Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Ånden i en flaske?
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-4-2004 kl 12:42
Ånden i en flaske?


Ånden i en flaske?

Jeg har lenge ønsket meg en Ånd i en flaske. Tenk bare på mulighetene til hva jeg kunne befalt den til å gjøre! Med den kunne jeg unngått all sykdom for resten av mitt liv, blitt verdens rikeste mann og lagt hele verden under meg som mine tjenere. Men ville dette vært noen god situasjon for verden om jeg og noen flere hadde hatt en slik ånd i en flaske som de kunne kommandere som de ville? Eller vill det hele endt i komplett kaos, urettferdighet eller diktatur?

Det kommer i dag stadig nye bevegelser til Norge som hevder de har nettopp en slik ånd. De går under samlebetegnelsen navnet Trosbevegelsen.

I disse bevegelsene er det ikke uvanlig at de befaler Gud til å gjøre det som fyller deres umiddelbare ønsker. Tvert imot hører man stadig at en predikant roper ut ”Gud jeg befaler i Jesu navn at kreftdemonen blir revet ut av kroppen til…”. Det jeg spør meg om er hva for en Gud det egentlig er de tror på, og hvilket evangelium. Er dette en Gud som er så liten at han lar seg befale av menneskers umiddelbare behov? Er dette en Gud som er så liten at han ikke kan handle mer eller mindre at disse mennene ”gnikker på flaska” ved å si de riktige tingene, be de riktige bønnene eller gjør visse ting?

Nei, jeg takker meg heldig for å ha en Gud som ikke lar seg kommandere av mennesker. Jeg takker meg heldig for at ikke min Gud lar menn som Enevald Flåten og Åge Åleskjær ta kommandoen over seg. Jeg takker for at min Gud er så stor at jeg eller andre ikke trenger å kommandere Han, men alt vi trenger å gjøre er å be om at Hans vilje skal få skje på jorden som i himmelen.

Jeg takker for at mitt evangelium ikke har noen Ånd i en flaske med Guds Hellig Ånd som ikke lar seg underordne vår syndige natur.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-4-2004 kl 21:05


Bra skrevet :D



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
powerhead
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 20-4-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-4-2004 kl 22:45


Meget bra skrevet, men dårlig beskrivelse av Trosbevegelsen, enevald Flåten og Åge Åleskjær.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen