Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hvordan forholde seg til alkohol ?
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-12-2004 kl 07:05
Hvordan forholde seg til alkohol ?


Vil dele noen tanker med dere her, vil gjerne ha tilbakemeldinger på dem.

Så vidt jeg klarer å se av Bibelen, så er den veldig tydelig på å beskrive de negative konsekvenser av alkohol.

Og når det står "drikk dere ikke fulle av vin, men drikk rikt av ånden"... (ca. gjengivelse). Så synes det som om det er en motsetning. Altså, er man dritings så er det andre ting som styrer enn den Hellige Ånd.

Jeg mener at jeg med god trygghet i Bibelen kan si at å bli dritings må regnes som en synd. Men at det ikke gis noe direkte forbud i Bibelen til å bruke/nyte alkohol.

selv velger jeg totalavhold istedenfor måtehold/"fornuftig bruk", mere av samfunnsmessige årsaker, enn fordi jeg er Kristen. Jeg ser ikke at jeg kan kritisere andre kristne for å nyte alkohol. Men ser det som usømmelig, eventuelt syndig å bli så beruset at man mister kontroll.

Det er forskjellige vers som kommer inn. Paulus skriver om "beruselse" spesielt, og generelt at "jeg har lov til alt, men jeg skal ikke la noe ta kontroll." (det kan jo da gjelde mye annet enn alkohol også.)

Ellers så er det andre vers også. Om at man ikke skal lede en bror til fall. Samt at vi skal være ett godt vitnesburd (lys og salt i verden)

Jeg har ei kristen veninde. Som gjerne tar seg en øl eller to. Men kun sammen med kristne venner hun er kjenner godt, og vet at også selv har ett kontrolert forhold til alkohol. Dette fordi hun ikke ønsker å gi feil signaler til f.eks. nyfrelste som "leser" veldig mye ut av andres eksempler, uten å nødvendigvis spørre. Og at de kan ta hennes to pils som en generel aksept av alkohol. Hun drikker også aldri når hun er ute med ikke kristne venner. Fordi hun vet av erfaring at hennes avholdenhet i den sammenheng medfører at andre som ellers ville drukket seg fra sans og samling nesten automatisk reduserer sitt inntak.
Samt at som salt og lys i verden, ønsker hun å være edru og klar til å kunne hjelpe venner som eventuelt mister kontrollen.

Hun er tydelig og forteller hvorfor hun gjør slik hun gjør. også de ikke kristen vennene vet at hun gjerne tar seg en øl ellers. Og synes kanskje det er rart at hun ikke gjør det med dem. Men hun har nå det prinsippet. Og jeg synes det er ett prinsipp det står respekt av.

Selv gjør jeg det "enklere" og drikker aldri alkohol. Jeg har, spesielt på ungdomskolen, blitt sett på som party brems og kjip osv. Og blitt mobbet for dette. Men nå senere har jeg flere ganger fått skryt for at jeg tør å være barnsli, dum, synge offentlig, fjase og le høyt osv. uten å drikke noe alkohol. Er jeg på fest, så er jeg på fest, og gjør stort sett det samme som de andre. Bortsett fra one-night stand osv... (ting som av andre åpenbare grunner er syndig.) Bør vell legge til at jeg sjelden er på fest, da jeg etterhvert har fått andre omgangskretser hvor slikt ikke er naturlig. Men det hender en gang i blandt for å ikke miste kontakten helt med gamle venner.

Det er min "løsning". Men sier ikke at dette er fasiten.

Tenker på alkohol i forhold til kristendom som et såkalt "adiafora". Noe det ikke står nok om til å utlede bestemte læresetninger og påbud.

Men om man skal ha ett Bibelsk og Kristen syn på alkohol, så er det ikke nok å bare lese de ting som går direkte på alkoholen. Men også på ting som går på kristent liv generelt, en kristens rolle i verden, m.m.

Jeg har hørt en historie. Som er litt underlig, men syns den er bra. Om en mann som fikk en "profeti" fra Gud som sa (pastoren i menigheten eller noe medelte budskapet.) "Jeg liker måten du drikker din øl." - Den mannen hadde funnet seg godt tilrette i menigheten, men aldri følt noe kall til noen av de rollene man offisielt søkte folk til. derimot gikk han hver kveld på den lokale pubben, og drakk en øl. Denne ene øllen varte for ham hele kvelden, og gjorde at han kom i samtale med folk han ellers aldri ville kommet i samtale med. (Øl glasset på bordet skapte en aksept av ham blandt de andre.) Og nesten alle kveldene endte med at han vitnet frimodig om Gud, mens flere andre lyttet intenst.

Jeg trur ikke dette heller er en fasit metode for alle. Det ville ikke falt naturlig for meg. Men dette er også noe jeg har veldig respekt for.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
zZzZz
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 40
Registrert: 8-2-2005
Bosted: Nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-2-2005 kl 18:26


Jesus drakk selv vin, og han gjorde jo vann til vin. Jeg tror ikke at Han er imot alkohol, men som du sier, å drikke seg full er synd.
Men jeg tror ikke en kun bør tenke på hva vi kan drikke o.l., vi bør også (som den venninna di) tenke på hvordan vi framstår for andre. Kristendommen skal ideelt sett være et sted hvor alle kan komme, og hvis en nylig tørrlagt alkoholiker søker kristendom fordi han/hun tror at det her vil være lettere å holde seg tørr, så bør en jo tross alt droppe alkoholen.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Arpa
Medlem
**




Innlegg: 42
Registrert: 5-10-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-2-2005 kl 20:48


Sitat:
Originally posted by zZzZz
men som du sier, å drikke seg full er synd.

Så vidt meg bekjent begynner alkoholen å gjøre sin virkning selv etter små mengder. Så hva menes det da med "full"? Tenkes det på noen bestemt promillegrense?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-2-2005 kl 21:27


Sitat:

Så vidt meg bekjent begynner alkoholen å gjøre sin virkning selv etter små mengder. Så hva menes det da med "full"? Tenkes det på noen bestemt promillegrense?


Og her er vi med sakens kjerne, som gjør hele problemstillingen så vanskelig.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Arpa
Medlem
**




Innlegg: 42
Registrert: 5-10-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-2-2005 kl 21:34


Sitat:
Originally posted by Kristnerd
Sitat:

Så vidt meg bekjent begynner alkoholen å gjøre sin virkning selv etter små mengder. Så hva menes det da med "full"? Tenkes det på noen bestemt promillegrense?


Og her er vi med sakens kjerne, som gjør hele problemstillingen så vanskelig.

Så da ikke ut til å være noe stort problem for Jesus da han gjorde vann til vin etter at gjestene var blitt drukne?:wow:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-2-2005 kl 22:15


Nei. Men hva da med de tekster som sier at "drukkenbolter" ikke skal arve Guds rike ? Ergo er fyll = synd. Så dette, i utganspunktet adiafora er ikke lett å lage noen entydig teologi eller moralske retningslinjer rundt.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 9-2-2005 kl 01:08


Sitat:
Originally posted by Kristnerd
Nei. Men hva da med de tekster som sier at "drukkenbolter" ikke skal arve Guds rike ? Ergo er fyll = synd. Så dette, i utganspunktet adiafora er ikke lett å lage noen entydig teologi eller moralske retningslinjer rundt.


Jeg liker å kontrollere betydningen av ord i den hebraiske og greske teksten som ligger til grunn for oversettelser av Bibelen til alle språk. Så vidt jeg kan forstå ut ifra grunnteksten så er kanskje ikke meningen den vi tror det er. Kan vi være sikre på at det er beruselse fra alkoholholdige drikker det vises til? Jeg tror ikke det.

Både på hebraisk og gresk er betydningen av ordet: "å tilfredsstille sult eller tørst - bli utørst, altså drikke seg utørst." Ordet brukes ofte som en billedlig fremstilling av ugudelighet. Man sikter da ofte til at man er tilfreds med sin avgud. Jeg synes denne betydningen kommer klart frem i Jes 28,1-3:
1 Ve den stolte kransen om hodet på drankerne i Efra'im, og den visnende blomsten, hans fagre pryd som troner over den fete dalen, der de ligger drukne av vin.
2 Se, Herren sender en som er sterk og veldig, lik en haglskur, en ødeleggende storm. Som en flom av mektige, overskyllende vann slår han alt til jorden med makt.
3 Med føtter skal den trampes ned, den stolte kransen om hodet til Efra'ims drankere.

Eller hvordan skal vi fosrtå de to følgende skriftstedene:

5Mos 14:26
26 Der kan du bruke dem til å kjøpe alt du har lyst på, storfe og småfe, vin og sterk drikk og alt det du ellers ønsker. Så skal du holde måltid for Herren din Guds åsyn og glede deg sammen med din husstand.

Ord 31:6f
6 Gi sterk drikk til den som er sin undergang nær, og vin til den som er bedrøvet i sjelen!
7 La ham få drikke, så han glemmer sin fattigdom og ikke mer kommer sin møye i hu!

Jeg mener ikke med dette at det er helt ok å drikke seg fra sans og samling. Jeg tror bare at vi ikke helt har forstått at ord som drukkenskap og drankere brukes i en generell betydning om alt vi fyller våre sinn med, alt vi stimulerer vårt kjødelige begjær med. I bibelsk talemåte blir altså ord som dranker/e brukt om avgudsdyrking og at man tilfredsstiller sine lyster etter jordiske ting.

I 1. Mos 43,33 står det om Josef øg brødrene hans:
33 Så lot han bære til dem av maten på sitt eget bord, og Benjamin fikk fem ganger så mye som hver av de andre. Og de drakk seg glade med ham. 78 oversettelsen bruker ordet "lystige" der 88 utgaven har "glade."

Jeg kan ikke se at vi har særlig god støtte i Guds ord for det tradisjonelle kristne synet at det er synd å drikke seg beruset. Men en beruselse av enhver art som resulterer i at vi fyller tanker og sinn med det verdslige - hva det nå enn måtte være: drikke, mat, penger, fornøyelser m.m - det er synd. Men når vi bare knytter beruselsen til overforbruk av alkohol, da blir det galt i forhold til hvordan ordet brukes i Bibelen.

Vennlig hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
zZzZz
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 40
Registrert: 8-2-2005
Bosted: Nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-2-2005 kl 17:30


Uansett, synd eller ikke, alkohol og fyll er årsaken til svært mange tilfeller av vold, stygg bilkjøring og problemer i hjemmet. Derfor synes jeg at kristne ikke akkurat bør fronte kampanjer for alkohol..
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Arpa
Medlem
**




Innlegg: 42
Registrert: 5-10-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-2-2005 kl 17:37


Sitat:
Originally posted by zZzZz
Uansett, synd eller ikke, alkohol og fyll er årsaken til svært mange tilfeller av vold, stygg bilkjøring og problemer i hjemmet. Derfor synes jeg at kristne ikke akkurat bør fronte kampanjer for alkohol..

Sant nok det! :duh:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 9-2-2005 kl 17:56


Sitat:
Originally posted by zZzZz
Uansett, synd eller ikke, alkohol og fyll er årsaken til svært mange tilfeller av vold, stygg bilkjøring og problemer i hjemmet. Derfor synes jeg at kristne ikke akkurat bør fronte kampanjer for alkohol..


Jeg håper ikke du oppfattet mit innlegg til støtte for bruk av alkohol? Det er et stort sprang fra å forholde seg til hva Bibelen sier om spørsmålet, til det "å fronte kampanjer for alkohol." Det gjelder å være edruelig også i lærespørsmål. At man forstår Bibelen slik at det ikke er synd å konsumere alkohol er ikke det samme som å aktivt støtte kampanjer for å få folk til å konsumere alkohol.

Mitt poeng er at vi som kristne har tendens til å ri visse kjepphester i spørsmål om hva som er synd og hva som ikke er synd. Alkohol er en slik kjepphest. For oss kristne er det langt viktigere spørsmål vi burde rette søkelyset mot. Blannet annet vårt eget forhold til Gud og våre unnlatelsessynder ved å ikke være så aktive vitner som Bibelen lærer oss at vi skal være.

Vennlig hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
zZzZz
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 40
Registrert: 8-2-2005
Bosted: Nordland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-2-2005 kl 21:50


Sitat:
Originally posted by wbrochs
Sitat:
Originally posted by zZzZz
Uansett, synd eller ikke, alkohol og fyll er årsaken til svært mange tilfeller av vold, stygg bilkjøring og problemer i hjemmet. Derfor synes jeg at kristne ikke akkurat bør fronte kampanjer for alkohol..


Jeg håper ikke du oppfattet mit innlegg til støtte for bruk av alkohol? Det er et stort sprang fra å forholde seg til hva Bibelen sier om spørsmålet, til det "å fronte kampanjer for alkohol." Det gjelder å være edruelig også i lærespørsmål. At man forstår Bibelen slik at det ikke er synd å konsumere alkohol er ikke det samme som å aktivt støtte kampanjer for å få folk til å konsumere alkohol.

Mitt poeng er at vi som kristne har tendens til å ri visse kjepphester i spørsmål om hva som er synd og hva som ikke er synd. Alkohol er en slik kjepphest. For oss kristne er det langt viktigere spørsmål vi burde rette søkelyset mot. Blannet annet vårt eget forhold til Gud og våre unnlatelsessynder ved å ikke være så aktive vitner som Bibelen lærer oss at vi skal være.

Joda, det var nok en liten overdrivelse fra min side :) Men poenget mitt: Det er ting som nødvendigvis ikke er synd, som vi som kristne bør tenke litt igjennom før vi gjennomfører/når vi gjennomfører det. Alkohol er en slik ting: et glass vin er ikke synd, men da er terskelen lavere for det neste (om fyll er synd begir jeg meg ikke ut på). Jeg mener absolutt ikke at man må være totalavholden for å kunne kalle seg kristen, men at kristne gjerne bør tenke seg litt om med tanke på hvordan vi opptrer overfor vår neste (som f.eks. kan være en nylig tørrlagt alkoholiker).
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 9-2-2005 kl 23:29


Sitat:
Originally posted by zZzZz
........ Jeg mener absolutt ikke at man må være totalavholden for å kunne kalle seg kristen, men at kristne gjerne bør tenke seg litt om med tanke på hvordan vi opptrer overfor vår neste (som f.eks. kan være en nylig tørrlagt alkoholiker).


Det er jeg så absolutt enig med deg i. Som kristne har vi et ansvar til å opptre overfor våre medmennesker slik at vi på ingen måte blir til anstøt eller bidrar til å lede nopen ut i fristelser. Helt enig med deg her. :yes:

Vennlig hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
helge
Medlem
**




Innlegg: 52
Registrert: 16-1-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-2-2005 kl 01:49


Dette siste her har jo absolutt belegg i Bibelen for å si det sånn. Vi skal ikke gjøre noe som kan føre andre til fall. Kjærligheten til trosbrødre er viktigst.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-3-2005 kl 13:34


Jeg betrakter mange av disse spørsmål som adiafora. Jeg skjønner ikke vitsen med å drikke alkohol eller gjøre noe som kan vekke anstøt overfor min neste. All min opptreden må være eksemplarisk, det være seg i tale, væremåte, overbærenhet og tålmodighet, med de som "er utenfor" slik at jeg "kjøper den lagelige" tid. Enfoldig som en due, klok som en slange...
Etter at jeg fikk møte Han, Kristus, den oktoberkvelden 99, så har jeg for min del ikke hatt det minste lyst til alkohol. Før kunne jeg drikke for å slappe av, og ja, også benytte stoffer som påvirker min psyke, har jeg dessverre latt meg lokke! Men -
Det livet jeg lever i dag lever jeg fullt og helt for Kristus. Jeg betrakter meg som død for denne verden og levendeggjort VED TRO - AV NÅDE - i Ham, min elskede. Behovet av noen annen form for "sutteklut" eller substitutt for "the real thing" skjønner ikke jeg noe av i hvertfall!
Men wbroch har så rett, så rett, ikke noe forbud om å nyte litt alkohol. Men hele Skriften er innblæst av Gud, og når jeg lytter og leser til Guds Ord all min tid, så får jeg inntrykk av at Gud vil vi skal oppføre oss rene og ubesmittede av denne verdens tildragelser av så ymse art.

For all del, nyt et glass vin, men ser jeg min neste kan ha anstøt av at jeg gjør det - så la meg da la vær å gjøre det da!
Det er det samme med alle nytelsesmidler etc, etc, -det
Hva jeg dog føler er svært viktig, og som jeg føler ligger som en klam mare over meg hele tiden, er Herrens dype bekymring over alt dette "nye" som innføres - være det seg Alpha - (noen som har giddet å undersøke opphavsmann, bakgrunn osv?) mon tro - - det virker så lettvint med Willower i Creeker overalt og Passion of Christ opplegg og bare det er fra uniten liksom, kom bare med det!
Satt endel på spissen dette som dere ser, men før jeg fikk fra Gud dette om å lese inn, fylle meg helt og fullt, hele tiden, med - av Guds Ord, lyttet og lærte jeg mye til min "gamle" lærer Dave Hunt, Joseph Chambers samt Jakob Prasch i Moriel Ministries. For noen lærere!!! - og de lever virkelig helt og fullt for det de preker og lærer om!
For når jeg kjente på denne uroen etter en stund, denne klamme leie følelsen , - komme snikende, etter å ha vært SÅ frelst og Salig.....ja jeg blei det....
så tryglet jeg til Gud om at Han måtte vise meg inn i et smult farvann. For jeg begynte å bli forstyrret oppe i hodet igjen. Og det hater Gud, Han som elsker orden og hvile for den som kommer til Ham.... dette VET JEG!
No pill, no drug, only AGAPE - the LOVE OF GOD!
Masse der og ta tak i og komme inn på - men det får være for nå- måtte bare si litt i dag og da sjø....til dykk unge...og forresten: Jeg kjenner at det bedes blant eder! (Takk at dere husker på meg og ryggen(nakken)min!
Ber for Forumet deres daglig, unge i Kristus!
Gud er SÅ GLAD i dere som så tidlig i livet har valgt "forsakelsens vei", og at dere, så langt jeg har sett det jeg har fått tid til å lese innimellom - mesteparten vil, av hele deres hjerte følge Ham. Så lenge HELE DERES HJERTE OG TANKE er hos Ham...
Ja da vil Han aldri slippe deg, min venn!

vennlig
siggen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 17-3-2005 kl 16:41


Sitat:
Opprinnelig postet av Siggen
Hva jeg dog føler er svært viktig, og som jeg føler ligger som en klam mare over meg hele tiden, er Herrens dype bekymring over alt dette "nye" som innføres - være det seg Alpha - (noen som har giddet å undersøke opphavsmann, bakgrunn osv?) mon tro - - det virker så lettvint med Willower i Creeker overalt og Passion of Christ opplegg og bare det er fra uniten liksom, kom bare med det!

Hei Siggen.
Du kan lese litt om hva som er sagt i forumet om ALPHA kurset ved å klikke på linken nedenfor.

http://www.apologetisk.net/forum/viewthread.php?tid=473#pid4...

Vennlig hilsen
Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 17-3-2005 kl 19:51


Sitat:
Opprinnelig postet av Siggen
Så lenge HELE DERES HJERTE OG TANKE er hos Ham...
Ja da vil Han aldri slippe deg, min venn!

vennlig
siggen


Å nei du kamerat. Han slipper aldri, UANSETT!

Det er vi som slipper. Som den bortkomne sønnen som tok et bevisst valg om å forlate sin far. Selv når vi lever et slikt griseliv er Herrens hjerte og tanke vendt mot oss. Vender vi oss til ham er han der. Uten spørsmål. Kun med et bredt, varmt, hjertelig inkluderende smil om munnen. :)




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-4-2005 kl 22:35


Bibelen forbyr demonisering av alkohol. - Artikkel i Utsyn.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-4-2005 kl 12:14


Beklager elgjøtt!
Selvfølgeig - Du har så rett - så rett! Han slipper Deg ikke NEI - NEI!!!
(Ha forståelse for mind mindre gode måte å gi inntrykk av hva jeg vil ha frem, på tastur)., Vi har alle "våre områder" ...


Siggen hilser vennlig
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
RPM
Medlem
**




Innlegg: 57
Registrert: 19-9-2006
Bosted: ulsteinvik
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-10-2006 kl 16:17


Er du ute etter å kritisere kristne som drikker alkohol, finner du helt sikker et svar som kan dømme dem. Men tenk over hva det har gagnet deg og den du har kritisert. Vær vis og elsk å bli irettesatt, men tro ikke at alle er som deg.
Ellers lure jeg på om det går an å ha et kristent forspill hvor vi sitter en gjeng, og fyller oss med Guds glede ved takk og bønn, for så å gå ut "på byn" og forkynne til dem som lurer, men ikke rope Halleluja i gatene og sånn, jeg vet hvor sterkt personer kan hate sånn ukontroll.




Snar til å lytte, sen til å tale. Det er visdom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen