Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: En snikende reformasjon - fra kristen humanisme til religiøs humanisme
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-12-2014 kl 10:19
En snikende reformasjon - fra kristen humanisme til religiøs humanisme


Professor Kjell J. Tveter har en kronikk i Dagen om en forandring han mener er på gang og avslutter med følgende:

"Jeg skriver disse linjer fordi jeg har en sterk kjensle av at religiøs humanisme er i ferd med å bli den offisielle religion i landet vårt. Når vårt land skal bygge på humanisme og kristendom, er jeg redd det i praksis vil bety religiøs humanisme, og ikke kristen humanisme.

Det virker på meg som om sterke krefter innen norsk kristenhet kjemper for å få til en slik transformasjon av kristen tro."



For å lese hele kronikken:

http://www.dagen.no/Meninger/kronikk/Religiøs-humanisme-1513...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-12-2014 kl 10:44


Det er grunnlaget for Roms tilbakekomst ved hjelp av økumenikk dette. En endelige og avsluttende transformasjon av kristendommen til hedensk romersk tro. Det endelige fall.


Åp 17,8 Det dyr du så, var og er ikke, og det skal stige op av avgrunnen og fare bort til undergang; og de som bor på jorden, de hvis navn ikke, fra verdens grunnvoll blev lagt, er skrevet i livsens bok, skal undre sig når de ser at dyret var og ikke er og skal komme igjen.



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-12-2014 kl 11:37


Og med religiøs humanisme følger veldig lett også den oppfatning at alle mennesker blir frelst (universalisme).

Men men, det er vel kanskje den eneste måten folkekirkene kan holde det gående på.

Når de kristne mer og mer tar flukten så må det jo tas noen grep.

Det som imidlertid forundrer er hvor mange kristne som fortsatt finner seg til rette i den tidligere statskirke.

Ser de ikke utviklingen? Eller kanskje de bare ikke vil se..

Men uansett hva grunnen måtte være så tror jeg fort det kan få konsekvenser - Gud forventer våken trofasthet.

:exclamation:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-1-2015 kl 16:39
Var budskapet ut eller inn?


Sitat: skrevet av LeifG  
Det er grunnlaget for Roms tilbakekomst ved hjelp av økumenikk dette. En endelige og avsluttende transformasjon av kristendommen til hedensk romersk tro. Det endelige fall.

Ja kanskje det..

Enkelte synes å antyde at en fordel med å bli værende i folkekirken er breddekontakten det gir med folk flest.

http://sambåndet.no/2015/01/02/dei-konservative-er-svekka/

Men bibelbudskapet var jo at vi skulle gå ut - først ut av Babylon og så ut til verden.

Ingen steds i Skriften blir vi bedt om å bli en del av det babylonske for å få breddekontakt.

Nei, adskilt hellighet, salt og lys, jeg tror det er det verden trenger.

Vi skal altså gå ut for derigjennom å nå inn - utvannet breddekontakt frelser ingen.





[Redigert den 2-1-2015 kl 15:49 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-1-2015 kl 17:00


:) Gud ber oss ut av den religiøse forvirringen ja. Ut av Babylon og igjennom Babylon bedrar Antikrist/ Djevelen hele verden. Men selve kallelesen "Ut av Babylon", av Guds utsendte budbærer/ engel kommer i forbindelse med Dyrets Merke. Spesifisert også i Åp. 18..

Når vi er ut av Babylon, så Kommer Jesus og henter sine, de døde først så de som lever opp sammen med Ham. Opp til himmelen, der himmelske Jerusalem er og hvor Det Aller Helligste er.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-1-2015 kl 21:32


For en tid tilbake las jeg i VG at Bjørn Eidsvåg var glad for at Jesus ikke var hos ham lenger. Han var altså blitt en frafallen.

Men å engasjere og begeistre mange kristne klarere han likevel enda. Dette syns jeg er et godt og tydelig eksempel på hvordan det babylonske av mange troende tas imot med åpne armer.

Spesielt stort tror jeg dette engasjementet er i kretsene rundt folkekirken. Syns derfor overskriften "Folkekirken inkarnert" var veldig treffende da avisen Dagen nettopp ga en beskrivelse av artistens siste konsert.

http://www.dagen.no/Inspirasjon/Kulturnotat/Folkekirken-inka...

Utvilsomt en dyktig sanger, men nå utvilsomt også et godt eksempel på det folkereligiøse. En voksende folkeretro som plent nekter å gjøre noen adskillelse fra denne verden.

Ja den religiøs humanisme er uten tvil i vinden for tiden.

Sann Jesus-etterfølgelse har jeg derimot inntrykke av at det blir bare mindre og mindre av innenfor det etablerte. Tror kanskje fler og fler velger å følge ham utenfor de store kirkene.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen