Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Hjørnestein bygd på sand
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2015 kl 22:17


Sitat: skrevet av Viking  
Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av Viking  

Bare for noen år siden var det en grunnlovs paragraf som forbød
en slik å komme til Norge.

Ja både åndelige og kjødlige jøder hadde forbud mot å bo Norge, noe du vil gjeninnføre ? godt du ikke har makten !


Tror ikke paven er kjødelig eller åndelig jøde. Du vet sikkert
at denne paven er jesuitt?

Ja og det er ingen ting feil med dem. Alt dette du kommer med, er bare noe tull protestanter har funnet på fordi de ikke vil gå i Kirken.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2015 kl 22:26


Sitat: skrevet av LeifG  
Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av LeifG  

Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av LeifG  

Joh 6,63 Det er Ånden som gjør levende, kjødet gagner intet; de ord som jeg har talt til eder, er ånd og er liv.


Det er Ånden som gjør levende, kjødet (i seg selv) gagner intet; de ord som jeg har talt til eder, er ånd og er liv.

Det er Jesu Kristi ord, som gjør kjødet (brødet) levende, gir kjødet ånd.

Joh 6,51 "Jeg er det levende brød"

Med andre ord, hvis du spiser brødet uten å tro det Jesus Kristus sier om brødet, gagner brødet intet. Hvis du derimot spiser brødet, samtidig som du tror det Jesus Kristus sier om brødet, blir brødet livgivende.

Med tanke på alle de miraklene Jesus Kristus gjorde med sine ord, skulle ikke dette være så vanskelig å forstå ? Med sine ord, helbredet han syke, vekket opp døde, forbannet fikentreet, stilnet vinden og sjøen.

Det er enorm makt i Jesu Kristi ord !

Jesus er Ordet (brødet), ja sannheten, Han er Liv, Han er Livet (Blodet) og denne ånd gir liv.

Joh 6,63 Det er Ånden som gjør levende, kjødet gagner intet; de ord som jeg har talt til eder, er ånd og er liv.


Kjødet gangner intet sier Jesus og det har Han rett i for kjødet er den natur vi lar oss lede av uten Gud i oss. Vi er da kjødelige. For å forstå Ordet må Ånden lede oss og ikke kjødets natur når vi leser Guds Ord.
Jeus gjør Sin Fars vilje i kjød, i kjøds natur og viser oss at vi kan frelses fra synd om vi lar Ånden arbeide i oss. Vi leser da Guds ord i ånden og ikke kjødelig.

Spise Jesu kjød betyr å akseptere/ å ta til seg at Jesus ikke gjorde sin vilje i kjød, som vi er i, ei heller her da underordnet Sin vilje som Gud men Faderens vilje der oppe over kjøds vilje. Ikke hva Jeg vil men hva Far vil. Det er å ta til seg det Guddommelige krever av oss i kjød for at Faderen kan lære oss noe som helst. Å spise Hans kjød betyr å la seg innta av Guddommelig natur istedet for fallen syndig natur i vårt kjød her og nå. Det betyr å adoptere Guds kraft i seg likt Jesu gjorde, til Hans etterfølgelse og til Hans ære.

Å drikke Hans blod betyr å la Hans liv leve ut i oss, Hans ånd i oss, istedet for den ånd som kommer av vårt falne syndig Jeg. Det betyr å bytte vekk det gamle og inn med det nye i Kristus alene, det betyr å være villig til å dø fra seg selv til Hans under i oss.

Det du kommer med er fullstendig ukristelig, Leif

Paulus har eksakt samme oppfatning som det Kirken i dag har om dette, se her

1 Kor 11,29 "For den som spiser og drikker uten å tenke på at det er Herrens legeme, spiser og drikker seg selv til dom."

1 Kor 10,16 "Velsignelsens beger som vi velsigner, gir det oss ikke del i Kristi blod? Brødet som vi bryter, gir det ikke del i Kristi legeme? Fordi det er ett brød, er vi alle ett legeme"

1 Kor 12,27 "Dere er Kristi legeme"

Du må tro/tenke på at det er Kristi legeme du spiser, da får du del i og blir Kristi legeme.



Til minne om Jesus

Forkynnelse av korsfestelsen


At det samtidig er til minne om og forkynnelse av, betyr ikke at det ikke også er det førstnevnte, det ene utelukker ikke det andre slik du ser ut til å tro. Det siste måltid er mange forskjellige ting på en gang.

[Redigert den 3-1-2015 kl 21:31 av Jerusalem]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-1-2015 kl 22:27



Og inkvisisjonen er noe protestantene fant på?

:question:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2015 kl 22:41


Sitat: skrevet av Viking  

Og inkvisisjonen er noe protestantene fant på?

:question:

At enkelte i Kirken gjør veldig dumme ting, har vært kjent side Judas levde, ikke dermed sagt at det er noe galt med den Apostoliske Kirke i sin helhet, den har alltid vært hellig. Hva Judas og en rekke andre har gjort helt frem til i dag, er fullstendig irrelevant.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-1-2015 kl 00:09



https://www.youtube.com/watch?v=6nta5wof29I

Det syke i denne kirken har den båret med seg i all sin tid.
Selv i dag pågår det.

Denne kirke er ikke tuftet på Guds lære.
Den har brakt en sammenhengende lidelse til folk
fra starten av til i dag.

Nå må du sette deg ned og lese litt historie.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2015 kl 07:57


Sitat: skrevet av Viking  

https://www.youtube.com/watch?v=6nta5wof29I

Det syke i denne kirken har den båret med seg i all sin tid.
Selv i dag pågår det....

At enkelte i Kirken gjør veldig dumme ting, har vært kjent side Judas levde, ikke dermed sagt at det er noe galt med den Apostoliske Kirke i sin helhet, den har alltid vært hellig. Hva Judas og en rekke andre har gjort helt frem til i dag, er fullstendig irrelevant og det er ikke Kirkens skyld.

Det du kommer med, er like dumt som å si "Jeg vil ikke være en av Jesu disipler, fordi Judas og Peter fornektet ham" eller "alle disiplene er dårlige fordi en disipel er det" det høres ganske enkelt mindre intelligent ut !












[Redigert den 4-1-2015 kl 07:10 av Jerusalem]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-1-2015 kl 12:11


Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av Viking  

https://www.youtube.com/watch?v=6nta5wof29I

Det syke i denne kirken har den båret med seg i all sin tid.
Selv i dag pågår det....

At enkelte i Kirken gjør veldig dumme ting, har vært kjent side Judas levde, ikke dermed sagt at det er noe galt med den Apostoliske Kirke i sin helhet, den har alltid vært hellig. Hva Judas og en rekke andre har gjort helt frem til i dag, er fullstendig irrelevant og det er ikke Kirkens skyld.

Det du kommer med, er like dumt som å si "Jeg vil ikke være en av Jesu disipler, fordi Judas og Peter fornektet ham" eller "alle disiplene er dårlige fordi en disipel er det" det høres ganske enkelt mindre intelligent ut !

[Redigert den 4-1-2015 kl 07:10 av Jerusalem]


Du kan ikke mene å likestille tvil og fornektelse med drap og forfølgelse?

Hadde folk bare forstått at apostelen Peter aldri var prest i den katolske kirke, da hadde det ikke vært noen katolsk kirke.
Peter var ingen katolikk.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2015 kl 12:42


Sitat: skrevet av Viking  
Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av Viking  

https://www.youtube.com/watch?v=6nta5wof29I

Det syke i denne kirken har den båret med seg i all sin tid.
Selv i dag pågår det....

At enkelte i Kirken gjør veldig dumme ting, har vært kjent side Judas levde, ikke dermed sagt at det er noe galt med den Apostoliske Kirke i sin helhet, den har alltid vært hellig. Hva Judas og en rekke andre har gjort helt frem til i dag, er fullstendig irrelevant og det er ikke Kirkens skyld.

Det du kommer med, er like dumt som å si "Jeg vil ikke være en av Jesu disipler, fordi Judas og Peter fornektet ham" eller "alle disiplene er dårlige fordi en disipel er det" det høres ganske enkelt mindre intelligent ut !

[Redigert den 4-1-2015 kl 07:10 av Jerusalem]


Du kan ikke mene å likestille tvil og fornektelse med drap og forfølgelse?

Hadde folk bare forstått at apostelen Peter aldri var prest i den katolske kirke, da hadde det ikke vært noen katolsk kirke.
Peter var ingen katolikk.

Alle apostlene var prester og Peter var hoved presten i den første kirken, som var katolsk dvs. åpen for alle

Apg 1,15 "På den tid stod Peter fram blant brødrene"

Apg 2,14 "Da trådte Peter fram sammen med de elleve, tok til orde og talte"

Apg 3,12 "Da Peter så det, talte han til folket"

Apg 4,8 "Da ble Peter fylt av Den Hellige Ånd"

Apg 10,44 "Mens Peter fremdeles talte, kom Den Hellige Ånd over alle som hørte Ordet"

Den Kirken du fornekter, er Apostelen Peters to tusen år gamle katolske kirke. Hva enkelte har sagt eller gjort galt de siste to tusen år, er ikke Peters eller hele Kirkens skyld



[Redigert den 4-1-2015 kl 11:55 av Jerusalem]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-1-2015 kl 13:06




Siden du vet mye om den katolske kirke må jeg få
spørre deg om en ting jeg vet lite om.

Hva er forskjellen på DRKK og The Gnostic Catholic Church?

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2015 kl 13:20


Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av LeifG  

Til minne om Jesus

Forkynnelse av korsfestelsen



At det samtidig er til minne om og forkynnelse av, betyr ikke at det ikke også er det førstnevnte, det ene utelukker ikke det andre slik du ser ut til å tro. Det siste måltid er mange forskjellige ting på en gang.

[Redigert den 3-1-2015 kl 21:31 av Jerusalem]


Du klipte bort det du etterlyste her men det var vel bsvist så du selv ikke skulle se hva det betyr, og med forsøke å skjule sannheten?

Her gjentas det du klipte bort, og allikevell etterspør som om jeg ikke svarte på:



Frelse er frelse fra synd, til frihet og troen er ikke eventyr, det er forstand og logikk. Det er til full frihet, hånd i hånd med Skaperen!



1Co 11:24-29 takket og brøt det og sa:

Dette er mitt legeme, som er for eder; gjør dette til minne om mig!

Likeså også kalken efter aftensmåltidet, idet han sa:

Denne kalk er den nye pakt i mitt blod; gjør dette, så ofte som I drikker den, til minne om mig!


For så ofte som I eter dette brød og drikker denne kalk, forkynner I Herrens død, inntil han kommer.
Derfor, hver som eter brødet eller drikker Herrens kalk uverdig, han blir skyldig i Herrens legeme og blod. Men hvert menneske prøve sig selv, og så ete han av brødet og drikke av kalken! for den som eter og drikker, han eter og drikker sig selv til dom dersom han ikke gjør forskjell på Herrens legeme.



Til minne om Jesus

Forkynnelse av korsfestelsen


Vi som tror skal forkynne evangeliet og det er de gode nyheter som avdekker synden, altså lovbruddene i denne verden og våre egne personlige og individuelle synder. Det er gode nyheter fordi kun ved en avdekkelse, eller erkjennelse av syndene/ lovbruddene kan en ta avstand fra lovbrudd og omvende seg. Når synd er erkjent kommer også rettferden frem og rett ferd er lovlydig liv og lovgiveren er Skaperen av universet. På den måten blir den onde og dennes natur avkledd fordi Guds godhet lyser opp alle mørke steder men enhver som dekker over for lyset skjuler sin venn Djevelen.
Til en dag hvor Dommen kommer, skal alt frem i lyset, selv det som er dekket over og da vil alt ondt ende, inklusive døden

Korsfestelsen av Guds Lam, Jesus Kristus er det siste offer for hele verdens synd og dette blod fra dette offer renser hele Helligdommen og alt som til den tilhører. Jesu blod sprinkles på alt der inne og alt blir gjort rettferdig, ja lutret og renset slik at alle som tror på og har Hans tro blir lytefrie i seg selv. Det er Jesu liv som blir sprinklet på alt og alle slik at Jesu liv renser enhver der. Jesus er Ordet og dette Ord er vår faste føde, bare dette kan endre oss innvendig slik at vi tenker, føler og gjør som Ham, i en enhet, likt ett legeme til Hans ære.

Forstå hvem Han er, hva Han gjorde og hva Han nå gjør, vit hvem Han er og hvem du er, til evig tid. Fpor evig har Han blitt vår bror, og vår bror skal vandre side om side med oss til evig tid. Ham skal vi minnes ved nattverdens måltid og drikke.

Gud skapte mennesket i sitt bilde, til mann og kvinne skapte Han bildet av Ham selv. Og dette bilde kan igjen få ett bilde av seg selv, nemlig ett barn. Familien er Guds bilde av Ham selv og her er Han ethvert menneskes personlige Far i tillegg til familiens åndelige overhode.

Med alle familier og med deres felles åndelige overhode, vår Far og Skaper har vi Menigheten og her kommer Jesu Kristis helhetelige legeme inn. Vi kan lese om gjenopprettelsen i Efeserne også:


Ef 1,9-10 idet han kunngjorde oss sin viljes hemmelighet efter sitt frie råd, som han fattet hos sig selv om en husholdning i tidenes fylde: at han atter vilde samle alt til ett i Kristus, både det som er i himlene, og det som er på jorden;
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2015 kl 14:33


Sitat: skrevet av Viking  


Siden du vet mye om den katolske kirke må jeg få
spørre deg om en ting jeg vet lite om.

Hva er forskjellen på DRKK og The Gnostic Catholic Church?

Blir det samme som å spørre hva forskjellen er på Coca Cola konsørnet og en tyggegummi med colasmak.

[Redigert den 4-1-2015 kl 13:52 av Jerusalem]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2015 kl 15:13


Sitat: skrevet av LeifG  

For så ofte som I eter dette brød og drikker denne kalk, forkynner I Herrens død, inntil han kommer.


Denne formen for forkynnelse har Kirken praktisert i to tusen år, Leif







Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-1-2015 kl 22:13


Tatt fra Bergprekenen.
Sitat:

Falske disipler
21 Ikke enhver som sier til meg: ‘Herre, Herre!’ skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje.

22 Mange skal si til meg på den dagen: ‘Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?’

23 Da skal jeg si dem rett ut: ‘Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!’

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2015 kl 00:42


Sitat: skrevet av Viking  
Tatt fra Bergprekenen.
Sitat:

Falske disipler
21 Ikke enhver som sier til meg: ‘Herre, Herre!’ skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje.

22 Mange skal si til meg på den dagen: ‘Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?’

23 Da skal jeg si dem rett ut: ‘Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!’


Joh 6:28 "Da sa de til ham: «Hva er da de gjerninger Gud vil vi skal gjøre?» Jesus svarte: «Dette er den gjerning Gud vil dere skal gjøre: å tro på ham som Gud har sendt."

Joh 6:47 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som tror, har evig liv. Jeg er livets brød. Fedrene deres spiste manna i ørkenen, men de døde. Det brødet som kommer ned fra himmelen, er slik at den som spiser av det, ikke dør. Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen. Den som spiser av dette brød, skal leve til evig tid. Og det brød jeg vil gi, er mitt legeme som jeg gir til liv for verden.» Nå ble det en strid mellom jødene, og de sa: «Hvordan kan han gi oss sitt legeme å spise?» Jesus sa da til dem: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens legeme og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere."

Du må tro på det Jesus Kristus sier, Viking




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 5-1-2015 kl 11:56



Sitat:

Du må tro på det Jesus Kristus sier, Viking


Ja, takk det gjør jeg gjerne, men jeg tror ikke
et sekund på hva denne kirken din serverer.

Hør hva Kristus sier og grunn på det:


Sitat:

An evil and adulterous generation seeketh after a sign; and there shall no sign be given to it, but the sign of the prophet Jonas: 40 For as Jonas was three days and three nights in the whale’s belly; so shall the Son of man be three days and three nights in the heart of the earth.



Rart at ikke flere stiller spørsmålstegn ved kirkens tolkninger
av Guds ord?

Kirken klarer å tolke tre dager og tre netter til 2 netter og en dag. :question:

Og du ber meg tro på din løgneriske kirke?


.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2015 kl 16:21


Sitat: skrevet av Viking  

Sitat:

Du må tro på det Jesus Kristus sier, Viking


Ja, takk det gjør jeg gjerne, men jeg tror ikke
et sekund på hva denne kirken din serverer.

Hør hva Kristus sier og grunn på det:


Sitat:

An evil and adulterous generation seeketh after a sign; and there shall no sign be given to it, but the sign of the prophet Jonas: 40 For as Jonas was three days and three nights in the whale’s belly; so shall the Son of man be three days and three nights in the heart of the earth.



Rart at ikke flere stiller spørsmålstegn ved kirkens tolkninger
av Guds ord?

Kirken klarer å tolke tre dager og tre netter til 2 netter og en dag. :question:

Og du ber meg tro på din løgneriske kirke?

Hva snakker du om ? folk kommer i Kirken for å høre Kristi ord og spise Kristi legeme, det er ingen "tolkninger av Guds ord" dette er bare noe tull protestantene har funnet på fordi de ikke vil gå i Kirken.

Jesus Kristus lyver ikke, hans ord er sannhet også når de uttales av en prest.




[Redigert den 5-1-2015 kl 15:25 av Jerusalem]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 5-1-2015 kl 19:42



Denne presten i drkk er en falsk hyrde som taler
kirkens ord og ikke Guds ord.

Et lite tegn som Kristus gav var Jona tegnet.
Dersom ikke kirken forstod hva Kristus mente med
tre dager og tre netter så vil det bli feil.
De har innført en påske som sier at Herren stod opp
etter to netter og en dag.

Er ikke bare det et varsku om at noe er galt i denne kirke:question::question::question:

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2015 kl 20:36


Sitat: skrevet av Viking  

Denne presten i drkk er en falsk hyrde som taler
kirkens ord og ikke Guds ord...

Fullstendig nonnsens, Viking

Alle katolske prester i alle verdens nasjoner og land, gjenngir Jesu Kristi ord, eksakt slik han uttalte dem, det er akkurat derfor, døde blir levende.

Joh 5:25 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den tid kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve."




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2015 kl 21:06


Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av LeifG  

For så ofte som I eter dette brød og drikker denne kalk, forkynner I Herrens død, inntil han kommer.


Denne formen for forkynnelse har Kirken praktisert i to tusen år, Leif





Katolsk lære om og alt som har med Jesus Kristus er en løgn, som vist til i Guds ord.


Her litt om galskapen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Transsubstansiasjon


Men også her:

Transubstantiation
Transubstantiation is the Catholic belief that when a priest blesses the bread and wine of the Eucharist, it becomes Christ's literal body and blood. Catholicism teaches that Christ taught His disciples about transubstantiation, and then gave them the power to transform the bread and wine into His body and blood. This power is then passed on through ordination to priests throughout the generations.i

Catholic catechism says this:

"Christ Jesus, who died, yes, who was raised from the dead, who is at the right hand of God who indeed intercedes for us," is present in many ways to His Church..."most especially in the Eucharistic species." The mode of Christ's presence under the Eucharistic species is unique. It raises the Eucharist above all the sacraments as "the perfection of the spiritual life and the end to which all the sacraments tend." In the most blessed sacrament of the Eucharist "the body and blood, together with the soul and divinity, of our Lord Jesus Christ, and therefore, the whole Christ is truly, really, and substantially contained." "This presence is called 'real'...because it is presence in the fullest sense: that is to say, it is a substantial presence by which Christ, God and man, makes Himself wholly and entirely present." It is by the conversion of the bread and wine into Christ's body and blood that Christ becomes present in this sacrament.ii
The Catholic Council of Trent in the 16th century determined this to be the truth about transubstantiation:

But since Christ our Redeemer declared that to be truly His own body which He offers under the form of bread, it has, therefore, always been a firm belief in the Church of God, and this holy council now declares it anew, that by the consecration of the blood and wine a change is brought about of the whole substance of the bread into the substance of the body of Christ our Lord, and of the whole substance of the wine into the substance of His blood. This change the Catholic Church properly and appropriately calls transubstantiation.iii
For the most part, the bread and wine do not seem to change in form, appearance, smell, or taste while transubstantiated. Catholics call these senses the "accidents," and say that although these do not change, the "real" substance of the bread and wine become the full presence of Christ:

The Eucharistic presence of Christ begins at the moment of the consecration and endures as long as the Eucharistic species subsist. Christ is present whole and entire in each of the species and whole and entire in each of their parts, in such a way that the breaking of the bread does not divide Christ.iv
The History of Transubstantiation
Across 11th-century Europe, "discussion revolved around the meaning of the words of consecration in the mass: 'This is my body, this is my blood.' Berengar [of Tours, French theologian] held that a real and true change takes place in these elements, but that the change is spiritual, and that the bread and wine remain of the same substance."

At that time, Lanfranc, the Archbishop of Canterbury, debated with Berengar, stating that while the "accidents" of the bread and wine remained the same, the underlying forms were changed into Christ's literal body and blood. "During a long and bitter controversy (1045-80) the term 'transubstantiation' emerged and took on Lanfranc's definition. Berengar was condemned and forced to disown his views."v

Transubstantiation was affirmed officially in 1215 at the Fourth Lateran Council. At the Council of Trent in 1563, the doctrine was reaffirmed:

If anyone says that in the sacred and holy sacrament of the Eucharist the substance of the bread and the wine remains cojointly with the blood and body of our Lord Jesus Christ, and denies that wonderful and sinular change of the whole substance of the bread into the body and the whole substance of the wine into the blood, the appearances only of the bread and wine remaining, which change the Catholic Church most aptly calls transubstantiation, let him be anathema.vi
Transubstantiation Today
Roger Oakland tells us that many contemporary Catholics do not believe in transubstantiation, "However, the Church's position on this is clear. Anyone who denies any aspect of the Church's teachings on the Eucharist is to be 'anathema'!"vii


According to a brochure by the Knights of Columbus, "Recent polls indicate that a significant number of Catholics do not have a complete understanding of the Eucharist and specifically the real presence of Christ in the Blesses Sacrament. Whatever the cause of such misunderstanding of the faith, all who approach the table of the Lord need to recognize the significance of their action and the importance of their spiritual preparation."viii

A recent edition of the Catholic magazine envoy featured an article about the Eucharist called "Is this God?" In it, author Dave Armstrong reaffirms the importance of transubstantiation to Catholicism:

Eucharist is a supernatural transformation, in which substantial change occurs without accidental change. Thus, the outward properties of bread and wine continue after consecration, but their essence and substance are replaced by the substance of the true and actual Body and Blood of Christ. This is what requires faith, and what causes many to stumble, because it is a miracle of a very sophisticated nature, one that doesn’t lend itself to empirical or scientific “proof.” But, in a sense, it is no more difficult to believe than the changing of water to ice, in which the outward properties change, while the substance (molecular structure) doesn’t. The Eucharist merely involves the opposite scenario: the substance changes while the outward properties don’t. Can anyone reasonably contend that one process is any more intrinsically implausible than the other, where an omnipotent God — particularly One Who took on human flesh and became Man — is concerned?ix
It seems that hundreds of years after the doctrine was first affirmed, transubstantiation continues to be an issue close to the Catholic Church's heart.
Is Transubstantiation Biblical?
1 Corinthians 11 is a key passage used in support of transubstantiation. But do Scriptures really say that Christ's blood and body literally appear during communion? Read verses 23-29:

For I have received of the Lord that which also I delivered unto you, that the Lord Jesus the same night in which he was betrayed took bread: And when he had given thanks, he brake it, and said, Take, eat: this is my body, which is broken for you: this do in remembrance of me. After the same manner also he took the cup, when he had supped, saying, this cup is the new testament in my blood: this do ye, as oft as ye drink it, in remembrance of me. For as often as ye eat this bread, and drink this cup, ye do shew the Lord's death till he come. Wherefore whosoever shall eat this bread, and drink this cup of the Lord, unworthily, shall be guilty of the body and blood of the Lord. But let a man examine himself, and so let him eat of that bread, and drink of that cup. For he that eateth and drinketh unworthily, eateth and drinketh ****ation to himself, not discerning the Lord's body.
A Remembrance
Ralph Woodrow reminds us that Christ tells us to take the bread and wine in remembrance of Him. But, "If the elements of the communion become the actual flesh and blood of Christ, how could we take it "in remembrance...until he comes" if he thus becomes present in body, blood, soul, and deity?"x In other words, why would Christ ask us to participate in a ritual of remembrance until His return, if He was going to appear every time the custom was performed?

Drinking of Blood
In both the Old and New Testaments, God's people are told to avoid consuming blood (See Genesis 9:4; Leviticus 17:12; 1 Samuel 14:34; Acts 15:29, 21:25). God never contradicts Himself, and therefore would not tell His people to drink blood.

Symbolism
Christ constantly used symbolism to describe Himself and His Kingdom to His followers. He called Himself a door, a vine, and even the bread of life. In the Old Testament, God was referred to as a rock, a horn, and a bird. These descriptions were clearly symbolic, used to help us humans understand God's character. When Christ said "this is my body" and "this is my blood," He was not speaking literally, but rather was again using elements of the natural world as teaching tools.

Worship of Physical Objects
God has made it clear that we are not to worship idols or any physical object. However, in order to participate in Catholic communion fully, adherents must not only believe that the bread and wine are Christ's body and blood, but they must also worship those objects as they partake:

Worship of the Eucharist. In the liturgy of the Mass we express our faith in the real presence of Christ under the species of bread and wine by, among other ways, genuflecting or bowing deeply as a sign of adoration to the Lord.xi

During the adoration of the Holy Sacrament, the consecrated host [bread] is presented to the faithful in a monstrance (from the Latin word monstrare, "to show"). It consists of a piece of gold or silver plate, decorated with an ornamental motif, centred on a circular base...The monstrance very often creates the effect of a gleaming sun around the Holy Sacrament.xii

The Catholic Church has always offered and still offers the cult of adoration to the Sacrament of the Eucharist, not only during Mass, but also outside of it, reserving Consecrated Hosts with the utmost care, exposing them to solemn veneration, and carrying them processionally to the joy of great crowds of the faithful.xiii
So, is transubstantiation Biblical? No. As Roger Oakland reminds us, Jesus does not "tell His disciples to institute a priesthood that will consecrate bread and turn it into His literal flesh. Nor does He teach here [John 6], or anywhere in the Bible, to worship His body and blood under the appearance of bread."xiv

Sources:
i David Pearson, "Do Catholics Worship Cookies?" envoy 7.2 (2003): 14.

ii "The Celebration of Christian Mystery," The Catechism of the Catholic Church (Liguori Publications, 1994): 346.

iii Reverend H. J. Schroeder (trans.), "Transubstantiation," The Canons and Decrees of the Council of Trent (Rockford, Illinois: TAN Books, 1978): 75.

iv "The Celebration of Christian Mystery," The Catechism of the Catholic Church (Liguori Publications, 1994): 347.

v Tim Dooley (ed.) An Introduction to the History of Christianity (Minneapolis: Fortress Press, 2002): 282.

vi Reverend H. J. Schroeder (trans.), "Canons on the Most Holy Sacrament of the Eucharist," The Canons and Decrees of the Council of Trent (Rockford, Illinois: TAN Books, 1978): 79.

vii Roger Oakland and Jim Tetlow, Another Jesus? (Silverton, Oregon: Lighthouse Trails Publishing, 2007): 48.

viii Father John A. Farren (ed.) "Questions and Answers on the Eucharist: Proclaiming the Faith in the Third Millennium" (Harrisburg, Pennsylvania: Pennsylvania Catholic Conference, 2000): 13.

ix Dave Armstrong, "Is this God?" envoy Magazine (2000).

x Ralph Woodrow, Babylon Mystery Religion: Ancient and Modern (Riverside, California: Ralph Woodrow Evangelistic Association, 1970): 127.

xi "The Celebration of Christian Mystery," The Catechism of the Catholic Church (Liguori Publications, 1994): 347.

xii Dom Robert De Gall, Symbols of Catholicism (New York: Barnes and Noble, 2003): 96.

xii Pope Paul VI, Mysterium Fidei—Mystery of Faith (September 3, 1965).

xiv Roger Oakland and Jim Tetlow, Another Jesus? (Silverton, Oregon: Lighthouse Trails Publishing, 2007): 21.
"Be alert to give service. What counts a great deal in life is what we do for others." ~ Anonymous

http://amazingdiscoveries.org/RT_encyclopedia_religion_histo...



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2015 kl 21:46


Sitat: skrevet av LeifG  

Katolsk lære om og alt som har med Jesus Kristus er en løgn, som vist til i Guds ord.

Her litt om galskapen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Transsubstansiasjon

Nei, Jesus Kristus er ikke en løgn, han er sannheten selv

Akkurat som han gjorde vann til vin i Kana, gjorde han vin til blod i Jerusalem,
eller hvorfor trodde du fortellingen om vinunderet er tatt med i evangeliet ?



[Redigert den 5-1-2015 kl 20:49 av Jerusalem]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 5-1-2015 kl 22:19


Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av Viking  

Denne presten i drkk er en falsk hyrde som taler
kirkens ord og ikke Guds ord...

Fullstendig nonnsens, Viking

Alle katolske prester i alle verdens nasjoner og land, gjenngir Jesu Kristi ord, eksakt slik han uttalte dem, det er akkurat derfor, døde blir levende.

Joh 5:25 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den tid kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve."


Nonsens??

Hvis det er nonsens så tar kirken Jona tegnet ikke alvorlig.
Dette tegn gav Kristus selv. Det var en tid jeg ikke forstod det
selv, men nå ser jeg hvorfor. Den gang satte jeg min lit
til kirken og dens menn, og da leste jeg nesten ikke i bibelen og
overlot det vanskelig til prestene.

Jeg ble bønnhørt da jeg bad Gud gi meg litt visdom.

Så hvorfor kan ikke kirken da tolke noen få ord Kristus
gav oss, som Jona tegnet?

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2015 kl 22:43


Sitat: skrevet av Viking  
Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av Viking  

Denne presten i drkk er en falsk hyrde som taler
kirkens ord og ikke Guds ord...

Fullstendig nonnsens, Viking

Alle katolske prester i alle verdens nasjoner og land, gjenngir Jesu Kristi ord, eksakt slik han uttalte dem, det er akkurat derfor, døde blir levende.

Joh 5:25 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den tid kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve."

Nonsens??

Hvis det er nonsens så tar kirken Jona tegnet ikke alvorlig.
Dette tegn gav Kristus selv. Det var en tid jeg ikke forstod det
selv, men nå ser jeg hvorfor. Den gang satte jeg min lit
til kirken og dens menn, og da leste jeg nesten ikke i bibelen og
overlot det vanskelig til prestene.

Jeg ble bønnhørt da jeg bad Gud gi meg litt visdom.

Så hvorfor kan ikke kirken da tolke noen få ord Kristus
gav oss, som Jona tegnet?

Jesu Kristi ord er noe du skal tro er sant, ikke noe du skal tolke. Du har fullstendig misforstått hensikten med Jesu Kristi livgivende ord.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2015 kl 23:28


Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av LeifG  

Katolsk lære om og alt som har med Jesus Kristus er en løgn, som vist til i Guds ord.

Her litt om galskapen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Transsubstansiasjon

Nei, Jesus Kristus er ikke en løgn, han er sannheten selv

Akkurat som han gjorde vann til vin i Kana, gjorde han vin til blod i Jerusalem,
eller hvorfor trodde du fortellingen om vinunderet er tatt med i evangeliet ?



[Redigert den 5-1-2015 kl 20:49 av Jerusalem]



Les det som står, Jesus er ikke falsk men læren fra DRKK om Jesus er falsk.

2 Kor 2,17 For vi er ikke, som de mange, slike at vi forfalsker Guds ord til egen vinning; men som i renhet, ja som av Gud, taler vi for Guds åsyn i Kristus.

2 Tim 3,13 Men onde mennesker og slike som kverver synet på folk, går frem til det verre; de fører vill og farer vill.

2 Tim 3,16-17 Den hele Skrift er innblest av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til optuktelse i rettferdighet, 17 forat det Guds menneske kan være fullkommen, duelig til all god gjerning.

2 Tim 4,2-4 Forkynn ordet, vær rede i tide og utide, overbevis, irettesett, forman med all langmodighet og lære! 3 For det skal komme en tid da de ikke skal tåle den sunde lære, men efter sine egne lyster ta sig selv lærere i hopetall, fordi det klør dem i øret, 4 og de skal vende øret bort fra sannheten og vende sig til eventyr.


Trom er tillitt til det skrevne, forstand og logikk. Ikke mystikk og tradisjon som elsker verden og følger idoler, stiener, statuer og antikrister.

Vend om Jerusalem, til deg har jeg nå skrevet mitt siste ord, og ja gitt deg nok av Guds ord til at du kan be om visdom fra vår Skaper.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 5-1-2015 kl 23:43


Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av Viking  
Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av Viking  

Denne presten i drkk er en falsk hyrde som taler
kirkens ord og ikke Guds ord...

Fullstendig nonnsens, Viking

Alle katolske prester i alle verdens nasjoner og land, gjenngir Jesu Kristi ord, eksakt slik han uttalte dem, det er akkurat derfor, døde blir levende.

Joh 5:25 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den tid kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve."

Nonsens??

Hvis det er nonsens så tar kirken Jona tegnet ikke alvorlig.
Dette tegn gav Kristus selv. Det var en tid jeg ikke forstod det
selv, men nå ser jeg hvorfor. Den gang satte jeg min lit
til kirken og dens menn, og da leste jeg nesten ikke i bibelen og
overlot det vanskelig til prestene.

Jeg ble bønnhørt da jeg bad Gud gi meg litt visdom.

Så hvorfor kan ikke kirken da tolke noen få ord Kristus
gav oss, som Jona tegnet?

Jesu Kristi ord er noe du skal tro er sant, ikke noe du skal tolke. Du har fullstendig misforstått hensikten med Jesu Kristi livgivende ord.


Siden du ikke forstår essensen kan du heller ikke fatte helhet.
Siden du ikke vil gi noe svar regner jeg med du ikke kan.
Og det er riktig, drkk kirke og hennes døtre forstår ikke
Guds ord, dessverre for alle som følger henne.
.

[Redigert den 5-1-2015 kl 22:44 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2015 kl 00:44


Sitat: skrevet av Viking  
Sitat: skrevet av Jerusalem  

Jesu Kristi ord er noe du skal tro er sant, ikke noe du skal tolke. Du har fullstendig misforstått hensikten med Jesu Kristi livgivende ord.


Siden du ikke forstår essensen kan du heller ikke fatte helhet.
Siden du ikke vil gi noe svar regner jeg med du ikke kan.
Og det er riktig, drkk kirke og hennes døtre forstår ikke
Guds ord, dessverre for alle som følger henne.

Det er nok du som ikke forstår eller tror Jesu Kristi ord.

Joh 5,39 "Dere gransker skriftene, fordi dere mener at dere har evig liv i dem – og nettopp de vitner om meg! Men dere vil ikke komme til meg slik at dere kan ha liv."




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 6-1-2015 kl 02:27



Du minner meg fælt om tidligere medlem "IHS".
:yes:

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2015 kl 11:37


Sitat: skrevet av Viking  

Du minner meg fælt om tidligere medlem "IHS".
:yes:

.

Ja etter at forumet ble lagt ned, glemte jeg passordet og måtte velge nytt brukernavn.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2015 kl 19:59


Sitat: skrevet av Viking  

Du minner meg fælt om tidligere medlem "IHS".
:yes:

.


Vet du hva IHS står for?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2015 kl 21:23


Sitat: skrevet av LeifG  
Sitat: skrevet av Viking  

Du minner meg fælt om tidligere medlem "IHS".
:yes:

.


Vet du hva IHS står for?


At du gidder å holde på med sånt barnslig tull, Leif ?

IHS er de tre første bokstavene i Jesu navn på gresk ΙΗΣΟΥΣ

Med du kan jo selvsagt si det står for "Ild Helvete Satan" eller noe annet tull du finner på, dvs. spotte Jesu Kristi navn :down:

[Redigert den 6-1-2015 kl 20:38 av Jerusalem]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen