Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Gjerninger - hva er det?
Allan
Medlem
**




Innlegg: 60
Registrert: 15-8-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-2-2007 kl 21:42
Gjerninger - hva er det?


Hvilken hensikt har gode gjerninger?
”Slik skal dere la deres lys skinne for menneskene, så de kan se de gode gjerningene dere gjør og prise deres far i himmelen” Matt 5,16

Hvordan kan vi bli i stand til å gjøre gode gjerninger?
”For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger” Ef 2,10

Kan vi bli rettferdiggjort ved gjerninger?
”Mennsket blir rettferdiggjort ved troen, uten lovgjerninger” Rom 3,28

Kan Gud rettferdiggjøre meg om jeg ikke ønsker å være lydig mot Ham?
”Ikke de som hører loven er rettferdige for Gud, men de som gjør etter loven skal bli rettferdiggjort” Rom 2,13

Kan gode gjerninger frelse oss fra synd?
”For av nåde er dere frelst.. det er ikke av gjerninger, for at ingen skal rose seg” Ef 2,8.9

Er Den Hellige Ånds virke i oss en ’gjerning’ ifølge Paulus?
Nei. ”..frelste han oss, ikke for rettferdige gjerningers skyld som vi hadde gjort, men efter
sin miskunn, ved badet til gjenfødelse og fornyelse ved den Hellige Ånd” Tit 3,5

Er en frelse som innebærer en forandring av menneskesinnet ‘frelse ved gjerninger’?
Nei. ”Også dere har han gjort levende, dere som var døde ved deres overtredelser og synder.. men Gud har gjort oss levende med Kristus, vi som var døde ved våre overtredelser. Av nåde er dere frelst… ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave. Det er ikke av gjerninger, for at ikke noen skal rose seg. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger” Ef 2,1.4.5.8-10

Hvordan står tro og gjerninger i forhold til hverandre?
”Dersom troen ikke har gjerninger, er den død” Jak 2,17

[Redigert den 2-2-2007 av Allan]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-2-2007 kl 16:21
Frelse - hva er det?


Den dømte dommer

I stramme vers har Arnold Eidslott uttrykt den klassiske kristne stedfortredertanke. I første strofe former han et spørsmål til det kristne mennesket. Hvordan kan du føle deg trygg på å stå for Gud som rettferdig? Svaret gis med et minimum av ord:

Paradokset

Hvilke ytelser
førte deg til
Den rettferdiges krans

Ingen ytelser
førte meg frem til
rettferdighet for hans åsyn.

Dommen falt
men jeg ble utvekslet
Dommen ble lagt på Dommeren

Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-5-2007 kl 19:08


Så godt vi har Bibelen og så godt å få den sitert.
Jesus kjenner jeg, men hvem Arnold Eidslott er vet jeg ikke.

Nåde er å ble tilgitt, nåde er å bli oppdratt
Tit 2,12 og denne nåden oppdrar oss for at vi skal fornekte ugudelighet og verdslige lyster og leve edruelig, rettferdig og gudfryktig i den nåværende tidsalder*,
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-7-2007 kl 15:56


Allan lurer på hva gjerninger er for noe.

Det finnes mange slags gjerninger, både onde og gode. Mika 7.13 sier det slik:
Men jorden skal bli øde for sine innbyggeres skyld, for deres gjerningers skyld.

Derved havner vi til Bibelens første side som forteller at jorden var øde og tom. (1.m.1.2)
Forklaringen til 1.m.1.2 kommer hos Jer. 4.23 - 27:
Jeg så jorden, og se, den var øde og tom.
Jeg så himmelen, og dens lys var borte.
Jeg så fjellene, og se, de bevet, og alle haugene skalv.
Jeg så, og se, det var intet menneske mer, alle himmelens fugler var fløyet bort.
Jeg så, og se, det fruktbare land var en ørken. Alle dets byer var brutt ned av Herren, av hans brennende vrede. For så sier Herren: Hele landet skal bli en ørken. Men jeg vil ikke gjøre helt ende på det.

Dette var Herrens gjerning, som han senere angret på, og lagde en ny himmel og en ny jord hvor rettferdighet bor.
Men siden Gud har all makt og kan gjøre som han vil, får han det til å se ut i ettertid som om ingenting har skjedd;
Det står at da engelen rakte sin hånd mot Jerusalem for å ødelegge det, angret Herren det onde og stoppet engelen og sa at det var nok. (2.Sam.24.16)
Et annet sted angret Herren det. Det han sa var allerede skjedd, men han sa: Det skal ikke skje.(Amos 7.1 - 3)
Herren lar ting hende, men han angrer det han gjør, og gjenskaper det, alle ting blir nytt, og det han har gjort synes ikke mer. Det er gjerninger det!

Bror spør hva frelse er, for så å henvise til dommen.

Å være trygg på frelse kan en ikke være i dette liv, eller som skriften sier: For de som er i kjødet, kan ikke være Gud til behag. (Rom.8.8)

Dere tilber det dere ikke kjenner. Vi tilber det vi kjenner, for frelsen kommer fra jødene. (Joh.4.22)

Så hvorfor er kristne så opptatt av frelsen, når det går klokkeren som presten?

For det samme skjer dem alle. Det samme hender med den rettferdige som med den ugudelige, men den gode og rene som med den urene, med den som ofrer som med den som ikke ofrer. Det går med den gode som med synderen, med den som sverger som med den som er redd for å sverge.(Pred.9.2)

Om dommen: Dere dømmer etter kjødet, jeg dømmer ingen, sier Jesus. (Joh.8.15)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen