Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1    3
Forfatter: Tittel: Hva mener Guds ord ,om hva helvete er ?
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2008 kl 16:48


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis

Ja, eskatologi. Det fredelige alternativ til evig straffedom.

Drømmen om et jordisk fredsalternativ er
gammel – det vi fikk var Herren Jesus.


[Redigert den 28-3-2008 av Labar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2008 kl 18:50


Ved tro ungikk skjøgen Rahab å gå til grunne sammen med de vantro, fordi hun tok imot speiderne med fred. (Heb.11.31)

Lexus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 29-3-2008 kl 16:22


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Sitat:
«Og jeg så en ny himmel og en ny jord, for den første himmel
og den første jord var veket bort


Halleluja! Se, jeg gjør alle ting nye. (21:5)

Byggetegningene er sikkert av fin klassisk årgang, men den
gamle verdensorden saneres for god orden og sunnhets skyld
etter de forgangne 1000 års æresrunde (kap.20)
under Christelig regjering fra (fortsatt gamle) Jerusalem.

Brennes også historiebøkene, eller vil det være lov å snakke
om 'gamle dager' og forske på fortiden? (21:26..27)

.

[Redigert den 27-3-2008 av Praxis]


Alt som hører denne verden til vil brennes. Alt blir nytt, takk og pris. :)

Men jeg tror vi vil i all evighet forske på Jesu og Guds enorme kjærlighet til oss, men vi vil aldri fullt ut forstå det. Selv englene grunner på dette, men de forstår det ikke fullt ut.

Og når Bibelen snakker om evige pine og evige flammer som aldri slokner, så kan jeg ikke tolke dette bokstavelig. For det første, evig pine er ikke død. For det andre, det skal regne ild og svovel ned på de fortapte når de får sin dom (som finner sted på Jorden), og siden Gud skaper en ny himmel og en ny jord, må de fortapte forsvinne fra eksistensen på ett eller annet tidspunkt, sammen med ildhavet og dødsriket.
"Døden skal ikke være mer. Heller ikke sorg, skrik eller smerte, for det som før var er nå borte."

Dersom de fortapte pines for alltid, så vil de alltid være til stede i eksistensen. Om de opplever og kjenner hvordan de blir pint i all evighet, vil de aldri være døde. En død person kan ikke kjenne smerte, og det er ikke noen mellomting mellom død og liv. Enten er man til eller ikke.

Ved uttrykket "evige flammer" i Bibelen, tror jeg det er snakk om flammer som brenner så lenge det er noe å brenne. Jeg tror at hver fordømt person vil få etter hvor ondt deres liv var, der djevelen og hans engler brennes og lider lengst av alle. Men Gud vil ikke tillate at djevelen co. eksisterer i pinsel i all evighet, da ville syndens opphavsmann - og dermed synden selv - vare evig, uansett om den pines eller ei.




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-3-2008 kl 19:22


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ

Dersom de fortapte pines for alltid, så vil de alltid være til stede i eksistensen. Om de opplever og kjenner hvordan de blir pint i all evighet, vil de aldri være døde. En død person kan ikke kjenne smerte, og det er ikke noen mellomting mellom død og liv. Enten er man til eller ikke..


Det er på dette tidspunkt Jesus kommer inn i bildet som en reddende engel, Matt.15.24: Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av Israels hus!

Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Ved uttrykket "evige flammer" i Bibelen, tror jeg det er snakk om flammer som brenner så lenge det er noe å brenne. Jeg tror at hver fordømt person vil få etter hvor ondt deres liv var, der djevelen og hans engler brennes og lider lengst av alle. Men Gud vil ikke tillate at djevelen co. eksisterer i pinsel i all evighet, da ville syndens opphavsmann - og dermed synden selv - vare evig, uansett om den pines eller ei.


Den evige ild er gitt som eksempel i Sodoma og Gomorra, de er ødelagte byer - de er folatt og folketomme - de ligger der som eksempel for våre øyne og lider straffen i en evig ild. (Jud.7)
Dette betyr at de er ødelagte og vil aldri reise seg mer, slik vil det også gå med djevelen og hans engler - Matt.25.41

Det betyr ikke at sjelene til disse er i den evige ild - FOR:
Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal ALLE bli FORVANDLET.
(1.Kor.15.51)
Så spørs det da om det blir til det værre eller bedre.
Når verden er utslettet kan det vel ikke bli værre?
Selv satan blir jo omskapt til en lysets engel. (2.Kor.11.14)

[Redigert den 29-3-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 1-4-2008 kl 08:07


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ

Dersom de fortapte pines for alltid, så vil de alltid være til stede i eksistensen. Om de opplever og kjenner hvordan de blir pint i all evighet, vil de aldri være døde. En død person kan ikke kjenne smerte, og det er ikke noen mellomting mellom død og liv. Enten er man til eller ikke..


Det er på dette tidspunkt Jesus kommer inn i bildet som en reddende engel, Matt.15.24: Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av Israels hus!

Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Ved uttrykket "evige flammer" i Bibelen, tror jeg det er snakk om flammer som brenner så lenge det er noe å brenne. Jeg tror at hver fordømt person vil få etter hvor ondt deres liv var, der djevelen og hans engler brennes og lider lengst av alle. Men Gud vil ikke tillate at djevelen co. eksisterer i pinsel i all evighet, da ville syndens opphavsmann - og dermed synden selv - vare evig, uansett om den pines eller ei.


Den evige ild er gitt som eksempel i Sodoma og Gomorra, de er ødelagte byer - de er folatt og folketomme - de ligger der som eksempel for våre øyne og lider straffen i en evig ild. (Jud.7)
Dette betyr at de er ødelagte og vil aldri reise seg mer, slik vil det også gå med djevelen og hans engler - Matt.25.41

Det betyr ikke at sjelene til disse er i den evige ild - FOR:
Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal ALLE bli FORVANDLET.
(1.Kor.15.51)
Så spørs det da om det blir til det værre eller bedre.
Når verden er utslettet kan det vel ikke bli værre?
Selv satan blir jo omskapt til en lysets engel.
(2.Kor.11.14)

[Redigert den 29-3-2008 av Lexus]


Ojojoj! :exclamation:

Dette er ikke min tolkning av dette verset i det hele tatt! Det virker som om du bare har dratt verset rett ut av sammenhengen...

Hvis du leser 2 Kor 11, så ser du at det handler om Paulus og falske profeter. Paulus forteller om falske lærere, falske messiaser, falske profeter, osv. Det han poengterer i dette kapittelet er at man ikke skal la seg lure av Satan og hans tjenere, for selv han kan skape seg om til en lysets engel, han selv kan gi seg ut for å være Jesus (noe som jeg tror han vil gjøre i den siste tid), for å villede selv de utvalgte (de troende).

Dette er viktig å få med seg. Gud vil ikke omskape Satan til noe bedre eller noe verre siden.Heller ikke de menneskene som går fortapt. De har selv tatt et valg for det onde eller det gode. Gud vil utslette synd til slutt, ikke omskape den!! Dersom han omskapte Satan til en lysets engel, ville Satan bli tvunget til å tjene Gud. Han ville ikke ha valget mellom om hate Gud eller å elske Ham, fordi han ville bli omgjort/programmert til ikke å hate Gud. Dette er stikk i strid med Guds karakter og alt det Han står for.

Og i 1 Kor 15, 51 er det snakk om de troende døde som skal forvandles i ett nu når Jesus kommer igjen. "De døde skal stå opp i uforgjengelighet", og da er da altså snakk om de troende døde. De som døde i vantro vil ikke bli gjort uforgjengelige, de vil dø.

Det er viktig å lese hele sammenhengen med disse versene, ellers kan man dra helt feile konklusjoner!

Men verden vil bli renset, og man kan kalle det at den vil bli utslettet (den verden som er i dag). Men selve kloden vil ikke bli tillintetgjort, den vil bare renses for all synd (bli omskapt) og ødeleggelser som den har ført med seg. Jeg tror at ilden og svovelen som faller ned fra himmelen over de fortapte vil i samme slengen rense Jorden.

Åp 21, 1:
"Og jeg så en ny himmel og en ny jord, for den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer. Og jeg så den hellige by, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom. Fra tronen hørte jeg en høy røst som sa: «Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud."


Bra du fant det verset med "evig ild" og Sodoma/Gomorra. Et ypperlig eksempel. :)




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-4-2008 kl 12:15


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ

Dette er ikke min tolkning av dette verset i det hele tatt! Det virker som om du bare har dratt verset rett ut av sammenhengen...


Det er riktig at handlingen er hentet fra Paulus og de falske profeter, men hvem er egentlig Paulus og hvem er de falske profeter?
Hele Bibelen handler om endetiden, noe du finner beskrevet hos Jes.46.9 - 10., derfor må en se hele Bibelen som en helhet med informasjon hvor du stiller spørsmål - og Bibelen svarer, og siden skriftene enda ikke er sortert/omskrevet for at vi skal forstå dem bedre, må en søke/lete etter det nærmeste vi har til å gi svar på ting vi grunner på - Ordet!
Det ord du søker, det du leter etter - let så skal dere finne - der står ikke : Les rett frem så skal du forstå.
Apg.14.12: De kalte Barnabas for Zevs, og Paulus for Hermes… du må nok slå opp i den greske mytologien for å få svar på dette.
Dersom en ser på Bibelen som en helhetlig sammenheng, tar en selvfølgelig ikke ord ut av sammenheng. Men å komme med forklaringer selv om emner i Bibelen er å falle utenfor sammenhengen.
Jeg ser ikke at min fremstilling blir feil, når det står at alle skal forvandles så menes det alle.

Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Dette er viktig å få med seg. Gud vil ikke omskape Satan til noe bedre eller noe verre siden.Heller ikke de menneskene som går fortapt. De har selv tatt et valg for det onde eller det gode. Gud vil utslette synd til slutt, ikke omskape den!! Dersom han omskapte Satan til en lysets engel, ville Satan bli tvunget til å tjene Gud. Han ville ikke ha valget mellom om hate Gud eller å elske Ham, fordi han ville bli omgjort/programmert til ikke å hate Gud. Dette er stikk i strid med Guds karakter og alt det Han står for.

Dette som er imellom Gud og Satan er ikke helt enkelt å forstå, særlig for oss mennesker, og betydningene er billedlige, og for å forstå, oppstår dette i andre former som trær, såkorn osv.
Piletreet var fra først av bare “en kvist” som ble revet av sedertreet, men blir etter hvert et vintre - dette er et bilde på hvordan Jesus blir til som selv sier: Jeg er vintreet, dere er grenene.
Historien om kvisten finner du i Esek.17.kap.
Før det kommer noe positivt (frukt) ut av en ætt, sier Jes.11.1: Men en kvist skal skyte fram av Isais stubb, og et skudd fra hans føtter skal bære frukt.
Jes.53.2: Han skjøt opp som en kvist for hans åsyn, som et rotskudd av tørr jord. Han hadde ingen skikkelse og ingen herlighet. Vi så ham, men han hadde ikke et utseende så vi kunne ha vår lyst i ham.
Dette betyr at han ikke var likt av folk, han oppførte seg dårlig, og for å begrunne dette, tar jeg i bruk et av de mange navn han ble tiltalt ved: - “RABBI” som betyr “Mester” (Joh.1.39)
Matt.11.16: Hvem skal jeg ligne denne slekt med? Den ligner små barn som sitter på torgene og roper til sine lekekamerater -
Mark.12.36-39:
David har jo selv sagt i Den Hellige Ånd: Herren sa til min Herre: Sett deg ved min høyre hånd, til jeg får lagt dine fiender til skammel for dine føtter!
David selv kaller ham altså Herre. Hvordan kan han da være hans sønn? -
Og den store folkemengden hørte ham gjerne.
Mens han lærte dem, sa han: “Ta dere i vare for de skriftlærde! De vil gjerne gå omkring i side kapper og bli hilst på torgene.
De vil gjerne ha de fremste seter i synagogene og hedersplassene i gjestebudene
Fortsettelse hos
Matt.23.6-7: De vil gjerne ha hedersplassene i gjestebudene og de fremste seter i synagogene, få hilsninger på torgene og bli kalt rabbi av mennesker.
8 Men dere skal ikke la dere kalle rabbi, for èn er deres mester, men dere er alle brødre.
Vi ser nå at disse brødre og små barn er et bilde på de som skal kalles for rabbi, men ikke skal la seg kalle det, allikevel var det det de gjorde, men i Bibelen er der to sider av samme sak: “det de gjorde” og “ det de skal gjøre” som er delt mellom kjød og Den Hellige Ånd.

Men hva så med stubben? Den må jo tidligere ha vært et tre, ikke?
Treet er beskrevet mange steder i Skriftene, og et av stedene er hos prof. Daniel hvor Beltsasar som i 10.1 står at navnet er sant og det varsler stor trengsel.
Nebukadnesar - også kalt for “kongenes konge” (Dan.2.37) noe Jesus også ble kalt (1.Tim.6.14-15) hadde en drøm om et stort og mektig tre som stod midt på jorden. Det var meget høyt, det nådde til himmelen.
Løvet på dette treet var fagert, og det bar rik frukt, så det gav føde til alle. Markens dyr fant skygge under det, himmelens fugler bodde i grenene, og alt som lever der fikk sin føde av det.
Men treet skulle felles så kun en rotstubb ble stående igjen.
Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ


Og i 1 Kor 15, 51 er det snakk om de troende døde som skal forvandles i ett nu når Jesus kommer igjen. "De døde skal stå opp i uforgjengelighet", og da er da altså snakk om de troende døde. De som døde i vantro vil ikke bli gjort uforgjengelige, de vil dø.

Fint du nevner de vantro - du vet sikkert ikke hvem du snakker om da du nevner disse - Jesus kunne nemlig ikke gjøre mange kraftige gjerninger på grunn av dem (Matt.13.58)
Men guttens far ropte: Jeg tror! Hjelp min vantro!
For den vantro mann er helliget ved sin hustru, og den vantro hustru er helliget ved den kristne bror.
Ellers ville jo også deres barn være urene, men nå er de hellige (1.Kor.7.14)

Lexus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 1-4-2008 kl 18:18


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ

Dette er ikke min tolkning av dette verset i det hele tatt! Det virker som om du bare har dratt verset rett ut av sammenhengen...


Det er riktig at handlingen er hentet fra Paulus og de falske profeter, men hvem er egentlig Paulus og hvem er de falske profeter?
Hele Bibelen handler om endetiden, noe du finner beskrevet hos Jes.46.9 - 10., derfor må en se hele Bibelen som en helhet med informasjon hvor du stiller spørsmål - og Bibelen svarer, og siden skriftene enda ikke er sortert/omskrevet for at vi skal forstå dem bedre, må en søke/lete etter det nærmeste vi har til å gi svar på ting vi grunner på - Ordet!

Lexus


Ok, allerede det første avsnittet gjør meg svært skeptisk.

Hva mener du med "Hvem er egentlig Paulus, hvem er egentlig de falske profeter?" Dette høres ut som du har gjort Bibelen om til en abstrakt, mystisk bok, noe som den overhodet ikke er (vel, kanskje for de som leser den overfladisk, så).

Sånn jeg har forstått det, så var Paulus samme fyren som var med å vokte klærne til de som steinet Stefanus. Samme fyren som Jesus åpenbarte seg for da han var på vei til Damaskus for å forfølge kristne der, og som ble omvendt.
De falske profeter der alle profeter som hevder noe annet enn det Bibelen lærer.

Jeg ville ikke si at hele Bibelen handlet om endetiden, den handler heller om Guds uendelige kjærlighet til oss syndige mennesker.

Det er også skummelt at du hevder at Skriftene ikke er sortert/omskrevet etter den forståelsen du hevder er den rette. Jeg tror de er skrevet og sortert akkurat slik de skulle være. Dersom man må kunne Bibelen inn og ut for å få "den riktige forståelsen" av den, er dette meget molefunkent.

Jeg tror heller det er en forståelse du ønsker å ha av Bibelen, og ikke nødvendigvis den forståelsen som Bibelen gir uttrykk for. Når du leser en bok, regner du da med at den står i riktig rekkefølge. De aller færreste ville begynne å endre og omskrive boken for å danne seg et bilde de liker. Bibelen er ikke en logisk nøtt.

[Redigert den 1-4-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-4-2008 kl 12:31


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ

Ok, allerede det første avsnittet gjør meg svært skeptisk.

Hva mener du med "Hvem er egentlig Paulus, hvem er egentlig de falske profeter?" Dette høres ut som du har gjort Bibelen om til en abstrakt, mystisk bok, noe som den overhodet ikke er (vel, kanskje for de som leser den overfladisk, så).



Det jeg mente med "Hvem er egentlig Paulus, hvem er egentlig de falske profeter?"
er at jeg mener Bibelen bruker historiske personer som bilder på noe som vil komme, og i virkeligheten ennå ikke er hendt. Hvis du ser litt på navneendringrer nedenfor, vil du se noe merkelig, og ingen har kommentert meg på dette punktet ennå hvor nesten alle navn synes å omtale samme ”person.”

Josef var en levitt som var født på Kypros, også kalt Barnabas, formaningens sønn. Apg.4.36.
Barnabas ble kalt for Zevs og Paulus for Hermes. Apg.14.12, men Barnabas og Simeon kaltes også for Niger. Apg.13.1,
Josef ble også kalt Barsabbas med tilnavnet Justus, Apg.1.23, men Justus var et navn Jesus ble kalt, Kol.4.11, og Barsabbas var Judas tilnavn, Apg.15.22, som Satan for inn i med tilnavnet Iskariot Luk.22.3.
Og sammen med ham (Barnabas) hyklet også de andre jødene, slik at Barnabas ble revet med av hykleriet deres. Gal.2.13

Josef er altså også Zevs som den greske mytologien beskriver på øya Kreta.
Vider står det at han (Josef) eide en åker som han solgte og la pengene for apostlenes føtter.
Dette omhandler igjen om historien om kjøpesummen for åkeren som ble solgt, fortalt en rekke ganger i forskjellige varianter. Luk.14.18, Apg.1.18, 1.Kor.6.20
For dere vet at det ikke var med forgjengelige ting, med sølv eller gull, dere ble kjøpt fri fra den dårlige ferd som var arvet fra fedrene. (1.Pet.1.18)
Åkeren er forklart som verdenen.

Det som gjør det hele prekært når du nevner Stefanus og Paulus som voktet klærne hans da han ble steinet, er at i Apg.6.5 omtales Stefanus som en mann full av tro og Den Hellige Ånd, og Den Hellige Ånd er noe som blir utgytt i endetiden, altså ennå ikke kommet:

Hva Skriften forteller om utgytelsen av Ånden.
Hos Esek.39.29 kan en også se at: Jeg vil ikke mer skjule mitt åsyn for dem, for jeg vil utgyte min Ånd over Israels hus, sier Herren Herren. Jeg døper med vann, men midt iblant dere står en dere ikke kjenner.

Og deretter skal det skje at jeg vil utgyte min Ånd over Israels hus, sier Herren Herren (Joel 3.1)

Sak.12.10: Men over Davids hus og Jerusalems innbyggere vil jeg utgyte nådens og bønnens Ånd, og da skal de skue opp til meg som de har gjennomstunget. Og de skal sørge over ham som en sørger over sin enbårne sønn, og klage sårt over ham slik som en klager over sin førstefødte.

Når Den Hellige Ånd blir utgytt:
Palasset er forlatt, folkesvermen i byen er borte. Haug og vakttårn er blitt til huler for evige tider, til glede for villesler, til beite for budskap - inntil Ånden blir utøst over oss fra det høye, og ørkenen blir til fruktbar mark*, og den fruktbare mark aktes for skog** (Jes.32.14-15) (*Det er Libanon - Jes.29.17, ** Skogen er Assur - Esek.31.3)

Men på den siste store dag i høytiden, stod Jesus og ropte ut: Om noen tørster han komme til meg å drikke! Den som tror på meg som Skriften har sagt, fra hans indre skal det flyte strømmer av levende vann (mennesker). Dette sa han om den Ånd de skulle få, de som trodde på ham. For Ånden var ennå ikke gitt, fordi Jesus ennå ikke var herliggjort. (Joh.7.37-39)

Jeg har for lenge siden innsett at Bibelen taler til oss gjennom billedspråk, og det gjelder også om apostlene - vi kjenner ikke til noe om fremtiden så vi ikke kan si noe om den, men alle forventer at det Bibelen forteller er historie og har skjedd, det tror ikke jeg. At det har hendt før er nok riktig, for det forkynner Predikerne om - der finnes ikke noe nytt som ikke har hendt før (1.9) og ingen minnes dem som før har levd, heller ikke vil de som siden skal komme leve i minnet hos dem som kommer etter dem. (1.11)
På denne måten mener jeg at den religiøse delen som nå er, ikke henger på greip i det hele tatt.
At Paulus også har andre navn burde ikke komme som noen overraskelse, men hvis en bare leser Bibelen rett fram, glemmer en ofte av dette, og setter det kanskje i en annen forbindelse.
Så når du skal lese om Paulus, les da også om Saulus som også ble kalt for Paulus (Apg.13.9) han var også fylt av Den Hellige Ånd.
Så har vi Hermes som Paulus også ble kalt (Apg.14.12) Hermes er identifisert med Mercu’rius - en populær gammel gresk gud med en rekke funksjoner, for øvrig sønn av Zevs som i dette tilfelle er Josef (Barnabas) som også ble kalt Barsabbas med et tilnavn av Justus som Jesus ble kalt for.
Da skulle vel noe av dette være klarert?

De falske profeter er onde og falske menn som taler med løgnens tunge - det jeg vil fram til her er dette:
La det stå fast at Gud er sannferdig, men hvert menneske er en løgner! Som det står skrevet: For at du må kjennes rettferdig i dine ord og vinne når du fører din sak. (Rom.3.4)
Bibelen tilkjennegir hvem denne løgneren er, Joh.8.44: Dere har Djevelen til far, og dere vil gjøre etter deres fars lyster. Han var en drapsmann fra begynnelsen og står ikke i sannheten. For det er ikke sannhet i ham. Når han taler løgn, taler han av sitt eget, for han er en løgner og løgnens far.
Så utspør jødene Jesus, Joh.8.52-55: Nå skjønner vi at du er besatt. Abraham døde, og profetene likeså, men du sier: Den som tar vare på mitt ord, skal aldri i evighet smake døden!
Du er da vel ikke større enn vår far Abraham som døde? Også profetene døde. Hvem gjør du deg selv til?
Jesus svarte: Dersom jeg ærer meg selv, da er min ære ingenting. Det er min Far som ærer meg, han som dere sier er deres Gud.
Dere kjenner ham ikke, men jeg kjenner ham. Dersom jeg sier at jeg ikke kjenner ham, da bli jeg en løgner som dere. Men jeg kjenner ham og holder hans ord.

Studer teksten, Jesus har ikke noe og ære seg selv for, og i Joh.5.30 sier han at han ikke kan gjøre noe av seg selv, Joh.7.28: Men av meg selv er jeg ikke kommet, han som har sendt meg, er sannferdig - han som dere ikke kjenner.

Og hvorfor kjenner vi ikke han som sender Jesus?
Når dere får opphøyet Menneskesønnen, da skal dere forstå at jeg er den jeg er.

Det ligger klart som dagen, men det er kanskje vanskelig å forstå, men alt må sees i forbindelse med en utvikling som handler om skapelsen av det som skal kalles Det Hellige.
Mange erkjenner at Jesus, Den Hellige Ånd og Gud er den samme, men tar en utviklingen i riktig rekkefølge - menneskets utvikling mot det hellige, så er der en utviklingsplan.
Menneskeheten utvikler seg, en ætt er spesiell, og blir kalt for gjenstridige - den gjenstridige ætten (Esek.2.5) Denne ætten er menneskesønnen en del av - de blir kalt skorpioner (Esek.2.6)
For å omskrive betydningen av ordet ”Far” så er det det samme som ”ætt” den arvelige delen.
Fra begynnelsen er denne ætten ond og gjenstridig, 1.m.38.7: Men Er, Judas førstefødte, var ond i Herrens øyne, og Herren lot ham dø.
(Da utviklingen til Gud var fullbrakt, og skriftene ble skrevet kunne han i etterkant se på seg selv i sin begynnelse .)
At Er var den førstefødte av Juda er der ingen tvil om, og at vår Herre er runnet ut av Juda er en kjent sak. (Heb.7.14) Og Gud sa til Moses: Jeg er den jeg er. Og han sa: Så skal du si til Israels barn (den gjenstridige ætten): JEG ER har sendt meg til dere.

Svaret på hvem som ”sendte” Jesus finner du her - oversatt fra billedspråk betyr dette:
Av Er, Judas førstefødte er Jesus nedstammet fra, til deres ætt (Abrahams)
Faren er den gjenstridige ætt, de som har djevelen til far og er de vantro som senere skal bli helliget.
For det finnes mange gjenstridige, særlig blant dem av omskjærelsen, som farer med tomt snakk og fører folk vill.
Og Herren sa til Moses: Bær Arons stav inn igjen foran vitnesbyrdet så den kan gjemmes som et tegn for de gjenstridige. Du skal gjøre ende på deres knurr, så jeg slipper å høre på det. Ellers skal de dø. (4.m.17.10)
Ætten som først var ond blir reist på to føtter (delt ætt*) som et menneske. Det fikk et menneskehjerte. (Dan.7.4)
Da måtte det jo fra før av ha hatt et dyrehjerte - Dan.4.25: Du skal bli utstøtt fra menneskene, og din bolig skal være blant markens dyr - sju tider skal gå fram over deg. (*1.Kor.1.13: Er Kristus blitt delt?)
Dette mennesket som reises på to ben er Menneskesønnen, hvor en del fortsatt er ond og den andre del god. (Den som gjør det gode, er av Gud. Den som gjør det onde, har ikke sett Gud. 3.Joh.11)
Når Menneskesønnen blir opphøyd skal dere forstå at jeg er den jeg Er (Joh.8.28) og Jesus som i sin tidligere ætt, har ikke noe å rose seg over. Hans far (ætt) som før var ond omvender seg og får til underfulle ting, skapelsen av Det Aller Helligste - nådestolen oppå vitnesbyrdets ark. (2.m.26.34) Der ble det satt i stand for å gjøre soning for Israel. (1.Krøn.6.49)

Når en så ser på dette som jeg her har fremlagt, så er Jesus enda ikke blitt til for vår del, Jesus er skapt ved hjelp av Den Hellige Ånd, som er det samme som Det Nye Menneske - en menneskelig forvandling.
Han er heller ikke ond, eller gjort noe galt, men hans slektninger før ham kalt far, gjorde det til fulle. Derfor angrer også Herren det onde som han hadde sagt at han skulle gjøre mot sitt folk.


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Jeg tror heller det er en forståelse du ønsker å ha av Bibelen, og ikke nødvendigvis den forståelsen som Bibelen gir uttrykk for. Når du leser en bok, regner du da med at den står i riktig rekkefølge. De aller færreste ville begynne å endre og omskrive boken for å danne seg et bilde de liker. Bibelen er ikke en logisk nøtt.

[Redigert den 1-4-2008 av BiZ]


Luk.1.1-5
Ettersom mange alt har tatt seg fore å sette opp en fortelling om de ting som er blitt fullført blant oss, slik de har overgitt det til oss, de som fra begynnelsen var øyenvitner og Ordets tjenere, så har også jeg gått nøye gjennom alt sammen fra begynnelsen av, og besluttet meg for å skrive det ned i sammenheng for deg, gjeveste Tofelius, for at du skal lære å kjenne hvor pålitelige de lærdommer er som du er blitt undervist i.

De hellige skrifter blir nedskrevet på nytt, Apokryfene 4. Esra, 37 - 47 - På 40 dager.
Sitat:

45 Da de 40 dagene var til ende, talte Den Høyeste og sa:
Du skal gjøre kjent bøkene du skrev først, så både verdige og uverdige kan lese dem.
46 Men de 70 siste skal du ta vare på for å gi dem videre til de vise i folket.
47 For disse bøkene rommer en strøm av forstand, en kilde til visdom og en elv til kunnskap. Og slik gjorde jeg.


[Redigert den 3-4-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1    3

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen