Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  ..  3    5
Forfatter: Tittel: Er sabbatsbudet forandret?
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2008 kl 08:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Jeg synes nok også det høres rart ut at Gud skulle bryte sin egen lov. Samtidig er det riktig at det var Gud som befalte å slå i hjel i de tilfeller wbrochs nevner. For å få en bedre forståelse av dette tror jeg vi må ha i tankene at summen av loven er kjærlighet (det dobbelte kjærlighetsbud), og Gud er kjærlighet. Han kan ikke gjøre noe ute ved kjærlighet. Altså når Gud befalte å gjøre slutt på liv, så var det i kjærlighet, og dermed i tråd med loven. Gud sendte vannflommen pga. ondskap blant menneskene, det ville ikke være godt å la det fortsette.

Men nå vet jeg det også står, sikkert flere steder, at Gud angret det onde, osv., det får jeg heller ikke til å rime helt med at Gud ikke kan gjøre ondt. Kanskje en problematisk oversettelse, eller en vanskelig tolkning.

Sitat:

Hei Everaldo!

Gud bryter ikke sin egen lov, det er bare vi som ikke forstår Skriften og måten det hele er brakt til oss på. Opplysningene i Bibelen ligger hulter til bulter, dette er gjort med hensikt for at vi ikke helt ut skal forstå Guds redningsplan for verden.
Når Gud lar vannflommen komme er dette egentlig før han iverksetter loven, for den loven som vi i dag lever etter er ikke den endelige!
For å forstå det som jeg nå legger frem, er det også viktig å forstå at Kristus ennå ikke har kommet ennå, Ef.2.11 - 12:
Kom derfor i hu at dere før var hedninger i kjødet, og ble kalt uomskårne av de såkalte omskårne, de som med hånd er omskåret på kjødet.
Kom i hu at dere på den tid var uten Kristus, utestengt fra Israels borgerrett og fremmede for paktene med deres løfte. Dere var uten håp og uten Gud i verden.

Her er svaret på at Gud ikke eksisterte da synden, nemlig utryddelsen av verden med vannflommen kom, og denne vannflommen er ennå ikke kommet får vår del, men som Noahs dager var, slik skal Menneskesønnens komme være (Matt.24.37) - skal vi da ikke da være enige om at Menneskesønnen ennå ikke er kommet? Noah var den første som plantet en vingård (1.m.9.20) og en slik vingård er i Matt.21.33, Mark.12.1, Luk.20.9 beskrevet som en lignelse om himmelens rike.

Hvis vi nå er enige om at Menneskesønnen ennå ikke har vist seg, så er det ennå en stund til Den Hellige Ånd (Jesus Kristus) kommer for: Den som taler et ord mot Menneskesønnen skal få forlatelse. Men den som taler mot Den Hellige Ånd skal ikke få forlatelse, verken i denne tidsalder eller i den som kommer. (Matt.12.32, Luk.12.10)
Altså må en her kunne se at Menneskesønnen og Jesus Kristus er i to forskjellige tidsrom, og her viser versene at Menneskesønnen kommer før Den Hellige Ånd som er en beskrivelse på det nye legemet som kommer i forbindelse med forvandlingen.
Menneskesønnen er den som skal utføre de ting som er beskrevet som synd - husk at det første menneske Adam (et bilde på Kristus) ble til en levende sjel - den siste Adam ble til en Ånd som gir liv.
Og Adam syndet og derfor ble jorden forbannet (1.m.3.17)
Og slik kan vi forstå at da Gud ble til, da opphørte synden og Satan ble til en lysets engel (2.kor.11.14)
Vi skal nå se at de to blir et - Satan og Gud, Menneskesønnen og Jesus, den første Adam og den siste Adam, forts. Ef.2.13 - 16, …..da dere var uten håp og uten Gud i verden:
Men nå, i Kristus Jesus, er dere som før var langt borte, kommet nær til ved Kristi blod.
For han er vår fred, han som gjorde de to til ett og brøt ned gjerdet som skilte dem, fiendskapet, da han ved sitt kjød avskaffet den lov som kom med bud og forskrifter.
Dette gjorde han for i seg selv å skape de to til ett nytt menneske og slik stifte fred, og i et legeme forlike dem begge med Gud ved korset, for der drepte han fiendskapet. (ennå ikke tilfelle)

Det er dermed ikke sagt at Gud ikke eksisterer og at det ikke nytter å be til ham, for alt sammen har allerede hendt flere ganger førut, men det skjer igjen, inntil syv ganger:
Og han, presten, skal dyppe fingeren i blodet, og han skal stenke av blodet sju ganger for Herrens åsyn, like foran helligdommens forheng. (3.m.4.6)
Alt som lever, både mennesker og dyr
- og synderne sju ganger så mye -
rammes av død og blotutgytelse, tretter og krig,
ulykker, hungersnød, ødeleggelser og pest.
På grunn av de lovløse ble alt dette skapt,
det var deres skyld at storflommen kom.
Alt som er av jord, vender tilbake til jorden,
og alt som er av vann, renner tilbake til havet.
(Hentet fra mitt innlegg i tråden ”Laaaaaang tid eller "plutselig" katastrofe?”
under ”Menneskenes Skjebne”

Lexus


[Redigert den 31-3-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2008 kl 09:58


Sitat:
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus

For han er vår fred, han som gjorde de to til ett og brøt ned gjerdet som skilte dem, fiendskapet, da han ved sitt kjød avskaffet den lov som kom med bud og forskrifter.
Dette gjorde han for i seg selv å skape de to til ett nytt menneske og slik stifte fred, og i et legeme forlike dem begge med Gud ved korset, for der drepte han fiendskapet. (ennå ikke tilfelle)

Lexus


[Redigert den 31-3-2008 av Lexus]


At Jesus bryter ned fiendskapet, er illustrert ved at da Jesus hang på korset, hadde han to røvere som også ble korsfestet, to ugjerningsmenn - den ene som talte til ham fikk bli med ham i Paradis. (Guds rike) Og: Uten at en blir født på ny, kan en ikke se Guds rike. - Og tollere og skjøger går før dere inn i Guds rike.
Dette skulle vel vise til hvem som bestyrer Guds rike?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-3-2008 kl 12:02


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
.........
Hvis vi nå er enige om at Menneskesønnen ennå ikke har vist seg, så er det ennå en stund til Den Hellige Ånd (Jesus Kristus) kommer for: Den som taler et ord mot Menneskesønnen skal få forlatelse. Men den som taler mot Den Hellige Ånd skal ikke få forlatelse, verken i denne tidsalder eller i den som kommer. (Matt.12.32, Luk.12.10)
Altså må en her kunne se at Menneskesønnen og Jesus Kristus er i to forskjellige tidsrom, og her viser versene at Menneskesønnen kommer før Den Hellige Ånd som er en beskrivelse på det nye legemet som kommer i forbindelse med forvandlingen.
Menneskesønnen er den som skal utføre de ting som er beskrevet som synd - husk at det første menneske Adam (et bilde på Kristus) ble til en levende sjel - den siste Adam ble til en Ånd som gir liv.
Og Adam syndet og derfor ble jorden forbannet (1.m.3.17)
Og slik kan vi forstå at da Gud ble til, da opphørte synden og Satan ble til en lysets engel (2.kor.11.14)
Vi skal nå se at de to blir et - Satan og Gud, Menneskesønnen og Jesus, den første Adam og den siste Adam, forts. Ef.2.13 - 16, …..da dere var uten håp og uten Gud i verden:
.....


Oj, oj! Lexus. Her var det mye rar sammenblanding. Dette er noe av det verste og minst kristelige jeg har lest på svært lenge. Det du her skriver, Lexus, medfører at du stempler deg som som en ikke kristen. En kristen er en som tror at Jesus var Kristus kommet i kjød.

Minst like ille er det at du får deg til å skrive at Satan og Gud skal bli ett. Dette vitner om at du har null kunnskap om Bibelen, Guds ord, og null kunnskap om hvem Jesus Kristus er. Dette er skremmende blasfemisk!




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-3-2008 kl 12:05


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
.......
At Jesus bryter ned fiendskapet, er illustrert ved at da Jesus hang på korset, hadde han to røvere som også ble korsfestet, to ugjerningsmenn - den ene som talte til ham fikk bli med ham i Paradis. (Guds rike) Og: Uten at en blir født på ny, kan en ikke se Guds rike. - Og tollere og skjøger går før dere inn i Guds rike.
Dette skulle vel vise til hvem som bestyrer Guds rike?


Og hvem er det du sikter til som bestyrer Guds rike, Lexus?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2008 kl 13:05


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs

Oj, oj! Lexus. Her var det mye rar sammenblanding. Dette er noe av det verste og minst kristelige jeg har lest på svært lenge. Det du her skriver, Lexus, medfører at du stempler deg som som en ikke kristen. En kristen er en som tror at Jesus var Kristus kommet i kjød.

Minst like ille er det at du får deg til å skrive at Satan og Gud skal bli ett. Dette vitner om at du har null kunnskap om Bibelen, Guds ord, og null kunnskap om hvem Jesus Kristus er. Dette er skremmende blasfemisk!


I dette forumet er jeg blitt stemplet mange ganger, og hvem stempler hvem?
Skjønner du ikke at Gud er årsak til alt sammen, og det er nå engang han som har gitt oss disse skrifter.

Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Og hvem er det du sikter til som bestyrer Guds rike, Lexus?

Gud!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 31-3-2008 kl 14:19
hva kan oppnås med litt høyere symbolsk enhetssyn


Sitat:
av wbrochs
Oj, oj! Lexus. Her var det mye rar sammenblanding. Dette er noe av det verste ... skremmende blasfemisk


Riktig sunn medisin å få anskueliggjort hvor nydelige
konklusjoner som kan komme ut av en slik vilkårlig privat
billedlig og verbalt-assosiativ forståelse --

der den enkelte i selvutnevnte dyp av visdom må streve
for å få de andre til å forstå Helhetsvisjonen som gjør
det hele enkelt og harmonisk.
Lexus har jo strevd mye med den oppgaven.


Sitat:
av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig av Praxis
Hvordan skal nå en forsker i denne verden klare å
disarmere brennende vitnesbyrd som disse: ( . . . )
(Skriftord om evig straffedom)


Jo, ganske enkelt ved å skjønne at det ikke menes ordrett
som vi kan lese det,
men at Jesus taler i billedspråk/lignelser:
Matt 13:34-35 "Alt dette talte Jesus til folket i lignelser, og uten lignelser
talte han ikke noe til dem, for at det skulle bli oppfylt som er sagt ved
profeten: Jeg vil åpne min munn i lignelser, jeg vil fremsi det som har vært skjult
fra verdens grunnvoll ble lagt."


Tar du eksemplene for hva det er?


Sitat:
postet av wbrochs

Her er ingen feil i noen av oversettelsene. Meningen er den samme
og det ser vi fort
når vi aksepterer at dette er billedspråk
og ikke et rett frem språk som skal forstås ordrett.

Det er det samme tolkningsproblemet som gjør at Bibelvers
som snakker om "evig pine i helvete" blir så totalt misforstått.
Man leser ordrett fremfor å se meningen bak lignelsen.
Jeg synes det er merkelig at så mange som kaller seg kristne ikke klarer
å akseptere at Jesus taler i lignelser.
:no:

(wbrochs)

Vi ser frem til en nyttig diskusjon om helhetlige
fortolkningsprinsipper
mellom de ulike integrerte harmoniseringsmetoder / profeter.

Sitat:
For vi forstår stykkevis, og vi taler profetisk stykkevis.
(1 Kor 13)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-3-2008 kl 14:32


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
.......
Vi ser frem til en nyttig diskusjon om helhetlige
fortolkningsprinsipper
mellom de ulike integrerte harmoniseringsmetoder / profeter.

Sitat:
For vi forstår stykkevis, og vi taler profetisk stykkevis.
(1 Kor 13)


Enig, Praxis, men vi har kanskje alle noe å lære i forhold til å uttrykke oss slik at vi blir best mulig i stand til å forstå helheten i hverandres skriverier? Her vil jeg også inkludere meg selv, selvfølgelig.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 31-3-2008 kl 15:12
videregående helheter og hulheter


Sitat:
-av Praxis, i denne tråden-
Det helt prinsipielle spørsmålet tok jeg opp, som nevnt, i
- tråd 1793 --->


i juni 2007 innledet jeg altså litt prinsipielt om 'midrash'-
konseptet, spesielt slik det markedsføres av Jacob Prasch.
wbrochs oppdaget det da, men kommenterte det på en uhjelpsom ikke-måte,
som trolig var høyere billedspråklig å forstå.

i '1793'-tråden lenket jeg til andre innlegg om Praschs påståtte metode,
to for og to mot.

Når du tar de lenkene i øyesyn, wbrochs, vil du gi
Prasch anerkjennelse for metodesynet som følger av hans
artikkel, eller ta vesentlig reservasjon?

Sitat:

What do we need the term Midrash for?
Is it an extra-Biblical knowledge that one cannot gain from the Bible itself,
or is it a fancy name for something all Bible scholars know anyway?

I declare that this "Midrash" (being one of the latest fads among the
exponents of the Hebrew Roots Movement) is just "the camel's nose";
and as the Bedouin parable goes: if the camel is allowed to stick his nose
in the tent, before long, the whole camel will be in the tent.
(Richard Engstrom)

Sitat:

When Jacob brings to you material like Midrash
and insists we cannot understand what God has to say to us
unless we get the “goods” from Jews like himself -
something is amiss.
We do not need Midrash, for any form of understanding, we have God’s Word
in our own hands in English.
This is leaving the door open for Hebrew Roots Movement to adulterate etc.
our God given rights.

I have been a redeemed child of God for 43 years, and God has spiritually fed
fundamental Christians and myself all our lives -
and we did not need Midrash or rabbis to instruct in His revealed Word
with traditional Pharisee interpretations.
We have had the Holy Spirit and God’s teachers -
who follow our fully reliable English Bible.
(W.B. Howard)

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-4-2008 kl 09:41


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
En kristen er en som tror at Jesus var Kristus kommet i kjød.

Minst like ille er det at du får deg til å skrive at Satan og Gud skal bli ett. Dette vitner om at du har null kunnskap om Bibelen, Guds ord, og null kunnskap om hvem Jesus Kristus er. Dette er skremmende blasfemisk!

Skremmende eller ikke, kommet i kjød eller ikke, det virker som du har den hele og fulle forståelse selv, og det er jo bra.
Ellers er det fra Praxis sin side mye småkjatring og lite konstruktivt å høre fra den kanten som i sin villfarelse tror at Skriftene er oppkonstruert på privat billedlig forståelse, og i tillegg er litt blyg av seg ved hele tiden å angripe meg via andres innlegg, og mener at han sitter inne med den kunnskapen som trengs:


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Sitat:
av wbrochs
Oj, oj! Lexus. Her var det mye rar sammenblanding. Dette er noe av det verste ... skremmende blasfemisk


Riktig sunn medisin å få anskueliggjort hvor nydelige
konklusjoner som kan komme ut av en slik vilkårlig privat
billedlig og verbalt-assosiativ forståelse --

der den enkelte i selvutnevnte dyp av visdom må streve
for å få de andre til å forstå Helhetsvisjonen som gjør
det hele enkelt og harmonisk.
Lexus har jo strevd mye med den oppgaven.


Jeg er selvfølgelig klar over at min sammendragning av “de to som skulle bli til ett” aldri kan finnes direkte svar på - men jeg mener å ha vært innom så mange antydninger, at saken synes ganske klart å skinne igjennom. Det hadde vært mye bedre å utdype problemstillingen i stedet for å komme med sleivete bemerkninger.
I flere vers er antydningen om “de to som skulle bli til ett” nevnt: Ef.5.31:
Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være et kjød.
Forståelsen av dette er greit - det er ikke sikkert at Praxis mener dette, ettersom han strever med å finne Helhetsvisjonen.
Mannen er selvfølgelig Kristus - og for dere som er kristne er hans mor Maria og hans far? Nei, dette blir for dumt…
Men hvem var mannens hustru? Noen av de forstandige som vet?
1.Kor.6.16: Eller vet dere ikke at den som holder seg til en skjøge, er ett legeme med henne? For det er sagt: De to skal være ett kjød.
Selv om jeg har null kunnskap om hvem Jesus er, kan det hende at en får innsikt via skriftens ord?
Til dette finnes det en rekke oppslagsord - vi kan ta ordet “Niding” og wbrochs kan få rett i at når jeg skrev “de to blir ett” at Satan og Gud blir ett, er noe av det verste han har lest, for: Sier vel noen til en konge: Din niding! - eller til en fyrste: Du ugudelige! (Job 34.18)
Men allikevel kan det være et nidingsverk som er blitt begått, men en kaller bare ikke en konge for en “Niding”
Ord.6.12: En niding, en ugjerningsmann er den som går omkring med falsk munn..
Vel, vel… Mark.15.28 fremhever at Skriften ikke blir oppfylt før han som hang mellom røverne på korset ble regnet blant ugjerningsmenn.
Og Skriften ble ikke oppfylt der og da - det er lov å bruke hue - det gjenstår mye for at de skulle bli oppfylt.
Når Jesus hang på korset er selvfølgelig sammen med alt annet billedlige fremstillinger som viser gjennom flere beskrivelser at det er da han gjør slutt på fiendskapet mellom… ja hva står der … forlike dem begge med Gud ved korset, for der drepte han fiendskapet… han tok med seg røveren, ugjerningsmannen (Luk.23.32) med seg inn i Paradis (Luk.23.43)
Jeg kan ikke se at det skulle være noe problem for andre også å forstå dette.
Forresten …. Alt dette fant jeg blant de integrerte harmoniserte profeters metoder som er slik Praxsis gjenga det fra 1.Kor.13.9: For vi forstår stykkevis, og vi taler profetisk stykkevis.

Lexus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 1-4-2008 kl 15:28


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
...........
Gud står over loven, det er jeg helt enig i. Men jeg liker ikke tanken på at Gud bryter sin egen lov. Dette er korrupt!
Jeg tror ikke at Gud dreper personer, Gud er kjærlighet, godhet, osv. Han kan simpelthen ikke gjøre dette, da kommer Han i strid med seg selv.
Men jeg tror Han tillater Satan til å slippe til, for når mennesker ikke vil lyde Gud, kan ikke Gud velsigne dem. Dermed trekkes de bort fra Ham, og Satan eier dem mer og mer. Gud tillater da Satan å gjøre som han vil ettersom de har overgitt seg selv til den onde ved å forkaste Gud.


I Guds lov (de ti bud) sier et av budene at "Du skal ikke slå ihjel". Men var det ikke Gud som på Noahs tid sa, 1. Mos 6,7.13 "Og Herren sa: Jeg vil utrydde fra jorden menneskene som jeg har skapt, både mennesker og fe og krypdyr og himmelens fugler, for jeg angrer at jeg har skapt dem. ... Da sa Gud til Noah: Nå vil jeg gjøre ende på alt kjød, for de har fylt jorden med vold. Se, jeg vil ødelegge både dem og jorden." Er du enig i at det var Gud som sendte vannflommen for å drepe alle mennesker og dyr bortsett fra de som fikk plass i Arken?

Du vil også finne at Gud påbyr sine tjenere blant mennesker å slå ihjel, drepe ved spyd eller sverd, og å steine sabbatsbrytere. Mener du at det ikke er Gud som befaler å slå ihjel? Bryter Gud sin egen lov med å drepe mennesker og dyr, slå ihjel og å befale at mennesker som bryter sabbaten skal steines til døde?

Eller tror du at Satan er i Guds tjeneste og at Satan er den som utfører dette på Guds befaling?

[Redigert den 29-3-2008 av wbrochs]

[Redigert den 29-3-2008 av wbrochs]


Jeg tror ikke det er Gud direkte som dreper, det tror jeg ikke. I mange tilfeller i Bibelen finner vi at Gud befaler sine tjenere/onde makter å drepe, men Gud ville aldri drepe selv. Enten tillater Han djevelen eller mennesker å gjøre dette.

Men jeg lurer fælt på hva som ville ha skjedd dersom tjenerne til Gud hadde protestert om å drepe. Hadde Gud latt straffedommer komme over dem, eller hadde Han velsignet dem fordi de ikke ville drepe?

Dette har jeg ingen spesifikke meninger om, alt jeg vet er at Gud er kjærlighet og godhet, og det er ikke en naturlig del av Ham å ta liv. Det at Han vil utslette synd er noe Han er tvunget til, Han elsker syndere, men ikke synden, og det er til det beste for hele universets ve og vel.




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-4-2008 kl 15:39


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Jeg tror ikke det er Gud direkte som dreper, det tror jeg ikke. I mange tilfeller i Bibelen finner vi at Gud befaler sine tjenere/onde makter å drepe, men Gud ville aldri drepe selv. Enten tillater Han djevelen eller mennesker å gjøre dette.

Men jeg lurer fælt på hva som ville ha skjedd dersom tjenerne til Gud hadde protestert om å drepe. Hadde Gud latt straffedommer komme over dem, eller hadde Han velsignet dem fordi de ikke ville drepe?

Dette har jeg ingen spesifikke meninger om, alt jeg vet er at Gud er kjærlighet og godhet, og det er ikke en naturlig del av Ham å ta liv. Det at Han vil utslette synd er noe Han er tvunget til, Han elsker syndere, men ikke synden, og det er til det beste for hele universets ve og vel.


Men du er vel enig i at det er Gud som til syvende og sist vil ta livet av Satan, alle onde åndsmakter og de mennesker som nekter å omvende seg, som står Gud hårdnakket imot?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-4-2008 kl 16:35


Hei Lexus
Beklager, men jeg blir ikke helt klok på deg. På den ene siden virker du veldig oppriktig og kanskje til og med søkende. Hvis det er rett forståelse av deg vil jeg gjerne bruke tid på dialog for å hjelpe deg å få de rette og viktige tingene på plass.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Skremmende eller ikke, kommet i kjød eller ikke, det virker som du har den hele og fulle forståelse selv, og det er jo bra.

Ja, det er mye jeg har rett forståelse av og det vil jeg gjerne etter hvert dele med alle på dette forum. Men la det være sagt at det også er mye jeg ikke forstår. Ofte gir Bibelen selv svaret på det vi ikke forstår, mens i noen spørsmål må vi bare akseptere at vi mangler tilstrekkelig innsikt til rett forståelse.

Sitat:

......
I flere vers er antydningen om “de to som skulle bli til ett” nevnt: Ef.5.31:
Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være et kjød.
Forståelsen av dette er greit - ........... Mannen er selvfølgelig Kristus - og for dere som er kristne er hans mor Maria og hans far? Nei, dette blir for dumt…
Men hvem var mannens hustru? Noen av de forstandige som vet?
......

Det eksemplet du her omtaler fra Ef 5,31 er enkelt å svare på, fordi Bibelen selv gir svaret hvis vi bare leser neste vers også der det står, Ef 5,32 "Denne hemmeligheten er stor – jeg taler her om Kristus og menigheten."

Det er helt rett som du sier at mannen er Kristus. Men så spør du: Hvem er mannens hustru? Bibelens eget svar i vers 32 er at "hustruen" er menigheten (gruppen) av de troende. Vi må bare akseptere at dette er en billedlig framstilling av vårt forhold til Kristus. Jesus Kristus, som både er sann Gud og Guds Sønn blir også fremstilt som "mannen" (Menneskesønnen).

Vi finner også en interessant sammenligning - en billedlig fremstilling om du vil - i Ef 5:23, der Kristus igjen blir sammenlignet med mannen. Denne gangen som den som billedlig - i ære og ansvar - står over kvinnen: "For mannen er kvinnens hode, likesom også Kristus er menighetens hode – han som er sitt legemes frelser." Dette skriftstedet blir dessverre misbrukt av noen menn som tror de kan herske over kvinnen. Men når vi ser at dette bare er en billedlig fremstilling forstår vi at det ikke er forholdet mellom mannen og kvinnen i status i ekteskapet det her tales om, men at dette er en talemåte ment for å fremstille forholdet mellom Kristus og menigheten (samlingen av troende). Kristus (som mannen) er hodet - den som leder an, som gjør alt og har det fulle ansvar for kvinnen ( som er menigheten). Slik er det også i frelsesplanen, som vi må se dette som en dypere forklaring på.

Sitat:

........
1.Kor.6.16: Eller vet dere ikke at den som holder seg til en skjøge, er ett legeme med henne? For det er sagt: De to skal være ett kjød.
Selv om jeg har null kunnskap om hvem Jesus er, kan det hende at en får innsikt via skriftens ord?
.............
Lexus

Skriftstedet du her viser til i 1. Kor 6:16 er for dypsindig til at jeg makter å utlegge den dypere meningen for deg. Men det som er tanken er å fremstille hvordan vi ved å holde oss til (å tro på) Jesus Kristus også blir (ett med) ett legeme med ham. I Bibelen er "å bli ett med" å forstå som at vi har del i. Altså: Ved å tro at Jesus Kristus er den Bibelen fremstiller ham som, så får vi også del i alt han har del i. Jesus er i åndelig forstand en del av guddommen. Det blir også vi (i åndelig forstand) om vi ved troen antar Jesus Kristus som vår frelser og forløser, at han har ofret sitt liv og sonet - dødd for våre synder.

[Redigert den 1-4-2008 av wbrochs]

[Redigert den 1-4-2008 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 1-4-2008 kl 18:26


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Jeg tror ikke det er Gud direkte som dreper, det tror jeg ikke. I mange tilfeller i Bibelen finner vi at Gud befaler sine tjenere/onde makter å drepe, men Gud ville aldri drepe selv. Enten tillater Han djevelen eller mennesker å gjøre dette.

Men jeg lurer fælt på hva som ville ha skjedd dersom tjenerne til Gud hadde protestert om å drepe. Hadde Gud latt straffedommer komme over dem, eller hadde Han velsignet dem fordi de ikke ville drepe?

Dette har jeg ingen spesifikke meninger om, alt jeg vet er at Gud er kjærlighet og godhet, og det er ikke en naturlig del av Ham å ta liv. Det at Han vil utslette synd er noe Han er tvunget til, Han elsker syndere, men ikke synden, og det er til det beste for hele universets ve og vel.


Men du er vel enig i at det er Gud som til syvende og sist vil ta livet av Satan, alle onde åndsmakter og de mennesker som nekter å omvende seg, som står Gud hårdnakket imot?


Ja, det er jeg enig i. Nå må du også huske at det står ett sted i Bibelen (husker ikke hvor) at selv de onde vil bøye seg når Jesus kommer. De vil selv be fjellene om å falle over dem og skjule dem for Guds åsyn. Både syndere og rettferdige vil alle være enige om at Guds dom er rettferdig, og dette i seg selv er fantastisk!

Som sagt, Gud kan ikke tillate synd å eksistere for alltid. Dersom Han gjorde dette, ville det sette hele universet i fare. Nå som alle har sett hva syndens lønn fører med seg, vil ingen ha behov for å ha det valget om å velge synd, ville de vel? Det ville være rett og slett idiotisk å gjennomgå alt på nytt. Ingen ville være interessert og nysgjerrig på hva frukten fra "treet som gir kunnskap om godt og ondt" ville gi oss.




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-4-2008 kl 18:48


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
.............
Ja, det er jeg enig i. Nå må du også huske at det står ett sted i Bibelen (husker ikke hvor) at selv de onde vil bøye seg når Jesus kommer.

Hvis du går til denn linken http://www.e-sword.net/ vil du finne mange ulike bibeloversettelser og alle aktuelle bibelske oppslagsverker.

[Redigert den 1-4-2008 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 11-5-2008 kl 14:59


Takker! :)



\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 17-8-2008 kl 17:30


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Gå bakover i tid og se hvem som skapte søndagen som hviledag og hvorfor.

Se så i Bibelen hva Gud, profeter og Yesuah sa om Sabbaten.

Hva mennesker gjør, ikke gjør endrer ikke innholdet i et bud.
Dkk/dnk doktrinen ødelegger når den løser sine medlemmer fra loven/budene.


Jeg har hverken med ord eller tanke gjort forsøk på å forsvare søndag som hviledag.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LivetsVann
Forumaspirant
*




Innlegg: 3
Registrert: 7-4-2017
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-4-2017 kl 18:58


Sitat: skrevet av Viking  
Gå bakover i tid og se hvem som skapte søndagen som hviledag og hvorfor.

Se så i Bibelen hva Gud, profeter og Yesuah sa om Sabbaten.

Hva mennesker gjør, ikke gjør endrer ikke innholdet i et bud.
Dkk/dnk doktrinen ødelegger når den løser sine medlemmer fra loven/budene.


Sitat:

Mange skal si til meg... Herre, Herre! Har vi ikke profetert i ditt navn, drevet ut onde ånder i ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn? Men da skal jeg åpent si til dem: Jeg har aldri kjent dere. Vik bort fra meg, dere som tror dere løst fra loven, Matt.7:22.23. (“Dere som gjør urett”. Gresk: “anomia” som betyr “lovløs” eller “lovfri”, “dere som lever løst fra loven”.)



Hallo!

Til alle som lurer på om sabbaten i Bibelen har noe å gjøre med å holde ukedager- så er Bibel-svaret NEI.

Hva er Sabbatten Egentlig?

Nevnte Jesus noe om dette da Han kom ned fra Bergprekenen? NEI, her er hva Han sa; "Den som ser på en kvinne med begjær, har allerede drevet hor med henne i sitt hjerte".

«Hvem sier folk at Menneskesønnen er?» De svarte: «Noen sier
døperen Johannes, andre Elia,
og andre igjen Jeremia eller en annen
av profetene.» «Og dere,» spurte han, «hvem sier dere at jeg er?» Da
svarte Simon Peter: «Du er Messias, den levende Guds Sønn.»
Jesus tok til orde og sa: «Salig er du, Simon, sønn av Jona. For dette
har ikke kjøtt og blod åpenbart deg, men min Far i himmelen. Og jeg
sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og
dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg
himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i
himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen.»

Ser dere dette?
Betyr det at man skal bygge en kirke på stein, slik Roma har bygget Peterskirken? Nei. Kirken er i DITT hjerte. Og DET er GUD i OSS. Som HAN LOVTE. Ser dere? HAN er den som EIER individene, ikke disse kollektbørsene og pinsevennene, nei. IKKE JV heller. nei. Ingen sekter, fordi de lyver. Men hvis DU kjenner sannheten, gå til dem å fortell dem sannheten. Vil de ikke ta imot, så vender du ryggen til dem. Da har du gjort det du kan.

Merk dere følgende, PÅ DENNE KLIPPEN, betyr DEN HELLIGE ÅND.

Hvis du ikke har Den Hellige Ånd, så er du ikke en ekte kristen.

Det er hva de kristne må ha. Men det skjønner ikke de meget intellektuelle dagens individer, som ressonerer og legger til og trekker ifra, Ordet- som er Jesus Kristus! De vil at Ordet skal være hjemmesnekret, ser dere. Da blir det feil. La menneskeord være Løgn, og Mine Ord være sannhet, sier Herren Jesus Kristus!

Hva sier Bibelen om Sabbaten? Jo, les Heb, 4, 5, og 6.

Det er NÅR du hører HANS RØST- forherd da IKKE EDERS hjerter slik de gjorde det ved Moses, hvor deres kropper falt døde om i ørkenen og bare to fikk den komme inn i Landet.- Nemlig Josva og Kaleb- fikk den Hellige Ånd. Amen!

I Hebreerne 4 kan vi lese at da det IKKE ble smeltet sammen med Tro i dem som hørte Evangeliet forkynt, så ble det ikke til noen nytte for dem. Der HAR dere det. Ser dere? Personlig engasjert i å LYTTE til Evangeliet.

Nå dette er Himmelsk viten. Forkynner dagens døde systemer Guds Ord?
NEI! De beretter masse dogmer og menneskeord, dvs Donald Duck. Derfor KAN ikke du få del i Himmelske goder ved å sitte i satans fang. Ser dere hva jeg mener?

Dere må bort ifra URENT, og JEG skal t a imot Eder, sier Herren!

Nå har dere fått en Himmelsk åpenbaring om hva sabbaten egentlig er- det er når du har mottatt DEN HELLIGE ÅND- Da hviler du fra DINE gjerninger.. og gjør fra DA AV Guds gjerninger. Amen!

Dette er skjult for de vise og forstandige, men åpenbart for de sakmodige.

LivetsVann





[Redigert den 7-4-2017 kl 19:00 av LivetsVann]

[Redigert den 7-4-2017 kl 19:03 av LivetsVann]

[Redigert den 7-4-2017 kl 19:08 av LivetsVann]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-4-2017 kl 21:18


Sitat: skrevet av LivetsVann  

Hallo!

Til alle som lurer på om sabbaten i Bibelen har noe å gjøre med å holde ukedager- så er Bibel-svaret NEI.


Det er riktig, ukedagene er fra Guds skapelse av søndag til fredag er den 6. dag.

Sitat:

Hva er Sabbatten Egentlig?


Sabbaten er den dagen Gud (Jesus) fullendte skapelsesuken og helliget denne dagen spesielt opp imot og i forhold til de andre dagene i uken. Å hellige betyr å sette til side og å velsigne betyr å løfte opp, med andre ord satte Jesus Sabbaten, den syvende dag til side og løftet den opp annerledes og i forhold til de andre dagene.

Ifølge Guds ord skal verden se at alle de som holder Sabbaten, Herrens dag, er de som følger og tror Gud i stedet for menneskebud etc..



Sitat:
Nevnte Jesus noe om dette da Han kom ned fra Bergprekenen? NEI, her er hva Han sa; "Den som ser på en kvinne med begjær, har allerede drevet hor med henne i sitt hjerte".


Jesus sa at ikke en tøddel av loven skal bort og profetene sier at Djevelen/ Antikrist skal bedra ved å tråkke på og forsøke å endre Guds bud.


Sitat:
«Hvem sier folk at Menneskesønnen er?» De svarte: «Noen sier
døperen Johannes, andre Elia,
og andre igjen Jeremia eller en annen
av profetene.» «Og dere,» spurte han, «hvem sier dere at jeg er?» Da
svarte Simon Peter: «Du er Messias, den levende Guds Sønn.»
Jesus tok til orde og sa: «Salig er du, Simon, sønn av Jona. For dette
har ikke kjøtt og blod åpenbart deg, men min Far i himmelen. Og jeg
sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og
dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg
himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i
himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen.»

Ser dere dette?
Betyr det at man skal bygge en kirke på stein, slik Roma har bygget Peterskirken? Nei. Kirken er i DITT hjerte. Og DET er GUD i OSS. Som HAN LOVTE. Ser dere? HAN er den som EIER individene, ikke disse kollektbørsene og pinsevennene, nei. IKKE JV heller. nei. Ingen sekter, fordi de lyver. Men hvis DU kjenner sannheten, gå til dem å fortell dem sannheten. Vil de ikke ta imot, så vender du ryggen til dem. Da har du gjort det du kan.

Merk dere følgende, PÅ DENNE KLIPPEN, betyr DEN HELLIGE ÅND.



Gud er Ånd og Klippen er Jesus. Er da Jesus, menneskesønnen Gud?

Når det er stilt opp så vet vi at det individuelle troende menneske er Guds Tempel som Han bor i og da vil Han sitte på Sin trone i ethvert individuelle menneske. Vil da dette menneske som Har Gud i sitt hjerte holde sin Guds bud?

Hvem sitter på menneskets trone/ hjerte om man holder andre bud enn Guds i Guds navn?

Matt 19,17 Men han sa til ham:
Hvorfor spør du mig om det gode? Det er bare en som er god.

Men vil du gå inn til livet, da hold budene!




Sitat:
Hvis du ikke har Den Hellige Ånd, så er du ikke en ekte kristen.


Rom 8,4 forat lovens krav skulde bli opfylt i oss, vi som ikke vandrer efter kjødet, men efter Ånden.

,7 fordi kjødets attrå er fiendskap mot Gud – for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det –

,9 Men I er ikke i kjødet, men i Ånden, såfremt Guds Ånd bor i eder; men har nogen ikke Kristi Ånd, da hører han ikke ham til.



Sitat:
Hva sier Bibelen om Sabbaten? Jo, les Heb, 4, 5, og 6.

Det er NÅR du hører HANS RØST- forherd da IKKE EDERS hjerter slik de gjorde det ved Moses, hvor deres kropper falt døde om i ørkenen og bare to fikk den komme inn i Landet.- Nemlig Josva og Kaleb- fikk den Hellige Ånd. Amen!

I Hebreerne 4 kan vi lese at da det IKKE ble smeltet sammen med Tro i dem som hørte Evangeliet forkynt, så ble det ikke til noen nytte for dem. Der HAR dere det. Ser dere? Personlig engasjert i å LYTTE til Evangeliet.

Nå dette er Himmelsk viten. Forkynner dagens døde systemer Guds Ord?
NEI! De beretter masse dogmer og menneskeord, dvs Donald Duck. Derfor KAN ikke du få del i Himmelske goder ved å sitte i satans fang. Ser dere hva jeg mener?

Dere må bort ifra URENT, og JEG skal t a imot Eder, sier Herren!

Nå har dere fått en Himmelsk åpenbaring om hva sabbaten egentlig er- det er når du har mottatt DEN HELLIGE ÅND- Da hviler du fra DINE gjerninger.. og gjør fra DA AV Guds gjerninger. Amen!

Dette er skjult for de vise og forstandige, men åpenbart for de sakmodige.

LivetsVann



Når det gjelder Hebreerne så ser vi at Israel fikk evangeliet, de gode nyheter forkynt på Sinai men deres hjerter våget ikke å tro. Derfor forsøkte de i egen kraft løfte Jesus opp og endte opp med gullkalven mm.. Fra da av måtte Jesus la de gå selv, de holdt budene i egen kraft men evangeliet lover budene skrevet på hjerte, sinn og det med en helt ny frisk Ånd.. . Slik at man holder budene slik Josva og Kaleb gjorde.

Det som er helt sikkert er at Djevelen bedrar mennesker til å tro at de tror uten å holde Guds bud, de tror ikke på rettferdigheten eller Guds kjærlighet, som budene Hans vitner om.


2 Mos 31,13 Tal til Israels barn og si: Mine sabbater skal I holde; for det er et tegn mellem mig og eder fra slekt til slekt, forat I skal vite at jeg er Herren som helliger eder.

Jes 58,13 Når du holder din fot tilbake fra sabbaten, så du ikke driver ditt yrke på min hellige dag, og du kaller sabbaten en lyst, kaller Herrens hellige dag ærverdig, og du ærer den, så du ikke går dine egne veier, ikke gjør din gjerning eller fører tomt snakk –

Esek 20,12 Også mine sabbater gav jeg dem, så de skulde være til et tegn mellem mig og dem, forat de skulde vite at jeg er Herren, som helliger dem.

Esek 20,20 Og hellighold mine sabbater! De skal være til et tegn mellem mig og eder, forat I skal vite at jeg, Herren, er eders Gud.

Matt 24,20 Men bed at eders flukt ikke må skje om vinteren eller på sabbaten!

Mark 2,27 Og han sa til dem: Sabbaten blev til for menneskets skyld, og ikke mennesket for sabbatens skyld.


Så, om man tror Jesus og har fått Den Hellige Ånd vil det vise seg av dennes gjerninger.. .


I all vennlighet, ha en velsignet Sabbat! :)

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-4-2017 kl 21:21
Til opplysning


http://www.sabbathtruth.com/

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-4-2017 kl 14:35


Denne er verd å merke seg, også på den måten at hvordan kan den nye pakt bli til om den pakten bryter med dette Guds ord?

5 Mos 13,1-4 Når det står frem en profet i din midte, eller en som har drømmer, og han varsler dig et tegn eller et under, og det virkelig skjer det tegn eller under som han talte til dig om, idet han sa:
La oss følge andre guder – sådanne som du ikke kjenner – og la oss dyrke dem,

da skal du ikke høre på denne profets ord eller på ham som hadde drømmen; for Herren eders Gud vil bare prøve eder for å kjenne om I elsker Herren eders Gud av alt eders hjerte og av all eders sjel. Herren eders Gud skal I følge, og ham skal I frykte; på hans bud skal I ta vare, og på hans røst skal I høre; ham skal I tjene, og ham skal I holde fast ved.



Andre guder har andre bud enn Guds bud.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LivetsVann
Forumaspirant
*




Innlegg: 3
Registrert: 7-4-2017
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-4-2017 kl 18:50


Sitat: skrevet av LeifG  
http://www.sabbathtruth.com/



Takk for svar!

Alle Kristne vet at man oppfyller Loven ved at man er blitt født på ny.
Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus.

Og det er av Kjærlighet, ikke vår kjærlighet- den ser skitten i forhold til Guds store usminkede rene kjærliget- kan vi si er 1 million ganger større enn jordisk kjærlighet.

Og det står også beskrevet i Heb at det var til Jødene, men ser du det var mer...ja- en annen dag, nemlig når du hører HANS røst, forherd da ikke ditt hjerte slik de gjorde det i forbitrelsen ved Moses da de forherdet sine hjerter og falt døde om i ørkenen. Av ca 1 mill er det en TROENDE, slik er det også i dag.

Og det ER ikke lørdager eller søndager, nix. Dette er menneske lagde doktriner som fører til død-.

Og som nevnt tidligere Jesus nevnte aldri hviledagen da han kom ned fra berget. Hviledagen er å motta Den Hellige Ånd, som er Guds Segl.

Og da vandrer vi i Ordet- ved den Hellige Ånd-. Da er vi i hvilen som Bibelen beskriver 100%. Da hviler vi fra våre egne gjerninger.

Men vandrer i Guds, Herren Jesus Kristus Sine Gjerninger, ikke våre.

Jesus Kristus var Guddommen fullkommen. Husk, det er EN Ånd, men TRE egenskaper.

Faderen, Sønnen, og den Hellige Ånd- og disse tre samstemmer som ett.

Paven har i alle år, og første gangen det skjedde var i møtet i Nikea år, 325 eKr. Da satte de inn dogmen om "3 personer i guddommen" inn i Misjonsbefalningen Matt 28:19. I Åpenb 16.13 kan dere lese at Faderen visste om Paven, dvs Sjøgen før Jordens Grunnvoll ble lagt- og skrev da allerede ned denne tildragelsen. DE 3 urene ånder som liknet frosker- er denne vantro "3 personer i guddommen", som paven satte inn i Matt 28,19 ved det Nikeanske Kirkemøtet.

Hvis man lar mennesker få lov til å leke seg med Ordet- så fører det til død. Ikke legge til eller trekke ifra. Hvis noen legger til eller trekker ifra noe fra Ordet, som er Jesus Kristus, da vil Gud ta bort hans del fra Livets Bok. Så det er meget alvorlig.

En Kristen er en som har gått over fra døden til Livet.
Jeg er død og korsfestelsen var underet som bidro til at ALLE som tror aldri i Evighet dør. I dåpen døde jeg fra det gamle Livet og stod opp med Herren Jesus Kristus, Amen! Et NYTT LIV.

Og til de prestene som i dag fører Herrens Lam på ville veier, så sier Faderen at det var bedre at de fikk en møllesten om sin hals.

Ressonering var også det som gjorde at EVA falt i Eden. Slik at døden kom inn. Dermed kunne ikke Faderen ha samfunn med oss lengere, pga av synden- som er det URENE. Han fikk således gjort et rent offer som var det eneste som kunne bortta synden, nemlig Sitt Eget Blod, ser dere?

Videre etter FALLET i Eden, så bestemte Gud at Eva ALDRI skulle fronte Ordet mot satan, men MANNEN.

Derfor vik fra meg- alle kvinne prester. Dere er en vederstyggelighet i Herren Jesus Kristus.

Ja, King James av 1611 er en god Bibel.

Amen!

Men ååååhhh vi kunne skrive tusen sider om bare dette emnet.

Men jeg har også et Kristendomsforum:

http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=2



[Redigert den 8-4-2017 kl 18:56 av LivetsVann]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-4-2017 kl 19:42


Jesus som er Skaperen og Herre over Sabbaten ga oss mennesker ett råd. Han sa ”Det står skrevet” og ”Vik fra meg Satan”, til de som talte i motsetning til Guds ord/ Gamle Testamentet (GT). Han sa også at fordi man ikke tror Moses og profetene, så vil man heller ikke tro Ham/ Jesus.

GT som det Nye Testamentet (NT) er klar på at loven skal skrives inn i ethvert hjerte (følelser) og sinn (tanker) individuelt slik at ethvert individuelt menneske holder Guds bud. Motsatt ser vi at Djevelen gjør lovløs, altså uten Guds bud men egne bud og det lar seg gjøre fordi mennesker ikke elsker rettferdigheten (lovlydighet) og sannheten. Kjødet hater loven og ser loven på stein ikke i sitt hjerte og sinn men for den som er født på ny har Ånden i seg elsker loven i hjerte og sinn/ følelser og tanker.

Det er ingen fordømmelse for den som er i Ham for de har Hans Ånd og denne Ånd er loven lydig, de elsker loven og gjør den. De er døde fra seg selv og hva de selv vil, de gjør Guds vilje istedet.

Sabbaten er fra skapelsen og skapelsen er ikke fullendt uten den syvende dag, den er for menneskene, ikke særskilt jødene.
De ti bud sier den er til minne om skapelsen så vi ikke skal glemme Ham og så vi ikke skal glemme at det er Han som frelser oss fra Egypt, fysisk eller symbolskt. Da, før og nå.

Å si at Sabbaten er kun til for jødene er ren vantro/ mangel på tro og vissvass fra den ene til den andre ende, løgn fra a til å. Ser vi i Egypt så fikk ikke israelittene forlate Egypt for å holde påske/ høytidssabbat før den sermonielle lov ble gitt på Sinai. Vi vet at Sabbaten var til for mennesket, fra Adam og Eva av. Offersystemet, bildet på Jesus død ble gitt til Adam og Eva og videreført igjennom Abel/ Sets familer. Moses ga israelittene tilbake, etter 400 år med håpløshet og slaveri denne samme troen på Sinai.

De ti bud, den moralske lov er ikke menneskebud, det er menneskebud å ikke gi bud om at de ikke lenger gjelder.

Da Jesus kom ned til oss holdt alle troende Sabbat, det var ikke en sak å hverken tenke på eller stille spørsmål omkring og de ti bud var fast. Summen av de ti bud er å elske Gud av hele sitt hjerte slik at man kan også elske sin neste som seg selv.

Alle som taler imot Guds ord og eller går imot i sin tro de ti bud er fra seg selv eller Djevelen, alle som en uten unntak men Gud tilgir enhver som vender om fra seg selv.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Irene
Forumaspirant
*




Innlegg: 1
Registrert: 19-4-2020
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-4-2020 kl 16:48


La meg starte med å unnskylde meg. Jeg er en enkel sjel, og jeg har ikke pugget bibelen slik det ser ut til at flere av de som poster her må ha gjort.
Jeg har heller ikke maktet å lese igjennom alt som står i denne tråden enda... - for det står masse her.

Jesus kalles Ordet og Gud i Johannes evangelium. Det betyr i min enkle sjel at å gå imot noe som vi i Bibelen kan forstå er sagt direkte fra Gud, vil være å gå imot Jesus.

Hvis det nå er riktig som noen sa her at det står:
”Og Israels barn skal ta vare på sabbaten, så de holder den slekt efter slekt, en evig pakt. Den skal være et evig tegn mellom meg og Israels barn; for i seks dager gjorde Herren himmelen og jorden, og på den syvende dag hvilte han og holdt seg i ro.” 2. Mo31: 16-17

Så legger jeg merke til at dette er noe som tilsynelatende kommer direkte fra Gud, og ikke bare står det at de skal ta vare på sabbaten, men, det står at det skal være en EVIG pakt. En evig pakt mellom Gud og "Israels barn". Så - den eneste måten å komme unna at dette gjelder oss - slik jeg ser det - ser ut til å være om vi kan være utenfor begrepet som kalles "Israels barn".
Å komme unna dette fordi vi nå befinner oss i en periode som er etter at begrepet "evig" har opphørt - tror jeg krever langt mer uredelig resonnement i forhold til det som blir sagt i den boken som skulle være vår livbergingslinje.

Så da er det spørsmålet som vi trenger stille oss - er det en fordel for oss å ikke være blant "Israels barn"?
Jeg tror svaret på det er nei... - jeg tror at det er en fordel for oss om Gud poder oss inn på det gode oliventreet - og at vi IKKE blir kastet utenfor.

Til de som tenker at Gud har forkastet "den gamle pakt" og gitt oss en "ny og bedre pakt" - som ikke inneholder noen av budene i "den gamle pakt" har jeg ett spørsmål: Mener vi at Gud har forandret mening? - at Han - som sier om seg selv at Han kjenner fremtiden fra før verdens grunnvoll ble lagt - etter å ha tenkt seg om, og oppdaget at at menneskene ikke klarte å holde budene likevel - så da måtte Han endre på kravene? - og hvordan harmonerer dette med Jesu ord om at ikke en tøddel av det som er sagt tidligere (i det gamle testamentet) skal gå tapt før himmel og jord har gått bort... - tenker vi at vi berger oss unna dette fordi himmel og jord allerede har gått bort?

Så ser jeg at noen her klager på at vi ikke kan lage varm mat på sabbaten - fordi vi ikke kan "gjøre opp ild" - det er en dødssynd. Rent teknisk sett - så bruker jeg ikke ild når jeg lager mat lenger... og selv om jeg gjorde, så skal det ikke mer til enn at jeg tenner opp ilden FØR sabbaten starter, og ikke slukker den etter at jeg har tent den opp. Å løse slike utfordringer er mer snakk om praktisk tilrettelegging enn argumenter for at det er umulig. Men, jeg opplever at man med dette mister selve poenget med budet. Poenget med budet er at vi som mennesker TRENGER HVILE - og slik jeg ser det har Gud i sin godhet satt til side en dag i uken for oss hvor vi skal hvile - og fokusere på Ham og minnes det Han har gjort.

Trusselen i dette argumentet ser ut til å være at det er en dødssynd... - og at det vil føre til at jeg må dø.
La meg forsøke å si dette så vennlig jeg kan... - Jesus forteller at om vi sier til noen "din dumrian" så er vi skyldig for "det høye råd" tror jeg det var... - og det er ikke snakk om en slags "vi skal stå for det høye råd og bli dømt rettferdig - fordi det vi har gjort ikke var galt" ... det er snakk om å være skyldig... - og jeg mistenker at det slett ikke var noen god ting å "stå skyldig for det høye råd" - jeg tror det også kunne få en dødelig utgang. Etter hvert som vi leser Bibelen skulle vi forstå at det faktisk er ganske mye - særlig i den nye pakt - som har dødsstraff knyttet til seg.

Det skulle vise oss vårt problem - nemlig at vi av natur er notoriske syndere. Og - at dette er langt mer alvorlig enn at Gud blir lei seg.
Gud er alt for hellig til at vi kan være i nærheten av Ham hvis vi har synd. Det er jo nettopp derfor ingen kan se Guds ansikt og leve.
Når vi innser dette - så er det bare to mulige reaksjoner - enten kan vi si at det er nok ikke så farlig - Gud har senket terskelen for hva Han tåler i sin nærhet. Da sier vi i praksis at Gud har blitt mindre hellig. Jeg tror det er en dårlig strategi.

Alternativet er å bekjenne vår synd og akseptere Jesu tilbud til oss om å kjøpe oss fri fra den straffen som vi fortjener.
Jeg tror naivt at jo mer vi forstår av hvor gjennomsyret vi er av alvorlig synd, jo større blir Guds tilbud gjennom Jesus til å bane en vei for oss inn til Gud - den eneste veien vi kan gå for å komme dit. Det skulle gjøre oss fulle av takknemlighet - skape i oss en kjærlighet til Jesus - som gladelig og ivrig forsøkte å følge ALLE Hans bud, selv om de kan virke vanskelige og unaturlige.

Til slutt vil jeg si at jeg mener det finnes mange andre bud som er mye vanskeligere å holde enn å være villig til å hvile på sabbaten. Jeg tror jødene har rett når de sier at Guds fester er laget for oss for å hjelpe oss til å forstå - til å lære mer om Ham og om hvordan ting virker i Hans verden. - og ukes-sabbaten er den viktigste - for det er repetisjonsøvelse hver eneste uke. Kanskje vi skulle begynne å omfavne den bibelske sabbaten, gjøre oss villig til å hvile på den dagen (som helt riktig er fra fredag kveld til lørdag kveld) - og heller se opp til Gud og spørre Ham - hva er det du vil lære meg?

----------------------------------------------------------

I den senere tid har det kommet en bevegelse som fokuserer på hva Jesus gjorde, som vårt eksempel.
"What Would Jesus Do?" er satt som term på dette - og spørsmålet vi skal bruke til å veilede oss for hvordan vi skal forholde oss....

Etter at jeg begynte å spørre meg selv om dette med sabbaten, så ble det nye testamentet fullt av påstander som alle var variasjoner over
"Jesus gikk i synagogen eller var i tempelet på sabbaten slik han PLEIDE" - Det er ingen tvil om at Jesus feiret sabbaten.

Hvis Han så mente at etter Hans død så skulle mennesker slutte å feire sabbaten eller feire den på en annen dag - ville det ikke da vært naturlig at Han forklarte det til sine etterfølgere eller disipler?




[Redigert den 19-4-2020 kl 17:36 av Irene]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 25-4-2020 kl 11:20


Mange baller i lufta:)

Hvis en følger kirkelig tradisjon og lære vil spørsmålene alltid være ubesvart og tvetydig. De fleste skrift lærde svarer forskjellig på viktige spørsmål og gjør det hele vanskelig for de som søker sannhet.

Kirken har innført tradisjoner som strider mot bibelens lære.

For å ha grunnleggende kunnskap må en lese GT, og gammel historie, ikke skolehistorie. Kirken erstattet et fysisk Israel med et Åndelig Israel og tolket skriften i lys av det. Den stien vil aldri føre frem.

Kirken sier at Norge ble kristnet i år 1000, min påstand er at Norge ble avkristnet.

Hvor ble det fysiske Israel av etter fangenskap i Assyria og Babylon?
Kunnskap gir svar.

Kristus kom med flere profetier, de fleste er oversett eller feiltolket.
Kristus gav ikke gåter, var ikke hemmelighetsfull med det for øye at hans folk ikke skulle forstå.

Ta feks «Det skal komme dager da alt dere ser her, skal rives ned, så det ikke blir stein tilbake på stein.»

Kristus mente det han sa og slik er det, ergo er ikke tempelplassen idag restene etter Salomons tempel, men restene etter et romersk fort.

https://youtu.be/zKqDx3RDCos



[Redigert den 25-4-2020 kl 12:56 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  ..  3    5

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen