Sider:
1
..
4
5
6 |
PeterDJ
Veteran
Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat: | Opprinnelig postet av PeterDJ
disiplene spurte Jesus; hvem har syndet, hans foreldre eller han selv siden han er født blind? men Jesus sa; ingen av delene, det var fordi at Guds
gjerning skulle åpenbares på han..
|
Først og fremst for din egen del, PeterDJ, vil jeg sterkt oppfordre deg til å gjøre langt dypere refleksjoner over tekster vi omgås med enn hva du
viser her i forumet. Du har mye verdifull åpenbaring og kunnskap å hente ved å være mer granskende, søkende og reflekterende. |
man har mye verdifull åpenbaring og kunnskap å hente fra Gud også..
[Redigert den 20-9-2008 av PeterDJ]
|
|
PeterDJ
Veteran
Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet
|
|
Rom 5:17-19
17 For om døden kom til å herske ved den ene, (døden kom ved Adams fall, det er greit, det er ikke en synd i seg
selv å dø, Jesus døde) hvor meget mer skal da de som mottar nådens og rettferdighetsgavens overstrømmende rikdom, leve og
herske ved den ene, Jesus Kristus.
18 Altså, likesom én manns overtredelse ble til fordømmelse for alle mennesker, (fordi Adam falt, så ble hele
verden besmittet av synden, fordi man vokste opp i en verden og ble påvirket, eller man arvet det direkte, blir jo opp til oss å tolke) slik blir også én manns rettferdige gjerning til livsens rettferdiggjørelse for alle mennesker.
19 For likesom de mange kom til å stå som syndere ved det ene menneskes ulydighet, (igjen, som forrige vers kan man
lese ut i fra dette at siden Adam falt så gjorde vi alle det til slutt)så skal også de mange stå som rettferdige ved den
enes lydighet.
wbrochs; her tar jeg med setningene du savner, men som du kanskje ser så ble dette mindre oversiktlig, og det var vel ikke hvorvidt Jesus sona synden
og levendegjør kristne vi diskuterte, men om vi arver noen andres overtredelser og må dømmes pga dem eller ikke... (derfor tok jeg ikke med slutten av
setningene)
pjuh.. *tar på å måtte redegjøre for alt* men ok..
Jesus er løsningen.. som er poenget i de versene ja. Men vi snakket jo om hva problemet består i, arvesynd eller ikke.. men vi kan jo spørre oss hvor
oppbyggelig det egentlig er? hvor viktig er det egentlig å komme til bunns i det? vi burde vel kanskje å snakket mer om Jesus her..
Men jeg vil spørre deg et siste spm nå da; hva mente Paulus med at barna til de kristne var helliget? og hvordan stiller dette seg anderledes hos de
ikke troende?
[Redigert den 20-9-2008 av PeterDJ]
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av PeterDJ
wbrochs; her tar jeg med setningene du savner, men som du kanskje ser så ble dette mindre oversiktlig, og var vel ikke hvorvidt Jesus sona synden og
levendegjør kristne vi snakket om akkurat nå, men omfanget av synden, om den er nedarvet eller kun blir en del av oss gjennom egne valg.. (derfor tok
jeg det ikke med slutten av setningene)
pjuh.. *tar på å måtte redegjøre for alt* men ok..
Jesus er løsningen.. som er poenget i de versene ja. Men vi snakket jo om hva problemet består i, arvesynd eller ikke.. men vi kan jo spørre oss hvor
oppbyggelig det egentlig er? hvor viktig er det egentlig å komme til bunns i det? vi burde vel kanskje å snakket mer om Jesus her..
[Redigert den 20-9-2008 av PeterDJ]
[Redigert den 20-9-2008 av PeterDJ] |
Jo, hvordan Jesus sona synden og levendegjør kristne er nettopp det sentrale i å snakke om arvesynden, fordi på samme måte som vi ble syndere ved
Adams synd, ble vi rettferdige ved Jesu lydighet.
Ikke har vi personlig tatt del i Adams synd for selv å være syndere. Vi ble syndere - ikke på grunn av hva vi selv gjør eller ikke gjør, men på grunn
av hva Adam gjorde!
Og på samme måte:
Ikke har vi personlig tatt del i Jesu lydighet og rettferdighet for selv å stå som rettferdige for Gud. Vi ble rettferdiggjorte (ærklært rettferdige)
- ikke på grunn av hva vi selv gjør, men på grunn av hva Jesus Kristus gjorde for oss.
Det eneste Gud nå krever av oss for å gi oss del med Kristus er at vi tror dette og tror på ham.
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av PeterDJ
Jesus er løsningen.. som er poenget i de versene ja. Men vi snakket jo om hva problemet består i, arvesynd eller ikke.. men vi kan jo spørre oss hvor
oppbyggelig det egentlig er? hvor viktig er det egentlig å komme til bunns i det? vi burde vel kanskje å snakket mer om Jesus her..
Men jeg vil spørre deg et siste spm nå da; hva mente Paulus med at barna til de kristne var helliget? og hvordan stiller dette seg anderledes hos de
ikke troende?
[Redigert den 20-9-2008 av PeterDJ] |
På samme måte som Adam er årsaken til at vi er født som syndere, så er Jesus årsaken til at vi blir regnet som rettferdige for Gud.
Ditt spørsmål kan jeg ikke svare på fordi du ikke viser til hvilket skriftsted du her har i tanke. I debatter som dette er det viktig å være nøye med
henvisninger.
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
PeterDJ
Veteran
Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet
|
|
du er nå et poeng i det da.. men enten synden kom inn i oss ved at vi selv synder, eller gjennom arvesynd, så er det likevel ved Adams fall, ved den
enes urettferdighet.. og slik er det vel også, enten vi direkte takker ja til Jesus eller vi blir født inn i en kristen familie, så blir vi iallefall
regnet som hellige, ufortjent.. inntill vi faller fra, om det skulle skje..
[Redigert den 20-9-2008 av PeterDJ]
|
|
PeterDJ
Veteran
Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet
|
|
her har du henvisningen.. 14 For den vantro mann er helliget ved sin hustru, og den vantro hustru er helliget ved broren; ellers var jo eders barn
urene, men nu er de hellige. (1 korinterne 7:14)
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av PeterDJ
du er nå et poeng i det da.. men enten synden kom inn i oss ved at vi selv synder, eller gjennom arvesynd, så er det likevel ved Adams fall, ved den
enes urettferdighet.. og slik er det vel også, enten vi direkte takker ja til Jesus eller vi blir født inn i en kristen familie, så blir vi iallefall
regnet som hellige, ufortjent.. inntill vi faller fra, om det skulle skje..
[Redigert den 20-9-2008 av PeterDJ] |
Det spiller da ingen rolle for vår fortapelse eller vår frelse om vi blir født inn i en ugudelig familie eller en kristen familie? Hvor har du det
fra? Det er uansett på grunn av nåden i Kristus vi kan bli frelst, ved troen på ham.
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
PeterDJ
Veteran
Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet
|
|
jo, i følge 1 kor 7:14 så spiller det en rolle om vi blir født inn i en kristen familie eller ikke.. og om du ser på ungene til folk så kan du vel
kanskje se en forskjell?
om de ene var urene og de andre var rene så burde man vel kunne merke det..
[Redigert den 20-9-2008 av PeterDJ]
|
|
IHS
Juniorveteran
Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av PeterDJ
jo, i følge 1 kor 7:14 så spiller det en rolle om vi blir født inn i en kristen familie eller ikke.. og om du ser på ungene til folk så kan du vel
kanskje se en forskjell?
om de ene var urene og de andre var rene så burde man vel kunne merke det..
|
Man merker det lettest når de snakker, nesten ubemerkelig spotter den urene ånden Gud.
Ja det å bli født inn i en ekte kristen familie, er en stor fordel.
Sitat: | Opprinnelig postet av wbrochs
Det spiller da ingen rolle for vår fortapelse eller vår frelse om vi blir født inn i en ugudelig familie eller en kristen familie? Hvor har du det
fra? |
Her er du helt på jorde, wbrochs
[Redigert den 20-9-2008 av IHS]
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av PeterDJ
du er nå et poeng i det da.. men enten synden kom inn i oss ved at vi selv synder, eller gjennom arvesynd, så er det likevel ved Adams fall, ved den
enes urettferdighet.. og slik er det vel også, enten vi direkte takker ja til Jesus eller vi blir født inn i en kristen familie, så blir vi iallefall
regnet som hellige, ufortjent.. inntill vi faller fra, om det skulle skje..
[Redigert den 20-9-2008 av PeterDJ] |
Ja, der er vi enige, PeterDJ.
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av IHS
Sitat: | Opprinnelig postet av wbrochs
Det spiller da ingen rolle for vår fortapelse eller vår frelse om vi blir født inn i en ugudelig familie eller en kristen familie? Hvor har du det
fra? |
Her er du helt på jorde, wbrochs[Redigert den 20-9-2008 av IHS] |
Ja, IHS, jeg ser det nå. Jeg gjorde den feilen at jeg var konsentrert om barn og arvesynd som er mitt tema. Men sett i forhold til hva tråden handler
om så har du helt rett i at jeg var langt på jordet.
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
Jon
Seniormedlem
Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
[Redigert den 1-11-2013 kl 21:29 av Jon]
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av Jon
Sitat: | Opprinnelig postet av IHSSubstantivet kolasis brukes i Matt. 25:46 om evig straff. Uttrykket kolasin aionion, evig straff,
står i dette vers som antitese til zoen aionion, evig liv, begge deler taler om en evigvarende tilstand. Det ville være uhyre søkt å la det
ene uttryket bety "endelig" straff, når det andre står for "uendelig" liv. |
Samtidig er det litt søkt at mennesker som ikke har uendelig liv, likevel for skal straffes uendelig. Uendelig er evig, og du mener altså at de som er
i helvete har evig liv?
[Redigert den 20-9-2008 av Jon] |
Et godt spørsmål, Jon!
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
TheaLinnea
Medlem
Innlegg: 41
Registrert: 5-9-2008
Brukeren er frakoblet
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat: | Opprinnelig postet av Jon
Sitat: | Opprinnelig postet av IHSSubstantivet kolasis brukes i Matt. 25:46 om evig straff. Uttrykket kolasin aionion, evig straff,
står i dette vers som antitese til zoen aionion, evig liv, begge deler taler om en evigvarende tilstand. Det ville være uhyre søkt å la det
ene uttryket bety "endelig" straff, når det andre står for "uendelig" liv. |
Samtidig er det litt søkt at mennesker som ikke har uendelig liv, likevel for skal straffes uendelig. Uendelig er evig, og du mener altså at de som er
i helvete har evig liv?
[Redigert den 20-9-2008 av Jon] |
Et godt spørsmål, Jon! |
Hvem kjenner sannheten om hva som skjer når vi dør? Det er bare Gud som kan gi slike opplysninger, og han har gjort det i sitt skrevne Ord, Bibelen.
Bibelen sier: «Som [dyrene] dør, så dør [menneskene]; og de har alle én ånd . . . Alle går til ett sted. De er alle blitt til av støvet, og de vender
alle tilbake til støvet.» (Forkynneren 3: 19, 20) Det sies ikke noe her om et brennende helvete. Menneskene vender tilbake til støvet — til
ikke-eksistens — når de dør.
For å bli pint må et menneske være ved bevissthet. Er de døde ved bevissthet? Nei. «De levende vet at de skal dø; men de døde vet slett ingen ting, og
de har ikke lenger noen lønn, for minnet om dem er glemt.» (Forkynneren 9: 5) Det er umulig for de døde, som «vet slett ingen ting», å gjennomgå et
helvetes pinsler.
Noen mener at helveteslæren kan være nyttig, enten den er sann eller ikke. Hvorfor? De sier at den virker avskrekkende, at den får folk til å avholde
seg fra å gjøre gale ting. Er det riktig? Blir det begått færre forbrytelser der hvor folk tror på et helvete, enn andre steder? Så visst ikke. Dette
er i virkeligheten en skadelig lære. Vil en som tror at Gud piner mennesker, betrakte tortur som noe avskyelig? Hvorfor skulle han det? De som tror på
en grusom gud, blir ofte selv grusomme.
Uansett hvordan et fornuftig menneske ser på dette, kan han ikke gå med på at det må finnes et helvete, hvor folk pines. Det strider mot all sunn
fornuft. Det er i strid med menneskets natur. Og noe som er enda viktigere, er at Guds Ord ikke sier at det finnes noe slikt sted. Når et menneske
dør, «vender [han] tilbake til sin jord; på den dagen går hans tanker til grunne». — Salme 146: 4.
Betyr dette at vi ikke blir straffet for våre synder? Nei. Vår hellige Gud straffer syndere, men han torturerer dem ikke. Og når syndere angrer,
tilgir han dem. Hva er straffen for synd? Bibelen svarer direkte på det: «Den lønn synden betaler, er døden.» (Romerne 6: 23) Livet er en gave fra
Gud. Når vi synder, har vi ikke lenger gjort oss fortjent til den gaven, og vi dør.
Du spør kanskje: «Hvordan kan det være rettferdig? Alle dør jo!» Det kommer av at vi alle er syndere. Det er i virkeligheten ingen av oss som
fortjener å leve. «Synden kom inn i verden ved ett menneske, og døden ved synden, og døden . . . spredte seg til alle mennesker fordi de alle hadde
syndet.» — Romerne 5: 12.
Nå tenker du kanskje: «Hvis vi alle synder og derfor dør, hvorfor skal vi da prøve å være så rettskafne? Det ser jo ut til at Gud behandler de onde på
samme måte som dem som prøver å tjene ham.» Men slik er det ikke. Selv om vi alle er syndere, tilgir Gud dem som angrer oppriktig og prøver å forandre
seg. Han lønner de anstrengelsene vi gjør oss for å ’fornye vårt sinn’ og gjøre det som er godt. (Romerne 12: 2) Disse sannhetene danner grunnlaget
for et strålende håp.
Når vi dør, slutter vi å eksistere. Men det betyr ikke at alt håp er ute. Den trofaste mannen Job visste at han ville komme til graven (Sjeol) når han
døde. Men hør hva han sa i en bønn til Gud: «Å, om du ville gjemme meg i Sjeol, om du ville holde meg skjult til din vrede vender om, om du ville
sette en tidsfrist for meg og huske på meg! Om en sunn og sterk mann dør, kan han da leve igjen? . . . Du skal rope, og jeg skal svare deg.» — Job 14:
13—15.
Job trodde at hvis han var trofast inntil døden, ville Gud huske ham og oppreise ham fra de døde. Alle Guds tjenere i gammel tid trodde på dette.
Jesus bekreftet dette håpet da han sa: «Den time kommer da alle de som er i minnegravene, skal . . . komme ut — de som har gjort gode ting, til en
livets oppstandelse, de som har praktisert onde ting, til en dommens oppstandelse.» — Johannes 5: 28, 29.
|
|
IHS
Juniorveteran
Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av Jon
Sitat: | Opprinnelig postet av IHSSubstantivet kolasis brukes i Matt. 25:46 om evig straff. Uttrykket kolasin aionion, evig straff,
står i dette vers som antitese til zoen aionion, evig liv, begge deler taler om en evigvarende tilstand. Det ville være uhyre søkt å la det
ene uttryket bety "endelig" straff, når det andre står for "uendelig" liv. |
Samtidig er det litt søkt at mennesker som ikke har uendelig liv, likevel for skal straffes uendelig. Uendelig er evig, og du mener altså at de som er
i helvete har evig liv?
[Redigert den 20-9-2008 av Jon] |
Dette blir bare lek med ord, Jon
De som går inn i "den annen død" forblir evig døde (ingen oppstandelse)
De som går inn i Jesu Kristi evige liv skal leve om de enn dør (evig oppstandelse)
[Redigert den 20-9-2008 av IHS]
|
|
IHS
Juniorveteran
Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av TheaLinnea
Sitat: | Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat: | Opprinnelig postet av Jon
Sitat: | Opprinnelig postet av IHSSubstantivet kolasis brukes i Matt. 25:46 om evig straff. Uttrykket kolasin aionion, evig straff,
står i dette vers som antitese til zoen aionion, evig liv, begge deler taler om en evigvarende tilstand. Det ville være uhyre søkt å la det
ene uttryket bety "endelig" straff, når det andre står for "uendelig" liv. |
Samtidig er det litt søkt at mennesker som ikke har uendelig liv, likevel for skal straffes uendelig. Uendelig er evig, og du mener altså at de som er
i helvete har evig liv?
[Redigert den 20-9-2008 av Jon] |
Et godt spørsmål, Jon! |
Hvem kjenner sannheten om hva som skjer når vi dør? Det er bare Gud som kan gi slike opplysninger, og han har gjort det i sitt skrevne Ord, Bibelen.
Bibelen sier: «Som [dyrene] dør, så dør [menneskene]; og de har alle én ånd . . . Alle går til ett sted. De er alle blitt til av støvet, og de vender
alle tilbake til støvet.» (Forkynneren 3: 19, 20) Det sies ikke noe her om et brennende helvete. Menneskene vender tilbake til støvet — til
ikke-eksistens — når de dør.
For å bli pint må et menneske være ved bevissthet. Er de døde ved bevissthet? Nei. «De levende vet at de skal dø; men de døde vet slett ingen ting, og
de har ikke lenger noen lønn, for minnet om dem er glemt.» (Forkynneren 9: 5) Det er umulig for de døde, som «vet slett ingen ting», å gjennomgå et
helvetes pinsler.
Noen mener at helveteslæren kan være nyttig, enten den er sann eller ikke. Hvorfor? De sier at den virker avskrekkende, at den får folk til å avholde
seg fra å gjøre gale ting. Er det riktig? Blir det begått færre forbrytelser der hvor folk tror på et helvete, enn andre steder? Så visst ikke. Dette
er i virkeligheten en skadelig lære. Vil en som tror at Gud piner mennesker, betrakte tortur som noe avskyelig? Hvorfor skulle han det? De som tror på
en grusom gud, blir ofte selv grusomme.
Uansett hvordan et fornuftig menneske ser på dette, kan han ikke gå med på at det må finnes et helvete, hvor folk pines. Det strider mot all sunn
fornuft. Det er i strid med menneskets natur. Og noe som er enda viktigere, er at Guds Ord ikke sier at det finnes noe slikt sted. Når et menneske
dør, «vender [han] tilbake til sin jord; på den dagen går hans tanker til grunne». — Salme 146: 4.
Betyr dette at vi ikke blir straffet for våre synder? Nei. Vår hellige Gud straffer syndere, men han torturerer dem ikke. Og når syndere angrer,
tilgir han dem. Hva er straffen for synd? Bibelen svarer direkte på det: «Den lønn synden betaler, er døden.» (Romerne 6: 23) Livet er en gave fra
Gud. Når vi synder, har vi ikke lenger gjort oss fortjent til den gaven, og vi dør.
Du spør kanskje: «Hvordan kan det være rettferdig? Alle dør jo!» Det kommer av at vi alle er syndere. Det er i virkeligheten ingen av oss som
fortjener å leve. «Synden kom inn i verden ved ett menneske, og døden ved synden, og døden . . . spredte seg til alle mennesker fordi de alle hadde
syndet.» — Romerne 5: 12.
Nå tenker du kanskje: «Hvis vi alle synder og derfor dør, hvorfor skal vi da prøve å være så rettskafne? Det ser jo ut til at Gud behandler de onde på
samme måte som dem som prøver å tjene ham.» Men slik er det ikke. Selv om vi alle er syndere, tilgir Gud dem som angrer oppriktig og prøver å forandre
seg. Han lønner de anstrengelsene vi gjør oss for å ’fornye vårt sinn’ og gjøre det som er godt. (Romerne 12: 2) Disse sannhetene danner grunnlaget
for et strålende håp.
Når vi dør, slutter vi å eksistere. Men det betyr ikke at alt håp er ute. Den trofaste mannen Job visste at han ville komme til graven (Sjeol) når han
døde. Men hør hva han sa i en bønn til Gud: «Å, om du ville gjemme meg i Sjeol, om du ville holde meg skjult til din vrede vender om, om du ville
sette en tidsfrist for meg og huske på meg! Om en sunn og sterk mann dør, kan han da leve igjen? . . . Du skal rope, og jeg skal svare deg.» — Job 14:
13—15.
Job trodde at hvis han var trofast inntil døden, ville Gud huske ham og oppreise ham fra de døde. Alle Guds tjenere i gammel tid trodde på dette.
Jesus bekreftet dette håpet da han sa: «Den time kommer da alle de som er i minnegravene, skal . . . komme ut — de som har gjort gode ting, til en
livets oppstandelse, de som har praktisert onde ting, til en dommens oppstandelse.» — Johannes 5: 28, 29. |
INSIDERS AND OUTSIDERS
Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. Men utenfor er hundene og de som
driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.
Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som
brenner med ild og svovel. Det er den annen død.»
DET NYE JERUSALEM MED ILDSJØEN
[Redigert den 20-9-2008 av IHS]
|
|
Jon
Seniormedlem
Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
[Redigert den 1-11-2013 kl 21:28 av Jon]
|
|
IHS
Juniorveteran
Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av Jon
Så det du mener er at evig straff, kolasin aionion, er å forbli evig død? Da kan jeg se at det hele blir lek med ord, ja. Spørsmålet er altså
hva det vil si å være død. Du siterer TheaLinnea sitt innlegg, men jeg får egentlig ikke helt grep om hva du mener om det... |
Ja, hva det vil si å være død ? Jesu Kristus sier "la de døde begrave sine døde" om familien til en av sine disipler, da de i hans øyne var døde. Så det at du er død betyr ikke at du ikke kan gjøre
noe.
TheaLinnea viser til Bibelen derfor siterer jeg Bibelen om hvordan det hele til slutt vil ende.
Noen vil være levende i Guds by mens andre vil være døde utenfor Guds by i ildsjøen.
[Redigert den 20-9-2008 av IHS]
|
|
Labar
Juniorveteran
Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av IHS
andre vil være døde utenfor Guds by i ildsjøen. |
Har tenkt litt. Er det ulogisk / ubibelsk å konkludere med
at de som havner i ildsjøen blir utslettet? Jeg mener.. er
det ikke liksom det som er noe av ildens oppgave?
-
|
|
PeterDJ
Veteran
Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet
|
|
lurer på hvorfor samtalene ofte smaler inn til ildsjøen og helvette, i poster som ikke har med det å gjøre egentlig? men det er vel en rød tråd her..
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av IHS
Ja, hva det vil si å være død ? Jesu Kristus sier "la de døde begrave sine døde" om familien til en av sine disipler, da de i hans øyne var døde. Så det at du er død betyr ikke at du ikke kan gjøre
noe.
|
Vi må skille på å være "åndelig død" og den død hvor man er død i vanlig forstand av ordet, at livet er slutt og alle livsfunksjoner som åndedrett
m.m. opphører og man legges i graven.
Teksten du her viser til IHS, fra Matteus 8:22 har det greske ordet "nekros" for død, som også betyr åndelig død. Men går vi til for eksempel John
11:14 "Da sa Jesus rett ut til dem: Lasarus er død (apothnesko)", ser vi at den greske teksten har et annet ord for død, apothnesko, som ikke kan bety
åndelig død.
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av IHS
..........
Noen vil være levende i Guds by mens andre vil være døde utenfor Guds by i ildsjøen.
|
Jeg regner med at du her har teksten i Åp 22:15 i tankene, og den sier: "Men utenfor er hundene og trollmennene og de som driver
hor og drapsmennene og avgudsdyrkerne og hver den som elsker og taler løgn."
Ordet "utenfor" er oversatt fra det greske "exo" som også betyr "å være borte", eller "fraværende".
Det betyr altså ikke at de oppholder seg i en bevisst tilstand på andre siden av porten. De er ifølge den greske teksten fraværene, noe jeg ser god
grunn til å forstå som at de er ikke eksisterende.
Hvis vi skulle oppfatte det slik du antyder, så vil det si at helvete er rett på andre siden av porten til staden og da har du plassert helvete i
himmelen, akkurat slik adventistene er kommet til å gjøre uforvarende med sin forståelse av Jes 66:22-24, som sier:
22 For likesom den nye himmel og den nye jord, som jeg skaper, blir stående til evig tid for mitt åsyn, sier Herren, slik skal
også deres ætt og det navn dere har, bli stående til evig tid.
23 Og det skal skje: Nymåne etter nymåne og sabbat etter sabbat skal alt kjød komme for å tilbe for mitt åsyn, sier Herren.
24 Og de skal gå ut og se på de døde kropper av de menn som har syndet mot meg, for deres orm skal ikke dø, og deres ild skal
ikke slokkes, og de skal være en gru for alt kjød.
Men Jesaja profeterer ikke frem mot tiden etter Jesu annet komme, men om Jesu første komme som allerede har skjedd.
Jeg savner at både du, IHS, og mange andre kristne tar seg bedre tid til til å granske bibeltekster før man bestemmer seg for betydningen. Hastverk
leder som regel til feiltolkning.
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
PeterDJ
Veteran
Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet
|
|
står jo at det er et hav av glass rundt tronen og man kan se en ildsjø igjennom den i åpenbaringen, så helt ubibelsk er det vel ikke, dessuten står
det at at røken fra deres pinsler skal stige opp foran lammet og englenes åsyn, eller noe lignende..
|
|
IHS
Juniorveteran
Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat: | Opprinnelig postet av IHS
..........
Noen vil være levende i Guds by mens andre vil være døde utenfor Guds by i ildsjøen.
|
Jeg regner med at du her har teksten i Åp 22:15 i tankene, og den sier: "Men utenfor er hundene og trollmennene og de som driver
hor og drapsmennene og avgudsdyrkerne og hver den som elsker og taler løgn."
Ordet "utenfor" er oversatt fra det greske "exo" som også betyr "å være borte", eller "fraværende".
Det betyr altså ikke at de oppholder seg i en bevisst tilstand på andre siden av porten. De er ifølge den greske teksten fraværene, noe jeg ser god
grunn til å forstå som at de er ikke eksisterende.
Hvis vi skulle oppfatte det slik du antyder, så vil det si at helvete er rett på andre siden av porten til staden og da har du plassert helvete i
himmelen, akkurat slik adventistene er kommet til å gjøre uforvarende med sin forståelse av Jes 66:22-24, som sier:
22 For likesom den nye himmel og den nye jord, som jeg skaper, blir stående til evig tid for mitt åsyn, sier Herren, slik skal
også deres ætt og det navn dere har, bli stående til evig tid.
23 Og det skal skje: Nymåne etter nymåne og sabbat etter sabbat skal alt kjød komme for å tilbe for mitt åsyn, sier Herren.
24 Og de skal gå ut og se på de døde kropper av de menn som har syndet mot meg, for deres orm skal ikke dø, og deres ild skal
ikke slokkes, og de skal være en gru for alt kjød.
Men Jesaja profeterer ikke frem mot tiden etter Jesu annet komme, men om Jesu første komme som allerede har skjedd.
Jeg savner at både du, IHS, og mange andre kristne tar seg bedre tid til til å granske bibeltekster før man bestemmer seg for betydningen. Hastverk
leder som regel til feiltolkning. |
Ildsjøen er rett utenfor det nye Jerusalem akkurat som Gehenna (Helvete) er rett utenfor det gamle Jerusalem !
"utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor
Ikke de som drev med trolldom, og de som drev hor ! Ser du forskjellen ?
noe urent skal aldri komme inn i byen, ingen som gjør motbydelige ting eller farer med løgn
De urene og motbydelige løgnerne forblir utenfor
La den som gjør urett, fortsatt gjøre urett, og den urene fortsette i sin urenhet!
Gud lar dem fortsette med dette utenfor sin by.
Jeg kan ikke forstå hva som er problemet med dette skille, hele Bibelen handler om å velge side.
[Redigert den 21-9-2008 av IHS]
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av PeterDJ
står jo at det er et hav av glass rundt tronen og man kan se en ildsjø igjennom den i åpenbaringen, så helt ubibelsk er det vel ikke, dessuten står
det at at røken fra deres pinsler skal stige opp foran lammet og englenes åsyn, eller noe lignende.. |
Jeg vil anbefale deg å lese sitatet Labar satte inn her av Dr. John Stott postet den 19. sept. Der skriver John Stott følgende om denne røken:
"På samme måte synes Åp.14:10, med uttrykket " for de hellige englers og Lammets øyne", å sikte til selve dommens øyeblikk, og ikke til evighetens
tilstand. Det er ikke pinen, men røken (symbolet på fullendt oppbrenning) som skal stige opp i all evighet." (s.317-318)
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av IHS
Ildsjøen er rett utenfor det nye Jerusalem akkurat som Gehenna (Helvete) er rett utenfor det gamle Jerusalem !
|
Du kan ikke gjøre denne sammenligningen fordi Helvete ikke er en oversettelse av Gehenna. Det du ender opp med ved dine resonnement er å konkludere
med at det er Gud som er Djevelen og at himmelen huser helvete. Du gjør Gud til en langt verre torturist enn Djevelen, fordi Djevelen leder til død,
mens Gud ifølge din argumentasjon er den som torturerer i all evighet. Hvis dette er Den Katolske Kirkes lære så fri og bevare meg fra katolisismen!
Du omgås tekster ganske lettvint og overfladisk, IHS. Hvis du tok deg tid til å studere tekstene nærmere ville du forhåpentligvis ha oppdaget at den
greske teksten har ”poieo” (gjør) som i din tekst står i aktiv, presens partisipp av ”å gjøre”. Dette beskriver ikke rom i tid, men en
tilstand. Du finner et annet eksempel på bruk av verbet poieo i 1. Johannes brev, kapittel 3, versene 4, 7, 8 og 10 oversatt til norsk med
”gjør”. Studer 1. joh 4, 7, 8 og 10 så vil du se at det ikke viser til en fremtidig hendelse, men til en vedvarende tilstand i den tiden mennesket
lever her på jorden.
Denne forståelsen finner du også bekreftet i teksten i Åp 22:10-11 som du selv viser til: ”Og han sier til meg: Sett ikke segl for de profetiske
ord i denne bok! For tiden er nær. La den som gjør urett, fortsatt gjøre urett, og la den urene fortsatt bli uren! Og la den rettferdige fortsatt
gjøre rettferdighet, og la den hellige fortsatt bli helliggjort!”
Det snakkes her om de som bedriver dette mens de lever, deres vedvarende tilstand mens de lever her på jorden, og viser ikke til hva de gjør etter sin
død.
[Redigert den 21-9-2008 av wbrochs]
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
IHS
Juniorveteran
Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat: | Opprinnelig postet av IHS
Ildsjøen er rett utenfor det nye Jerusalem akkurat som Gehenna (Helvete) er rett utenfor det gamle Jerusalem !
|
Du kan ikke gjøre denne sammenligningen fordi Helvete ikke er en oversettelse av Gehenna. Det du ender opp med ved dine resonnement er å konkludere
med at det er Gud som er Djevelen og at himmelen huser helvete. Du gjør Gud til en langt verre torturist enn Djevelen, fordi Djevelen leder til død,
mens Gud ifølge din argumentasjon er den som torturerer i all evighet. Hvis dette er Den Katolske Kirkes lære så fri og bevare meg fra katolisismen!
|
Navnet Gehenna er oversatt med Helvete på følgende steder,
Mat 5:22, 5:29, 5:30, 10:28, 18:9, 23:15, 23:33 Mrk 9:43, 9:45, 9:47 Luk 12:5 Ja 3:6
Nei, wbrochs Gud er i det nye Jerusalem mens djevelen er utenfor det nye Jerusalem i ildsjøen.
Gud styrer ikke det som foregår utenefor det nye byen Gud styrer det som foregår inne i byen.
Det nye Jerusalem er på jorden hvor også ildsjøen/helvete er.
Og jeg så den hellige by, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen...Se, Guds bolig er hos menneskene
De dro opp på jordens høyslette og omringet de helliges leir og den elskede by
[Redigert den 21-9-2008 av IHS]
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av IHS
Nei, wbrochs Gud er i det nye Jerusalem mens djevelen er utenfor det nye Jerusalem i ildsjøen.
Gud styrer ikke det som foregår utenefor det nye byen Gud styrer det som foregår inne i byen.
Det nye Jerusalem er på jorden hvor også ildsjøen/helvete er.
|
Og hvilken makt er det som styrer på jorden utenfor Jerusalems murer?
Og er det slik at de frelste skal være fanget i en liten by og ikke lenger få ha like stort fritt område å boltre seg på som nå? Ser du ikke hvordan
du begrenser Gud. Du fratar Gud hans allmakt fordi Gud etter din forståelse må dele sitt herredømme på jorden med en som har større del av jorden enn
den hvor Gud selv styrer? Forstår du målene av det nye Jerusalem bokstavelig? Hva tror du i så fall målene av det nye Jerusalem er som omtalt i Åp
21:16, omgjort til metriske mål?
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
IHS
Juniorveteran
Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat: | Opprinnelig postet av IHS
Nei, wbrochs Gud er i det nye Jerusalem mens djevelen er utenfor det nye Jerusalem i ildsjøen.
Gud styrer ikke det som foregår utenefor det nye byen Gud styrer det som foregår inne i byen.
Det nye Jerusalem er på jorden hvor også ildsjøen/helvete er.
|
Og hvilken makt er det som styrer på jorden utenfor Jerusalems murer?
Og er det slik at de frelste skal være fanget i en liten by og ikke lenger få ha like stort fritt område å boltre seg på som nå? Ser du ikke hvordan
du begrenser Gud. Du fratar Gud hans allmakt fordi Gud etter din forståelse må dele sitt herredømme på jorden med en som har større del av jorden enn
den hvor Gud selv styrer? Forstår du målene av det nye Jerusalem bokstavelig? Hva tror du i så fall målene av det nye Jerusalem er som omtalt i Åp
21:16, omgjort til metriske mål? |
Det nye Jerusalem er ikke en liten fysisk by, wbrochs
Utenfor det nye Jerusalem styrer de urene som ikke kan komme inn i den hellige by.
La den som gjør urett, fortsatt gjøre urett, og den urene fortsette i sin urenhet!
Mener du Gud bør endre på dette ? Hvor blir det av kontrasten da ?
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av IHS
Det nye Jerusalem er ikke en liten fysisk by, wbrochs
|
Hva er det da?
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
IHS
Juniorveteran
Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat: | Opprinnelig postet av IHS
Det nye Jerusalem er ikke en liten fysisk by, wbrochs
|
Hva er det da? |
Det nye Jerusalem er Jesu Kristi brud. (De tolv apostler) og (Israels-folkets tolv stammer)
Det er det nye hellige samfunnet Jesus Kristus formet. Som ingen uren kan komme inn i
|
|
PeterDJ
Veteran
Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet
|
|
dette er utenfor trådens opprinnelige tema iallefall...
|
|
mhusoy
Moderator
Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet
|
|
Det har vel forgrenet seg et stykke bort fra opprinnelig tema ja Peter. Vi får oppfordre debattantene til å forsøke å bevege seg i retning av
hovedfokus igjen.
[Redigert den 22-9-2008 av mhusoy]
\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
|
|
solbu
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av wbrochs
Hva tror du i så fall målene av det nye Jerusalem er som omtalt i Åp 21:16, omgjort til metriske mål? |
2220 kubikkilometer (222 mil i alle tre retninger)
Første gangen jeg så romskipene til The BORG i Star Trek, minnet det kraftig om noe jeg hadde lest om før.
|
|
Lance
Veteran
Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet
Humør: Gud er én
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat: | Opprinnelig postet av Lance
.......
Det er også klart at et menneske trenger frelse så snart det vet forskjell på rett og
galt og har nådd ansvarsalderen. |
Trenger det ingen frelser før det, Lance? |
Hva mener du? Jeg tror ikke at et spedbarn for eksempel,
går fortapt hvis det ikke er døpt. Før man vet forskjell på
rett og galt kan man heller ikke ta imot frelsen. Man hører
allerede Guds rike til.
|
|
Lance
Veteran
Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet
Humør: Gud er én
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av PeterDJ
wbochs, jeg sa ikke at na´ar var utelatt i modern hebrew bible i e-sword, men at det var den oversettelsen hun leste.. og hun forstod ordet na´ar som guttebarn med en gang..
det verset Lance henviser til sier jo ikke annet enn at Gud ikke straffer i flere ledd, pga fedrenes synder.. det er vel ikke dermed sagt at synden
nedarves.. ?
dette begynner å bli litt komisk.. og langtekkelig.. heh
[Redigert den 19-9-2008 av PeterDJ] |
Selvsagt kan kjødelige svakheter (som resulterer i synd)
nedarves. Det er vel elementært.
|
|
Lance
Veteran
Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet
Humør: Gud er én
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av Jon
Sitat: | Opprinnelig postet av IHSSubstantivet kolasis brukes i Matt. 25:46 om evig straff. Uttrykket kolasin aionion, evig straff,
står i dette vers som antitese til zoen aionion, evig liv, begge deler taler om en evigvarende tilstand. Det ville være uhyre søkt å la det
ene uttryket bety "endelig" straff, når det andre står for "uendelig" liv. |
Samtidig er det litt søkt at mennesker som ikke har uendelig liv, likevel for skal straffes uendelig. Uendelig er evig, og du mener altså at de som er
i helvete har evig liv?
[Redigert den 20-9-2008 av Jon] |
Godt poeng!
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av mhusoy
Det har vel forgrenet seg et stykke bort fra opprinnelig tema ja Peter. Vi får oppfordre debattantene til å forsøke å bevege seg i retning av
hovedfokus igjen.
[Redigert den 22-9-2008 av mhusoy] |
Helt enig. Jeg har gjentatt for IHS at "Helvete og evig pine" som han brakte på bane ikke hører hjemme i denne tråden. Derfor anbefalte jeg han å
starte en ny tråd og da ville jeg samtale om det. Ingen ting skjedde. IHS fortsatte å poste. Da gav jeg opp å begynte å svare. Jeg synes tema er for
viktig til å ikke møte motargumenter. Så der står vi. Men jeg håper IHS nå vil runde av og heller starte en ny tråd hvor vi kan føre debatten videre.
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av Lance
Hva mener du? Jeg tror ikke at et spedbarn for eksempel,
går fortapt hvis det ikke er døpt. Før man vet forskjell på
rett og galt kan man heller ikke ta imot frelsen. Man hører
allerede Guds rike til. |
For å være sikker på at vi forstår hverandre, Lance, har jeg følgende spørsmål for mer presist å få frem hva du egentlig mener:
Er det å forstå som at spedbarnet som fødes inn i denne syndige verden og med arvesynd, ville blitt frelst også om Jesus ikke hadde sonet for våre
synder?
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av PeterDJ
wbochs, jeg sa ikke at na´ar var utelatt i modern hebrew bible i e-sword, men at det var den oversettelsen hun leste.. og hun forstod ordet na´ar som guttebarn med en gang..
|
Men du sa jo tidligere at hun aldri hadde hørt at na'ar brukes om spedbarn. Hva mente du/hun med det da? Her siterer jeg fra din post:
PeterDJ postet 18-9-2008 kl 22:05
wbrochs: Jeg spurte akkurat hun som kan hebraisk, om hva na`ar betyr, og jeg sa ingenting om denne diskusjonen, men spurte rett ut og hun svarte
med en gang; ja, det vet jeg.. det betyr guttebarn..
så spurte jeg, kan det bety spedbarn også?
så sa hun, nei det har jeg aldri hørt...
Er ikke dette klar tale da?
[Redigert den 22-9-2008 av wbrochs]
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Ny tråd opprettet for videre debattering av Helvete, evig pine og Det nye Jerusalem
Tråden heter "Helvete og evig pine". Du finner den ved å gå til linken:
http://forum.apologetisk.net/viewthread.php?tid=2250&pag...
Gamle og nye debattanter er hjertelig velkomne.
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Jeg har flyttet debatten om helvete og det nye Jerusalem til
http://forum.apologetisk.net/viewthread.php?tid=2250&pag...
Der ligger det et svar til deg å venter.
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av solbu
Sitat: | Opprinnelig postet av wbrochs
Hva tror du i så fall målene av det nye Jerusalem er som omtalt i Åp 21:16, omgjort til metriske mål? |
2220 kubikkilometer (222 mil i alle tre retninger)
|
Her har vi et problem:
Pinsevennen Solbu sier det er en fysisk by i form av en kube hvor alle sider er lik med 222 mil.
IHS sier at det Det nye Jerusalem er Jesu Kristi brud. (De tolv apostler) og (Israels-folkets tolv stammer), og viser til Åp 21:12-16.
Solbu har tydeligvis en annen forståelse av hva det nye Jerusalem er. Hva skal så en som søker å forstå sannheten tro?
Hvis Åpenbaringsboken skal forstås ordrett så har Solbu rett.
Hvis Åpenbaringsboken skal forstås som billedlig tale, så kan IHS ha rett.
Personlig mener jeg Åpenbaringsboken ikke må tolkes bokstavelig. Så, hvordan skal vi da forstå hva det nye Jerusalem er? Er det en fysisk kubeformet
by hvor alle sider er 222 mil, eller kan det tenkes Jesus og hans folk utgjør det nye Jerusalem, at det er den åndelige forståelsen og at alle
rettvinklede lstreker i kuben (12 i tallet) står for Israels 12 stammer som IHS ser ut til å si?
[Redigert den 22-9-2008 av wbrochs]
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
Lance
Veteran
Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet
Humør: Gud er én
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat: | Opprinnelig postet av Lance
Hva mener du? Jeg tror ikke at et spedbarn for eksempel,
går fortapt hvis det ikke er døpt. Før man vet forskjell på
rett og galt kan man heller ikke ta imot frelsen. Man hører
allerede Guds rike til. |
For å være sikker på at vi forstår hverandre, Lance, har jeg følgende spørsmål for mer presist å få frem hva du egentlig mener:
Er det å forstå som at spedbarnet som fødes inn i denne syndige verden og med arvesynd, ville blitt frelst også om Jesus ikke hadde sonet for våre
synder? |
Med andre ord lurer du på om spedbarn som ble født og
døde i gammeltestamentlig tid har evig liv i dag? Ja, jeg
tror det.
|
|
PeterDJ
Veteran
Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat: | Opprinnelig postet av PeterDJ
wbochs, jeg sa ikke at na´ar var utelatt i modern hebrew bible i e-sword, men at det var den oversettelsen hun leste.. og hun forstod ordet na´ar som guttebarn med en gang..
|
Men du sa jo tidligere at hun aldri hadde hørt at na'ar brukes om spedbarn. Hva mente du/hun med det da? Her siterer jeg fra din post:
PeterDJ postet 18-9-2008 kl 22:05
wbrochs: Jeg spurte akkurat hun som kan hebraisk, om hva na`ar betyr, og jeg sa ingenting om denne diskusjonen, men spurte rett ut og hun svarte
med en gang; ja, det vet jeg.. det betyr guttebarn..
så spurte jeg, kan det bety spedbarn også?
så sa hun, nei det har jeg aldri hørt...
Er ikke dette klar tale da?
[Redigert den 22-9-2008 av wbrochs] |
Tror vi må lage en ny post om arvesynd.. heh.. ble så mange misfoståelser nå også..
[Redigert den 23-9-2008 av PeterDJ]
|
|
wbrochs
Seniorveteran
Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet
Humør: Radikal kristen
|
|
Sitat: | Opprinnelig postet av Lance
Sitat: | Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat: | Opprinnelig postet av Lance
Hva mener du? Jeg tror ikke at et spedbarn for eksempel,
går fortapt hvis det ikke er døpt. Før man vet forskjell på
rett og galt kan man heller ikke ta imot frelsen. Man hører
allerede Guds rike til. |
For å være sikker på at vi forstår hverandre, Lance, har jeg følgende spørsmål for mer presist å få frem hva du egentlig mener:
Er det å forstå som at spedbarnet som fødes inn i denne syndige verden og med arvesynd, ville blitt frelst også om Jesus ikke hadde sonet for våre
synder? |
Med andre ord lurer du på om spedbarn som ble født og
døde i gammeltestamentlig tid har evig liv i dag? Ja, jeg
tror det. |
Takk, Lance. Da forstår vi hverander, for Jesu soning gjelder også for mennesker som levde før Jesu tid på jorden.
Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
|
|
Lance
Veteran
Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet
Humør: Gud er én
|
|
|
|
Sider:
1
..
4
5
6 |