Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2    4  ..  9
Forfatter: Tittel: Modalisme
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-4-2005 kl 18:09


Hi wbrochs,

Tak for ordene. Jeg synes k-mann sniger sig uden om sagens kerne. Well, jeg har prøvet den slags diskussioner før :singing:




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 3-4-2005 kl 02:02


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Hi wbrochs,

Tak for ordene. Jeg synes k-mann sniger sig uden om sagens kerne. Well, jeg har prøvet den slags diskussioner før :singing:


Hei Anastasis,

Jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på at k-mann og Abelard samarbeider ved å svare på motinnlegg til den andre. Dette gjør de for å ikke behøve å følge opp en debatt der motinnlegget er ved å avsløre deres manglende innsikt i tema. De samarbeider altså om å avspore debatten der den blir ubehagelig for en av dem. Se mitt siste innlegg - postet 3-4-2005 kl 01:47 - i tråden under "treeininga" så vil du se hva jeg mener)

Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 3-4-2005 kl 14:31


Rolig nå Willy :bigsmile: Saklighet er bedre...

Hebr. 12,2:
med blikket festet på ham som er troens opphavsmann og fullender, Jesus. For å få den glede han hadde i vente, tålte han korset uten å bry seg om vanæren, og nå har han satt seg på høyre side av Guds trone.

Jesus sitter på høyre side av Guds trone, og Gud sitter selvsagt på tronen. :yes:




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-4-2005 kl 17:43


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Rolig nå Willy :bigsmile: Saklighet er bedre...

Hebr. 12,2:
med blikket festet på ham som er troens opphavsmann og fullender, Jesus. For å få den glede han hadde i vente, tålte han korset uten å bry seg om vanæren, og nå har han satt seg på høyre side av Guds trone.

Jesus sitter på høyre side av Guds trone, og Gud sitter selvsagt på tronen. :yes:


Er du Arianer?




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 3-4-2005 kl 23:34


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Rolig nå Willy :bigsmile: Saklighet er bedre...



1.Joh 4:1 "Mine kjære! Tro ikke enhver ånd, men prøv åndene om de er av Gud! For mange falske profeter er gått ut i verden." Også dette er saklighet.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 4-4-2005 kl 09:07


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Rolig nå Willy :bigsmile: Saklighet er bedre...

Hebr. 12,2:
med blikket festet på ham som er troens opphavsmann og fullender, Jesus. For å få den glede han hadde i vente, tålte han korset uten å bry seg om vanæren, og nå har han satt seg på høyre side av Guds trone.

Jesus sitter på høyre side av Guds trone, og Gud sitter selvsagt på tronen. :yes:


Er du Arianer?


Vet ikke. Har aldri hørt om det. Jeg er bare en Jesus-troende, og siterte kun hebr. 12,2. Og så gjentok jeg det med mine egne ord.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 4-4-2005 kl 13:02


Hei Willy.

Kan jeg få en liten oppklaring av deg?
Selv om du, inntill nylig, ikke visste at ditt syn går under begrepet modalisme: Mener du at det er kun modalister (eller som har samme syn som..) som kan kalle seg for kristne? At mennesker som forkynner noe annet egentlig er falske kristne?

Vennlig hilsen
Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-4-2005 kl 13:34


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Rolig nå Willy :bigsmile: Saklighet er bedre...

Hebr. 12,2:
med blikket festet på ham som er troens opphavsmann og fullender, Jesus. For å få den glede han hadde i vente, tålte han korset uten å bry seg om vanæren, og nå har han satt seg på høyre side av Guds trone.

Jesus sitter på høyre side av Guds trone, og Gud sitter selvsagt på tronen. :yes:


Er du Arianer?


Vet ikke. Har aldri hørt om det. Jeg er bare en Jesus-troende, og siterte kun hebr. 12,2. Og så gjentok jeg det med mine egne ord.


Hvis du tror Jesus er Gud, så må du konkludere at de citerede vers ikke modsiger modalisme. Men hvorfor citerede du så versene?? :rolleyes:




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 4-4-2005 kl 13:52


Fordi det står at Jesus sitter på høyre side av Guds trone, og Gud sitter selvsagt på tronen. Ikke vanskelig å forstå. Det står svart på hvitt. Der gikk modalismen rett i dass :P



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 4-4-2005 kl 13:55


Han sitter ikke ved siden av seg selv...

GUD ER IKKE SKIZOFREN!

Ta av deg :cool: så skal du få :cool2:

:smilegrin:




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-4-2005 kl 22:37


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Han sitter ikke ved siden av seg selv...

GUD ER IKKE SKIZOFREN!

Ta av deg :cool: så skal du få :cool2:

:smilegrin:
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-4-2005 kl 22:38


Tror du Gud sidder oppe i himlen på en stol? :D Det er et billede. Men det kan jo ikke være et billede af treenigheden :smug:

Læs salme 139




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 4-4-2005 kl 22:49


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Tror du Gud sidder oppe i himlen på en stol? :D Det er et billede. Men det kan jo ikke være et billede af treenigheden :smug:

Læs salme 139


Kva tolker du ut frå den, då?

DEN TREEINIGE GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-4-2005 kl 23:10


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Tror du Gud sidder oppe i himlen på en stol? :D Det er et billede. Men det kan jo ikke være et billede af treenigheden :smug:

Læs salme 139


Kva tolker du ut frå den, då?

DEN TREEINIGE GUDS FRED!


Guds mennesketilblivelse selvfølgelig :singing:
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 5-4-2005 kl 00:27


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
Hei Willy.

Kan jeg få en liten oppklaring av deg?
Selv om du, inntill nylig, ikke visste at ditt syn går under begrepet modalisme: Mener du at det er kun modalister (eller som har samme syn som..) som kan kalle seg for kristne? At mennesker som forkynner noe annet egentlig er falske kristne?

Vennlig hilsen
Gunnar.


Joh 8:23-25, Joh 10:30, Joh 14:9 er Jesu eget svar på det du spør om, og Jesu svar er mitt svar fordi han er sannheten:

"Han sa til dem: Dere er nedenfra, jeg er ovenfra. Dere er av denne verden, jeg er ikke av denne verden. Derfor sa jeg til dere at dere skal dø i deres synder. For dersom dere ikke tror at jeg er den jeg er, skal dere dø i deres synder. "De sa da til ham: Hvem er du? Jesus sa til dem: Nettopp det jeg sier dere!"

"Jeg og Faderen er ett."

"Jesus sier til ham: Så lang en tid har jeg vært hos dere, og du kjenner meg ikke, Filip? Den som har sett meg, har sett Faderen. Hvordan kan du da si: Vis oss Faderen?"

Så vil jeg legge til at det er forskjell på å være uvitende fordi man ikke forstår bedre og det å være uvitende fordi man ikke har sin kunnskap fra Guds ord, men fra menneskelige visdomsteorier. Når Jesus sier at frelsen avhenger av om man tror på han og hvem han er så er det klart at det har betydning for frelsen om man tror hans ord eller ikke, for Jesus ER sann Gud og Skaper av alle ting (Åp 19:13 "og hans navn er Guds Ord.")

Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 5-4-2005 kl 00:39


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Fordi det står at Jesus sitter på høyre side av Guds trone, og Gud sitter selvsagt på tronen. Ikke vanskelig å forstå. Det står svart på hvitt. Der gikk modalismen rett i dass


Jeg råder deg til å lese Esekiel kap 1 for å få en beskrivelse av Guds trone og han som sitter på tronen. Studer også hva "høyre side" viser til for mening i ideomatisk fremstilling. Betydningen er "å ha en særlig ærefull og høy posisjon." Han som sitter PÅ tronen beskrives som i skikkelse av et menneske, nemlig den samme som Jesus Kristus i egenskap av Faderen.

Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 5-4-2005 kl 04:49


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Tror du Gud sidder oppe i himlen på en stol? :D Det er et billede. Men det kan jo ikke være et billede af treenigheden :smug:

Læs salme 139


Jesus sitter på tronens høyre side, og Gud sitter på tronen. Tror du ikke det finnes noen trone i himmelen du da? :D

Om det så hadde vært et bilde viser det tydelig at Jesus er ved sin fars side i himmelen. Bare dumt å bortforklare dette. :cool2:




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 5-4-2005 kl 04:53


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Fordi det står at Jesus sitter på høyre side av Guds trone, og Gud sitter selvsagt på tronen. Ikke vanskelig å forstå. Det står svart på hvitt. Der gikk modalismen rett i dass


Jeg råder deg til å lese Esekiel kap 1 for å få en beskrivelse av Guds trone og han som sitter på tronen. Studer også hva "høyre side" viser til for mening i ideomatisk fremstilling. Betydningen er "å ha en særlig ærefull og høy posisjon." Han som sitter PÅ tronen beskrives som i skikkelse av et menneske, nemlig den samme som Jesus Kristus i egenskap av Faderen.

Willy


Vi er skapt i Guds bilde. Derfor kommer det ikke akkurat som noen bombe at Gud ligner på oss mennesker, og sin sønn Jesus Kristus.

I hebreerne kan vi lese at han har satt seg på høyre side av Guds trone. Ikke PÅ selve tronen. Husk: Skriften motsier ikke seg selv.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-4-2005 kl 09:55


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Tror du Gud sidder oppe i himlen på en stol? :D Det er et billede. Men det kan jo ikke være et billede af treenigheden :smug:

Læs salme 139


Jesus sitter på tronens høyre side, og Gud sitter på tronen. Tror du ikke det finnes noen trone i himmelen du da? :D

Om det så hadde vært et bilde viser det tydelig at Jesus er ved sin fars side i himmelen. Bare dumt å bortforklare dette. :cool2:


Dav elg,

Selvfølgelig findes der ingen bogstavelig trone i himlen. Men der kan være en it et syn.

Visionen du nævner viser Gud og mennesket Jesus. Hvis du bemærker synene af Gud GT, så fremstiller de altid kun én.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 5-4-2005 kl 11:13


Elgen smiler nå.

Har du vært i himmelen, siden du uttaler deg så skråsikkert om dette med tronen?

Du er på sååå tynn is, kamerat. :bigsmile:

Gud velsigne deg forresten. Dette betyr ikke mye for meg eller min frelse, og ikke for din heller. Vi er uansett ekte søsken i troen på Jesus som vår frelser.

:yes:




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-4-2005 kl 13:08


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Elgen smiler nå.

Har du vært i himmelen, siden du uttaler deg så skråsikkert om dette med tronen?

Du er på sååå tynn is, kamerat. :bigsmile:

Gud velsigne deg forresten. Dette betyr ikke mye for meg eller min frelse, og ikke for din heller. Vi er uansett ekte søsken i troen på Jesus som vår frelser.

:yes:


Fra Salme 139 i den danske oversættelse:

v1 For korlederen. Salme af David.

Herre, du ransager mig og kender mig.
v2 Du ved, om jeg sidder eller står,
på lang afstand er du klar over min tanke;
v3 du har rede på, om jeg går eller ligger,
alle mine veje er du fortrolig med.
v4 Før ordet bliver til på min tunge,
kender du det fuldt ud, Herre;
v5 bagfra og forfra indeslutter du mig,
og du lægger din hånd på mig.
v6 Det er for underfuldt til, at jeg forstår det,
det er så ophøjet, at jeg ikke fatter det.
v7 Hvor skulle jeg søge hen fra din ånd?
Hvor skulle jeg flygte hen fra dit ansigt?
v8 Stiger jeg op til himlen, er du dér,
lægger jeg mig i dødsriget, er du dér.
v9 Låner jeg morgenrødens vinger
og slår mig ned, hvor havet ender,
v10 så leder din hånd mig også dér,
din højre hånd holder mig fast.


Selvfølgelig sidder Gud ikke på en trone i himmelen, ihvertfald ikke én vi kan se ;). Men det må ikke undre, at en vision af Gud også viser et menneske efter inkarnation.

Og vist er vi søskende i Kristus :up:

Men kunne du ikke ønske dig, at du alene kunne tro på Jesus, fremfor en ekstra eller to, som ikke er Jesus?

[Redigert den 5-4-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 5-4-2005 kl 13:18


Nei :spin:

Jeg tror på Gud.
Jeg tror på Jesus.
Jeg tror på Den Hellige Ånd.

Nå gir jeg meg i denne tråden, du kan godt få siste ordet.
Jeg har egentlig ikke et 100% fastspikret syn på dette (ikke føler jeg at jeg trenger det heller). Det var kun noen tanker. Hehe.
:yes::yes::yes:




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-4-2005 kl 15:22


Ligesom det bliver sjovt stikker du af :spin:

Ville ellers gerne have du forklarede hvordan mennesket er skabt i treenighedens billede. Hvordan skal det forstås?




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 6-4-2005 kl 00:42


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Vi er skapt i Guds bilde. Derfor kommer det ikke akkurat som noen bombe at Gud ligner på oss mennesker, og sin sønn Jesus Kristus.

I hebreerne kan vi lese at han har satt seg på høyre side av Guds trone. Ikke PÅ selve tronen. Husk: Skriften motsier ikke seg selv.


At vi er skapt i Guds bildebetyr ikke at vi ser ut som Gud.

Leste du ikke Esekiel kapittel 1 om Guds trone og hvem som sitter der, PÅ tronen? Ikke ved siden av tronen.

Idiomet "høyre hånd" gis følgende betydning i strongs: "(an idiom, literally 'to sit on the right side of') to be in a position of high status - 'to sit on the right side of, to be granted high position."

Vi finner mange uttalelser om at Jesus for det meste talte i lignelser. Det meste i Bibelen er bildespråk og da blir det feil opg ha en bokstavelig forståelse av alle tekster: Sal 78:2 "Jeg vil åpne min munn med billedspråk, jeg vil la det strømme fram gåtefulle ord fra gammel tid."

Matt 13:10-14 "Disiplene kom da til ham og sa: Hvorfor taler du til dem i lignelser? Han svarte dem og sa: Fordi dere er det gitt å få kjenne himlenes rikes hemmeligheter, men dem er det ikke gitt. For den som har, til ham skal det bli gitt, og han skal ha overflod. Men den som ikke har, skal bli fratatt endog det han har. Derfor taler jeg til dem i lignelser. For de ser, og likevel ser de ikke. De hører, og likevel hører de ikke, og forstår ikke. På dem blir Jesajas profeti oppfylt som sier: Dere skal høre og høre, men ikke forstå, se og se, men ikke skjelne."

Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 6-4-2005 kl 08:48


... Men det var ikke Jesus som sa dette, det var forfatteren av hebreerbrevet:
Hebr. 12,2:
med blikket festet på ham som er troens opphavsmann og fullender, Jesus. For å få den glede han hadde i vente, tålte han korset uten å bry seg om vanæren, og nå har han satt seg på høyre side av Guds trone.

Men greit nok. Trone eller ikke trone.. Jeg har ennå ikke vært i himmelen. Vi får se... :yes:

"Senere kom mor til Sebedeus-sønnene til ham sammen med begge sønnene, falt på kne og ville be ham om noe. «Hva er det du ønsker?» spurte han. Hun svarte: «Si at disse mine to sønner skal få sitte ved din side i ditt rike, den ene på høyre og den andre på venstre side.» Men Jesus sa: «Dere vet ikke hva dere ber om. Kan dere drikke det beger jeg skal drikke?» «Det kan vi,» svarte de. Jesus sa: «Mitt beger skal dere få drikke; men hvem som skal sitte ved min høyre eller venstre side, er det IKKE MIN SAK å avgjøre. Der må de sitte som MIN FAR har bestemt til det.»


Når Jesus sa: Jeg og faderen er ett - er ikke det også et bilde, akkurat som at jeg og min kone er ett?
Eller er det kun når elgen siterer Jesus det blir et bilde? :o

Det at Jesus ba til Gud så han svettet blod i Getsemane er hvertfall ikke noe bilde.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-4-2005 kl 11:03


Elg,

Du kan være et med din kone, men kan du sige dette:

Johannes 14v9 Jesus sagde til ham: »Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip? Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen?

Nej vel?




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-4-2005 kl 11:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
"Senere kom mor til Sebedeus-sønnene til ham sammen med begge sønnene, falt på kne og ville be ham om noe. «Hva er det du ønsker?» spurte han. Hun svarte: «Si at disse mine to sønner skal få sitte ved din side i ditt rike, den ene på høyre og den andre på venstre side.» Men Jesus sa: «Dere vet ikke hva dere ber om. Kan dere drikke det beger jeg skal drikke?» «Det kan vi,» svarte de. Jesus sa: «Mitt beger skal dere få drikke; men hvem som skal sitte ved min høyre eller venstre side, er det IKKE MIN SAK å avgjøre. Der må de sitte som MIN FAR har bestemt til det.»


Her skal huskes på at Jesus ikke åbenbarede sig fuldt for alle. Han sagde "hvem kalder du god, kun Gud er god" men andetsteds "jeg er den gode hyrde". I Matt 26v53 viser han sin magt til omgøre Faderens frelsesplan. Osv osv. Han er identisk med Faderen i kraft af sin Guddom (istedet for at sige at det Guddommelige i Sønnen er Faderen, som en del "modalister" eller snarere adoptionister beklageligvis siger), men han adskiller sig fra Faderen i kraft af den menneskerolle han friviligt tager på sig.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 6-4-2005 kl 15:16


Menneskerolle du liksom. Han VAR et menneske. Det var ikke kun en rolle.

Gud sendte sin sønn til jorden som et menneske. SIN SØNN.
Han sendte ikke seg selv.

jaja. Gidder ikke mer nå.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 6-4-2005 kl 17:07


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Menneskerolle du liksom. Han VAR et menneske. Det var ikke kun en rolle.

Gud sendte sin sønn til jorden som et menneske. SIN SØNN.
Han sendte ikke seg selv.

jaja. Gidder ikke mer nå.


For å oppklare nokre misforståingar. Gud vart sendt som menneske. Det var Faderen som sende. Når du bruker ordet Gud er det mange som misforstår. Jesus er også Gud.

DEN TREEINIGE GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-4-2005 kl 17:54


Så Gud sendte altså sig selv :bouncing:



Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 6-4-2005 kl 22:25


Jeg er et menneske. Derfor er min sønn et menneske.
Gud er Gud. Derfor er hans sønn Gud.

- Life is so simple -

:cool2:




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 6-4-2005 kl 22:41


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Så Gud sendte altså sig selv :bouncing:


Ja, med eit modalistisk gudssyn møter ein eit problem der.

DEN TREEINIGE GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 6-4-2005 kl 22:56


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Så Gud sendte altså sig selv :bouncing:

Noen bibelvers å grunne litt på ....

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden (1.Mos 1,1)

Han (kristus) er den usynlige Guds bilde,
den førstefødte, som står over alt det skapte.
For i ham er alt blitt skapt,
i himmelen og på jorden,
det synlige og usynlige,
de som troner og de som hersker,
både makter og myndigheter –
alt er skapt ved ham og til ham.
Han er før alle ting,
og alt består ved ham (Kol 1,15)

* * *

Du skal ikke ha andre guder enn meg. (5.Mos 5,5)

Se nå, det er bare jeg som er Gud,
det finnes ingen annen gud enn jeg.

Jeg bringer død, og jeg gir liv,
jeg sårer og jeg leger,
og ingen kan berge ut av min hånd. (5.mos 32,39)

Min Herre og min Gud!» sa Tomas. Jesus sier til ham: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser og likevel tror.» (Joh 20, 28-29)


Da sier Filip: «Herre, vis oss Faderen, og det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Faderen. Hvordan kan du da si: Vis oss Faderen? Tror du ikke at jeg er i Faderen og Faderen i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv; det er Faderen som er i meg og gjør sine gjerninger. (Joh 14, 8-10)




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-4-2005 kl 22:57


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Så Gud sendte altså sig selv :bouncing:


Ja, med eit modalistisk gudssyn møter ein eit problem der.

DEN TREEINIGE GUDS FRED!


Du må hjælpe mig her, ser ikke problemet :puzzled:

[Redigert den 6-4-2005 av Anastasis]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-4-2005 kl 22:58


Amen Gunnar!!



Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 6-4-2005 kl 23:03


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Amen Gunnar!!


Hmmm...

Hadde vært fint om du kunne gi en liten begrunnelse for ditt Amen. Hva bekrefter/avkrefter disse bibelversene etter ditt syn?

Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-4-2005 kl 23:09


Det er i kraft af inkarnationen at der tales om Faderen og Sønnen. Før inkarnationen var disse begreber ikke nødvendige eller åbenbaret. Når Gud ydmyger sig som menneske, så taler han som Sønnen om Faderen. Men han lader os IKKE i tvivl om at han som Gud har den totale magt over Faderen. Matt 26v53 er et fint eksempel.

[Redigert den 6-4-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-4-2005 kl 23:19


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Amen Gunnar!!


Hmmm...

Hadde vært fint om du kunne gi en liten begrunnelse for ditt Amen. Hva bekrefter/avkrefter disse bibelversene etter ditt syn?

Gunnar.


Jeg synes de er i god harmoni med et modalistisk Gudssyn. De taler alle om Gud som én.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 6-4-2005 kl 23:20


Mener du at jeg ikke kan be min Far, og han ville straks sende meg mer enn tolv legioner engler? (Matt 26,53)

Dette er en liten digresjon i fra tema, men jeg vil bare kommentere at verset ikke nødvendigvis viser at Jesus har MAKT over Faderen, slik som du sier. Det er forskjell på å BE og det å KOMMANDERE.

Abelard, eller k-mann (eller begge) kan dere si kort hva dere tenker på når dere leser bibelversene med uthevinger som jeg siterer ovenfor, i forhold til modalismen?

Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-4-2005 kl 23:22


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
Mener du at jeg ikke kan be min Far, og han ville straks sende meg mer enn tolv legioner engler? (Matt 26,53)

Dette er en liten digresjon i fra tema, men jeg vil bare kommentere at verset ikke nødvendigvis viser at Jesus har MAKT over Faderen, slik som du sier. Det er forskjell på å BE og det å KOMMANDERE.

Abelard, eller k-mann (eller begge) kan dere si kort hva dere tenker på når dere leser bibelversene med uthevinger som jeg siterer ovenfor, i forhold til modalismen?

Gunnar.


Ja der er forskel på at be og kommandere. Men udfaldet er det samme, for Sønnen er 100% sikker på, at han blot skal "knipse med fingrene", så ville Faderen ændre hele sin plan!




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 6-4-2005 kl 23:25


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Amen Gunnar!!


Hmmm...

Hadde vært fint om du kunne gi en liten begrunnelse for ditt Amen. Hva bekrefter/avkrefter disse bibelversene etter ditt syn?

Gunnar.


Jeg synes de er i god harmoni med et modalistisk Gudssyn. De taler alle om Gud som én.


Det du må forstå, er at Kristus er Gud, han er fullt ut Gud. Men han er IKKJE Gud Fader. Hadde han vore det, ville Joh 3:16 vitna om ein schizofren Gud.

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 6-4-2005 kl 23:25


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
Noen bibelvers å grunne litt på ....

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden (1.Mos 1,1)

Han (kristus) er den usynlige Guds bilde,
den førstefødte, som står over alt det skapte.
For i ham er alt blitt skapt,
i himmelen og på jorden,
det synlige og usynlige,
de som troner og de som hersker,
både makter og myndigheter –
alt er skapt ved ham og til ham.
Han er før alle ting,
og alt består ved ham (Kol 1,15)

* * *

Du skal ikke ha andre guder enn meg. (5.Mos 5,5)

Se nå, det er bare jeg som er Gud,
det finnes ingen annen gud enn jeg.

Jeg bringer død, og jeg gir liv,
jeg sårer og jeg leger,
og ingen kan berge ut av min hånd. (5.mos 32,39)

Min Herre og min Gud!» sa Tomas. Jesus sier til ham: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser og likevel tror.» (Joh 20, 28-29)


Da sier Filip: «Herre, vis oss Faderen, og det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Faderen. Hvordan kan du da si: Vis oss Faderen? Tror du ikke at jeg er i Faderen og Faderen i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv; det er Faderen som er i meg og gjør sine gjerninger. (Joh 14, 8-10)


Desse seier meg kun ein ting: Gud er treeinig.

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-4-2005 kl 00:36


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
..........Gud sendte sin sønn til jorden som et menneske. SIN SØNN.
Han sendte ikke seg selv.

jaja. Gidder ikke mer nå.


At Gud sendte sin Sønn til jorden må vi forstå rett og i harmoni med hele Guds ord. Gud hadde ingen Sønn i himmelen, men denne Sønnen kom først til eksistens som Sønn da Gud åpenbarte seg i kjød.

Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-4-2005 kl 00:43


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar


Du har sett det, Gunnar!

Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-4-2005 kl 00:49


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
.......... Hva bekrefter/avkrefter disse bibelversene etter ditt syn?

Gunnar.


... at Gud er én og ikke tre
... at Gud er allestedsnærværende - alle steder på en og samme tid
... at Gud er faderen i himmelen samtidig som han er i egenskap av Menneskesønnen på jorden

Den som har problemer med å se dette prøver å forstå at Gud er allestedsnærværende, men det er like umulig som å fatte at Gud alltid har eksistert - aldri blitt til - og vil eksistere i all evighet. Hvem vil begi seg ut på å forklare det? Ikke jeg i allefall!

Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-4-2005 kl 00:51


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Det er i kraft af inkarnationen at der tales om Faderen og Sønnen. Før inkarnationen var disse begreber ikke nødvendige eller åbenbaret. Når Gud ydmyger sig som menneske, så taler han som Sønnen om Faderen. Men han lader os IKKE i tvivl om at han som Gud har den totale magt over Faderen. Matt 26v53 er et fint eksempel.

[Redigert den 6-4-2005 av Anastasis]


Amen, Anastasis!


Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-4-2005 kl 00:56


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
......Mener du at jeg ikke kan be min Far, og han ville straks sende meg mer enn tolv legioner engler? (Matt 26,53)

Gunnar.


Gud som Menneskesønnen på jorden blir understøttet av Gud som faderen i himmelen. Hvis vi tror Guds ord om at Gud er allestedsnærværene (på én og samme tid) er dette ikke noe problem.

Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-4-2005 kl 01:00


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann

Desse seier meg kun ein ting: Gud er treeinig.

GUDS FRED!


Ikke ett eneste av de omtalte vers gir uforbeholden støtte til den ubibelske læren om at Gud er tre personer i én.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Abelard
Medlem
**




Innlegg: 116
Registrert: 25-12-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-4-2005 kl 01:01


Sitat:

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden (1.Mos 1,1)


Dette kan med fordel utdypes med disse:

Heb 1:1-2
har han talt til oss gjennom Sønnen. Ham har Gud innsatt som arving over alle ting, for ved ham skapte han verden.

Joh 1:1-4
I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham; uten ham er ikke noe blitt til av alt som er til.

Hvorfor si at Ordet "var i begynnelsen hos Gud." hvis Ordet og Faderen er identiske?

Salme 33:6
Himmelen ble skapt ved Herrens ord,
hele dens hær ved et pust fra hans munn.

Jesus var preeksistent som Ordet. Det er et poeng som mange ikke har fått med seg.

Salme 107:20
Han sendte sitt ord og leget dem
og fridde dem fra graven.

Salme 147:18
Han sender sitt ord og smelter snøen,
lar vinden blåse så vannet renner.

Jesaja 55:11
Slik er det også med mitt ord,
det som går ut av min munn.
Det vender ikke tomt tilbake til meg,
men utfører det jeg vil,
og fullfører det jeg sender det til.

Altså Ordet går ut av Herrens munn. Kanskje derfor esekiel bare så en skikkelse på tronen ;)

Jesaia 55:11 gir inntrykk av at Ordet underordner seg Gud (Fader), hva sier NT om dette?

Nåværende underordning:

Joh 14.28
Dere hørte at jeg sa: Jeg går bort, og jeg kommer til dere igjen. Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Faderen, for han er større enn jeg.

1 Kor 11.3
Jeg vil dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, mannen er kvinnens hode, og Kristi hode er Gud.

Underordning fra evighet av:

Fil 2.6-11
Han var i Guds skikkelse,
men så det ikke som røvet gods
å være Gud lik.

Han gav avkall på sitt eget,
tok på seg en tjeners skikkelse
og ble mennesker lik.

I sin ferd var han som et menneske;
han fornedret seg selv
og ble lydig til døden, ja, korsets død.
Derfor har Gud høyt opphøyet ham
og gitt ham navnet over alle navn,
for at hvert kne skal bøye seg i Jesu navn,
i himmelen, på jorden og under jorden,

og hver tunge bekjenne:
Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære!

Underordning i fremtiden:

1 Kor 15.28
Og når så alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underordne seg under Gud som har lagt alt under ham, og Gud skal være alt i alle.

Disse versene bruker Jehovas vitner for fullt, for å bevise sin teologi.

Fra et trinitarisk ståsted tolker man dem som en funksjonell underordning aldri som en ontologisk underordning, det vil nemlig bety arianisme.

Spørsmålet er hvis Faderen og Ordet(Jesus) er identiske, hvem underordner da Ordet seg?

* * *
Sitat:

Du skal ikke ha andre guder enn meg. (5.Mos 5,5)


Det finnes bare et guddommelig vesen. Treenighetslæren handler faktisk dypest sett verken om tallet en eller tallet tre.
Men det blir det ikke tid til å tale om her.

Sitat:

Min Herre og min Gud!» sa Tomas. Jesus sier til ham: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser og likevel tror.» (Joh 20, 28-29)


Jesus er av samme vesen som Faderen, det vil si at alle guddommelige egenskaper som hører Faderen til også tilhører Jesus, det gir ikke mening å snakke om tre vesen som alle er allmektige, det er logisk inkonsistent. Det man derimot kan snakke om er at det er tre måter å være Gud på samtidig som rommer en viss polaritet, disse måtene å være Gud på må ikke forstås som roller som den ene Gud spiller, det vil bety modalisme, det er heller ikke snakk om tre vesener heller, det vil bety triteisme. Jesus er ikke en mindre guddom slik som arianerne hevdet, og dagens jehovas vitner.

man må ikke blande sammen begrepene vesen og person.
Vi sier at det et ett guddommelig vesen, på samme måte som vi kan tale om et rom. Det gudommelige vesen består av tre "personer", akkurat som et rom består av tre dimensjoner, dybde, bedde og høyde. Likeledes består Gud av tre personer.

Så når anti-trinitarere sier at treenigheten består av tre vesener, så blir det like vettugt som å si at rommet egentlig er tre rom fordi vi snakker om at rommet har tre dimensjoner...
Man blander sammen begrepene. Allikevel så har ordet "person" en annen betydning i dag enn det hadde i oldtiden.

I antikken viste det latinske ordet persona mer til en maske som en skuespiller kunne skifte. Slik at man i antikken hadde mye lettere for å tolke trosbekjennelsene i modalistisk retning. Ironisk.

Ordene forandrer seg mye i tidenes løp, noe som forteller oss at språket vårt er så fattigslig at det ikke kan gripe den guddommelige virkelighet fullt ut.

Sitat:

Da sier Filip: «Herre, vis oss Faderen, og det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Faderen. Hvordan kan du da si: Vis oss Faderen? Tror du ikke at jeg er i Faderen og Faderen i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv; det er Faderen som er i meg og gjør sine gjerninger. (Joh 14, 8-10)


Joh 1:18: Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Faderens favn, han har vist oss hvem han er.

Pass deg nøye med hvordan du tolker siste setning i det bibelverset du siterte. Man kan bli forledet til å tro på en nestoriansk kristologi, med de konsekvenser det vil få for frelsesforståelsen.

Ordsp. 30.4

Hvem har steget opp til himmelen
og er kommet ned igjen?
Hvem har samlet vinden i sin hule hånd
og bundet vannet i et klede?
Hvem har fastsatt alle jordens grenser?
Hva er hans navn, og hva heter hans sønn?
Det vet du vel?

http://www.morland.no/kam/kamorland/treenighethovedside.htm



[Redigert den 7-4-2005 av Abelard]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Abelard
Medlem
**




Innlegg: 116
Registrert: 25-12-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-4-2005 kl 02:57


Sitat:

Gud som Menneskesønnen på jorden blir understøttet av Gud som faderen i himmelen.


aha, så de er altså i en relasjon.

[Redigert den 7-4-2005 av Abelard]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2    4  ..  9

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen