Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Den Hellige Ånd til de frelste
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-7-2006 kl 02:45
Den Hellige Ånd til de frelste


Jeg kom over dette bibelverset da jeg leste bibelen idag (16.juli).

(bibelen.no) Rom 12:3 Derfor kunngjør jeg eder at ingen som taler i Guds Ånd, sier: Forbannet er Jesus! og ingen kan si: Jesus er Herre! uten i den Hellige Ånd.

Jeg bekjenner dette hver dag! Med andre ord Jeg HAR den Hellige Ånd.. jeg trenger ikke få kastet på meg noen hellig ånd igjennom en eller annen stor pastor. Det virker for meg som folk ikke forstår at Den Hellige Ånd har tatt bolig i alle de som er frelst( som jeg tolket det verset). I hverfall når jeg ser på møter der man faller bakover, rister, etc...

Så hva skjer når folk faller over ende og evnt. begynner å skjelve? det kan jo ikke være faktumet at de får DHÅ?? har de bekjent Kristus som herre så har de den jo?
Så hva er egentlig argumentasjonen for at Den Hellige Ånd i det frelste mennesket som evnt. skulle få skjelvinger, faller bakover, etc. akuratt da pastoren<sarkasme> var så snill og barmhjertig at han la sin hånd på vedkommede? </sarkasme>

Den Hellige Ånd berører mennekser, Den Hellige Ånd forrandrer mennesker! Den forrandrer oss i vandring med Gud... er det ikke det som er hele poenget? Vi mennesker er trossalt ikke særlig mye tess.. og selvom vi hadde tatt i mot Jesus ville vi aldri ha klart oss særlig lenge uten Den Hellige Ånd.... (ihvetfall hadde ikke jeg klart det). Den Hellige Ånd jobber med meg som mennesket HELE TIDEN.. og hvis jeg lurer på om jeg har den Hellige Ånd i meg.. kan jeg jo bare bekjenne Jesus som Herre... (noe som faktisk føles godt). Før trodde jeg at jeg måtte falle på gulvet å riste for å ha den Hellige Ånd.. men akuratt det har forrandret seg... og se... svaret var rett forrand øynene på meg..

Men.. korriger meg om det er feil.. jeg søker ingen stolthet i argumentasjon.. for sannheten i Guds Ord gitt fra Gud til mennesker er for meg viktigere en om jeg har riktig eller ei!

Egil

[Redigert den 17-7-2006 av ehasting]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-7-2006 kl 03:03


Jeg skjønner heller ikke "poenget med dettingen". Dersom Gud skulle gjøre "noe nytt", slik de argumenterer. Hvorfor i all verden skulle dette nye være noe som til forveksling ligner på hva man tidligere betegnet som besettelse? Ønsker Gud å gi oss usikkerhet og forvirring ved å etterligne Djevelen? Dette rimer ikke.

Og for å bare bekrefte det du sier om at envær frelst person har fått DHÅ, så kan man nevne disse Bibelversene:

Ef 1:3-14
3 Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, han som har velsignet oss med all åndelig velsignelse i himmelen i Kristus.
4 For i ham har han utvalgt oss før verdens grunnvoll ble lagt, for at vi skulle være hellige og ulastelige for hans åsyn.
5 I kjærlighet har han forut bestemt oss til å få barnekår hos seg ved Jesus Kristus, etter sin frie viljes råd,
6 til pris for sin nådes herlighet, som han gav oss i Den Elskede.
7 I ham har vi forløsningen ved hans blod, syndenes forlatelse, etter hans nådes rikdom.
8 Denne nåde har han gitt oss i rikt mål, med all visdom og forstand,
9 da han kunngjorde oss sin viljes hemmelighet, etter sitt frie råd, som han forut fattet hos seg selv,
10 om en husholdning i tidenes fylde: å samle alt til ett i Kristus, både det som er i himmelen og det som er på jorden.
11 I ham har vi også fått del i arven, etter at vi forut var bestemt til det etter hans forsett som setter alt i verk etter sin viljes råd,
12 for at vi skulle være til pris for hans herlighet, vi som forut hadde håpet på Kristus.
13 I ham har også dere, da dere fikk høre sannhetens ord, evangeliet om deres frelse, ja, i ham har også dere, da dere kom til troen, fått til innsegl Den Hellige Ånd, som var lovt,
14 han som er pantet på vår arv, inntil eiendomsfolkets forløsning, til pris for Guds herlighet.



("I ham" peker tilbake på Kristus, altså vår frelser. Med andre ord: I frelsen ved Jesus Kristus har vi også fått DHÅ.)

2Kor 1:20-22
20 For så mange som Guds løfter er, i ham har de fått sitt ja. Derfor får de også ved ham sitt amen, Gud til ære ved oss.
21 Men han som binder både oss og dere fast til Kristus, og som har salvet oss, det er Gud.
22 Han har også satt sitt segl på oss og gitt oss Ånden som pant i våre hjerter.

Rom 8:14-16
14 For så mange som drives av Guds Ånd, de er Guds barn.
15 Dere fikk jo ikke trelldommens ånd, så dere igjen skulle frykte. Men dere fikk barnekårets Ånd som gjør at vi roper: Abba, Far!
16 Ånden selv vitner sammen med vår ånd at vi er Guds barn.


[Redigert den 17-7-2006 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-7-2006 kl 03:11


Amen!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen