Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Litt om vår tid
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2014 kl 04:24
Litt om vår tid


Liberalteologien er mangfoldig og ikke lett å definere, men det som karakteriserer er at den som oftest har en tendens til å følge tidsånden. Kommer bibelord i konflikt med vår tids måte å tenke på må de jo selvsagt vike eller i det minste omtolkes og innordnes det moderne og opplyste. Hele tankegangen bærer en klar nedtoning av bibelens gudsinspirerte autoritet samtidig som geistlige fortolkere av i dag mange ganger tiltar seg en tilsvarende posisjon høyt hevet over både apostler og Herre.

Mange eksempler kunne gis, men mer viktig er å se hva det fører til. Først og fremst gir det likegyldighet. Ikke det at ikke Bibelen blir brukt i landets mange statsfinansierte gudshus, men den blir bare ikke bestemmende for verken liv eller lære. Noe som igjen fører rett inn i Skriftens profeti om frafallet i tiden før Herrens gjenkomst. Og det er der jeg tror vi er i dag, i en liberal-teologisk smørje av tåketale om kjærlighet uten at viljen til å ta en konflikt med tidsånden er påfallende synlig.

Kjærlighet er ofte det store mantra, men Herrens bud blir det mindre om.

Men slik lyder Herrens ord:

"Å elske Gud er å holde hans bud."

Og et av budene i det nye testamente er for eksempel det om ikke gå i fremmed åk, et bud som for statskirken mange steder helt klart har gått ut på dato for lengst. Ser man på hvem det samarbeides med i kirkekor og annet så kan det ofte vrimle av reinspikka hedninger og gudsfornektere. Opprinnelig var kirken et sted for kristne og andre som ville være med måtte selvsagt først omvende seg. Slik er det ikke lenger. Frafallet har kommet, ikke bare til samfunnet, men i vår tid også langt inn i kirkene.


[Redigert den 9-5-2014 kl 11:18 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-5-2014 kl 03:01
To byer - en må du velge


I Bibelen er det nevnt mange byer, men to står sentralt: Jerusalem og Babylon.
Etter som jeg kan forstå så utvikler disse byene seg i Skriften fra å være lokale
størrelser til mer billedlig globale sentra for henholdsvis Guds ånd og satans ånd.
De blir med andre ord benevnelser på Guds sanne kirke og de som lever uten Gud.

Og så er bibelboken veldig klar på at en av disse må velges, velges. Det vil si at en
som vil følge Gud må ta et klart brudd og skille seg ut fra Babylon om en skal nå
målet. Nå er det selvsagt ikke mulig å gå ut av den verden en er født inn i, men
åndelig samrøre mellom de to åndelige motpolene er så langt jeg kan se det
som det advares mot. Tenkte derfor bare at jeg skulle gjøre det samme.

:)


[Redigert den 11-5-2014 kl 02:14 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-5-2014 kl 15:13
To byer - del II


"I dag smugles en sekulær virkelighetsforståelse inn i kirken, kledd i kristelige begreper som til dels har fått nytt innhold.

Målet er å holde folkekirken samlet. Her er alt som kan virke anstøtelig fjernet. Bibelen anses som en bok om tidligere tiders tro, uten å forplikte oss i dag. Kirken må derfor tolerere et mangfold av trosuttrykk og livsformer. Det tales ikke om en hellig Gud som ikke tåler synd. Ingen har grunn til å frykte Gud eller fortapelse. For Gud er kjærlighet, og kirken må være åpen og inkludere alle.

Uenigheten om vigsling/velsignelse av to av samme kjønn er symptom på en kirkesplittelse av langt mer grunnleggende karakter.

Mange biskoper og prester fungerer som frontkjempere for en ny folkereligion som er løsrevet fra Bibelen. Den splitter og forfører. Den er egnet til å gi folk god samvittighet mens de vandrer trøstig videre på den brede vei.

Den sanne kirke er derimot Guds folk, de som bøyer seg for Kristi ord i Bibelen og følger ham. Den forkynner Kristus, frelseren fra synd og dom. Den kaller til omvendelse og etterfølgelse på den smale veien som fører til livet."

http://www.dagen.no/2014/05/19/meninger/teologi/vigsel/jon_k...


Repeat:

Mange biskoper og prester fungerer som frontkjempere for en ny folkereligion som er løsrevet fra Bibelen. Den splitter og forfører. Den er egnet til å gi folk god samvittighet mens de vandrer trøstig videre på den brede vei.


Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 24-5-2014 kl 14:40


Sitat: skrevet av gana  
"I dag smugles en sekulær virkelighetsforståelse inn i kirken, kledd i kristelige begreper som til dels har fått nytt innhold.

Målet er å holde folkekirken samlet. Her er alt som kan virke anstøtelig fjernet. Bibelen anses som en bok om tidligere tiders tro, uten å forplikte oss i dag. Kirken må derfor tolerere et mangfold av trosuttrykk og livsformer. Det tales ikke om en hellig Gud som ikke tåler synd. Ingen har grunn til å frykte Gud eller fortapelse. For Gud er kjærlighet, og kirken må være åpen og inkludere alle.

Uenigheten om vigsling/velsignelse av to av samme kjønn er symptom på en kirkesplittelse av langt mer grunnleggende karakter.

Mange biskoper og prester fungerer som frontkjempere for en ny folkereligion som er løsrevet fra Bibelen. Den splitter og forfører. Den er egnet til å gi folk god samvittighet mens de vandrer trøstig videre på den brede vei.

Den sanne kirke er derimot Guds folk, de som bøyer seg for Kristi ord i Bibelen og følger ham. Den forkynner Kristus, frelseren fra synd og dom. Den kaller til omvendelse og etterfølgelse på den smale veien som fører til livet."

http://www.dagen.no/2014/05/19/meninger/teologi/vigsel/jon_k...


Repeat:

Mange biskoper og prester fungerer som frontkjempere for en ny folkereligion som er løsrevet fra Bibelen. Den splitter og forfører. Den er egnet til å gi folk god samvittighet mens de vandrer trøstig videre på den brede vei.




Er så enig. Bibelens to linjer forteller om denne "splittelsen" helt fra apostlenes tid. http://degamlestier.net/?page_id=393
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-5-2014 kl 19:18


Hei Viking

Tror egentlig splittelsen, kampen mellom det gode og det onde, begynte lenge før apostlene.
Jesus sier at han så Satan falle ned fra himmelen som et lyn. Når det skjedde vet jeg ikke, men
antagelig før det første menneske så dagens lys. I alle fall så tok det ikke lang tid før Adams fred
ble forstyrret. Videre ser vi det mellom Kain og Abel og så videre i hele gudsfolkets historie. En
kamp mellom det sanne og det falske, en kamp mellom de som følger Gud og de som ikke
gjør det, en kamp som vil bestå like til tidens ende.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 24-5-2014 kl 23:38


Sitat: skrevet av gana  
Hei Viking

Tror egentlig splittelsen, kampen mellom det gode og det onde, begynte lenge før apostlene.
Jesus sier at han så Satan falle ned fra himmelen som et lyn. Når det skjedde vet jeg ikke, men
antagelig før det første menneske så dagens lys. I alle fall så tok det ikke lang tid før Adams fred
ble forstyrret. Videre ser vi det mellom Kain og Abel og så videre i hele gudsfolkets historie. En
kamp mellom det sanne og det falske, en kamp mellom de som følger Gud og de som ikke
gjør det, en kamp som vil bestå like til tidens ende.

:)

Det rett du sier der Gana. Jeg tenkte på mer moderne tid, en tid som Kristus advarte mot der Romerne brukte religion for å oppnå politisk fremgang. Det er jo det fundament DKK er bygget på. De små menighetene som ble dannet av apostlene ble forfulgt av denne kirken og nesten utradert. Den moderne kirke har siden den gang levet i villfarelse. Villfarelsen har blitt større ettersom tiden har gått som du også nevner.

Og verre blir det fremover i tiden. En ser jo forskjell på kirken fra tiår til tiår. Guds lære og kirkelig doktrine er to forskjellige linjer mener jeg.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-5-2014 kl 01:00


Ja jeg tror også at Guds vei og folkekirkens vei av i dag mange ganger kan være nokså forskjellig. Det læregrunnlag denne kirke har i sine bekjennelsesskrifter tror jeg derimot ikke er så galt. Det er mer den utviklingen det har tatt med liberalteologiens inntog og der disses ord og synspunkter ofte sidestilles og/eller endog overkjører både Skriften bekjennelse - da må det jo bare bli feil kurs. Så, enig med deg, utviklingen har ikke vært god. Også enig med deg i at mye av feilutviklingen skyldes bindinger til statsmakten. En binding til statsmakten behøver vel kanskje ikke i seg selv være noe feilspor, men det har likevel blitt det siden den sekulære makt etter hvert begynte å styre også i kirken. Muligens også derfor en slik binding heller ikke er anbefalt i bibelboken - det funker jo bare så måtelig i praksis, i alle fall i vår tid.

Nei, la kirker være kirker, så kan resten være Babylon.

:)


[Redigert den 24-5-2014 kl 00:08 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 25-5-2014 kl 11:07


Sitat: skrevet av gana  
Ja jeg tror også at Guds vei og folkekirkens vei av i dag mange ganger kan være nokså forskjellig. Det læregrunnlag denne kirke har i sine bekjennelsesskrifter tror jeg derimot ikke er så galt. Det er mer den utviklingen det har tatt med liberalteologiens inntog og der disses ord og synspunkter ofte sidestilles og/eller endog overkjører både Skriften bekjennelse - da må det jo bare bli feil kurs. Så, enig med deg, utviklingen har ikke vært god. Også enig med deg i at mye av feilutviklingen skyldes bindinger til statsmakten. En binding til statsmakten behøver vel kanskje ikke i seg selv være noe feilspor, men det har likevel blitt det siden den sekulære makt etter hvert begynte å styre også i kirken. Muligens også derfor en slik binding heller ikke er anbefalt i bibelboken - det funker jo bare så måtelig i praksis, i alle fall i vår tid.

Nei, la kirker være kirker, så kan resten være Babylon.

:)


[Redigert den 24-5-2014 kl 00:08 av gana]


Jeg tenker ofte at hvorfor spare "greinen" hvis frukten er dårlig? Med et ståsted som ikke er forenlig med skriften, kan aldri doktrinene bli sunne i forhold til bibelen. Fra en nesten sunn kirke vil det over tid bli rom for feil på feil og tilslutt smuldre bort. Ingenting annet en sannhet er bestandig.

Profetier som tolkes på en usunn doktrine vil aldri bli riktige og da er vi på den brede vei som vil bli enda bredere.

Jeg er enig med deg i mye, men jeg tror vi må tilbake litt i tid for å finne den rette utgangspunkt og vei. Vi må finne den smale vei som er i ferd med å bli gjengrodd. Og da er vi tilbake til identifisering av Guds fysiske folk for å forstå profetiene.
Uten forståelse for dette blir det vanskelig å tro/forstå bibelen.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-5-2014 kl 12:50


Etter som jeg kan forstå så dreier ikke den smale vei seg
om et bestemt fysisk folk, men om tro. For Abraham trodde
Gud og det var det som ble regnet ham til rettferdighet.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 25-5-2014 kl 17:37



Spør hvem som helst som er "kristen" og en får svar at de tror. Men handler det ikke om at hvis en tror på Gud, så holder en seg til Gud og Hans lære og gjør som Han befaler?

Paulus hadde ikke til hensikt å skape en ny lære, men kirkene har skapt en ny lære av hans tekster. Peter advarte mot Paulus p.g.a. at han var vanskelig å forstå. Men har kirkene forstått hva han mente her, antagelig ikke. :)

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-5-2014 kl 18:20


Hei igjen gamle Viking-venn :)

Tror ikke du har helt rett i at Peter advarte mot Paulus. Det han sa var vel litt mer i retning av at noe av det Paulus skrev var vanskelig å forstå og at enkelte usikre og ubefestede vred på dette til deres egen undergang (litt fritt gjengitt etter egen hukommelse).

Paulus pekte mye på troen som lydighetsgrunnlag for å gå Veien og jeg kan ikke se noe sted at Peter opponerte mot det. Tvert imot så er hele bibelboken full av tro som grunnlag for å være Guds folk. Vi ser det som sagt allerede hos Abraham og så vider ut gjennom hele boken.

At kirken skulle ha misforstått så veldig mye her kan jeg ikke helt se.

Heller ikke kan jeg se at det blir sannsynliggjort av det du skriver.

Men du har kanskje mer på lager? :)



[Redigert den 25-5-2014 kl 17:42 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 29-5-2014 kl 22:46



Hei igjen. Beklager noe delay her. Men skal forsøke meg. Det er ikke lett å finne igjen noe en har lest. Men jeg sikter til 2. Peters brev 3, 15-17


Sitat:

15 And account that the longsuffering of our Lord is salvation; even as our beloved brother Paul also according to the wisdom given unto him hath written unto you; 16 As also in all his epistles, speaking in them of these things; in which are some things hard to be understood, which they that are unlearned and unstable wrest, as they do also the other scriptures, unto their own destruction.


Jeg tror en eller flere misforståelser kan bli forstyrrende på andre deler av bibelen.

Jeg tør si med sikkerhet at Paulus ikke hadde mandat til å endre Guds lære, enig?

Her har kirkene endret sabbatsbudet. De har også endret på "ja- og nei mat".


Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-5-2014 kl 23:29


Beklager, men jeg forstår ikke. Hva konkret er det du mener Paulus har forandret i Guds lære?

Peter fikk et syn om at intet skulle kalles urent. Det var altså ikke han som forandret, men Herren.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 30-5-2014 kl 07:55


Sitat: skrevet av gana  
Beklager, men jeg forstår ikke. Hva konkret er det du mener Paulus har forandret i Guds lære?

Peter fikk et syn om at intet skulle kalles urent. Det var altså ikke han som forandret, men Herren.



Når Peter sier at Paulus er vanskelig å forstå på visse punkter er det ikke uten grunn. Hva vil en slik misforståelse og hvilke konsekvenser medfører det? Det må bli som Peter skriver her:

Sitat:

Det er noe der som er vanskelig å forstå, og de ukyndige og svake forvrenger dette, slik de også gjør med de andre skriftene, og det fører til fortapelse for dem selv.


Hvilke punkter hos Paulus kan det være Peter mener?

Du har også gitt uttrykk for skepsis ved den "lovløse forkynnelse" mange menigheter bedriver Gana. Og jeg er enig.

Svaret til disse "to linjer i bibelen" ligger mye hos Peter advarsel om mulighet til misforståelse tror jeg.

Jeg fant noe om dette på siden tilMens vi venter.. Jeg er ikke SDA, men ser helt klart at her er den noe å "hente".

Ha en god helg og riktig god sabbat ;)

.

.


[Redigert den 30-5-2014 kl 08:49 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-5-2014 kl 12:29


Ok, da får jeg prøve å hente noe mens vi venter :)

God helg til deg også :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-5-2014 kl 22:18


Litt om bibelsyn

http://www.steinsdalenbedehus.no/index.php?option=com_youtub...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-5-2014 kl 21:26


Sitat: skrevet av Viking  

Sitat:

Det er noe der som er vanskelig å forstå, og de ukyndige og svake forvrenger dette, slik de også gjør med de andre skriftene, og det fører til fortapelse for dem selv.


Hvilke punkter hos Paulus kan det være Peter mener?

Jeg vet ikke med sikkerhet hvilke punkter hos Paulus der var Peter siktet til, men det ligger muligens en antydning i utsagnet om at det var de svake og ukyndige som forvrengte det. Og det disse svake forvrengte kunne f. eks være slikt som at troen ikke var nok, men at det også måtte omskjærelse til. Et annet eksempel er at det var noen som var ekstremt opptatt med dager, måneder, høytider og år. Det som blir feil i begge disse tilfellene, og det fins sikkert også flere, er at det kommer noe i tillegg til troen. Og bibelboken er veldig nøye på dette - det var kun ved troen alene vi skulle frelses.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 2-6-2014 kl 20:53




Sitat:

Lovens oppfyllelse

17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.

18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.

19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.

20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.


Dette sier Kristus og Han er klar. Er det ikke pussig at Hans ord er lite vektlagt i forhold til f.eks. en misforstått Paulus tekst?

Jeg kan ikke med beste vilje se noen anledning til å se bort i fra Bergprekenen, det er jo lærdom rett fra Mesteren :)

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-6-2014 kl 22:50


Hei igjen Viking :)

Beklager, men jeg har ikke klart å registrere at Herrens ord blir lite vektlagt i forhold til Paulus. Tvert imot så er der vel ofte sånn at enkelte i dag heller har en tendens til å sette Mesterens ord opp mot apostlene.

Når det gjelder den rettferdighet Jesus preker om i Bergprekenen, den som måtte overgå farriserens- og de skriftlærdes rettferdighet, så er ikke det en rettferdighet som må oppfylle alle bud som sabbatsbudet mm., men det er en tilegnet rettferdighet som fås ved tro. Og da er vi straks over på det som var noe av temaet her; de to linjer eller de to byer. Den ene linje er de som vil bygge sin egen rettferdighet ved å oppfylle diverse lov (Babylon). Den andre linje er de som satser alt i tro på den frelser som oppfylte Guds lov for dem. Selv har jeg valgt den siste av disse linjer, Jerusalem, den sanne kirke, de som frelses ved tro.

"Opphever vi da loven ved troen? Slett ikke. Vi stadfester loven." (Rom 3, 31)

Eller sagt på en annen måte:
Guds lov oppfylles ved tro i oss som tror.

Ganske fantastisk egentlig, det er dette som er evangeliet, Guds kraft til frelse :)


[Redigert den 2-6-2014 kl 23:20 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 5-6-2014 kl 21:08



Du sier at en stadfester troen. Når flertallet velger bort sabbaten og Herrens festdager kan en da si at man stadfester troen.

Mange sier at Paulus gir adgang til å bruke søndagen som hviledag, er det tro? Det skurrer hos meg, jeg kan ikke få dette til å gå i hop med Guds lære?

Jeg har i det meste av mitt liv vært "søndags tilbeder", men nå orker jeg ikke å se noe positivt i den dagen. Syntes den er et tegn på svik mot Herrens lære.

All sabbats tro ble forfulgt og nedkjempet i Europa og den katolske kirke har forfulgt "kjettere" i all sin tid. Er det deres lære som skal være en mal for sann tro :question:

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-6-2014 kl 21:54


Sitat: skrevet av Viking  

Det skurrer hos meg, jeg kan ikke få dette til å gå i hop med Guds lære?

Det skurret for fariseerne på Jesu tid også. Det var da han sa dem disse velvalgte ordene:

På den tiden tok Jesus veien langs kornåkrene på sabbaten. Disiplene hans var sultne og ga seg til å plukke aks og spise. 2 Fariseerne så det og sa til ham: «Se der! Disiplene dine gjør noe som det ikke er tillatt å gjøre på sabbaten!» 3 Men han svarte: «Har dere ikke lest hva David gjorde da både han og mennene hans ble sultne? 4 Han gikk inn i Guds hus, og de spiste skuebrødene, som verken han eller mennene hans hadde lov til å spise, men bare prestene. 5 Eller har dere ikke lest i loven at prestene hver sabbat bryter sabbaten i tempelet og likevel er uten skyld? 6 Men jeg sier dere: Her er det som er større enn tempelet! 7 Hadde dere skjønt hva dette ordet betyr: ‘ Det er barmhjertighet jeg vil ha, ikke offer’, da hadde dere ikke dømt dem som er uten skyld. 8 For Menneskesønnen er herre over sabbaten.»

Det samme sier han til deg i dag.

:)

[Redigert den 5-6-2014 kl 00:11 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 7-6-2014 kl 00:00



Er stort sett enig i det du skriver her Gana. Men sabbaten er ikke en tilfeldig dag som kan byttes ut med hvilken som helst dag i uken:


Sitat:

“Sannelig, Mine Sabbater skal dere hol-de, for det er et tegn mellom Meg og dere i alle slekter som kommer, så dere skal kjenne at Jeg er Herren som helliger dere.

Derfor skal dere holde Sabbaten, for den er hellig for dere. Den som vanhelliger den, skal sannelig dø. For hver den som gjør noe arbeid på den, den skal ut-ryddes av sitt folk.

Seks dager skal arbeidet utføres, men den sjuende dagen er Sabbaten for hvile; den er hellig for Herren. ...

Derfor skal Israels barn holde Sabbaten i alle slekter som kommer, som en evig pakt. Den er tegnet mellom Meg og Israels barn til evig tid. For på seks dager dannet Herren himmelen og jorden, og på den sjuende dagen hvilte Han og pustet ut.” (2. Mos. 31, 13-18).


Søndagen er ikke noe som helst sammenlignet med hva sabbaten er, den gir identitet. :) En kan si at det er fånyttes å diskutere sabbaten, men den er meget sentral i Guds lære.

-


[Redigert den 6-6-2014 kl 23:03 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-6-2014 kl 02:39


Grunnen til at kirken valgte en annen dag enn jødene var vel mye for å vise at de var noe nytt
og annet enn jødedommen. Jødene fortsatte å holde sabbaten mens kirken ble fristilt til å
tilbe i ånd og sannhet og til å holde alle dager for like. For det var slik Herren ville ha
det, at flest mulig skulle få del i den frihet Messiasriket kom med.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 7-6-2014 kl 09:20



Nå er det jo slik at det finnes bare en Gud og en lære.
Det finnes ikke et sted i Bibelen der Gud gir uttrykk for at
Han tilpasser sin lære etter mennesket.

Vi ser her et tydelig eksempel på hva kirkene har
gjort oppigjennom, de tilpasser læren ettersom behovet er.

Hvem har rett? Gud eller mennesket?
Vi ser tydelig i profetiene at Gud mener alvor, Han firer ikke på læra.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2014 kl 17:58


Der tar du feil. Den kunne sikkert gis flere eksempler på hvordan Gud forandrer, men her ett:

"Det er sagt: ‘Den som skiller seg fra sin kone, skal gi henne skilsmissebrev.’ 32 Men jeg sier
dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor, han blir skyld i at det
begås ekteskapsbrudd med henne. Og den som gifter seg med en fraskilt kvinne,
bryter ekteskapet." (BERGPREKENEN)

Her ser vi hvordan Gud forandrer ved å innskjerpe.

Det samme gjøre han overfor jødene og deres sabbat. Da de ikke ville bøye seg
for Sønnen ble de kun stående igjen med et tomt skal av en helligdagslære.
Alt ble da tomt - for Jesus er Gud.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 9-6-2014 kl 18:17



Det er mange som tror at Jesus er Gud, men det går ikke. Det er jo så mange punkter som taler i mot dette i Bibelen at jeg har ikke tall på det.

Gud er Gud, Kristus er Guds Sønn den enbårne.

Det er jo et interessant tema, men ingen av oss mennesker i dag
vet så mye om det. Vi må forholde oss til bl.a. Bibelen.


Sitat:

"Da nå menneskene begynte å bli mange på jorden, og de fikk døtre, da så Guds sønner at menneskenes døtre var vakre, og de tok seg koner, hvem de hadde lyst til. Da sa Herren: Min Ånd skal ikke til evig tid gå i rette med menneskene. I sin villfarelse er de kjød, og deres dager skal være hundre og tjue år.Kjempene var på jorden i de dager, og likeså siden, da Guds sønner gikk inn til menneskenes døtre, som fødte dem barn. Dette er de mektige menn i gammel tid, de navngjetne." (1 Mosebok 6:1-4)




:)


Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2014 kl 19:57


Det er en ikke så rent liten selvmotsigelse i det du sier og det er derfor også vanskelig å forholde
seg til. Først så sier du at det er så mange punkter i Bibelen som taler mot at Jesus er Gud at
du har ikke tall på det. Deretter så sier du at ingen av oss mennesker i dag kan vite så mye
om det. Og så avslutter du til alt overmål med å si at vi må forhode oss til Bibelen.

Men hvis det er så mange punkter som taler mot og du forholder
deg til Bibelen hvorfor kan du ikke da vite?

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 10-6-2014 kl 23:43


Sitat: skrevet av gana  
Det er en ikke så rent liten selvmotsigelse i det du sier og det er derfor også vanskelig å forholde
seg til. Først så sier du at det er så mange punkter i Bibelen som taler mot at Jesus er Gud at
du har ikke tall på det. Deretter så sier du at ingen av oss mennesker i dag kan vite så mye
om det. Og så avslutter du til alt overmål med å si at vi må forhode oss til Bibelen.

Men hvis det er så mange punkter som taler mot og du forholder
deg til Bibelen hvorfor kan du ikke da vite?

:)


Der har du mennesket i et nøtteskall. :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-6-2014 kl 03:21


Ja menneske-hjerte er mer svikefullt enn noe annet
sier Herren. Ikke til å lite på i det heletatt. God natt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-6-2014 kl 21:00
Litt mer om vår tid - sovepute-profetene


Andakt i Dagen av Håkon C. Hartvedt, redaktør og forfatter
Sitat:
Sovepute-profetene forkynner ikke kors, hellighet eller adskillelse. De setter ingen krav til sine tilhengere. De snakker sjelden om synd og dom. De avskyr å høre om lidelse og smerte.


«Soveputeprofetene er fremdeles blant oss! De snakker om Guds Ord, og de salter sine behagelige budskap med mange skriftsteder. Men det er noe falskt ved det de forkynner. De forkynner ikke kors, hellighet eller adskillelse. De setter ingen krav til sine tilhengere. De snakker sjelden om synd og dom. De avskyr å høre om lidelse og smerte…»

Disse rike, men åndelig fattige, nærmer seg meg og spør:

«Har du fremgang?»

De spør ikke om:

«Vokser du i kjennskap til Kristus?» eller:

«Søker du Gud, fornekter selvlivet, og tar opp hans kors?»

Det som sårer mitt hjerte mest når det gjelder dette, er at troende som er viklet inn i denne læren er hardere å nå med evangeliet om overgivelse og offer enn de som aldri har møtt Kristus.

Deres lærere har plukket masse skriftsteder for å «bevise sitt budskap – men de velger bare ut velsignelsene og ikke forbannelsene…

Jeg hører dem skryte av at velstand er disse siste dagers budskap, og jeg ønsker å løpe til mitt lønnkammer og si til min Far:

«Er vi uhelbredelig blinde? Hvordan kan Guds menn gjøre dette til deres budskap? Det er ingen byrde, ingen selvfornektelse, intet offer, ikke noe snakk om å ta opp hans kors…»

Ordene er hentet fra David Wilkersons bok: «Den siste basun.»

Jeg legger bare til ordene i Matteus 10:38:

«Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verdig.»


http://www.dagen.no/Inspirasjon/23/06/2014/Sovepute-profeter...

[Redigert den 23-6-2014 kl 20:05 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen