Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Bortrykkelsen
Jonas12310
Forumaspirant
*




Innlegg: 4
Registrert: 8-6-2004
Bosted: Byen med de 7 fjell
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2004 kl 20:47
Bortrykkelsen


Guds fred med dere i stuen.

Jeg har lyst å snakke om bortrykkelesen. Da vil jeg gå ut i fra Matteus kapittel 24. Som jeg vil gjerne kalle ankepunktet i selve Jesu gjenkomst. Det er tre type lære om bortrykkelesen. Den før , midt i og etter Trengselen. De fleste kristne i dag tror på bortrykkelesen før trengselen. Jeg og trodde inn til noen måneder siden. Jeg var veldig opptatt av det og var redd for å ikke bli tatt med når Jesus kom for å hente menigheten, derfor fikk jeg et anstrengt forhold til kristenliv og menighet. Bokserien til Tim Lahaye og Jerry B. Jenkis ";Left Behind"; har skapt frykt og forventning blant kristne. Og har sikkert blitt steinrike på dem.

Til saken! Jeg tror ikke på noe bortrykkelse før eller midt i Trengselstiden. Jeg tror på det som står i bibelen. I Matt 24:15 snakker Jesus til sine disipler, som i dag er adressert til oss kristne. I vers 13 står det at den som holder ut til enden skal bli frelst. Og i vers 29 til 31 forteller at når alt dette er over skal han be englene ut for å hente oss. 1 Tessalonikerne 4:16-18 gir en god beskrivelse på dette. Det er flere bibelvers som taler svart på kvitt at han kommer igjen etter tr. Men jeg kan ikke finne noe i bibelen som sier at han kommer før. Da ville Jesus ha sagt det.

Jeg tror vi må ta bibelen slik som den står. Den er til og med oversatt på Norsk, så det er ikke så vanskelig å lese den:D. Men det så slik at en ikke altid liker det en leser. Derfor går vi med lupe og lykt for å granske skriften for å finne noe som passer oss. Hva er det med oss kristne? hva er det vi er redd for? Har vi ikke ordet på at vi ikke skal frykte for noe. Den verste trengselen en kristen kan oppleve er å dø for sin tro. Er det så mye verre å dø under den store trengselen enn å dø i dag for sin tro? Jeg tror at det som gjør denne trengselen så grusom er at den er global og intens. Mange kristne dør hver dag for sin tro, hvilken trengsel har ikke de. Vi kan ikke forestille oss hvordan de har det.

Hvis du og jeg lever lenge nok til å oppleve disse tider vil Jesus hjelpe oss gjenom disse tider. Se vers 22. Han vil forkorte disse dager for de utvalgte skyld. Og Johannes Åp 3:10. Han vil fri oss fra prøvelsens time. Matt 28:20
20 og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende"; Ser dere! At han vil bli med oss kristne inntil verdens ende. Og til slutt: Joh 14:27:Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke!

Og et lite tankekors til slutt: Kristne kritiserer Harry Potter. Det er vel og bra. Men!!!!
Harry Potter serien tror de fleste barn at dette er bare oppdiktet. ";Left Hehind"; serien blir sett som en virkelighet. Dvs de fleste kristne tror dette som en sannhet.

jonas12310




Guds fred med dere i stuen! :D
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


wink.gif opprettet den 8-6-2004 kl 21:34
Endeleg ein annan post-tribulant!


Eg har og alltid meint at Bibelen seier Jesus kjem att etter trengsletida, sidan Han seier så mange plassar i Bibelen at den som heldt ut til enden skal verte frelst og at "etter denne trengsletida" (den som Han omtalar som den verste sidan jorda vart skapt og som nokon gong skal bli. tenk det! Større trengsle enn i mellomalderen! Det er noko å tenkje på!) DÅ skal Han kome att for å døme levande og daude.

Det er godt at du kastar ljos over "Left Behind" filmane på denne måten. Eg har ikkje sett dei sjølve, men veit kva dei handlar om og har lest kva andre har sagt, både dei som er positive til dei og dei som er negative til dei.

1: Dei kan skræme folk, slik du seier du sjølv har opplevt.
2: Dei kan gjere folk hovmodige, slik at dei trur Herren kjem att før trengsletida og når dei då treff trengsletida og hamnar midt oppe i ho, då lir trua deira.

Å kor viktig det er å stå fast på Guds Ord!




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2004 kl 23:01


jeg er også "opprykkelse etter trengeselstiden mann"... men... syns det er ett vanskelig tema hvor jeg ikke føler å ha grunnlag til å kunne være alt for bastant.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jonas12310
Forumaspirant
*




Innlegg: 4
Registrert: 8-6-2004
Bosted: Byen med de 7 fjell
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2004 kl 23:41
Der sa du noe!


Sitat:
1: Dei kan skræme folk, slik du seier du sjølv har opplevt.
2: Dei kan gjere folk hovmodige, slik at dei trur Herren kjem att før trengsletida og når dei då treff trengsletida og hamnar midt oppe i ho, då lir trua deira.

Å kor viktig det er å stå fast på Guds Ord!


Ja! Der sa du noe broder. Det blir et sjokk for mange kristne når de får se antikrist entre senen. Og som du sier vil nok mange falle i fra. De kommer til å bli dårlig forbered når den store trengselen som kommer over de. Dette overbeviser meg mer at vi skal igjenom tr. For jeg ser at denne lære er satans list for å svekke kristne. Nå ser jeg mer klart hvilken skade en slik vranglære kan gjøre. Skal du studere en lære må du gå lærerns opphav. Fred Hjortland fortale meg via mail at dene lære kom som en "profeti" fra ei jente på 15 år på et møte 1830. Det står på en webside men han hadde ikke adr. Men hvis det er noen som vet de så vil jeg vite det.

Og det som er gale er at kritneledere bruker dette på medlemer for å holde dem i tøylene. De sier slik"Du har vel tengt å bli med nå Jesus kommer igjen du vil vel ikke bli igjen i tr.". Klart dette skremmer vannet av folk.

"Left Behind" serien har jeg lest 6 bøker av og har sett den første filmen. Serien er en god blanding av Stepen King og Alistar Mecklin med mya aktion der denne jornalisten "buck eller duck eller hva han heter" dreper en vakt på et sykehus ved et slagsmål. Og denne flygeren "Rayford" får mordtanker fra Gud på å drepe antikrist, og han utfører det uten å treffe. Er dette kristne? Jeg tror at denne serien har sin rot i avgrunnen:mad:.

Nå håper jeg at kristenfolket ser dette. og da er det fint med slike sider der vi tar opp slike ting.

Jonas12310




Guds fred med dere i stuen! :D
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2004 kl 01:31


Sitat:

Ja! Der sa du noe broder.


Lionhearth er en søster :D




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jonas12310
Forumaspirant
*




Innlegg: 4
Registrert: 8-6-2004
Bosted: Byen med de 7 fjell
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2004 kl 18:37


Sitat:
Originally posted by Kristnerd
Sitat:

Ja! Der sa du noe broder.


Lionhearth er en søster :D

Halleluja søster! Gud velsigne deg




Guds fred med dere i stuen! :D
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2004 kl 19:12
:)


Takk i like måte :)



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
josteing
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 10-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2004 kl 22:13
Bortrykkelsen


Hei !
Det ser ut til at det er lett å blande sammen bortrykkelsen (Jesu Kristi dag) og Jesu gjenkomst på Oljebjerget (Herrens dag). Det er en vanlig oppfatning at bortrykkelsen av menigheten skjer før trengselen, mens Jesu gjenkomst til Oljebjerget sammen med sine hellige skjer ved avslutningen av den store trengsel. Det må skilles mellom Jesu Kristi dag som gjelder bortrykkelsen (Jesu komme til lufthimmelen for å hente menigheten), mens Herrens dag påbegynnes ved Jesu gjenkomst til Oljebjerget, deretter begynner dommen før opprettelsen av 1000 års riket. (hvor djevelen bindes for 1000 år). Matteus 24 omtaler Jesu gjenkomst til Oljebjerget (hemmeligheten om menigheten og bortrykkelsen var ikke kjent før Paulus fikk dette åpenbart),
1 Tess 1,10 omtaler bortrykkelsen. Litt mer presist:
Den Store Trengsel er en beskrivelse av en kommende domsepoke som denne verden går i møte og aldri har sett maken til. En periode som djevelen så og si får fritt spillerom gjennom dyret og Antikrist og som avsluttes med Guds rettferdige dom over de ugudelige.

Rom 5:9 garanterer at vi som troende "blir frelst fra vreden" I 1 Tess 4:16-18 kan vi lese:
"For Herren selv skal med et rop, med en overengels røst og med Guds basun stige ned fra himmelen. Og de døde i Kristus skal stå opp først, Deretter skal vi som lever og er igjen bli rykket opp i skyer sammen med dem for å møte Herren i luften og så skal vi alltid være med Herren. Derfor skal dere trøste hverandre med disse ord."
Videre sier 2 Tess. 2 "Når det gjelder vår Herre Jesu Krist gjenkomst, brødre, og vår samling med Ham, ber vi dere om ikke så raskt å bli drevet fra vettet eller bli oppskaket, verken ved noen ånd eller ved noe ord eller brev, som om det kom fra oss som om Kristi dag (Herrens dag)allerede var kommet."

! Tess. 5:9 "For Gud bestemt oss ikke til vrede, men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus.

På Jesu Kristi dag- umiddelbart etter menighetens opprykkelse vil de troende komme frem for Kristi domstol der vår tjeneste skal prøves og belønnes (ikke spørsmål om frelse, men lønn) Våre synder skal ikke behandles ved Kristi domstol, de er utslettet og glemt.

Ved Jesu gjenkomst til Oljebjerget skal imidlertid nasjonene dømmes fremfor en annen domstol.

Vi må forsøke å skille disse begivenhetene ellers blir det forvirring og mye angst. Det er nemlig et svært viktig spørsmål å ta stilling til og Bibelen lærer klart at vi skal hentes hjem før vreden bryter løs. En trengsel verden ikke har sett maken til. Men før dette kan skje må 2 Tess 2:6-7 oppfylles, nemlig at DHÅ blir tatt bort (DHÅ bor som kjent i alle troende), først da kan den lovløse fremstå.

Alt godt !
Josteing
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2004 kl 13:59
eh...


Nå er det slik at dommedag er et kjært barn med mange navn.

Vredens dag, Herrens dag, Jesu Kristi dag, Guds dag....

vel nå er det slik at Jesus Kristus er Gud og Herre, så... jeg ser ikke helt forskjellen :)

GUDS FRED




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2004 kl 18:07


Utrykket "Herrens dag", kan jeg ikke se at kun gjelder en konkret dag. Da dette utrykket brukes i GT om en dag hvor Gud griper agtivt inn i historien. Slik er både den dagen Jødene forlot Egypt, og dagen for Jesu fødsel, Jesu korsfestelse, og mange mange flere, å regne som Herrens dag.(er). På samme måte brukes utrykket "på den dag".



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2004 kl 19:44


Sitat:

Det er tre type lære om bortrykkelesen. Den før , midt i og etter Trengselen


hvis du er pre-millennialist, ja....men de færreste kristne i historien, OG i dag,tatt i betraktning at vi regner folk utenfor pinsevenner som kristne ;), tror ikke på noen av disse tre synene om opprykkelsen. Bare sånn at det er sagt, altså....

De fleste kirkefedrene og reformatorene er a-mill eller post-mill, og tror ikke på en dobbelt oppfyllelse av daniels 7.ende åruke i det hele tatt!
Holder meg til den evangeliske lære selv. Andre som gjorde det er luther, calvin, wesley, finney...er visst i godt selskap!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
josteing
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 10-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2004 kl 21:20


Hei !

Herrens dag er ikke det samme som den endelige dommedag. Dommedag for den store hvite trone finner sted etter 1000 årsriket.
Herrens dag omfatter en periode på 1000 år og den påbegynnes ved inngangen til 1000 årsriket.

Det må skilles mellom Jesu Kristi dag, bortrykkelsen (Jesu komme til lufthimmelen) og Herrens Dag, Jesu komme til Oljebjerget for å dømme nasjonene etter den store trengsel.

Jesu Kristi Dag er gledens dag ("trøst da hverandre med disse ord";) Jesu Kristi dag er "forløsningens dag", "frelsens dag", den dag da våre legemer blir forvandlet ved Jesu Kristi komme. Fil 1:6.
Vi finner ikke denne dagen omtalt i GT, da menigheten var en hemmelighet i de forreige tidsaldre (Ef. 3:1 flg.)

Herrens Dag er av en helt annen karakter enn Kristi Dag. Herrens Dag strekker seg over 1000 år og begynner med dom og slutter med dom. Den omtales i Joel 2:1 "stor er Herrens Dag og såre forferdelig, hvem kan utholde den ? I Amos 5:20 leser vi: "Ja, Herrens Dag er mørke og ikke lys, belgmørk og uten lysskjær". Vi troende kan da ikke trøste hverandre " med disse ord" ?

Av " 2. Tess. 2 forstår vi at falske lærere hadde forledet de hellige i Tessalonika til å tro at Herrens Dag var nær forestående eller allerede var begynt. Han gjør klart oppmerksom på at en slik påstand ikke kommer fra ham eller noen av de andre apostlene. Han gjør det klart for dem at bak en slik tale står en fremmed ånd. Les selv:
"Når det gjelder vår Herre Jesu Kristi gjenkomst, brødre og vår samling med Ham, ber vi dere om ikke så raskt å bli drevet fra vettet eller bli oppskaket, verken ved noen ånd eller ved noe ord eller ved brev, som om det kom fra oss, som om Herrens Dag allerede var kommet."

Først skal Kristus komme til luften 1. Tess 4:17- siden til jorden Sak 14:4; først for å bortrykke menigheten 1 Kor 15:51-52, siden for å dømme Israel og de øvrige nasjonene Joel 3:17. Meinighetens troende skal vente på Kristi Dag (bortrykkelsen) Rom 13:12, Fil 1:6; for nasjonene kommer det en Herrens Dag Joel 3:4-8. Menighetens bortrykkelse vil skje før den store trengsel 1 Tess 1:10, 5:9. Kristi synlige gjenkomst vil finne sted etter trengselen 2 Tess 2:2-10, Åp.1:7.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-6-2004 kl 09:47


Sitat:
Originally posted by Jonas12310
Fred Hjortland fortale meg via mail at dene lære kom som en "profeti" fra ei jente på 15 år på et møte 1830. Det står på en webside men han hadde ikke adr.
Jonas12310


Hei Jonas,
jeg kan bekrefte den historien om denne jenta og hennes "syn".
Hun het Margaret McDonald, var 15 år og tilhørte vissnok en katolsk gren i skottland. I 1830 hadde hun denne visjonen av at jesu kom tilbake og rykket bort menigheten fra jorden.
Alerede var det utgitt en bok av en jesuittprest som het Emmanuel Lacunza ang. jesu gjenkomst. Denne ble oversatt og introdusert til skotske protestanter gjennom en som het Edward Irving. Irvingittene (irvingites) ble da talsmenn for denne nye læren om at menigheten skulle unnslippe en kommende trengsel (el. den store trengsel) ved bortrykkelsen. Da denne jenta hadde denne visjonen, fyrte det opp under denne læren og dette ble trykt hos scofields bibel kommentar, som senere ble populær hos de første pinsevennene (hvis jeg forstår riktig).

Jeg tror du skal få opp ganske mye stoff hvis du søker på google "margaret mcdonald" og "rapture"

Slenger med et sitat av Gary North ang. "left behind" serien, kanskje interresant for noen:

Left Behind Movie Misleads Believers
Gary North - LewRockwell.com - 1/10/2001
Christians are being led into false doctrine by the best-selling book series "Left Behind" soon to be in a major movie of the same name.

Jesus taught us in the parable of the wheat and tares that believers and nonbelievers would live together until the end of the world.
"Only at the end of time will the corporate separation take place: sheep and goats, wheat and tares, saved and lost, covenant-keepers and covenant-breakers. Until then, the separation remains confessional and institutional, not physical and corporate.

"Until 1830, the Christian church universally taught this doctrine of temporal non-separation. In 1830, a tiny English Protestant sect known as the Irvingites proclaimed a new doctrine. The church will escape the prophesied future tribulation by being removed from history. The church will be pulled into heaven at an event that is today referred to as 'the Rapture' ...

"The Irvingites' idea was immediately adopted by John Nelson Darby, a leader of the small British sect known as the Plymouth Brethren. Darby brought this doctrine to the United States. Decades later, in the 1880's, it finally began to spread among American fundamentalists, especially those who were upset by the appearance of what soon became known as the Social Gospel, which identified the kingdom of God with the Progressive movement. The Social Gospel's defenders secularized the older postmillennialism of the Puritans and American Presbyterians, concluding that the interventionist State will progressively manifest the political aspect of the kingdom of God in history.

"Fundamentalists rejected such a notion, but offered in its place the Irving-Darby doctrine: the pre-tribulational, pre-millennial Rapture. The Rapture will take place 1,007 years prior to the final judgment, seven years prior to the bodily return of Jesus to set up an international Christian bureaucracy to run the world. This thousand-year era will be known as the millennial kingdom of God. Jesus will therefore return pre-millennially.

"What was new in this premillennial outline was the doctrine that Christ will remove the church from the world 3.5 years prior to the great tribulation period, which will last for another 3.5 years. Seven years after the Rapture, He will return to set up His earthly kingdom. Traditional premillennialism, which has a long history, had previously taught that Christ will return after the great tribulation of His church. There will be no period in history where there is not continuity for His church. So, Jesus will come secretly to rapture his church into heaven. Then the antichrist will set up an international government to rule the world. "

This false teaching of the rapture has caused Christians to think they need do nothing. Teaching that the rapture can occur any day is false. Because it causes Christians to think that we are soon to leave earth and do not need to be active. But God needs us to be salt and speak truth and make a difference in our nation today.

[Edited on 11-6-2004 by geirern]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jonas12310
Forumaspirant
*




Innlegg: 4
Registrert: 8-6-2004
Bosted: Byen med de 7 fjell
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-6-2004 kl 00:15


Takk for svaret. Nå er jeg ikke god i engelsk, men skal prøve å lese det

Jonas




Guds fred med dere i stuen! :D
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
josteing
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 10-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2004 kl 15:15
Bortrykkelsen


Kristi synlige gjenkomst til jorden vil finne sted ved slutten av den antikristelige trengsel. Men Skriften omtaler en stor begivenhet som skal skje før Kristi offisielle gjenkomst, nemlig hans komme til luften for å opprykke menigheten. Paulus forteller oss sannheten om at menigheten ikke var åpenbart ”i de forrige tidsaldre” dvs. i tidsaldrene før Kristi død og oppstandelse. Den var ”skjult fra evige tider i Gud”., sier han i Ef. 3:9. Det er uhyre viktig å være klar over at menigheten – Kristi legeme og kommende brud – var en hemmelighet som ble kunngjort av Paulus ved en spesiell åpenbaring (Ef.3:1-10).
Har vi dette klart for oss, vil det være innlysende at det er først i Paulus`s brever vi får en utredning om menighetens opprykkelse. I 1 Kor. 15:51-52: ”Se, jeg sier dere en HEMMELIGHET: Vi skal ikke alle hensove, men vi skal alle forvandles, i et nu, i et øyeblikk, ved den siste basun. For de døde skal oppstå uforgjengelige, og vi skal forandres.”
Sammenholder vi dette med 1 Tess 4:16-17 får vi et klart bilde av det som vil skje når Herren kommer til luften. Se på disse ordene: ”- de døde i Kristus skal først oppstå, deretter skal vi som lever, som blir tilbake, sammen med dem rykkes i skyer opp i luften for å møte Herren.”
Enda mer konsentrert er dette fremstilt i 2 Tess. 2:1 ”- vår Herre Jesu Kristi komme og vår samling med ham” Det er dette som vil skje når opprykkelsen av menigheten finner sted. Som en samlet helhet og enhet skal vi rykkes opp for å møte Herren i luften.

At denne begivenheten vil foregå før Antikrist kommer til makten og Herrens dag - hevnens og dommens dag – begynner, går klart frem av de påfølgende vers i 2 Tess. 2. Det vises i vers 4 flg. ”-først må frafallet komme, og syndens menneske åpenbares, fortapelsens sønn…. For lovløsheten hemmelighet er alt virksom, bare at den som nå holder igjen, ryddes av veien. Her kan det å være at betydning å merke seg at i The Amplified Bible, og i flere engelske oversettelser, er dette gjengitt med: ”HAN som holder igjen.”

Hvem er HAN Som holder igjen ? Hva er det som demper syndens utvikling og hindrer
”denne verdens fyrste” – djevelen – i å få fritt spillerom ? Så vidt jeg kan se er dette DHÅ`s virksomhet i og gjennom Kristi menighet. Så snart menigheten er fjernet fra jorden vil alle hindringer være ryddet av veien. Da vil døren stå åpen for ”den lovløse” ( Tess 2:8)
Den romerske fyrste (Dan 9:26) og den falske profet (Åp 19:20), som symboliseres ihhv. Det første og annet dyr i Åp, 13, vil innføre fullstendig anarki. Disse to sataniske personer vil øve en fryktelig innflytelse på verden i den epoke som Bibelen kaller ”den store trengsel”, For en redselsfull fremtid denne verden går i møte.!

Hva ser så VI frem til, - vi som ved frelse er innlemmet i Guds forsamling. Vi har ”det salige håp” for øye (Tit 2:13). Vi tror og regner med at Herren kan komme når tid som helst. Med klare utsagn tilkjennegir Skriften møte i luften – mellom brudgommen og bruden, vil skje FØR vredesstormen går over jorden. Lytt til 1 Tess. 1:10 ”- og vente på Hans sønn fra himlene, som han oppvakte fra de døde, Jesus, han som frir odd fra den kommende vrede.”
I kap. 5:9 i samme brev erklæres det:”- for Gud bestemte oss IKKE TIL VREDE, men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus.”


Etter menighetens opprykkelse vil Herren gjenoppta forbindelsen med sitt jordiske paktsfolk, Israel. Av Åp. 7:3-8 vet vi at det skal tas ut av dette folket EN BESEGLET SKARE på 144.000. Disse vil han verne om på en helt spesiell måte og føre velberget gjennom trengselen. Disse isralitter kalles GUDS TJENERE (v.3) Etter alt å dømme vil disse forkynne ”evangeliet om riket” (Matt 24:14) De vil forkynne det gode budskap om at Kristus skal komme i karakter av konge for å opprette sitt fredsrike på jord. Disse vil dyret kunne føre krig mot under den store trengsel.

Vår oppgave som menighet er å bringe evangeliet (ikke om Riket), men evangeliet om
at Gud er forsonet gjennom Kristi verk for alle mennesker. 2 Kor. 5:11 ”Da vi altså kjenner frykten for Herren, søker vi å vinne mennesker.”

Kor 5:18-20 ” Men alt er av Gud, han som ved Kristus forsonte oss med seg selv og gav oss forsoningens tjeneste. 19 Det var Gud som i Kristus forsonte verden med seg selv, slik at han ikke tilregner dem deres misgjerninger, og han overgav ordet om forsoningen til oss. 20 Så er vi da utsendinger for Kristus, og det er som om Gud selv formaner gjennom oss: Vi ber dere på Kristi vegne, la dere forsone med Gud!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2004 kl 22:31


Dette innlegget er skrevet ut fra mitt ståsted i bahá'í-troen og ikke som representant for et kristent trossfamfunn:


Når det gjelder hvilken dag og hvilke skyer menneskesønnen er forutsagt å komme på, legg merke til følgende vers:

Esek., 30:3 Dagen nærmer seg, Herrens dag er nær. Det blir en dag med mørke skyer, en tid med dom over folkeslag.

Jes., 13:6 Stem i med klagerop, for Herrens dag er nær. Den kommer med ødeleggelse fra Den Allmektige.

Joel, 2:[1]...For Herrens dag er nær, den kommer, [2] en dag med mulm og mørke, en dag med skyer og skodde...

Så er jeg helt sikker på at det dreier seg om de nevnte skyene på Herrens Dag og ikke skyer av vanndamp på en av de vanlige ukedagene at menneskesønnen kommer på.

Samtidig med disse skyene på Herrens Dag følger det dom og ødeleggelse.

Bortrykkelsene vil starte for fullt når den store trengselen kommer og øke på gjennom hele trengselen. Når den store trengselen er over skjer det at den store hvite flokken fremtrer:

Åp., 7:14 »Herre,» svarte jeg, «du vet det.» Da sa han til meg: «Dette er de som kommer ut av den store trengsel, og som har vasket sine klær og gjort dem hvite i Lammets blod.

Denne store trengselen er liksom avslutningen på denne første mørke tiden av Herrens Dag.

Menneskesønnen kommer ikke akkurat når denne trengselen begynner, men har sitt tilbud klart i god tid før trengselen. Det er akkurat som i Noahs dager at Noah hadde tilbudet med arken klart i god tid før flommen kom. Ingen skjønte dette da. De bare åt og drakk helt til flommen plutselig kom og tok dem.

Herrens Dag begynner om morgenen mens det ennå er nattemørke ved at den klare morgenstjernen stiger opp. Så kommer rettferdighetens sol opp over horisonten bak skyer. Dette er en tid med dom og ødeleggelse helt til skyene fordrives gjennom den store trengselen. Da er himmelen klar og rettferdighetens sol stiger til senit.

Taurus

[Edited on 29-7-2004 by Taurus]


[Edited on 6-8-2004 by Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-7-2004 kl 03:05


trur dine fortolkninger med mystifisering av egentlig tydelige konkrete bibelord bidrar mere til forvirring enn til forklaring Taurus. Det er kanskje ikke så rart, da denne debatten primert gjelder forskjellige syn innad i kristendommen. Mens du fremmer ett fjerde syn, grunnet i Bahais mystik.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-8-2004 kl 00:01


Kristnerd,

det som jeg har satt sammen i det forrige innlegget mitt er stort sett gjort med bakgrunn i mystiske bibelvers. Jeg trodde at jeg skulle fremstille denne saken klarere på den måten jeg har gjort det på.

Det har ikke vært min hensikt å mystifisere dette enda mer. Bare spør mht det som er uklart.

Til slutt i det forrige innlegget mitt kom jeg med en beskrivelse av den nye himmelen.

Taurus


[Edited on 4-8-2004 by Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-8-2004 kl 00:33
hei taurus


Sitat:
Originally posted by Taurus
Når det gjelder hvilken dag og hvilke skyer menneskesønnen er forutsagt å komme på, legg merke til følgende vers:

Esek., 30:3 Dagen nærmer seg, Herrens dag er nær. Det blir en dag med mørke skyer, en tid med dom over folkeslag.

Jes., 13:6 Stem i med klagerop, for Herrens dag er nær. Den kommer med ødeleggelse fra Den Allmektige.

Joel, 2:[1]...For Herrens dag er nær, den kommer, [2] en dag med mulm og mørke, en dag med skyer og skodde...

Så er jeg helt sikker på at det dreier seg om de nevnte skyene på Herrens Dag og ikke skyer av vanndamp på en av de vanlige ukedagene at menneskesønnen kommer på.

Samtidig med disse skyene på Herrens Dag følger det dom og ødeleggelse.

Bortrykkelsene vil starte for fullt når den store trengselen kommer og øke på gjennom hele trengselen. Når den store trengselen er over skjer det at den store hvite flokken fremtrer:

Åp., 7:14 »Herre,» svarte jeg, «du vet det.» Da sa han til meg: «Dette er de som kommer ut av den store trengsel, og som har vasket sine klær og gjort dem hvite i Lammets blod.

Denne store trengselen er liksom avslutningen på denne første mørke tiden av Herrens Dag.

Menneskesønnen kommer ikke akkurat når denne trengselen begynner, men har sitt tilbud klart i god tid før trengselen. Det er akkurat som i Noahs dager at Noah hadde tilbudet med arken klart i god tid før flommen kom. Ingen skjønte dette da. De bare åt og drakk helt til flommen plutselig kom og tok dem.

Herrens Dag begynner om morgenen mens det ennå er nattemørke ved at den klare morgenstjernen stiger opp. Så kommer rettferdighetens sol opp over horisonten bak skyer. Dette er en tid med dom og ødeleggelse helt til skyene fordrives gjennom den store trengselen. Da er himmelen klar og rettferdighetens sol stiger til senit.

Taurus

[Edited on 29-7-2004 by Taurus]


i israel/endetids-forumet er nok ikke bahai en naturlig del av diskusjonen. her diskuteres hovedsaklig kristne syn. andre religioner og livssyn har et eget forum. dette er det en grunn til. forumet er hovedsaklig for diskusjon om forskjellige syn på diverse temaer innenfor det som kalles kristendom.

dersom du fortsetter å forkynne bahai-troen i denne tråden, kommer jeg til å flytte tråden til "andre religioner og livssyn". dersom du vil poste bahai-forkynnende innlegg i andre forum, ber jeg deg om å tydelig markere innlegget ditt og slik vise at dette ikke representerer et kristent syn, men et bahai-orientert syn. jeg ber deg også om å redigere ditt innlegg her, slik at det også her er tydelig at det du her forkynner er bahai-tro og ikke et syn fra et kristent kirkesamfunn.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-8-2004 kl 14:30


Lionheart,

det er greit. Nå har jeg markert hovedinnlegget mitt i denne tråden som et innlegg med bakgrunn i bahá'í-troen. I hovedsak fortsetter jeg med å poste innlegg i forumet "Andre religioner og livssyn".

Hvis jeg ser noe interessant i andre tråder kan jeg heller fortsette samme temaet igjen under "Andre religioner og livssyn".


Taurus

[Edited on 6-8-2004 by Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


smile.gif opprettet den 9-8-2004 kl 12:12


flott, taurus, det setter jeg pris på :)



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 19-3-2008 kl 21:12


Slik jeg har oppfattet Bibelen så vil Jesu gjenkomst finne sted rett etter de store trengslene. De som døde i troen på Ham vil da bli tatt med til Himmelen, mens de som er igjen dør ved synet av Hans herlighet. Jeg tror at de 1 000 år skal tilbringes i Himmelen, der vi er med å granske og dømme de som bli igjen på Jorden. Da skal vi også få svar på alle spørsmål.

I mens vil Satan bli kastet ned på Jorden og bindes til Jorden, slik at han ikke vil være i stand til å lokke og lure andre fullkomne vesener fra fjerne kloder. Han skal få se hva han var god for, hva han har gjort og skapt (altså døde kropper, pest og elendghet).

Deretter, når de 1 000 år er omme, skal det nye Jerusalem flyttes fra Himmelen og ned på Jorden. I det Jesus berører berget med sine føtter, vil det brytes opp og bli til en stor slette. De fortapte vekkes opp igjen, og Satan som vet han snart skal dø, gjør et siste febrilsk forsøk på å styrte Guds planer ved å opphisse de fortapte til å samle sine krefter og makter og innta den hellige byen. Men da vil det komme ild og svovel ned fra himmelen og den onde og hans hær skal få sin straff.
Dermed skal Jorden renses og lutres, og den skal bli ny. Se, Gud tar bolig blant menneskene!

Noen av mine tanker. :)




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen