Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Kristne mailbomber tv2 :D
Kristnerd
Administrator

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 30-3-2006 kl 20:57
Kristne mailbomber tv2 :D

http://vl.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060330/ARTIKLER/60...

It's time to bomb. :bouncing::bouncing:

[Redigert den 30-3-2006 av Kristnerd]

«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 30-3-2006 kl 22:54

Jeg har selv mottatt kjede-sms-er om å sende mail til tv2.. jeg har ikke gjort det..

selvfølgelig mener jeg det er feil av Otto å brenne Bibelen.. men i kjølvannet av karikatur-striden synes jeg vi kristne bør være rolige.. vi kan si i fra at vi synes det er feil.. men vi kan ikke nekte et medium å formidle slikt..

begrensningen av ytringsfriheten er noe som blir forsøkt presset fram av islamske miljøer i kjølvannet av karikatur-striden. dette er noe som på sikt vil skade evangeliet.. i muslimske land ser vi hva slike begrensninger på ytringsfriheten har ført til, i form av sharia etc. og slik tenkning er på full fart inn i Europa. Faktisk går islam fram i Vest-Europa, også delvis blant etniske europeere. Riktignok går evangeliet fram blant de fleste folkeslag i verden, men altså ikke i Europa.

det er bedre om vi kristne prøver å sikre trosfrihet, selv om dette kan bety at vi må tåle usakeligheter fra folk som Otto. Islam foreslo for ikke lenge siden å frede islam fra hets og kritikk.. i fullt alvor.. noe sånt kan vi som kristne ikke gå med på.. det er en veldig farlig utvikling, langt farligere enn at Otto brenner bibelen.

men, som sagt.. la oss i ro og orden uttrykke vår misnøye med at bibelen blir brent.. men ikke lag en folkeaksjon (som av anti-kristne medier vil bli koblet opp til ambassadebrenning etc. selv om det naturligvis vil være hårreisende logikk)

:)
LeifG
Storposter

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 30-3-2006 kl 23:08

La, de brenne så mange bibler de vil. Det er kun i frihet sannheten kommer frem. Bir Gud og Hans folk behandlet urettferdig vi Han gi oss en Paulus snart.

Freedom! Ytringsfriheten må opprettholdes, det er en gave vi fikk av reformasjonen.
mhusoy
Moderator

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 30-3-2006 kl 23:47

Ja, de kan bare brenne bibelen hvis de vil...

og forhåpentligvis kan det føre til økt respekt for kristne, som ikke går til motangrep, og kanskje vil det føre til at Otto kommer til sannhets erkjennelse.. for Gud er ingenting umulig ;)
gana
Storposter

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 31-3-2006 kl 00:41

http://idag.no/debatt-oppslag.php3?ID=9016
Kristnerd
Administrator

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 31-3-2006 kl 01:05

Sitat:

selvfølgelig mener jeg det er feil av Otto å brenne Bibelen.. men i kjølvannet av karikatur-striden synes jeg vi kristne bør være rolige..

Vet ikke helt om jeg tok logikken din her jeg.
Ser det litt annerledes selv. Ser nemlig av argumentasjonen til både Valebrok og Jespersen at det IKKE var respekt for andre mennesker (muslimers) religiøse følelser og hva de holder hellig som fikk TV2 til å nekte å vise Muhammed karikaturene, eller at Jespersen ikke brente koranen. Men tvert i mot frykt.

Jespersen sier at han gjerne vil leve 20 år til, så derfor brenner han ikke koranen.
Valebrok sier at i forbindelse med Muhammed-tegning-saken så "randt det blod", men i forhold til de kristne så trur han ikke slikt vil skje.

Dermed er det rett og slett FRYKT for konsekvensene som begrenser ytringsfriheten i forhold til Islam.

Men fordi de kristne har en nestekjærlighetsprofil som endel av sitt trosgrunnlag, et kall om å elske sin fiende, be for de som hater dem og velsigne de som forfølger dem. Ja, så er det helt greit å forfølge oss og rakke ned på hva vi holder for hellig.

Jeg mener trykkingen av muhammedtegningene i utganspunktet var galt. Nettopp på grunn av denne nestekjærlighetsprofilen. Jeg støtter ikke trykkingen, det handler om at en kristen har et kall til å gjøre mot sin neste slik man vil at nesten skal gjøre mot seg. Dersom jeg ønsker at andre skal behandle Jesus og Bibelen med respekt, da skylder også jeg å behandle Koranen, Muhammed, og hva være seg av hinduistiske eller andre hellige skrifter med respekt.

Med det mener jeg IKKE at vi ikke skal kunne diskutere sannhetsinnholdet i de forskjellige religioner. :) Det er en helt legitim debatt. Og jeg mener da vitterligen at vi som kristne eier den eneste sannheten. Men det skal likefult, i forkynnelsen av dette, vises respekt for andre mennesker og deres tro. Hvordan dette gjøres i praksis er ikke godt å gi noe svar på. Det er nok ofte vanskelig.

Men det er altså denne gjensidige respekten for hverandres tro, som også ligger til grunn i almenne vestlige (ikke nødvendigvis "kristne") verdier, og med det i FN's menneskerettigheters paragrafer om religionsfrihet m.m.

Og når disse prinsipper kommer i konflikt med ytringsfriheten, da må ytringsfriheten vike. Du har rett til din ytring, men du har ikke ret til å fornærme folk uten videre. I så måte kan Jespersen brenne så mange Bibler han vil hjemme på sin egen peis. Men når han gjør det på riksdekkende tv vil jeg protestere.

Selv om jeg altså ikke støtter trykkingen av Muhammedtegningene, vil jeg med denne Bibel-brenning saken, og Valebrok og Jespersens argumentasjon i bakhode hevde at Magazinet og Selbekks HENSIKT med trykkingen var absolutt på sin plass. Han ønsket jo først og fremst å fremme debatt rundt ytringsfrihetens kår i forhold til Islam, kontra andre grupperinger. Og her ser vi jo et prakt eksempel. FRYKT, REDSEL, er årsakene til at Islam og Koranen møtes med "respekt". Dette er totalt feil grunnlag for å begrense ytringsfriheten. TV2 gjør en stor feil ved å på dette grunnlaget nekte brenning av Koranen.

Derimot burde de ha nektet brenning av Koranen på bakgrunn av religionsfrihet og respekt for andre personers tro. Og på samme grunnlag skulle de ha nektet brenning av Bibelen. Det gjør de ikke. Man skjelver i buksene i forhold til Islam, men tråkker mer en gjerne på en Kristen.

Jeg kan ikke annet enn å si at TV2 her gjør seg selv en ekstremt stor bjørnetjeneste. Ved å gi blaffen i prinsipper som er legitim grunn til å ha selvpålagt begrensning av egen ytringsfrihet. Mens de samtidig legger seg flate i redsel for en annen gruper. For å kalle en spade en spade: Her går TV2 i ledtåg med Antikrist.

Og derfor har jeg sendt mail til dem.

«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Kristnerd
Administrator

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 31-3-2006 kl 08:25

Er for øvrig mange gode debattinnlegg med forskjellige vinklinger på denne saken på Vårt Lands nettsted.

Ikke misforstå meg, jeg ønsker ikke å fengsle Jespersen, forby Bibelbrenning ved lov, osv... For å si det litt tabloid ;) det må være lov å være idiot. Men vi kan da fremdeles kalle en handling for idioti når den er det.

Det er først og fremst Jespersen selv som skulle ha hatt nok blodomløp i hjernebarken til å sensurere seg selv på dette området. Nettopp av respekt til andre mennesker.

At han sensurerer seg selv i forhold til Koranen, men da på grunn av frykt for eget liv (ikke av respekt for andre mennesker), viser at Terrorisme fungerer. (?). Hvor er ytringsfriheten i det ?

Det er nok slik at så lenge vi er på jorden vil de kristne framstå som tapere. Ikke mye å gjøre med det. Men bare vent :D det vil komme en dag :D Og tenk hvilken dag :D

Soteria
Seniormedlem

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 1-4-2006 kl 00:05

Enhver kan brenne Bibelen hjemme i peisen uten at noen (mennesker) legger merke til det, men når det gjøres på et riksdekkende TV-program har Samfundets Støtter et ansvar for å reagere skarpt.
Når noe er blitt kjent, må de reagere mot det for å vise styrke.

Hvor er biskopene? Hvor er prestene?
Riksaasen Dahl gikk jo ut og sa at vi kunne lære av muslimene at vi måtte kreve tilbake det hellige.
Er ikke Bibelen hellig?
Lionheart
Seniorveteran

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 3-4-2006 kl 02:28

Anmelderne har rett når de sier at det er ikke først og fremst kristenfolket, men Gud Selv som blir hånet, og jeg har den største tillit til at Han Selv vil se til at Hans navn holdes hellig. Herren klarer fint å forsvare Seg Selv. Vent og se.

Jeg tror også at Jespersen vil få en slags martyr-status av alt dette oppstyret. Jeg vil klart si fra hva jeg synes, men jeg tror ikke Gud trenger min hjelp til å sette Jespersen på plass.

I mellomtiden er vår oppgave verken å fordømme Jespersen eller å syte over hva han gjorde - vi tålte det svært så godt da muslimenes tro ble spottet. Jeg syns det er en liten parallell her til Rom 2,22:

"Du som avskyr avgudene - plyndrer du templene deres?"

Vår oppgave er å be for ham og om at Gud vil la Sin hånd vises når denne saken blir håndtert av myndighetene, så Hans navn kan bli æret.

Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Kristnerd
Administrator

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 4-4-2006 kl 14:16

http://www.vl.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060404/ARTIKLE...

[Redigert den 4-4-2006 av Kristnerd]

Gå til topp