Kristnerd
Administrator
Brukeren er frakoblet
|
|
Levende Ord vil inn i pinsebevegelsen.
Trosmenigheten Levende Ord Bergen vil inn i Pinsebevegelsen. Hvorvidt dette gjelder bare menigheten i Bergen, eller hele "Levende Ord nettverket"
kjenner jeg ikke til. Det framgår ikke av artiklene.
http://www.levendeord.no/index.php?=50&vis=nyheter&t...
http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=8495
http://www.vl.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20051128/ARTIKLE...
«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
|
|
nyttliv
Juniormedlem
Brukeren er frakoblet
|
|
Her er en link fra BT om saken. Den er noe grundigere enn de to andre artiklene:
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article224748.ece
Her er et utklipp fra artikkelen:
"Avviser tilpasning
Enevald Flåten selv avviser at det er nødvendig å legge om lederstrukturen for at Levende Ord skal kunne bli en del av pinsebevegelsen.
- Jeg ser ikke på dette som noen reell problemstilling. Ingen ledermodell er «rett». Vi tror på valgfrihet, og denne friheten finnes allerede innenfor
pinsebevegelsen.
Han ser heller ingen problemer i forhold til teologiske forskjeller.
- Jeg kan ikke se noen utfordringer læremessig. Eventuelle forskjeller går i så fall på måten vi formidler budskapet på, sier Flåten.
Bergens Tidende var i går i kontakt med flere ledende personer i pinsebevegelsen som er av en annen oppfatning. De tror Flåtens lederstil kan skape
problemer. Tradisjonelt har pinsemenighetene vært drevet av demokratisk valgte menighetsråd med en forstander i spissen. I Levende Ord er pastoren
nærmest eneveldig og kan selv ansette sine medarbeidere alene.
- Det er klart vi må diskutere alle sidene ved dette. Enevald Flåten er en fargerik person og jeg ser ikke bort fra at det også er negative sider ved
ham som noen vil stille spørsmål ved, sier Osvald Instebø som er pastor i Pinsekirken Tabernklet i Bergen"
Tydeligvis er det ingen læremessige forskjeller, i følge Enevald Flåten. Betyr det at menighetsstrukturen og lederens funksjon ikke er en del av
læren?
|
|
Lance
Veteran
Brukeren er frakoblet
Humør: Gud er én
|
|
Pinsebevegelsen og Trosbevegelsen
Hva er egentlig de store forskjellene mellom pinsebevegelsen og Levende Ord, og mellom sistnevnte og trosbevegelsen?
Mannen bak deler av filmen "Ulver i fåreklær", Joseph Chambers, er jo "klassisk" pinsevenn. Han går i filmen hardt ut mot folk som Benny Hinn og
Kenneth Hagin, som er godt mottatt hos Levende Ord.
|
|
Kristnerd
Administrator
Brukeren er frakoblet
|
|
Trosbevegelsen er i utganspunktet en seperat gruppering fra Pinsebevegelsen. "Onceaponnatime" var ble Hagin, av en nær sagt samlett pinsebevegelse,
erkjent som alt for ytterligående og ekstrem i endel av sine læresetninger. Men etterhvert som tiden har gått har man glattet ut og akseptert
hverandre mer og mer. Jeg for min del kjenner ikke til en eneste pinsemenighet (innenfor "Pinsebevegelsen", det finnes grupper som best plasseres som
pinsemenighet, men som ikke er endel av felleskapet som er "definert" som www.pinsebevegelsen.no ), som ikke samtidig selger bøker fra en rekke Trosbevegelsespredikanter, samt har fellesmøter med, og åpen talestol for
personer fra Trosbevegelsen.
I USA er situasjonen den at det er ca 50/50 mellom "Chambers pinsevenner", som går ut i mot, og advarer mot, Trosbevegelsen, og de som via Toronto og
Vineyard oppstyret i 94, aksepterer og omfavner dette. (Representert med Pinsemenigheten i Pensacola som Chambers omtaler i flere av sine filmer).
«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
|
|
Kristnerd
Administrator
Brukeren er frakoblet
|
|
Hva er egentlig forskjellen ?
Interesang artikkel i Dagen, selv om den gjerne kunne gått mere i dypden. Man får en lite bilde av historie og lære.
Dette at man har tatt avstand fra JDS læren er positivt, hadde det bare vert sant. Flere trosmenigheter i Norge lærer dette, selv om kanskje de "fire
store" (OKS, Livets Ord, Troens Bevis og Karisma Senter), har tonet ned dette. Så lenge man selger bøker av Hagin hvor læren fremmes så vil man jo
spre den selv om man selv har tatt "avstand" fra den. Men det er det tilsynelatende ingen som synes er noe paradoks. Disse bøkene selges jo av mange
pinsemenigheter fra før, så det er nok (desverre) ingen forskjell på Pinsebevegelsen og TB.
|
|
Kristnerd
Administrator
Brukeren er frakoblet
|
|
Hm... Jeg skulle anbefale dere å prøve å få tak i gårsdagens papiravis av Vårt Land. På side 16 og 17 er det et lengre intervju som er interesangt i
sakens annledning. Ser derimot at den som intervjues i dag, på sitt nettsted at demanert noen av utsagnene, dvs... mener det er brukt ordlyd i
gjengivelsen som hun ikke står innefor. ("kristisk til, sterkt bekymret..." som da vistnok er jornalistens ord, ikke hennes.) Med dette demantiet
forsvinner en viktig brådd i fra intervjuet. Noe av det som gjorde at jeg tenkte, "endelig noen som taler rett ut". Men så er det altså bare noen
"tendenser" hun ønsker å vektlegge på en sunnere måte, istedenfor å virkelig ta tak i læregrunnlaget og røske i det. Jaja, intervjuet står ihvertfall
i gårsdagens papirutgave. Kvinnes nettside finner du her: http://www.brittelli.no
|
|
Kristnerd
Administrator
Brukeren er frakoblet
|
|
http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=8543
Utdrag med forkortinger og uthevinger gjort av meg:
"Sten Sørensen tror ikke pinsevenner flest er fortrolig med Kenneth Hagins lære, man han peker på at den største forskjellen mellom Pinsebevegelsen og
Trosbevegelsen er synet på ledelse....
Bakgrunnen for at den kjente kristenlederen uttaler seg er intervjuet med teologiprofessor Kjell Olav Sannes i Dagen på tirsdag. Han kom nylig ut med
en bok hvor han har tatt for seg amerikaneren Kenneth Hagins lære, og Sannes mener teologien hans skiller seg fra bibelsk kristendom på vesentlige
punkt. ...
Sten Sørensen ... sier til Dagen at norske pinsevenner ikke vil være fortrolig med det mest ekstreme som Hagin står for.
– Det er visse ting i hans lære som ikke kan betegnes som klassisk kristendom. Blant annet går det på FORSONINGSLÆREN, men også synet på helbredelse
og materiall velstand, sier Sørensen.
Han legger ikke skjul på at Trosbevegelsen tidligere forsøkte å kopiere noe av Hagins teologi, men at det har skjedd store justeringer i løpet av de
siste 7-8 årene.
– Trosbevegelsen i Norge er i dag sunn i forhold til læremessige delen. Jeg opplever at trosbevegelsen i Skandinavia er annerledes enn i USA, og i så
måte synes jeg at den har utviklet seg positivt, fortsetter Sørensen."
Videre sier han at lederstilen er det som er mest betenkelig.
At lederstilen i TB i seg selv kan være nok til at man ikke bør fremme noen sammenslåing av TB menigheter og pinsemenigheter kan jeg forsåvidt være
enig i. Men jeg trur man her tar for lett på Hagins lære. For det første kan jeg ikke se at den faktisk er tatt noe avstand fra denne læren, men
derimot tonet den ned og unnlater å proklamere de mest provoserende elementene. Hans bøker selges fremdeles. Derfor, dersom man som pinsevenn ikke er
fortrolig med Hagins lære, så burde man aktivt jobbe for å få hans bøker ut av Levende Ords bokhandel, før man inkluderer Levende Ords menigheter i
sitt felleskap.
Men så kan man jo spørre seg om i hvilken grad pinsevenner faktisk er skeptisk til Hagins lære, når hans bøker også selges og anbefales i veldig mange
av landets pinsemenigheter. For ikke å nevne personer som Benny Hinn og Reinard Bonnke som står for det samme læremessige grunnmur som Hagin, og som
hylles over en mer eller mindre samlet Pinsebevegelse.
Dersom det virkelig er slik, at man mener "visse ting i hans lære som ikke kan betegnes som klassisk kristendom. Blant annet går det på
forsoningslæren", (Sitat fra artikkelen han = Hagin). Så er dette ikke noe å ta lett på. Dersom man står for en forsoningslære, som strider mot
"klassisk kristendom". Eller la meg bruke en annen ordbruk, strider mot Evangelisk kristendom, med Bibelen som grunnvoll. Nåden alene, troen alene.
Jesus Kristus alene. Ja da er vitterligen Hagin ikke selv frelst. Og har heller ikke ført noen til frelse, av de som har sin trøst i hans
forsoningslære. Og dette er ikke noen liten sak man kan mumle litt om i en avisartikkel, for så etterpå si at "det ikke er så farlig". Videre kan man
spørre, er det greit å bruke, ta lærdom av, og viderformidle deler av en persons lære, "for det er da noen ting som er bra med Hagin" (eller er det
ikke?), dersom man mener denne selv står for en ikke-kristent forsoningslære? Skal man bruke en person som lærer feil om selve frelsen i Jesus
Kristus, til å fortelle oss hvordan vi skal be for å få svar, hvordan vi skal leve godt med vår ektefelle, hvordan vi skal lykkes på jobben og bli
velsignet i rikt månn? Rett ut, skal vi bruke en som ikke kjenner Gud til å fortelle oss om Gud?
Dersom Sten Sørensen virkelig mener (slik jeg og flere med meg mener), at Hagin står på utenombibelsk grunn på frelsespørsmålet. Da er det ingen liten
og ubetydelig sak å skulle ta en skandinavisk avlegger, fra en bevegelse bygd på denne mannens lære, å føre den inn i et evangelisk kirkesamfunn som
pinsebevgelsen (ihvertfall i utganspunktet), er. Men det spørs om prosessen allerede er gått for langt. Jeg er virkelig redd for at Sørensen tar feil
når han mener at Pinsebevegelsen ikke er konfortabel med Hagins lære. Mitt inntrykk er derimot stikk motsatt, at de virkelig har tatt denne til sitt
hjerte og trykker den til seg.
Og det er ikke noe å rope hurra for.
|
|
|