Så har du problemet, hvordan kan profetiene oppfylles med hensyn til tre dager og tre netter? Her er det snakk om hele dager og hele netter.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2009 kl 03:11


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ

Eh, såvidt jeg vet så sto Jesus opp tidlig søndag morgen. (Matt 28,1). "Da sabbaten var over..." indikerer at det ikke skjedde på Herrens hviledag, Sabbaten (lørdagen).


Hvordan vet du at Jesus sto opp tidlig søndag morgen?




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-1-2009 kl 15:46


Sitat:

19:14 And it was the preparation of the passover, and about the sixth hour: and he saith unto the Jews, Behold your King! 19:15 But they cried out, Away with him, away with him, crucify him. Pilate saith unto them, Shall I crucify your King? The chief priests answered, We have no king but Caesar.
http://bible.cc/john/19-14.htm

Her står det sort på hvit at korsfestelsen var på forberedelsesdagen til passover.
Sitat:

Joh. 20:1 The first day of the week cometh Mary Magdalene early, when it was yet dark, unto the sepulchre, and seeth the stone taken away from the sepulchre


Maria Magdalena var der i mørket etter at Sabbaten var over.
Sabbaten var over kl. 1800 på lørdag. Og siden hun var der tidlig den første dagen kan det utmerket god ha vært f.eks.
kl. 1830 på lørdags kveld.

.



[Redigert den 3-1-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 3-1-2009 kl 19:14


Matt 16,21: Fra da av begynte Jesus Kristus å gjøre det klart for disiplene sine at han måtte dra til Jerusalem, og at de eldste, overprestene og de skriftlærde skulle la ham lide mye. Han skulle bli slått i hjel, og den tredje dagen skulle han reises opp.

Matt 17,22.23: Mens de sammen reiste rundt i Galilea, sa Jesus til dem: «Menneskesønnen skal overgis i menneskers hender, og de skal slå ham i hjel, og den tredje dagen skal han reises opp.» Da ble de dypt bedrøvet.

Leter man videre, finner man flere lignende vers i de andre evangeliene. Dette er Jesus selv som sier. Det er ikke etter tre dager og tre netter, det er på den tredje dagen (før den tredje natten). Når de profeterer om tre dager og tre netter, må det da forstås som et uttrykk e.l. man brukte i Bibelen. Jesus sa selv at Han skulle stå opp den tredje dagen, så derfor må vi ta Ham på ordet.

Tja: Blar du litt oppover, så kan du lese hvorfor jeg mener Jesus sto opp på den første dagen i uken, søndagen. Bibelen er ikke en mystisk bok, den er logisk og henger sammen om man er villig til å lese med et villig og åpent sinn.

Personlig, mener jeg at dette er en bagatell og har null relevans til noe. Den eneste grunnen til at jeg engasjerer meg, er fordi det ikke er vanskeligere å finne svaret enn å simpelthen slå opp og lese i evangeliene (kronologisk, naturligvis) om Jesu lidelse og død.

[Redigert den 3-1-2009 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-1-2009 kl 22:52


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Matt 16,21: Fra da av begynte Jesus Kristus å gjøre det klart for disiplene sine at han måtte dra til Jerusalem, og at de eldste, overprestene og de skriftlærde skulle la ham lide mye. Han skulle bli slått i hjel, og den tredje dagen skulle han reises opp.

Matt 17,22.23: Mens de sammen reiste rundt i Galilea, sa Jesus til dem: «Menneskesønnen skal overgis i menneskers hender, og de skal slå ham i hjel, og den tredje dagen skal han reises opp.» Da ble de dypt bedrøvet.

Leter man videre, finner man flere lignende vers i de andre evangeliene. Dette er Jesus selv som sier. Det er ikke etter tre dager og tre netter, det er på den tredje dagen (før den tredje natten). Når de profeterer om tre dager og tre netter, må det da forstås som et uttrykk e.l. man brukte i Bibelen. Jesus sa selv at Han skulle stå opp den tredje dagen, så derfor må vi ta Ham på ordet.

Tja: Blar du litt oppover, så kan du lese hvorfor jeg mener Jesus sto opp på den første dagen i uken, søndagen. Bibelen er ikke en mystisk bok, den er logisk og henger sammen om man er villig til å lese med et villig og åpent sinn.

Personlig, mener jeg at dette er en bagatell og har null relevans til noe. Den eneste grunnen til at jeg engasjerer meg, er fordi det ikke er vanskeligere å finne svaret enn å simpelthen slå opp og lese i evangeliene (kronologisk, naturligvis) om Jesu lidelse og død.

[Redigert den 3-1-2009 av BiZ]



Sitat:

Matt 12:40 For as Jonas was three days and three nights in the whale’s belly; so shall the Son of man be three days and three nights in the heart of the earth.




Hvem tror du sa akkurat dette?



Sitat:


International Standard Version (©2008)
because just as Jonah was in the stomach of the sea creature for three days and three nights, so the Son of Man will be in the heart of the earth for three days and three nights.

New American Standard Bible (©1995)
for just as JONAH WAS THREE DAYS AND THREE NIGHTS IN THE BELLY OF THE SEA MONSTER, so will the Son of Man be three days and three nights in the heart of the earth.

GOD'S WORD® Translation (©1995)
Just as Jonah was in the belly of a huge fish for three days and three nights, so the Son of Man will be in the heart of the earth for three days and three nights.

King James Bible
For as Jonas was three days and three nights in the whale's belly; so shall the Son of man be three days and three nights in the heart of the earth.

American King James Version
For as Jonas was three days and three nights in the whale's belly; so shall the Son of man be three days and three nights in the heart of the earth.

American Standard Version
for as Jonah was three days and three nights in the belly of the whale; so shall the Son of man be three days and three nights in the heart of the earth.

Bible in Basic English
For as Jonah was three days and three nights in the stomach of the great fish, so will the Son of man be three days and three nights in the heart of the earth.

Douay-Rheims Bible
For as Jonas was in the whale's belly three days and three nights: so shall the Son of man be in the heart of the earth three days and three nights.

Darby Bible Translation
For even as Jonas was in the belly of the great fish three days and three nights, thus shall the Son of man be in the heart of the earth three days and three nights.

English Revised Version
for as Jonah was three days and three nights in the belly of the whale; so shall the Son of man be three days and three nights in the heart of the earth.

Webster's Bible Translation
For as Jonah was three days and three nights in the whale's belly: so shall the Son of man be three days and three nights in the heart of the earth.

Weymouth New Testament
For just as Jonah was three days in the sea-monster's belly, so will the Son of Man be three days in the heart of the earth.

World English Bible
For as Jonah was three days and three nights in the belly of the whale, so will the Son of Man be three days and three nights in the heart of the earth.

Young's Literal Translation
for, as Jonah was in the belly of the fish three days and three nights, so shall the Son of Man be in the heart of the earth three days and three nights.





[Redigert den 3-1-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2009 kl 00:57


BiZ, du bør huske at Sabbaten etter vår inndeling av ukedagene starter ved solnedgang fredag ettermiddag/kveld (ca klokken 1800) og avsluttes lørdag ettermiddag/kveld ved solnedgang. De første timene av den første dag i uken (søndag) blir da etter vår inndeling av ukedagene lørdag kveld.

[Redigert den 4-1-2009 av Tja]




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-1-2009 kl 10:47


Sitat:
Matt. 12:
38 Da svarte nogen av de skriftlærde og fariseerne ham og sa: Mester! vi vil gjerne se et tegn av dig.


39 Men han svarte og sa til dem: En ond og utro slekt krever tegn, og tegn skal ikke gis den, uten profeten Jonas tegn.


40 For likesom Jonas var tre dager og tre netter i fiskens buk, således skal Menneskesønnen være tre dager og tre netter i jordens skjød.



Dette er ord fra Kristus selv. Aksepterer vi ikke Hans Ord hvorledes kan vi da orientere oss i Bibelen?

.

[Redigert den 4-1-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2009 kl 14:32


Sitat:

Tja: Blar du litt oppover, så kan du lese hvorfor jeg mener Jesus sto opp på den første dagen i uken, søndagen. Bibelen er ikke en mystisk bok, den er logisk og henger sammen om man er villig til å lese med et villig og åpent sinn.

Personlig, mener jeg at dette er en bagatell og har null relevans til noe. Den eneste grunnen til at jeg engasjerer meg, er fordi det ikke er vanskeligere å finne svaret enn å simpelthen slå opp og lese i evangeliene (kronologisk, naturligvis) om Jesu lidelse og død.

[Redigert den 3-1-2009 av BiZ]


For all del, BiZ. Jeg takker for din orientering om Bibelen og opplysningen om hvilket sinn den bør leses med. Jeg bare svarte på din innvending om oppstandelsesdagen. Mitt svar var ment som en høflig gest om ikke noe annet kom tydelig frem i svaret. Jeg er lei meg om du mente at din innvending skulle stå ubesvart.

Dette er vel et forum der tanker og innvendinger henger sammen inntil dypere innsikt er oppnådd. En gir vel uttrykk for det siste også om det skulle skje - antar jeg.;)

[Redigert den 4-1-2009 av Tja]

[Redigert den 5-1-2009 av Tja]




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Tja
Medlem
**




Innlegg: 61
Registrert: 18-11-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2009 kl 15:10


Egentlig er det litt merkelig å utdype et bilde uten å ta med det egentlige motivet i bildet. Uten motivet er enhver forståelse av bildet ufullkommen. Med det mener jeg at Sønnens oppstandelse er som et bilde og det egentlige motivet er åndens oppstandelse hos den døde. Uten åndens oppstandelse hos den døde er enhver forståelse av Sønnens oppstandelse ufullkommen.

[Redigert den 5-1-2009 av Tja]




Med vennlig hilsen eh Tja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen