Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Israel i dag.
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 13-1-2008 kl 16:19
Israel i dag.


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking i en annen tråd:

Rart at dkk har klart å utrydde Guds folk. De har nesten utryddet det fysiske Israel og Judah, og så har de erstattet Guds folk med et nytt folk; "det åndelige Israel".

Der Gunnar, der har du årsaken til VILFARELSEN.

Hei Viking.

Jeg lurer på om du mener Israel/Jødene trenger å ta i mot Krisus Jesus for å bli frelst? De holder jo sabbaten allerede så det "problemet" er jo løst.

Hvordan ser du på Israels rolle i dag?
Er enhver Jøde en del av Guds folk selv om de f.eks forkaster Jesus Kristus?

Jeg lurer også på hvordan du ser på deg selv i bibelsk sammenheng. (Jeg spør deg ikke om selvskryt, men om din teologi om din egen stilling innenfor Gud) Er du utvalgt? er du frelst? I så fall, hva har du gjort for å bli frelst på rett måte? Står du i en annen posisjon ovenfor Gud enn det f.eks kristne Jøder gjør? I så fall hva er forskjellen og hvorfor?

Jeg er ikke ute etter å "fange" deg her, men er oppriktig nysjerrig på hva du mener.

Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ydmyk
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 60
Registrert: 25-12-2007
Bosted: Kalde Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-3-2008 kl 20:35


Jeg lurer på om ikke adventister i sitt grunnsyn ser på israel ikke lenger som Guds utvalgte folk ?!
men at adventistene selv er dette utvalgte folket ,fordi de bla holder lørdagen som hviledag eller sabbatt,men det er jo mer som gjør mennesker til et utvalgt <guds folk?
?



Mitt syn er det sikkert ingen adventister som deler, men så er det så enormt vanskelig å få sekt mennesker til å tale ut av "posen" de liker helst å snakke om perifere temaer ,når de frontes i spesielle saker.

Mitt syn på Israel er følgende : Gud har opprettet sitt løfte til dette folket og til landet ,derfor har det ingenting med hva jødene i det store og hele skulle adlyde eller respektere bibelens formaninger ,idet Gud går aldri i fra sine løfter.selv om enkelte sekter i europa ,de som liker selv å sette seg i særstilling i forhold til Gud , er det bare Gud som gjennomfører det han selv vil , og når han selv vil, i og med i Guds plan for israel, der l finnes der verken adventister ,mormonere ,eller katolikker,fordi de er ikke Guds eiendoms folk.
Selv om alle mennesker har fått mulighet gjennom Jesus Kristus til evig liv hos Gud, er det noe vi hedninger skal takke for og ikke begynne å røre ved Guds øyenstein som er israel ,og de planer Herren har for dette folket,som står fast.
Når sekter på Guds vegne" , liker å forvalte noe de ikke forstår noe av , da leker de med ilden.

Jeg vil igjen minne dere om at sekter ofte stiftes av mennesker med altfor stort religiøst ego , mange har vært plaget av ulike psykiske plager , dette er en ting det så lenge man ikke i sin sykdom" stifter religiøse bevegelser som får medlemmer til å tro på seg selv,og sin stilling ,i det de går utover det de kan. Det som er fellestrekk med sekter er at de overkjører Guds ord ,med egne oppdiktete drømme åpenbaringer, Gud har sagt til meg osv osv.

Mormonere adventister , jehovas vitner ,smits venner og sikkert mange andre , liker å om fordele Guds løfter ,da ofte til seg selv , slik at de liker å gå lenger i sin dom av Israel og jødene enn det Gud selv gjør.

Men Guds ord avkler sekter i det de falske profetiene de frammlegger ,eks om jesu komme tidspunkt ,slår feil gang etter gang..

hva sier Guds ord om religiøse mennesker som profeterer falskt ? Jo les:

5M 18:19-22

19 Og hver den som ikke hører på mine ord, som han skal tale i mitt navn, ham vil jeg kreve til regnskap.
20 Men den profet som i overmot drister seg til å tale noe i mitt navn som jeg ikke har befalt ham å tale, eller som taler i andre guders navn, den profeten skal dø.
21 Kanskje du sier ved deg selv: Hva skal vi kjenne det ord på som Herren ikke har talt?
22 Når det ord profeten taler i Herrens navn, ikke skjer og ikke går i oppfyllelse, da er det et ord som Herren ikke har talt. Det er et ord som profeten i overmot har dristet seg til å tale, og du skal ikke være redd ham.


######################################

Hvor mange feilslåtte profetier er det ikke sekters ledere har kommet med opp gjennom tidene, de burde heller lese Guds ord !

#####################################


Rom 16:17
17 Men jeg formaner dere, brødre: Hold øye med dem som volder splittelse og anstøt imot den lære som dere har lært. Vend dere fra dem!


[Redigert den 1-3-2008 av ydmyk]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 1-3-2008 kl 22:04


Sitat:
av ydmyk
enormt vanskelig å få sekt mennesker til å tale ut av "posen" de liker helst å snakke om perifere temaer . . .

noe vi hedninger skal takke for og ikke begynne å røre ved Guds øyenstein som er israel ,og de planer Herren har for dette folket,som står fast.
Når sekter på Guds vegne" , liker å forvalte noe de ikke forstår noe av , da leker de med ilden.


Det var visst ikke mye "syn på Israel" som lot seg oppdage der?

Er det f.eks galt å forkynne Evangeliet på bibelhistorisk område,
eller for innbyggere av staten Israel -

Har Gud bedt oss ligge unna å gjøre sånt? Hvor?
Er planene hans ellers kjent, bortsett fra "Ligg Unna"?

Dine setninger er så uklare å analysere at jeg snart gir opp å prøve,
men det kan ligne på stryk i norsk.

For dem som ser etter stoff som kan høre til temaet:
- utkast her -

- eller her - (internlinkene kan ha problemer med sideskift?)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-3-2008 kl 01:57


Dette er et vanskelig tema, men jeg holder fast ved at alle som forkaster Jesus går fortapt. Det blir kunstig med det kristne budskapet ellers. Hva er i så fall poenget med misjon? Og blir Israel frelst av seg selv bare fordi Gud brukte dem til å frambringe Jesus i sin tid?


mhusoy




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ydmyk
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 60
Registrert: 25-12-2007
Bosted: Kalde Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-3-2008 kl 15:51


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Sitat:
av ydmyk
enormt vanskelig å få sekt mennesker til å tale ut av "posen" de liker helst å snakke om perifere temaer . . .

noe vi hedninger skal takke for og ikke begynne å røre ved Guds øyenstein som er israel ,og de planer Herren har for dette folket,som står fast.
Når sekter på Guds vegne" , liker å forvalte noe de ikke forstår noe av , da leker de med ilden.


Det var visst ikke mye "syn på Israel" som lot seg oppdage der?

Er det f.eks galt å forkynne Evangeliet på bibelhistorisk område,
eller for innbyggere av staten Israel -

Har Gud bedt oss ligge unna å gjøre sånt? Hvor?
Er planene hans ellers kjent, bortsett fra "Ligg Unna"?

Dine setninger er så uklare å analysere at jeg snart gir opp å prøve,
men det kan ligne på stryk i norsk.

For dem som ser etter stoff som kan høre til temaet:
- utkast her -

- eller her - (internlinkene kan ha problemer med sideskift?)






¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤4


JEG VIL FÅ TAKKE FOR MEG HER I FORUMET , HÅPER DERE ALLE SAMMEN FÅR EN TRIVELIG VIDERE DEBATT UTEN MEG !

PRAKSIS OVERTAR ETTER MEG ,HAN SOM SKJØNNER SEG PÅ RETTSKRIVNING.

#######################################

GUD VELSIGNE DERE ALLE SAMMEN ,
DA MØTES VI VEL I HIMMELEN !?


HILSEN EN SOM STRØK I NORSK.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 2-3-2008 kl 16:10
post ledig for ydmyk sjel


God sportsånd hjelper.

Du finner nok noen du kan hjelpe til bedre forståelse.

enten det gjelder israel eller himmelen ...

Det siste innlegget hører i grunnen heller ikke
inn under overskriften?

[Redigert den 2-3-2008 av Praxis]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-3-2008 kl 16:23


Sitat:
Opprinnelig postet av ydmyk

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

JEG VIL FÅ TAKKE FOR MEG HER I FORUMET , HÅPER DERE ALLE SAMMEN FÅR EN TRIVELIG VIDERE DEBATT UTEN MEG !

PRAKSIS OVERTAR ETTER MEG ,HAN SOM SKJØNNER SEG PÅ RETTSKRIVNING.

#######################################

GUD VELSIGNE DERE ALLE SAMMEN ,
DA MØTES VI VEL I HIMMELEN !?

HILSEN EN SOM STRØK I NORSK.


Hade bra Ydmyk :) trist at du forlater oss. Håper virkelig vi møtes i himmelen ja :D Det er jo dit vi alle har tenkt oss håper jeg :)

Forøvrig er ikke bestått karakter i Norsk et kriterium for deltakelse i forumet. Og hva "lett å forstå" gjelder, så må du ikke la Praxis mobbe deg bort fra forumet. Hans mange setninger er nok gjerne gramatisk korekte, men til gjengjeld ofte så filosofisk snirklete og med så stor bruk av ironi at misforståelser og avkodningsproblemer oppstår særs ofte. Han er den siste som skal klage over at budskapet er vanskelig å oppfatte.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 2-3-2008 kl 16:50


Så du skjønte det snirklete synet på Israel, Kristnerd?
- jeg tok det i alle fall såpass alvorlig at jeg prøvde noen
spørsmål til mulig presisering.
Det kan tyde på motiver ut over vanlig mobbing fra min side,
selv om jeg innser at bemerkningen min var litt skarp overfor
en som strever litt.
Men se på 'ydmyk's første innlegg her, han fremtrådte ikke som
noen stormester i selvkritikk, trass i det valgte nikket.


Hilsen "den nest obskureste tåketaler".

Jeg kjenner forresten til to riktig velmotiverte sjeler som
bråsluttet på dette forumet fordi det tok dem for hardt
at de fikk, som de følte, for brysk påtale fra moderatorene
for mindre forseelse mot regjerende kardemommeby-lov -
etter temmelig få innlegg.
Velmotiverte, men kanskje kunstnersinn som lett mister motet.
Vi er alle ganske ulike, gitt...

jeg vil håpe vi ikke har skremt noen av dem ut av himmelen,
tross alt. Men det går an å dominere sine omgivelser
gjennom sin sårhet. (sjekk faglitteratur)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-3-2008 kl 16:59


Sitat:

snirklete synet på Israel, Kristnerd?
- jeg tok det i alle fall såpass alvorlig at jeg prøvde noen
spørsmål til mulig presisering.
Det kan tyde på motiver ut over vanlig mobbing fra min side,



Jeg tror ihvertfall jeg forsto noe av det ;)
For det gikk vell mye på at flere grupper har en overdreven tendens til å overføre løftene til sin egen grupering, og med det indirekte fjerne løftene fra Israel.

Sitat:

Jeg kjenner forresten til to riktig velmotiverte sjeler som
bråsluttet på dette forumet fordi det tok dem for hardt
at de fikk, som de følte, for brysk påtale fra moderatorene
for mindre forseelse mot regjerende kardemommeby-lov -
etter temmelig få innlegg.


Det er trist å høre. Jeg vet ikke hvem det er, da de ikke har tatt kontakt med meg, eller så vidt meg bekjent noen av de andre moderatorer.

Det er et generelt stort problem i skriftlige media, slik som forum, at toneleie og ansiktsutrykker ikke vises. Da kan uheldig valgte ord oppleves strengere enn de var tenkt. Det gjelder noke også meg og min utøvelse av moderatorjobben. :(

[Redigert den 2-3-2008 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-3-2008 kl 11:34


Innledningen til tråden var Gunnars oppfølgelse av Vikings innlegg fra en annen tråd:

Sitat:
Opprinnelig postet av Viking i en annen tråd:

Rart at dkk har klart å utrydde Guds folk. De har nesten utryddet det fysiske Israel og Judah, og så har de erstattet Guds folk med et nytt folk; "det åndelige Israel".

Der Gunnar, der har du årsaken til VILFARELSEN.



Det Gunnar her er ute etter er dette:
Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
Hei Viking.

Jeg lurer på om du mener Israel/Jødene trenger å ta i mot Krisus Jesus for å bli frelst? De holder jo sabbaten allerede så det "problemet" er jo løst.

Hvordan ser du på Israels rolle i dag?
Er enhver Jøde en del av Guds folk selv om de f.eks forkaster Jesus Kristus?

Jeg lurer også på hvordan du ser på deg selv i bibelsk sammenheng. (Jeg spør deg ikke om selvskryt, men om din teologi om din egen stilling innenfor Gud) Er du utvalgt? er du frelst? I så fall, hva har du gjort for å bli frelst på rett måte? Står du i en annen posisjon ovenfor Gud enn det f.eks kristne Jøder gjør? I så fall hva er forskjellen og hvorfor?

Jeg er ikke ute etter å "fange" deg her, men er oppriktig nysjerrig på hva du mener.

Gunnar.


Spørsmålene er irrelevante da verken utspørrer eller svarer ikke er komfortabel med hva Bibelen selv kan svare på i slike spørsmål:
Villfarelsen
1.m.6.3:
Da sa Herren: Min Ånd skal ikke til evig tid gå i rette med menneskene. I sin villfarelse er de kjød, og dets dager skal være 120 år.

Nok en anfektelse for at verken vi eller Israel slik vi ser det i dag har noen rett eller adgang til frelse, ikke så lenge det ytterste teltet står - som er vårt kjød - som jo består av forgjengelighet. Det uforgjengelige - det innerste teltet kommer ikke til syne før det ytterste teltet er borte og det nye mennesket kommer til syne.
Og hvor i all verden er det åndelige Israel?

For det som er født av kjød er kjød og det som er født av Ånden, er ånd, da skulle det vel være enklere å holde fra hverandre hva som er kjød og hva som er ånd?

Da blir det nok som hva Rom.8.10 beskriver dette:
Dersom Kristus bor i dere, da er nok legemet dødt på grunn av synd, men ånden er liv på grunn av rettferdighet.

Og hvor i all verden finner vi denne rettferdigheten?
I Israel? Neppe i dag.
2.Pet.3.13: Mens vi venter etter hans løfte, nye himler og en ny jord, hvor rettferdighet bor.

Vår forkynnelse skyldes ikke villfarelse eller urenhet, den kom ikke med svik, men ettersom Gud har funnet oss verdige til å bli betrodd evangeliet, så taler vi ikke som de som vil behage mennesker, men Gud, som prøver våre hjerter. (1.Tess.2.3-4)

Når Bibelen skriver i klartekst ordet "vi" og "oss" og "dere" har leserne lett for å bli påvirket av at dette gjelder dem selv, og glemmer at Bibelen egentlig er myntet på Guds folk, vi igjen?
Nei, Guds folk er de som skal danne grunnlaget for Guds kristne menighet - den levende Guds menighet og ikke den som ble forfulgt (Gal.1.13>1.Tim.3.15)
For når Bibelen forklarer hvem "vi" i virkeligheten er, kan en lese hos Fil.3.3:
For det er vi som er de omskårne, vi som tjener Gud i hans Ånd og roser oss i Kristus Jesus, og som ikke setter vår lit til kjød.

Så, der fikk vi den!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-3-2008 kl 03:50


Mitt syn på Israel kan oppsummeres slik:

Uten Jesus finnes ikke Israel. Jesus er Israel. Hvis Jesus ikke er Israel, så er han ikke den han utga seg for å være. Den som ikke tror at Jesus er Israel, tror ikke på ham og har ikke del i frelsen.

Sitat:
2Kor 1:20:
For så mange som Guds løfter er, har de fått sitt ja i ham.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-3-2008 kl 18:10


Sitat:
Everaldo:
Den som ikke tror at Jesus er Israel, tror ikke på ham og har ikke del i frelsen.

Hva med dem som har tatt imot Jesus Krist som frelser,
men som ikke forstår hva du mener med at ”Jesus er Israel”?



[Redigert den 9-3-2008 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-4-2008 kl 05:01


Sitat:

Hva med dem som har tatt imot Jesus Krist som frelser,
men som ikke forstår hva du mener med at ”Jesus er Israel”?


Man tenger ikke forstå det. Har man tatt i mot Kristus som sin stedfortredende frelser, så innebærer det i innhold det samme. Man er da en del av Kristus, lemmer på hans legeme, som er det samme som å være borger i Guds rike, dvs borger i Israel.

Det er selvsagt en fordel å ha større kjennskap til Kristus, at det er ham hele Bibelen handler om. Uten denne forståelsen havner man lett i villfarelse om bildene i Bibelen, og ser etter bildene i denne verden (Israel) heller enn å se etter det bildene representerer (Kristus).
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-4-2008 kl 05:08


Ok :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-4-2008 kl 05:28


Vi er enige her, det er jo fantastisk! Og så tidlig på morgenkvisten, da! :)

Takk forresten for at du med spørsmålet ditt gjorde meg oppmerksom på at jeg måtte komme med en presisering.


[Redigert den 27.4.2008 av Everaldo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen