Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Med det første bud inn i evigheten
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-10-2011 kl 00:51
Med det første bud inn i evigheten


Holder man det første bud er mye gjort. Da faller liksom mye av resten også på plass. Du skal ikke ha andre guder. Det var et forbud mot tilbedelse av stokk og stein og gudsbilder. I dag er jo ikke dette så veldig aktuelt. For hvem faller vel i dag ned i tilbedelse for noe av dette? Ikke så veldig mange i vår del av verden i vertfall. Vi er kommet lenger, sies det, men hva med den ånd som representerte avgudene?

Ifølge Bibelen er det bare to åndelige krefter i verden. Guds Ånd og det satanisk tidssekulære. Og da forstår vi kanskje at det første bud ikke er så helt utgått på dato likevel. For hvilken annen ånd enn tidsånden er det i dag som styrer mye av det kirkelige. Er du i tvil så ta gjerne et nærmere blikk på statskirken. Bibelen brukes, men ikke mange vil la den råde.

I dag er vi kommet lenger sies det – Bibelen må tilpasses.

Bruddet på det første bud er åpenbart – og en annen ånd tydelig merkbar.



[Redigert den 13-10-2011 av Igo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-11-2011 kl 23:02


I hebreerne snakker Paulus om at Juda stamme aldri hadde noe prestetjeneste, og at sønnen kom etter loven, altså "etterpå" loven, med en bedre pakt.. at det gamle er foreldet..

Jeg ser på det sånn at jeg aldri har vært under loven. Han har gitt meg samvittighet, og han gav jødene loven, men han har ikke kommet og møtt hedningene slik han møtte Moses og gitt dem en stentavle.

Samtidig sier Paulus, fly hor, hold dere ikke unnna forsamlingene som noen har til vane, drikk vin for din mage, drikk dere ikke fulle på vin, lyv ikke imot hverandre brødre, stå djevelen imot (ikke det samme som å gå inn i angrepsposisjon), tal sannhet etc etc etc.. så det legger jeg vinn på.. men er det ikke av kjærlighet er det kanskje ikke verdt så mye?

Han elsket oss først, derfor elsker vi. Det er vel noe med det, å kjenne hans nærvær, få en åpenbaring om hvor høyt han esker oss sånn at vi ønsker å gjøre det som er hans vilje.

Men tienden tror jeg ikke gjelder lenger, og de som fordømmer dem som ikke gir tienden går langt over streken synes jeg!

Samme gjelder kanskje sabbatsbudet.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-11-2011 kl 23:46


Det gamle foreldet for hebreerne, ja, men jeg tror ikke det betyr at ikke også vi som ikke-kristne har vært under den samme lov. Det fins bare en Gud og hans lov gjelder for alle. Noe jeg mener samvittigheten bekrefter. Den lov som ble gitt til Moses er skrevet i alle menneskers hjerter. Vår samvittighet er derfor bare en refleks av de ti bud, tror jeg. Eller hva skulle den ellers være? Opphever vi da loven ved troen spør Paulus. Nei, seier han, vi stadfester den. Rom 3,31.

Brudd på det første bud viser seg derfor også i motstand mot hele denne lov.

Og med det resultat at det da også lett kommer en annen ånd og en annen Jesus.

Det tror jeg ja, ja, det gjør jeg.
:yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-11-2011 kl 19:13


Det første budet er vel sånn helt egentlig ikke Du skal elske din neste som deg selv.

Det første budet er vel, du skal ikke ha andre guder enn meg.

Men hele loven er oppfylt i dette ene budet, du skal elske din neste som deg selv. Men dette blir jo kun flis spikeri. I'm just mentioning it.

Jo, jeg er enig med deg at loven er i våre hjerter. Iallefall hos oss som tror. Men alle har en samvittighet, selv i den innerste regnskog uten tilgang til moderne sivilisasjon. Og det er som du sier en refleks av loven, eller av Guds vilje og sinnelag som er lagt ned i oss. Loven sier jo ikke alt, den er jo unyttig, foreldet og i ferd med å bli borte. Man kommer absolutt ingen vei med loven. For det er jo ikke frelse i den, men kun i Jesus. Og Den Hellige Ånd overbeviser jo om synd, ikke loven. Likevel er loven en tuktemester til Kristus, hva enn det betyr. Er det lovens periode som var en tuktemester frem til Jesus ble født, eller er det loven som i dag pisker mennesker til Jesus nærmest, eller tukter dem til troen?

Helt ærlig tror jeg lovens kraft er forganget, og kun Jesus og kjærlighet til han og hans levende ord og profetiske ord, kunnskaps ord og slikt kan drive oss til omvendelse. At det er ved Ånden, ikke ved loven.

Jeg vet godt at Paulus sier at de stadfester loven og at den ikke er opphevet. Loven er skrevet med Guds egen finger på en stentavle. Men likevel sier Paulus samtidig at vi ikke får noe hjelp fra den. Den er virksom i de ulydige, og vantro slik jeg forstår det... mens vi taler for en ny og bedre pakt, om jeg skal ta det som det står: Hebreerne 11.7. Ved tro bygde Noah arken (før loven kom) varslet av Gud om det som ennå ikke var sett, i hellig frykt en ark til frelse for sitt hus; ved den fordømte han verden og ble arving til rettferdigheten av tro.

Om man sier det billedlig kan man jo si at ved tro bygger vi vårt nye vesen, varslet av Gud om en kommende dom, i hellig frykt en hytte/et himmelsk vesen, til frelse for oss og vårt hus, og ved den fordømmer vi verden og blir arving til rettferdigheten av tro.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-11-2011 kl 19:18


Og Rom 10:5 For Moses skriver om rettferdigheten av loven: Det menneske som gjør disse ting, skal leve ved dem;
Rom 10:6 men rettferdigheten av troen sier så: Si ikke i ditt hjerte: Hvem skal fare op til himmelen -- det vil si: for å hente Kristus ned? -
Rom 10:7 eller: Hvem skal fare ned i avgrunnen -- det vil si: for å hente Kristus op fra de døde? -
Rom 10:8 Men hvad sier den? Ordet er dig nær, i din munn og i ditt hjerte; det er troens ord, det som vi forkynner,
Rom 10:9 for dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud opvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst;
Rom 10:10 for med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse.


Dette er litt viktig. Man blir ikke rettferdig ved loven, ikke ved å holde den, men ved å tro med hjertet og bekjenne med munnen om man har tale evnen. :)




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-11-2011 kl 19:57


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ

Helt ærlig tror jeg lovens kraft er forganget, og kun Jesus og kjærlighet til han og hans levende ord og profetiske ord, kunnskaps ord og slikt kan drive oss til omvendelse. At det er ved Ånden, ikke ved loven.

Jeg vet godt at Paulus sier at de stadfester loven..


Tror ikke det er noen motsetning mellom Ånd og lov. Jesus sier at når Ånden kom skulle den minne om alt det han hadde sagt. Og essensen i det Jesus sa var som kjent en oppsummering av de ti bud, at vi skulle elske Gud og nesten.

Og når det gjelder Paulus så sa ikke han at ”de” stadfester loven, men at VI gjør det.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-11-2011 kl 20:21


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ

Og Den Hellige Ånd overbeviser jo om synd, ikke loven. Likevel er loven en tuktemester til Kristus, hva enn det betyr. Er det lovens periode som var en tuktemester frem til Jesus ble født, eller er det loven som i dag pisker mennesker til Jesus nærmest, eller tukter dem til troen?


Hei igjen :)

Ja. At loven er en tuktemester til Kristus tror jeg betyr at Ånden også i dag bruker loven for å overbevise om synd og derigjennom drive lovbryteren til omvendelse til Krist. Og denne oppgaven tror jeg ikke Ånden og loven har bare overfor ufrelste, men også overfor frelste. Også vi trenger stadig på ny påminnelse om at vi fortsatt har synd og derfor daglig er i behov av ny nåde. Ånden bruker loven for å vise oss dette.

Altså er det på dette område ikke noen motsetning mellom Ånd og lov. Annerledes blir det selvsagt om man tror at loven frelser. Det gjør den ikke. Ånden viser at det kun er mottakelse av stadig ny nåde som fører til målet. Og takk for det ja.

[Redigert den 3-11-2011 av Igo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-11-2011 kl 22:38


Ja, takk og lov at vi ikke må følge loven for å bli rettferdige, da hadde vi hatt nubbsjans.

Helt ærlig synes jeg dette med loven og nåden er vanskelig. Jeg ser på det sånn. Når vi vandrer i Ånden oppfyller vi loven.

Så hvilken funksjon har loven da for oss? Når vi elsker Gud og mennesker, hva trenger vi så loven til? Loven er god og hellig, men trenger vi å studere den, for å være på godfot med den? Eller er det nok å elske Gud og mennesker?

Om dere vandrer i Ånden er dere ikke under loven. Åndens frukter er godhet, skjønnsomhet, kjærlighet osv.. mot slike ting er ikke loven.

Hva kan man konkludere med da? Vi stadfester loven, vi godkjenner den, vi sier den er hellig og god, men den fører ingen til fullkommenhet. Lovens lys blekner i Jesu lys. Jesus går jo grundigere til verks enn loven. Han herlighet er større enn Moses sin var da han kom ned fra sinai og måtte skjule sitt ansikt med et slør sier Paulus.

Paulus sa vi stadfester loven, men snakket vel om seg og sine nærmeste. Tror du ikke det? Jeg sier vi og snakker om meg og deg. Jeg kan jo ikke snakke for andre. :) Men nok en gang, flispikeri!




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-11-2011 kl 01:11


Når Paulus sier ”vi” så tror jeg han mener seg selv og de han skrev til, de kristne i Rom. Og det samme tror jeg derfor også gjelder for oss. Alle kristne stadfester loven om de har den kjærlighet som oppsummerer de ti bud i det å elske Gud og sin neste.

Så derfor tror jeg du har rett. Når vi vandrer i Ånden oppfyller vi loven.

En del gjør imidlertid den feil at de tror at dermed er loven også opphevet, men det er den jo ikke. Hvis vi for eksempel OPPFYLLER å holde fartsgrensen når vi er ute og kjører så er jo ikke det det samme som at fartsgrenen er OPPHEVET.

Hva trenger vi så loven til? Jeg tror vi trenger budene, den lov som reflekteres i vår samvittighet, for å vite hva som rett og galt. Eller for å igjen si det med Paulus: ”uten loven ville jeg ikke ha visst av synden.” Loven i vår samvittighet kan være svekket, eller av en eller annen grunn på ville veier, og da trenger vi bibelbudene som korrigering. Guds ord gir sikker sannhet, vi ikke.

[Redigert den 4-11-2011 av Igo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-11-2011 kl 13:57


Men det står jo, den som elsker sin neste gjør han ikke noe vondt? Jaja.. trenger jo ikke nødvendigvis å vite dette til punkt og prikke, men det er et spennende tema, på den måten at mange kristne i dag tenker på loven og nåden, mange holder hviledagen, og gir tienden, mens de fleste gjør vel ikke det., meg selv inkludert.

[Redigert den 5-11-2011 av PeterDJ]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen