Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Var det noe galt med profeten Jeremia?
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-3-2012 kl 12:05
Var det noe galt med profeten Jeremia?


Merkelig spørsmål kanskje, men grunnen til undringen er at redaktøren i avisen Dagen synes å mene at om kristne ikke får gjennomslag så har de ofte bare seg selv å takke. Ja den mest sannsynelige årsaken er da at de mangler Åndens frukt. For hadde de hatt slik frukt så ville nok verden lyttet.

http://dagen.no/Meninger/Leder/tabid/250/Default.aspx?Module...

Profeten Jeremia fikk lite gjennomslag. Var det Åndens frukter han manglet?

Nei, det er vel lite trolig.

Selv tror jeg problemet ligger mer hos en redaktør som ikke bare har tupé på hode, men også i overkant med falsk karismatisk tro mellom ørene. Og det er denne falskhet som stadig vinner om seg i kristenheten. Dagen var en gang en avis som kjempet klart mot dette. I dag er klarheten mindre. Ja, og om redaktøren får frie tøyler så blir den nok også helt borte en dag.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 13-3-2012 kl 13:13




Karismatiske menigheter og statkirke, hva er forskjellen i tro?

For de som søker etter "noe" og ikke selv studerer
bibelen kan fort tro at karismatisk åndefrukt er av Gud. Hvis de
sammenligner staskirken og disse menigheter faller kanskje valget
på disse menigheter p.g.a. at "aktiviteten" er høyere her.

Etter min mening kan du ikke si at den ene har rett og den andre
har feil her. Begge tar feil, begge er døtre av den romersk katolske
kirke. Ingen av dem holder Guds bud, de feirer ikke Guds helligdager og tolker bibelen feil. Hvis en bruker bibelen som måle-
stokk vil begge komme til kort. Hvis eneste grunn til at de
gjør som de gjør er tradisjon, så hjelper ikke det da deres kirkelige
forfedre alltid har gjort feil. Kristus advarte mot en
annen Jesus og han har vært her i snart 2000 år.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-3-2012 kl 14:02


Hei Viking!

Hva slags menighet / retning / tradisjon tilhører du?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 13-3-2012 kl 20:14


Sitat: skrevet av gana  
Hei Viking!

Hei Gana.

Hva slags menighet / retning / tradisjon tilhører du?


Jeg var "aktiv" i statskirken og fikk da etterhvert som årene gikk et større behov for å forstå det jeg leste og hørte. Spurte du tre prester fikk du tre forskjellige svar.

Jeg meldte meg ut og har siden den gang vært utenfor menigheter.
Jeg forstod ganske snart at Sabbaten var viktig og har siden den
gang holdt den for å være vår hviledag. Julen ser jeg på som
bare en hedensk skikk. Kirken feirer Easter, men det er ikke det
samme som påske. Den bibelske påske vil jeg da feire så godt
det lar seg gjøre. Kristi korsfestelse går som "hånd i hanske" med
bibelsk påske.

Og en liten ting til, jeg tror ikke at den nye pakt er helt oppfyllt ennå jfr. Jeremiah 31:31. :)
.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-3-2012 kl 08:16


Ja. Jeg forstår at Jeremia er en profet som lett kan misstolkes, eller kanskje rett og slett overses, som redaktøren av Dagen ser ut til å ha gjort. Men hvis du er i tvil om den nye pakt er fullstendig oppfylt så synes jeg nå det var litt merkelig. Klare bibelord sier jo faktisk det stikk motsatte. Ikke minst Hebreerne kapitel 8. Også Paulus det samme:

"For i ham (Jesus) har alle Guds løfter fått sitt ja."

:yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 14-3-2012 kl 10:08


Sitat: skrevet av gana  
Ja. Jeg forstår at Jeremia er en profet som lett kan misstolkes, eller kanskje rett og slett overses, som redaktøren av Dagen ser ut til å ha gjort. Men hvis du er i tvil om den nye pakt er fullstendig oppfylt så synes jeg nå det var litt merkelig. Klare bibelord sier jo faktisk det stikk motsatte. Ikke minst Hebreerne kapitel 8. Også Paulus det samme:

"For i ham (Jesus) har alle Guds løfter fått sitt ja."

:yes:


Jeg skal gi meg hvis du kan overbevise meg. Hva der din versjon av den nye pakts profetie i Jeremian 31. Ikke for å holde ap med noen, men jeg føler at nesten en hel verden lar seg føre bak lyset. Denne profeti er ikke riktig tolket av kirkefedrene.

De første århundrene etter Kr.f. oppstod et solid hat mot Guds folk, Jakobs etterkommere. Til og med Martin Luther hatet dem som pesten. I den tiden omgjorde de Guds fysiske folk til å blir et "åndelig Israel- og Judah hus", hvilket ikke kan være riktig.
Hvis du ser for deg Jakobs etterkommere i Jeremiah profetien så stemmer det jeg har nevnt.

Kristus er og var Mellommannen for den nye pakt, Han har betalt for våre synder med sitt liv for at den som tror skal ha evig liv.:singing: Men mye gjenstår til oppfyllelse.

Hvis du også ser for deg det åndelige Israel som part i den nye pakt så fortell meg hvem Israels- og Judah hus er av de åndelige menigheter? Alle påstår at de har retten til den nye pakt, hvem har Gud en pakt med her??

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-3-2012 kl 20:43


Sitat: skrevet av Viking  

De første århundrene etter Kr.f. oppstod et solid hat mot Guds folk, Jakobs etterkommere. Til og med Martin Luther hatet dem som pesten. I den tiden omgjorde de Guds fysiske folk til å blir et "åndelig Israel- og Judah hus", hvilket ikke kan være riktig.
Hvis du ser for deg Jakobs etterkommere i Jeremiah profetien så stemmer det jeg har nevnt.

Grunnlaget for Guds utvelgelse av et folk har alltid vært åndelig. Det ser vi allerede så tidlig som hos Kain og Abel. Og senere ser vi også hvordan andre folk kunne bli lagt til Israel-folket når de tok til seg Israels tro. Det har altså aldri vært noen omgjørelse fra et fysisk folk til et åndelig folk. Guds folk har alltid blitt definert kun ved tro.

Og når det gjelder tro, det var forresten det som også var Luthers store gjenoppdagelse; frelse ved tro alene. Så her er det en rød åndelig tråd gjennom hele Bibelen. Gud ser alltid til hjerte.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 20-3-2012 kl 00:10


Gana sier:

Sitat:

Klare bibelord sier jo faktisk det stikk motsatte. Ikke minst Hebreerne kapitel 8


Hebreerne 8 er en kopi av Jeremiah 31:31.


Sitat:

Jesus er mellommann for en ny pakt

6 Men nå har Kristus fått en langt høyere prestetjeneste, siden han er mellommann for en pakt som er så mye bedre og hviler på bedre løfter.

7 Hvis det ikke hadde vært noe å utsette på den første pakten, hadde det ikke vært bruk for en annen. 8 Men Gud har noe å utsette på folket når han sier:
Se, dager skal komme, sier Herren,
da jeg oppretter en ny pakt
med Israels hus og Judas hus,

9 ikke som den pakten
jeg sluttet med fedrene deres
den dagen jeg tok dem i hånden
og førte dem ut av Egypt.
For de ble ikke stående i min pakt,
og jeg brydde meg ikke om dem, sier Herren.

10 Men dette er pakten jeg vil slutte
med Israels hus i dager som kommer, sier Herren:
Jeg vil legge mine lovbud i deres sinn
og skrive dem i deres hjerte.
Jeg skal være deres Gud,
og de skal være mitt folk.

11 Da skal ingen lenger undervise
sin landsmann eller sin bror
og si: «Kjenn Herren!»
For de skal alle kjenne meg,
både små og store.

12 For i nåde vil jeg tilgi all uretten deres
og ikke lenger huske syndene deres.

13 Når Gud taler om en ny pakt, har han dermed sagt at den første er foreldet. Og det som blir gammelt og foreldet, vil snart være borte


Dette er skrevet etter Kristi død på korset. Kristus er Mellommannen for den nye pakt. Det sier klart at gamle pakt vil snart være borte.

Den nye pakt vil være oppfylt når Kristus kommer tilbake og henter hjem sitt folk, Jakobs etterkommere. Det står i Bibelen. Alt annet blir å fortolke bibelen og komme med vranglære.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2012 kl 10:09


Men husk hvorfor Gud valgte Abel. Han ble valgt på grunnlag av tro. En tro som viste seg i et bedre offer.
Og således er det gjennom historien. Gud velger ut fra tro og tar overhode ikke hensyn til fysisk avstamning.
Og det var vel mye der fariseerne bommet. De trodde at når de kunne vise til Abraham som sin far så var alt
i orden. Jesus derimot så dypere. Han valgte seg heller et folk og et land over det jordiske. Et åndelig rike.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 20-3-2012 kl 13:15


Sitat: skrevet av gana  
Men husk hvorfor Gud valgte Abel. Han ble valgt på grunnlag av tro. En tro som viste seg i et bedre offer.
Og således er det gjennom historien. Gud velger ut fra tro og tar overhode ikke hensyn til fysisk avstamning.
Og det var vel mye der fariseerne bommet. De trodde at når de kunne vise til Abraham som sin far så var alt
i orden. Jesus derimot så dypere. Han valgte seg heller et folk og et land over det jordiske. Et åndelig rike.


Hvor finner du dette i bibelen i forhold til den nye pakts profeti.

Jeg har et godt eksempel på hvordan mange tolker profetiene. De tar "hammern" og kliner til "puslespillbrikken" slik at den spetter på plass, men når du da tar en titt på bildet i pusslespillet vil du ikke kunne se hva dette foretiller.

Å tolke en profeti krever absolutt sikkerhet på hvordan du "plaserer" brikkene.

Hva står i Jeremiah's profeti om den nye pakt?

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2012 kl 14:13


At Gud velger tro framfor fysisk avstamning finner man som sagt allerede på bibelens første sider. Man finner det også igjen i Åp. Gud har ikke, og har aldri hatt, noe folk på annet grunnlag enn tro. Og klarer du ikke å tolke Jeremia-boken i henholdt til det så har du bommet.

:yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 20-3-2012 kl 15:08


Sitat: skrevet av gana  
At Gud velger tro framfor fysisk avstamning finner man som sagt allerede på bibelens første sider. Man finner det også igjen i Åp. Gud har ikke, og har aldri hatt, noe folk på annet grunnlag enn tro. Og klarer du ikke å tolke Jeremia-boken i henholdt til det så har du bommet.

:yes:


Hva står i bibelen din om Jeremiah sin profeti om den nye pakt, fortell meg ordrett hva som står.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2012 kl 15:34


Orderett bokstavelig tolkning er ikke veien.

Billedtale gir den uerfarne klokskap og innsikt sier
Salomo, Davids sønn, konge i Israel. Ordsp. kap. 1.

:yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 20-3-2012 kl 16:11


Sitat: skrevet av gana  
Orderett bokstavelig tolkning er ikke veien.

Billedtale gir den uerfarne klokskap og innsikt sier
Salomo, Davids sønn, konge i Israel. Ordsp. kap. 1.

:yes:


Du må jo forstå at du er på ville veier her, hvis ikke bibelens ordlyd er å stole på, hva da? Og vet du hva resultatet av det blir? Nettopp, en kristendom som er falsk akkurat som det vi ser i dag. Takket være tolkning fra et ubibelsk ståsted. Om det ikke var feil før, så blir det hakkende gale nå.

Men gi meg ordlyden til Jeremiah's profeti om den nye pakt.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2012 kl 16:17


Jesus talte også ofte i bilder. Og han stoler jeg på :yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 20-3-2012 kl 16:24


Sitat: skrevet av gana  
Jesus talte også ofte i bilder. Og han stoler jeg på :yes:


Står deg fritt i å gjøre som du vil. :)

[Redigert den 20-3-2012 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2012 kl 16:41


Takk :), men det er nok ikke alltid jeg kan gjøre som jeg vil. Var nok mye sånn for Jeremia også. Guds ledelse er ikke alltid det vi selv helst ønsker. Og mye sånn er det nok med tolkning også. Den må helst være i samsvar med resten av Ordet om den skal bli Guds vei.

:yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 20-3-2012 kl 19:24


Sitat: skrevet av gana  
Takk :), men det er nok ikke alltid jeg kan gjøre som jeg vil. Var nok mye sånn for Jeremia også. Guds ledelse er ikke alltid det vi selv helst ønsker. Og mye sånn er det nok med tolkning også. Den må helst være i samsvar med resten av Ordet om den skal bli Guds vei.

:yes:


Hva sa Jesus om profetiene? Dette er rett fra Jesus sin munn
Sitat:

Matt. 5, 17


17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.

18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.

19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.

20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.



Ja, dette sier Jesus om loven og profetiene.
En skal tro det en leser her.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-3-2012 kl 19:53


Ja, som vers 17 sier så kom ikke Jesus for å oppheve, men for å oppfylle. Han kom får å fullkommengjøre Skriften ved å føre den helt fram til sin egentlige hensikt. Ikke en prikk i loven skulle forgå før alt var skjedd. Skjedd hva da? Jesu fullkomne frelsesverk. Fra da av var alt oppfylt. Ikke opphevet, men oppfylt. Og alle tidligere løfter virkeliggjøres nå i Jesu rike, i Guds rike, det er der Guds folk nå har det. Ikke i et fremtidig tusenårsrike eller rike for Israel, men her og nå i Jesu Krist. For som Jesus sa: «Det er fullbrakt!»

:yes:

[Redigert den 21-3-2012 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 22-3-2012 kl 08:33


Sitat: skrevet av gana  
Ja, som vers 17 sier så kom ikke Jesus for å oppheve, men for å oppfylle. Han kom får å fullkommengjøre Skriften ved å føre den helt fram til sin egentlige hensikt. Ikke en prikk i loven skulle forgå før alt var skjedd. Skjedd hva da? Jesu fullkomne frelsesverk. Fra da av var alt oppfylt. Ikke opphevet, men oppfylt. Og alle tidligere løfter virkeliggjøres nå i Jesu rike, i Guds rike, det er der Guds folk nå har det. Ikke i et fremtidig tusenårsrike eller rike for Israel, men her og nå i Jesu Krist. For som Jesus sa: «Det er fullbrakt!»

:yes:

[Redigert den 21-3-2012 av gana]



Jeg ser at du ikke kan svare meg på fornuftig vis, heller ikke ha vilje til å se næremere på profetien ved å "lime" den inn her. Hvordan kan du argumentere for noe du ikke forstår?

Hvis du igjen påstår at du forstår, må du forklare profetien punkt for punkt. Enlight me:yes:

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-3-2012 kl 18:53


Tror det er viktig å ikke bli for enspora. Innsikt med fylde og bredde er vel bibelens ideal.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 27-3-2012 kl 22:06


Sitat: skrevet av gana  
Tror det er viktig å ikke bli for enspora. Innsikt med fylde og bredde er vel bibelens ideal.

:)


:yawn:

Dette blir kjedelig.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 28-3-2012 kl 08:20



http://withchrst.org/lewis.pdf

Siden du har slik innsikt, fylde og bredde så forstår du sikker dette.:)

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 30-3-2012 kl 07:38



Jeremiah er ikke den eneste som skriver om den nye pakt.

Sitat:

Esekiel 11

17 Derfor skal du si: Så sier Herren Gud: Jeg vil samle dere ute blant folkene, sanke dere sammen fra de landene dere er spredt i, og gi dere Israels land.

18 Når de kommer dit, skal de fjerne alle de motbydelige og avskyelige gudebildene derfra.

19 Jeg gir dem et annet hjerte, og en ny ånd gir jeg inni dem. Jeg tar steinhjertet ut av kroppen deres og gir dem et kjøtthjerte i stedet,

20 slik at de kan følge mine forskrifter, holde fast ved mine lover og leve etter dem. De skal være mitt folk, og jeg skal være deres Gud.

21 Men de som i hjertet følger sine motbydelige og avskyelige guder, det de har gjort, lar jeg komme over deres eget hode, sier Herren Gud



Sitat:

Esekiel 16

60 Men jeg vil huske pakten jeg sluttet med deg da du var ung, og opprette en evig pakt med deg.

61 Du skal huske hva du gjorde, og skamme deg når jeg tar søstrene dine, både de som er eldre enn du, og de som er yngre, og gjør dem til dine døtre, enda de ikke er i pakt med deg.

62 Når jeg oppretter min pakt med deg, da skal du kjenne at jeg er Herren.

63 Så skal du huske det og skamme deg, du skal aldri mer åpne munnen av skam, når jeg tilgir deg alt du har gjort, sier Herren Gud.




Sitat:

Esekiel 36

26 Jeg gir dere et nytt hjerte, og en ny ånd gir jeg inni dere. Jeg tar steinhjertet ut av kroppen deres og gir dere et kjøtthjerte i stedet.

27 Jeg gir min Ånd i dere og gjør at dere følger forskriftene mine, holder lovene mine og lever etter dem.

28 Da skal dere få bo i det landet jeg ga fedrene deres. Dere skal være mitt folk, og jeg skal være deres Gud.


Rom. 11:25–27;
Heb. 8:6–13; 10:16–17


Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2012 kl 21:41


Ja, det tror jeg er rett. Bibelen beskriver i hovedsak to pakter. Den gamle i det gamle testamente og den nye med det nye testamente. I det gamle testamente er det muligens flere pakter, men i det nye testamente er det bare en. Og den kom med Herren Jesus.

:grin:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 30-3-2012 kl 21:50


Sitat: skrevet av gana  
Ja, det tror jeg er rett. Bibelen beskriver i hovedsak to pakter. Den gamle i det gamle testamente og den nye med det nye testamente. I det gamle testamente er det muligens flere pakter, men i det nye testamente er det bare en. Og den kom med Herren Jesus.

:grin:


Den som er omhandlet i NT er den samme Jeremiah og Esekiel profeterer om. Ingen tvil om det.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2012 kl 13:17


Ja, da tipper jeg Israel og Juda er fornøyd :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 31-3-2012 kl 19:48


Sitat: skrevet av gana  
Ja, da tipper jeg Israel og Juda er fornøyd :)


De har all grunn til å være fornøyd. Hvem er Judah og Israel i dag?

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2012 kl 20:34


Juda - var ikke det opprinnelig en del av Israel?

Når det gjelder "Israel" så blir det i dag brukt i tre betydninger:

1. Guds utvalgte folk; troende, såvel jøder som "hedninger".

2. Jødefolket, uansett bopel og borgerskap.

3. Statsdannelsen av 1948.

I bibelens gamle testamentet brukes "Israel" i betydning nr. 2 og om landet. I det nye testamente brukes "Israel" mange ganger på samme måte som i GT, men i NT blir det også etter pinseunderet en forandring. "Israel" er nå Guds folk av alle folkeslag. Eksempler på dette finner vi i Rom 9,6 og 11, 25-26. "Israel" var nå noe som skulle bli frelst når alle folkeslag var kommet inn i fullt tall. Og vi ser således at betydning nr. 1 er den som nå gjelder.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 1-4-2012 kl 10:54









Sitat: skrevet av gana  
Juda - var ikke det opprinnelig en del av Israel?

Når det gjelder "Israel" så blir det i dag brukt i tre betydninger:

1. Guds utvalgte folk; troende, såvel jøder som "hedninger".

2. Jødefolket, uansett bopel og borgerskap.

3. Statsdannelsen av 1948.

I bibelens gamle testamentet brukes "Israel" i betydning nr. 2 og om landet. I det nye testamente brukes "Israel" mange ganger på samme måte som i GT, men i NT blir det også etter pinseunderet en forandring. "Israel" er nå Guds folk av alle folkeslag. Eksempler på dette finner vi i Rom 9,6 og 11, 25-26. "Israel" var nå noe som skulle bli frelst når alle folkeslag var kommet inn i fullt tall. Og vi ser således at betydning nr. 1 er den som nå gjelder.


Mange trodde at statsdannelsen i 48 var en oppfyllelse av profetiene, men det mangler det mye på. Landområdene Gud lovet Jakob's etterkommere er fortsatt under kontroll av "fienden". Svært få av Jakob's etterkommer har vendt tilbake til Israel, et meget stort antall lever fortsatt rundt om i verden intetanende om deres forbindelse med Jakob.

Hvem vet sikkert hvem Jakobs etterkommere er? Staten Israel er ikke det samme som Israel- og Judah hus. Profetiene sier noe helt annet.

Et interessant emne.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 1-4-2012 kl 14:40



Dette dokumentet som blir undertegnet her vil få historisk betydning. Dokumentet er i meget god stand og vil fremlegges som bevis, når tiden er inne, for eiendomsretten til dette stykket land. Rettmessige eier vil kreve sin rett og profetiene i Jeremiah vil gå i oppfyllelse.


Sitat:

Da skjønte jeg at det var et ord fra Herren.
9 Så kjøpte jeg jordstykket i Anatot av Hanamel, sønn av onkelen min, og veide opp pengene; det var sytten sjekel sølv.

10 Jeg satte opp et dokument og forseglet det, fikk vitner til å bekrefte det og veide opp sølvet i skålvekt.

11 Så tok jeg skjøtet, både den delen som var forseglet i samsvar med bud og forskrifter, og den som var åpen.

12 Jeg ga det til Baruk, sønn av Neria, Mahsejas sønn, i nærvær av min fetter Hanamel og vitnene som undertegnet på skjøtet, og alle de judeerne som holdt til i vaktgården.

13 I nærvær av dem påla jeg Baruk:

14 Så sier Herren over hærskarene, Israels Gud: Ta disse rullene, dette skjøtet, både den delen som er forseglet, og den som er åpen, og legg dem i en leirkrukke så de kan holde seg lenge.

15 For så sier Herren over hærskarene, Israels Gud: Enda en gang skal de kjøpe hus og jorder og vinmarker i dette landet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-4-2012 kl 15:23



Bibelen er så spennende og særlig er profetene interessante i forhold til tiden som kommer. Ting vil skje i nærmeste fremtid.

Lurer på hvorfor så få interesserer seg for det. Kirkens tolkning er "tåkete" så jeg forstår hvorfor enkelte mister motet på å diskutere profetier med kirkens lære som underlag.

Et godt råd er å fri seg fra kirkens "tåke" og vranglære. Ha en god Påske.

:cool:

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-4-2012 kl 23:33


Sitat: skrevet av Viking  

Ting vil skje i nærmeste fremtid.

Hva da?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 7-4-2012 kl 00:50


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Viking  

Ting vil skje i nærmeste fremtid.

Hva da?


Har du ikke lest Jeremiah? Der står det sort på hvitt hva som vil skje.



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-4-2012 kl 16:27


Sitat: skrevet av Viking  

Har du ikke lest Jeremiah? Der står det sort på hvitt hva som vil skje.

Jada.. joda.. men hva HAR skjedd og hva KOMMER til å skje?

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 7-4-2012 kl 18:38


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Viking  

Har du ikke lest Jeremiah? Der står det sort på hvitt hva som vil skje.

Jada.. joda.. men hva HAR skjedd og hva KOMMER til å skje?

:)


Jeremiah 30 og utover, til og fra sier noe om tiden som kommer. Hva sier du om trengselstiden? Tipper på at du mener dette er noe som vi har foran oss. Jeg mener at mye av den tiden er forbi. Da vil jeg også si at vi ikke har lang tid før Yesuah kommer tilbake til det vi kaller 1000 års riket.

.

[Redigert den 7-4-2012 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-4-2012 kl 20:44


Skulle mye av trengselstiden være forbi i tiden rett før Jesu gjenkomst?

Om jeg ikke husker mye feil så sa han selv faktisk det stikk motsatte.

:question:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 9-4-2012 kl 21:32


Sitat: skrevet av gana  
Skulle mye av trengselstiden være forbi i tiden rett før Jesu gjenkomst?

Om jeg ikke husker mye feil så sa han selv faktisk det stikk motsatte.

:question:


Som jeg sa; "mye av den er forbi". Jeg tror at den startet da disiplene ble martyrer for sin tro og sitt virke.

De gikk først til de tapte får av Israel og Judah. Siden fikk verden høre Guds ord. Disse menigheter ble forfulgt igjennom århundrer og den romersk katolske kirke forfulgte dem som "kjettere". Den gang fikk de valget, konverter eller dø.


.

[Redigert den 9-4-2012 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 19-4-2012 kl 08:42




Et annet nedslående tegn er antallet som holder seg til Guds lære. For hvor mange er det som holder Guds helligdager, Sabbater, Hans bud i det hele tatt holder seg til Bibelen og ikke til kirkelig tradisjon?

Er ikke det et sikkert endetids tegn?





Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-4-2012 kl 22:12


Ja, NT er en kirkelig tradisjon som innførte en større grad av frihet. Frihet med mindre vekt på dager og steder til større grad av gudstjeneste i ånd og sannhet. Kirkelig tradisjon er altså ikke bare fy fy, i alle fall ikke den som er så gammel at vi finner den i hos de første apostler. Endetid? Ja det begynte da, med Herren og hans apostler.

:yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 20-4-2012 kl 17:18



Tror du at Paulus hadde til hensikt å endre loven? Hvem hadde mandat til å endre læren og loven? Mange vil si at Kristus hadde mandat til det, men var det ikke Han som
sa:


Sitat:

17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.

18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.

19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.

20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.



Ikke før ALT er skjedd. Mener du at alt er skjedd?
Bibelens profetier inneholder mye som ennå ingen har sett gå i oppfyllelse.

Kirken har endret budene, lært oss vranglære og hva sa Han om slikt?

.

[Redigert den 20-4-2012 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-4-2012 kl 12:17


Sitat: skrevet av Viking  

Ikke før ALT er skjedd. Mener du at alt er skjedd?

Hvis du ser på verset foran, vers 17, så ser du hva det dreier seg om.
Der tales det om Jesu første komme til jord - og det har jo skjedd :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 22-4-2012 kl 13:15


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Viking  

Ikke før ALT er skjedd. Mener du at alt er skjedd?

Hvis du ser på verset foran, vers 17, så ser du hva det dreier seg om.
Der tales det om Jesu første komme til jord - og det har jo skjedd :)


Jeg forstår ikke helt hva du viser til:question:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-4-2012 kl 18:00


Hei igjen Viking :)

Hva jeg viser til? Jo jeg viser til innlegget som jeg siterer fra. Tok ikke med hele innlegget ditt i sitatet da jeg regnet med at du husket hva du selv hadde skrevet, men hvis ikke så finner du det litte lenger oppe her. Tenkte jeg skulle gjengi innleggnummer så du lettere kunne finne fram, men det ser jo ut til å være samme nummer på alle innlegg ?!? Så litt rot er det visst der også.. jaja, det går seg vel til med tiden får vi håpe. Shalomsann!

(Eller kanskje det ikke er innleggNUMMER, men bare antall innlegg..? Er vel heltst det ja, men du finner vel uansett ut av det.. :))

[Redigert den 24-4-2012 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 24-4-2012 kl 22:09


Sitat: skrevet av gana  
Hei igjen Viking :)

Hva jeg viser til? Jo jeg viser til innlegget som jeg siterer fra. Tok ikke med hele innlegget ditt i sitatet da jeg regnet med at du husket hva du selv hadde skrevet, men hvis ikke så finner du det litte lenger oppe her. Tenkte jeg skulle gjengi innleggnummer så du lettere kunne finne fram, men det ser jo ut til å være samme nummer på alle innlegg ?!? Så litt rot er det visst der også.. jaja, det går seg vel til med tiden får vi håpe. Shalomsann!

(Eller kanskje det ikke er innleggNUMMER, men bare antall innlegg..? Er vel heltst det ja, men du finner vel uansett ut av det.. :))

[Redigert den 24-4-2012 av gana]


Hei igjen :)

Jeg er klar over hva jeg har skrevet, men forstår ikke helt hva du mener med dette, jeg finner ikke noen sammenheng i det verset du viser til.


Sitat:

Hvis du ser på verset foran, vers 17, så ser du hva det dreier seg om



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-4-2012 kl 00:28
Litt oppklaring


Du spør om alt har skjedd og viser til noen bibelvers. Det ene av disse versene gir det svar at da Jesu kom første gang kom han for å oppfylle. Spørsmålet ditt virker derfor litt underlig. Kom Jesus for å oppfylle så har han vel oppfylt. Og Én konkret virkning av denne oppfyllelsen er at det nå er mulig å holde alle dager for like (Rom 14,5). Det dreier seg altså ikke lenger om dager, måneder, høytider og år (Gal 4,10), men om ånd og sannhet. Så ja, på den måten har alt skjedd eller gått i oppfyllelse. Og mer skal skje - enda mer frihet på den nye jord.

:spin:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 25-4-2012 kl 18:02



Kan ikke se at du oppklarer noe her. Du viste til vers 16, hva betyr det i denne sammenheng?

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-5-2012 kl 21:08


Jo jeg syns nå jeg oppklarer litt.. Er du veldig missfornøyd? :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen