Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Endetema (Film som gir eksempel på hvordan opprykkelsen kan skje)
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-11-2006 kl 15:11
Endetema (Film som gir eksempel på hvordan opprykkelsen kan skje)


http://livedigital.com/content/896232/
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-11-2006 kl 18:22


ooookkkaaaay.... for all del.. ikke tyd tegnene i tiden..
Det er den nest dårligste videoen jeg har sett.. den dårligste er da Benny Hinn står og sier det samme... med gråten i halsen (som vanlig).
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-11-2006 kl 20:27


hva mener du egentlig? Jesus sa jo det ville skje slik, gjorde han ikke?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 13-11-2006 kl 20:53


Kunne dere presisere problemstillingen litt
i treffende headinger, til utbytte for kursive gjester?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-11-2006 kl 21:16


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Kunne dere presisere problemstillingen litt
i treffende headinger, til utbytte for kursive gjester?


Utført.

PeterDJ :
Jeg har endrett overskriften din. Om du selv mener den nye er lite egnet kan du komme med forslag om ny på U2U. Ellers ingen endringer gjort.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-11-2006 kl 21:24


helt ok.. men jeg savner fremdeles svar fra ehasting.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-11-2006 kl 21:50


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
hva mener du egentlig? Jesus sa jo det ville skje slik, gjorde han ikke?


Skjønte heller ikke helt hva Ehasting mente med å "ikke tyde tegnene i tiden".

Men om opprykkelsen skal skje slik som på filmen?

Jeg klarer ikke å finne rom for en opprykkelse FØR den store trengsel, i Bibelen. (Johannes åpenbaring omtaler i detaljer trengselen, og i forbindelse med "den store kvite flokk" står det:

Åp 7:9-17
9 Deretter så jeg – og se: En stor skare som ingen kunne telle, av alle folkeslag og stammer og folk og tungemål. De stod for tronen og for Lammet, kledd i lange hvite kjortler, og med palmegrener i sine hender.
10 Og de ropte med høy røst og sa: Frelsen tilhører vår Gud, han som sitter på tronen, og Lammet.
11 Alle englene stod omkring tronen og om de eldste og om de fire livsvesener, og de falt ned for tronen på sitt ansikt og tilbad Gud, og sa:
12 Amen! Velsignelsen og herligheten og visdommen og takken og æren og makten og styrken tilhører vår Gud i all evighet! Amen.
13 Og en av de eldste tok til orde og sa til meg: Disse som er kledd i de lange hvite kjortler – hvem er de? Og hvor er de kommet fra?
14 Jeg sa til ham: Herre, du vet det! Og han sa til meg: Dette er de som kommer ut av den store trengsel, og de har tvettet sine kjortler og gjort dem hvite i Lammets blod.
15 Derfor er de for Guds trone og tjener ham dag og natt i hans tempel, og han som sitter på tronen, skal reise sin bolig over dem.
16 De skal ikke hungre mer, heller ikke tørste mer. Solen skal ikke falle på dem, eller noen hete.
17 For Lammet, som er midt for tronen, skal vokte dem og føre dem til livets vannkilder. Og Gud skal tørke bort hver tåre fra deres øyne.

Dette er altså helt åpenbart snakk om de kristne. Og ingenting i denne teksten tyder på at de er tatt opp før trengselstiden. Heller tvert i mot, de har gjenomlevd den.

Så kan man spørre om det i det hele tatt er snakk om noen opprykkelse. Med opprykkelse tenkes det gjerne på at de kristne tas opp før Jesu komme, (eller ved Jesu komme. Men i så tilfelle begynner flere å snakke om et første usynlig komme, og så ett senere synlig. Opplever her at ting er vanskelig å forstå, men holder en knapp på kun ett komme, og da et synlig ett, slik det er omtalt i Apg. 1.11).

Filmklippet du viste baserer seg nok på følgende vers:

Matt 24:39-43
39 og de visste ikke av det før vannflommen kom og tok dem alle, slik skal det også være når Menneskesønnen kommer.
40 Da skal to menn være ute på marken, den ene blir tatt med, den andre blir latt tilbake.
41 To kvinner skal male sammen på kvernen, den ene blir tatt med, den andre blir latt tilbake.
42 Våk derfor! For dere vet ikke hva dag deres Herre kommer.
43 Men det skjønner dere, at dersom husbonden visste hva for en nattevakt tyven kom i, så ville han våke og ikke la ham bryte inn i sitt hus.

Og dette er et alvårlig og viktig bibelsted. Synes slettes ikke filmen var dårlig når det gjald å visualisere alvåret i disse versene. Jeg likte den jeg.
Men så er det vell spørsmålet om man kan prøve å si noe om når dette skjer? Her synes jeg som sagt ting er veldig vanskelig å få fullgod forståelse av. Men trur man gjør seg selv en bjørnetjeneste om vi går rundt og forventer en opprykkelse før trengselen. (Se ovenfor). Når da trengselen kommer (hvis min forståels er den riktige), og også de kriste utsettes for den, (Åpenbaringen, mener jeg, gjør et poeng av at det er NETTOPP DE KRISTNE som utsettes for trengselen, de kan ikke på den tid være opprykket, se Åp.12.17 om ikke det har noe å si i denne sammenheng?), vil ikke alle de som er opplært i opprykkelse før trengselen med det vende seg bort og forkaste Jesus, siden han altså ikke tok dem opp slik de trudde? Jeg frykter ihvertfall det, at å forkynne opprykkelse før trengselen er et falskt håp.

Så er det altså en ganske vanlig tanke, (men ikke så mye i pinsebevegelsen ol. så vidt jeg har erfart), å snakke om opprykkelse etter trengselstiden. Men dette skaper (kanskje?), problemer med å "tidfeste" tusenårsriket?
Jeg selv har i det siste lurt litt på om det kan være mest troverdig med den tredje varianten:
Opprykkelse underveis i trengselen. Dette bygger jeg på følgende vers:

Matt 24:21f
21 For da skal det bli en trengsel så stor som det ikke har vært fra verdens begynnelse til nå, og heller ikke mer skal bli!
22 Og dersom ikke de dager ble forkortet, da ville intet kjød bli frelst! Men for de utvalgtes skyld skal de dager bli forkortet.

Mark 13:19f
19 For i de dager skal det være så stor en trengsel som det ikke har vært inntil nå fra skapningens begynnelse, da Gud skapte verden, og heller ikke skal bli.
20 Dersom Herren ikke forkortet de dager, ble intet kjød frelst. Men for de utvalgtes skyld, dem som han har utvalgt, har han forkortet de dagene.

Men vet samtidig ikke om det beviser noe. For kanskje (se resten av Mat 24 og Mark 13) er det bare slik at Gud med dette griper inn og stanser trengselstiden. At dette skjer med tegn i himmelrommet (sol og stjerner osv. slik vi også ser det i Åpenbaringen). Og den påfølgende Jesu gjenkomst.

Ser ikke bort ifra at jeg skaper flere spørsmål enn jeg besvarer. Må ihvertfall være soppas ærlig at jeg selv er svært usikker på hvilken av disse hendelsene som skal skje først og sist.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2006 kl 00:10


men tenk på lignelsen om ugresset og hveten..

der tar englene FØRST bort ugresset og brenner det, før de samler hveten i låven..

altså kan dette bety at de som blir plukket bort først er de som det går ille med, mens de som blir stående igjen på marken faktisk er hveten...

men så kan man spørre seg selv igjen hvor vesentlig dette er siden det da, når det skjer, uansett er for sent?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2006 kl 02:02


En bokstavfortolkning skulle tilsi at vi FØRST blir omgjort til hvete, og de ugudelige til ugress. Her er skriften krystallklar.

;-)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2006 kl 11:19


Jeg skjønner ikke hvor mange har det fra at i samme øyeblikk som han kommer så skjer det en massiv bevegelse av frelste mennesker mot ham.

Det er jo slik i bryllupsprosedyren for Lammets bryllup at når han kommer med lyden av basunen, så er det først følgesvenner som ser ham, deretter brudepiker og etter dette de utvalgte. Perioden før de utvalgte oppdager ham er en stillere periode uten for mye dramatikk. Alt tyder på i Bibelen at det som forårsaker at de utvalgte i stort antall oppdager ham, er nettopp den store trengselen som de må igjennom for å oppdage ham. Når nå disse dagene skal avkortes for de utvalgtes skyld, så viser dette at denne prosessen går raskt og at det innen kort tid blir et stort antall utvalgte som gjenkjenner ham og at trengselen derfor kan avkortes.

Skjebnen både til de som er utvalgt og ikke utvalgt avgjøres ikke i løpet av et sekund, men det er en prosess.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2006 kl 17:21


Lytt til Dave Hunt! http://www.thebereancall.org/radio/radio/2006/4606a.mp3
Han er en gammel ”traver” - og selv om Han regnes blant teologer å være kontroversiell, har Han lært meg mye siden min åndsdåpsopplevelse i 1999.
Selv har jeg – som Kristnerd – ingen bastante meninger om dette vanskelige emne i Guds Ord. Tror det uansett gjelder å være rede for hva som helst. Jesus kommer jo for å hente de som med IVER venter på Ham Hebr. 9:28 ”Slik døde også Kristus bare en gang som et offer for mange menneskers synder, og Han skal komme igjen, men ikke for å ta seg av våre synder. Denne gangen vil Han komme med frelse til alle dem som venter på Ham med iver og tålmodighet.”
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2006 kl 17:56


Mr everaldo:

Mat 13:30 La dem begge vokse sammen inntil høsten, og når høsttiden kommer, vil jeg si til høstfolkene: Sank først ugresset sammen og bind det i bunter for å brenne det op; men samle hveten i min lade!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-11-2006 kl 06:26


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
men tenk på lignelsen om ugresset og hveten..

der tar englene FØRST bort ugresset og brenner det, før de samler hveten i låven..


Jeg tror du vil finne at det står at de sanket alt sammen for så å skille dem.

Redigert: Jeg husket feil. Tilgi meg. Men uansett. Ugresset er vel ikke de kristne, eller hur? Ifølge opprykkelsesteorien er det jo snakk om at de kristne sankes sammen først.. Men dette mener jeg er flisespikkerier. Jeg tror Kristnerd har rett.

Slik også Herren fortalte da Han sa at Han skulle skille Sine sauer fra geitene, de rettferdige og hellige fra de vantro.

Uansett tror jeg vi skal respektere Bibelens taushet om akkurat når Han kommer. Akkurat som jeg tror at vi skal være tause på andre områder hvor Bibelen tier. Adlyd Guds taushet er det noen som sier.

Saken er den at så sant vi er i Kristus, så skal vi bli frelst - ikke fra Dyrets vrede, men fra Guds vrede. Og Dyrets og Djevelens vrede er slett ikke noe å akte på sammenlignet med vreden til Den Hellige Israels Gud.

Så våk, be og forkynn evangeliet! For vi vet ikke hvilken time vår Herre kommer. Men det står skrevet at den som Herren har satt til å fore flokken Sin og som Han finner opptatt med det når Han kommer - "Sannelig, Herren hans skal sette ham over alt Han eier."

[Redigert den 15/11/2006 av Lionheart]




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-11-2006 kl 13:44


PeterDJ,

vi kan også se lignelsen om ugresset og hveten med tanke på organisasjoner. Når det står at ugresset skal bindes i bunter for å brennes så må vi anta at disse buntene er mindre grupper eller flokker organisasjonsmessig, mens hveten som samles på låven utgjør bare en stor organisasjon eller flokk.

Lignelsen om den som blir tatt med og den som blir igjen er sett fra en annen vinkling og jeg tror ikke den kan kobles direkte til lignelsen om ugresset og hveten.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-11-2006 kl 17:02


Kanskje du har rett Taurus. Men vi vet jo ikke. Og som sagt så har det jo ingen vesentlig betydning om de kristne blir tatt bort først eller etterpå, for når dette skjer er det for sent å gjøre noe med det uansett..

Så som Lionheart sier, bør vi våke og være rede, siden vi ikke vet dagen eller timen.

Det blir jo slik som i videoen uansett.. noen blir tatt bort og noen blir latt tilbake. Hvem som er hvem er jo ikke vesentlig egentlig, jeg bare tok det opp siden jeg tenkte på det.. :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen