Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Laaaaaang tid eller "plutselig" katastrofe?
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-6-2007 kl 23:48
Laaaaaang tid eller "plutselig" katastrofe?


Legger ved et meget bra foredrag av professor Walter Veith.
Han er adventist og tidligere evolusjonist. Etter min oppfatning har han mye å bidra med til ettertanke i forskjellige emner. Hans foredrag er etter min oppfatning veldokumenterte og sakelige.

http://video.google.com/videohosted?docid=763032444953101180...

Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-7-2007 kl 21:34


Vil du si at innholdet i denne serien er farget av at han er adventist? Jeg har sett noe av det og syns det er bra.
Men jeg har lest lignende ting av en adventist som summerte opp i at å ta søndagen som helligdag er dyrets merket, noe jeg den gangen begynte å gruble på var sant. Det var første gang jeg snubblet over adventistlære. Jeg har konkludet med fra min side etter bibellesning og ved å ha lest dette forumet at det ikke stemte. Boken var alt i alt ganske bra, men ble litt suspekt siden forfatteren hadde da dette synet og da det noen ganger er vanskelig å skille riktig fra galt.

Derfor lurer jeg på hvordan innholdet i denne serien er farget av hans trosrettning.

Mvh
Egil
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 12-7-2007 kl 07:37


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror Legger ved et meget bra foredrag av professor Walter Veith.


Problemet med slike sludder-syndfloder religionsbransjens selgere ofte serverer er at man ikke vet hvor man skal begynne for å ta tak i det.

Men det er vel bortkastet egentlig å påpeke hvor kvakksalverisk dette egentlig er, så jeg gidder ikke. Verden vil som kjent bedras, kos dere med svadaen.

Håper noen andre gidder tilbakevise tøvet.


Hilsen Soneh Chamas.

[Redigert den 12-7-2007 av soneh-chamas]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 12-7-2007 kl 14:11


Sitat:
Opprinnelig postet av soneh-chamas
Sitat:
Opprinnelig postet av Bror Legger ved et meget bra foredrag av professor Walter Veith.


Problemet med slike sludder-syndfloder religionsbransjens selgere ofte serverer er at man ikke vet hvor man skal begynne for å ta tak i det.

Men det er vel bortkastet egentlig å påpeke hvor kvakksalverisk dette egentlig er, så jeg gidder ikke. Verden vil som kjent bedras, kos dere med svadaen.

Håper noen andre gidder tilbakevise tøvet.


Hilsen Soneh Chamas.

[Redigert den 12-7-2007 av soneh-chamas]


Hvis en er "søkende" så bør en ta seg tid til å se flere av hans filmer. Battle of the Bible og Changing the Word l og ll er nok å anbefale til start.

Jeg er ikke adventist, men kan allikevel anbefale mye av stoffet til Veith. Han er anbefalt av mange ikke adventister og har et meget godt dokumentert stoff.

Som han ofte sier; "det er ikke noe jeg snakker om, jeg gjenforteller det de selv sier og kan dokumentere det".
Jeg tenker da må dkk og andre som avsløres.

Av og til kan det være greit å stige ned fra sin høye hest og stikke fingern godt ned i møkka, for så å kjenne hva for grunn en har under beina.

It stinks!
.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-7-2007 kl 19:01


Jeg er enig med ehasing om at dette ikke stemmer med skriftene.
Jeg har også tatt for meg ”tiden” i mitt innlegg ”Begynnelsen og enden” og ved et syn Daniel fikk om 2300 aftener og morgener. (Dan.8.14) Synet fikk han vite siktet til en fjern framtid. (Dan.8.26)
Synet pekte på da da det lille hornet som vokste opp av det 4.dyr som hadde 10 horn (konger, Dan.8.9 og 7.8)
Det står som forklaring i min Bibel at disse to versene ikke må sees i sammenheng med hverandre, men der tror jeg de som har ment dette bommer stygt! Det snakkes bare om et lite horn som vokser seg stort, og det er jo Guds rike.
Det vokste helt opp til himmelens hær, (Dan.8.10) som ble fullført på den syvende dag; Så ble himmelen og jorden fullført med hele sin hær. Gud fullførte på den 7.dagen det verk han hadde gjort, og han hvilte på den 7.dagen fra alt sitt verk som han hadde gjort. (1.m.2.1-2)

Her ser en at himmelens hær er bindeleddet mellom den 7.dag og enden av de 2300 aftener og morgener. Alt dette er hendelser som er satt til det Gud kaller den syvende dag, som også betegnes som sabbatsdagen, men det er ikke hvilken som helst sabbatsdag, det er den STORE sabbatsdagen som er slutten på hvert tusende år, og 7000 år er summen av en uke. Jesus får sitt navn etter åtte dager (Luk.2.21) og er likestilt med etter de 8000 år.

Men på den siste, den store dag i høytiden, stod Jesus og ropte ut. Om noen tørster, han komme til meg og drikke! (Joh.7.37)

Uttalelsen er tvetydig, for vann betyr folk, skarer og nasjoner, (Åp.17.15) Og den dåpen som utføres er dåpen til døden (Rom.6.4) Og dette sier han fordi han også har sagt: Jeg er veien og sannheten og livet. (det evige liv i den kommende verden)
Ingen kan komme til Faderen uten ved meg. (Joh.14.6)

Her sier han egenlig at ingen i dette liv kan komme til den ”nye verden”

Slutten av en uke er 7000 år, slik at når Jesu fødes er neste uke påbegynt.
Dette har igjen sammenheng med at før Jesus får sitt navn er han englene, som er høstfolk, og høsten er enden på denne tidsalder. (Matt.13.39)
En tidsalder regnes for 7000 år (7 dager/uke)
Den tidsalder vi er inne i nå kalles i Bibelens terminologi for ”den gamle verden” og den nye verden overtar idet vi går inn på den åttende dag.
Jesus sier jo klart og tydelig som alle bør forstå: Dere (jødene/folket han talte til, her gjennom skriften, for ennå har vi bare ordet) er nedenfra, jeg er ovenfra. Dere er av denne verden, jeg er ikke av denne verden. (Joh.8.3)
Han er altså ikke enda i Jesu skikkelse, det blir han i den kommende verden, den nye;
Derfor, om noen er i Kristus, da er han en ny skapning, det gamle er forbi, se alt har blitt nytt. (2.Kor.5.17)
Her i tidens hus, brødre, søstre, mødre, barn og åkrer* - sammen med forfølgelser - og i den kommende verden evig liv. (Mark.10.30, * verdener, Matt.13.38)
Jesus sendes til denne verden i endetiden som Menneskesønnen;
Og Jesus sa: Til dom er jeg kommet til denne verden, for at de som ikke ser, skal se, og de som ser, skal bli blinde. (Joh.9.39)

Når Daniel fikk se disse 2300 aftener og morgener, må de sees i sammenheng med at dset ble aften og morgen første dag osv.
En dag er jo tusen år og må derfor ganges med disse 2300 aftener og morgener og blir da 2mill. 300 000 år!
Men dette stemmer jo ikke med verken denne verden eller den kommende. Ikke rart at Daniel ikke forstod det, for det siktet til en fjern framtid.
Men en kjenner ikke til Guds regnemåte, nå sier jo Predikeren at ingenting som hender eller blir til er nytt, men har vært til før og har hendt før også. (Pred.1.9)
Vi er med andre ord inne i en tidsspiral som bare Gud kjenner.
Jeg har forstått dette slik at det er slutten på alle disse årene Bibelen omhandler, de 7000 siste år av disse 2mill 300 000 år.

Den siste uken.
Han skal stadfeste en pakt med mange for èn uke (7dager/7000 år) Midt i uken skal han bringe matoffer og slaktoffer til å opphøre. På styggedommens vinger skal ødeleggeren komme, og det inntil tilintetgjørelse og fast besluttet straffedom strømmer ned over den som volder ødeleggelsen. (Dan.9.27)

Du skal vite og forstå: Fra den tid et ord går ut om å gjenreise og bygge Jerusalem, inntil en Salvet, en Fyrste, står fram, skal det gå 7 uker og 62 uker (69uker - 69 000 år)
Etter de 62 ukene skal Den salvede utryddes og intet ha. Byen og helligdommen skal bli ødelagt av folket til en fyrste som kommer - og slutten på det er oversvømmelse (vannflommen/Johannes dåp i Jordan) Og inntil enden er det krig, ødeleggelse er fast besluttet. (Dan.9.25 -26)

Sytti uker (49 000 år) er tilmålt ditt folk og din hellige stad til å innelukke frafallet og til å forsegle synder og til å dekke over misgjerning og til å føre fram en evig rettferdighet og til å besegle syn og profet og til å salve et Aller - helligste. (Dan.9.24)

Da er det vel bare og sette seg ned å regne på dette, det forteller grovt når dette skjer, men dagen og timen vet ingen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 19-3-2008 kl 20:36


Jeg ser ingen problem med at helligholdesen av søndagen ikke skulle være dyrets merke. Det var pavemakten som forandret helligholdelsen av den sjuende dag til den første.

Men jeg vet ikke med sikkerhet hva det er. Om det er noe konkret eller ikke...
Søndagen har ingenting med Guds ti bud å gjøre. Gud har sagt at Hans Sabbat er på den sjuende dagen i uka, og jeg velger å tro det Bibelen sier. Guds bud er uforanderlige, det beviser Jesus ved hans død på korset. :)

[Redigert den 19-3-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2008 kl 04:08


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Jeg ser ingen problem med at helligholdesen av søndagen ikke skulle være dyrets merke. Det var pavemakten som forandret helligholdelsen av den sjuende dag til den første.

Da må du lese en gang til hva Bibelen sier om dette merket. Det står at uten å ha dette merket skal man ikke kunne kjøpe eller selge en eneste fjert. Hvordan kan en dag i uken være et betalingsmiddel på Bunnpris?
Sitat:
"Jeg skal ha en Cola."
"Det blir 7 Søndager takk."




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2008 kl 15:05


Husk at Jesus sto opp igjen den første dag i uka. De kristne var også samlet den første dag i uka for å bryte brødet pga. av dette, se f eks Apg. 20:7. Hvorfor feiret de ikke på den siste dag i uka i stedet dersom dette var avgjørende?

mhusoy




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 20-3-2008 kl 15:10


Jeg skjønner poenget ditt.

Men det står ingeting om hva slags merke dette er. Det kan være et merke som blir gitt alle de som holder søndagen for Guds hviledag, kanskje et nummer eller et symbol? De som ikke gjør det får da ikke dette merket, slik at de ikke får lov til å kjøpe eller selge. For så vidt, så er det ikke sikkert det er et fysisk merke engang, det kan også være et bilde på de som er fortapt, og at de som tar avstand fra dyrets merke, Guds barn, vil bli utestengt fra samfunnet.

Det siste sitatet ditt er interessant. Bare for å sette det på spissen: Kanskje det også er en mulighet at for å kunne kjøpe en Cola, så vil det koste helligholgelsen av søndag i sju uker (og dermed bevis på dette i form av et stempel, tall, symbol, papirer, whatever) for å få en Cola?

Poenget mitt er: Merket i seg selv vet ingen hva er. Det er sletts ikke sikkert at det er helligholdelsen av søndagen heller, dette er bare en spekulasjon. Men dette merket vil sette klare skiller mellom de som oppriktig bekjenner Jesus som oppstanden og Guds Sønn, og de som gir seg ut for å ha sannheten, men som hykler og bedrar folket.

Det jeg vet er at Pavemakten/katolisismen og størstedelen av de kristne har dette felles: Helligholdelsen av søndagen. Det i seg selv er en liten tankevekker for meg. Reformasjonen førte til at de kristne gikk ut av katolisismen, men det skjedde ingenting med søndagen. Hvorfor klamrer de seg fast til denne dagen uten noe reelt grunnlag i Bibelen? Setter man tradisjonen over Guds fullkomne bud? Når det står svart på hvitt i det man regner som Guds Ord, hvorfor setter man ikke himmel og jord i bevegelse for å vise Gud at man elsker Ham og Hans lov?

[Redigert den 20-3-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-3-2008 kl 19:38


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Jeg ser ingen problem med at helligholdesen av søndagen ikke skulle være dyrets merke. Det var pavemakten som forandret helligholdelsen av den sjuende dag til den første.

Men jeg vet ikke med sikkerhet hva det er. Om det er noe konkret eller ikke...
Søndagen har ingenting med Guds ti bud å gjøre. Gud har sagt at Hans Sabbat er på den sjuende dagen i uka, og jeg velger å tro det Bibelen sier. Guds bud er uforanderlige, det beviser Jesus ved hans død på korset. :)

[Redigert den 19-3-2008 av BiZ]


Merket er en side av saken, dagene en annen!
Gud regner ikke sine dager og uker som et menneske gjør. Jfr.: 2.Pet.3.8: Men èn ting må dere ikke være blinde for, mine elskede: For Herren er èn dag som tusen år og tusen år som èn dag.

Hvis jeg ble bedt om å tolke dette verset ville jeg tolket det slik: For Herren er èn dag som tusen år, men for dere/oss er èn Guds dag som tusen år.



[Redigert den 25-3-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-3-2008 kl 18:55


Under denne tråden synes jeg at det passer inn med noen ord om "menneskenes skjebne" hentet fra Apokryfene, Sirak, (Jesu Sirak sønns visdom) 40.1-11:
Sitat:

Menneskenes skjebne

Uro og strev er alle mennesker lodd, et tungt åk er lagt på Adams barn fra den dag de kommer ut av mors liv inntil de vender tilbake til jorden, alles mor.

(Adam kalte sin hustru Eva, fordi hun er mor* til alle som lever. (1.m.3.20) *Navnet Eva minner om det hebraiske ordet for liv - Og om Sion skal det bli sagt: Hver og en er født der. Og han den høyeste gjør det fast. (Sal.87.5)
Men det Jerusalem som er der oppe, er fritt, og det er vår mor. Gal.4.26)

Det de tenker på og frykter for, det de engstes ved og venter på, er den dagen de skal dø.
Enten en mann sitter på en strålende trone,
eller han sitter ydmykt i støv og aske,
enten han bærer purpur og krone,
eller han er kledd i botsdrakt,
så må han oppleve harme og missunnelse,
forvirring og uro, dødsfrykt, hat og tretter.
Og når han går til sengs for å hvile om natten,
forstyrres nattesøvnen av nye urolige tanker.
Han får liten eller ingen ro,
og når han endelig sovner,
følger dagens strev og uro ham i søvne.
Han skremmes av syner i drømme;
det er som om han flykter fra striden,
og idet det nesten er ute med ham,
våkner han opp og har vondt for å fatte
at det ingenting var å engste seg for.
Alt som lever, både mennesker og dyr
- og synderne sju ganger så mye -
rammes av død og blotutgytelse, tretter og krig,
ulykker, hungersnød, ødeleggelser og pest.
På grunn av de lovløse ble alt dette skapt,
det var deres skyld at storflommen kom.
Alt som er av jord, vender tilbake til jorden,
og alt som er av vann, renner tilbake til havet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 27-3-2008 kl 23:21


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Jeg ser ingen problem med at helligholdesen av søndagen ikke skulle være dyrets merke. Det var pavemakten som forandret helligholdelsen av den sjuende dag til den første.

Men jeg vet ikke med sikkerhet hva det er. Om det er noe konkret eller ikke...
Søndagen har ingenting med Guds ti bud å gjøre. Gud har sagt at Hans Sabbat er på den sjuende dagen i uka, og jeg velger å tro det Bibelen sier. Guds bud er uforanderlige, det beviser Jesus ved hans død på korset. :)

[Redigert den 19-3-2008 av BiZ]


Merket er en side av saken, dagene en annen!
Gud regner ikke sine dager og uker som et menneske gjør. Jfr.: 2.Pet.3.8: Men èn ting må dere ikke være blinde for, mine elskede: For Herren er èn dag som tusen år og tusen år som èn dag.

Hvis jeg ble bedt om å tolke dette verset ville jeg tolket det slik: For Herren er èn dag som tusen år, men for dere/oss er èn Guds dag som tusen år.



[Redigert den 25-3-2008 av Lexus]


Joda, man da ville skapelsesberetningen falt fullstendig i grus. Ut i fra det verset kan man da påstå at det tok mange millioner år for Gud å skape jorden og menneskene.

Etter min mening er verset du har der fullstendig misbrukt. Gud sier påtrykkelig at den syvende dagen har Han lyst hellig. Dersom det ikke var så viktig, hvorfor ville Han skrive den syvende dagen? Nei, det blir bare meningsløst, hva er vitsen med å holde sabbaten eller søndagen i det hele tatt, da?

[Redigert den 29-3-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2008 kl 19:22


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ

Joda, man da ville skapelsesberetningen falt fullstendig i grus. Ut i fra det verset kan man da påstå at det tok mange millioner år for Gud å skape jorden og menneskene.

Etter min mening er verset du har der fullstendig misbrukt. Gud sier påtrykkelig at den syvende dagen har Han lyst hellig. Dersom det ikke var så viktig, hvorfor ville Han skrive den syvende dagen? Nei, det blir bare meningsløst, hva er vitsen med å holde søndagen i det hele tatt, da?


Nei, ikke noe misbruk av vers! Bibelen er billedlige fremstillinger med doble betydninger hele veien.
Vi mennesker skal holde vår hviledag hellig, liksom Gud holder sin.
Den syvende dagen for Gud er den dag da skapelsen blir fullført, den er nemlig ikke fullført enda!
Når Gud fullfører sin skapelse så er det ikke i betydning av det gamle menneske som er oss, men det nye.
Ser du etter i 1.m.2.1-2 så fullfører Gud himmelen med hele sin hær (det er det samme som himmelens hær) - han hvilte på den syvende dag samtidig som han fullførte det verk han hadde gjort.

Himmelens hær er forførelsens hær:
5.m.4.19:
Når du løfter dine øyne opp til himmelen og ser solen og månen og stjernene, hele himmelens hær, må du ikke la deg forføre, så du begynner å tilbe dem og dyrke dem. Det har Herren din Gud overlatt til alle folkene under himmelen.

1.Kong.22.19:
Men Mika sa: Så hør da Herrens ord: Jeg så Herren sitte på sin trone og hele himmelens hær stå omkring ham på hans høyre og venstre side.

Så stol ikke på Gud ved første anledning, han forfører oss først!

Apokryfene har i 4.Esra 7.43: "Dette skal være en uke av år."
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-3-2008 kl 21:25


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Ut i fra det verset kan man da påstå at det tok mange millioner år for Gud å skape jorden og menneskene.


Apropos Bibelens skapelseshistorie er nok mer innfløkt enn som så!

I følge Skriften er Gud fra evighet av, men denne evigheten er hos Job 20.4 forklart som fra den tid da mennesker ble satt på jorden, og det kan da samstemme med de vitenskapelige funn at menneskene har bodd på jorden i tusenvis av år, ja kanskje millioner av år, og da snakker Skriften ikke om hverken det gamle eller det nye menneske men det eldgamle - fortidens folk, Esek.26.20 - 1.Sam.27.8
Hvis vi så gjør om Prof. Daniels syn om 2300 aftener og morgener som er likt med Guds dager > 1 dag = 1000 år
2300 x 1000 = 2mill 300 000 år!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 29-3-2008 kl 16:31


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Ut i fra det verset kan man da påstå at det tok mange millioner år for Gud å skape jorden og menneskene.


Apropos Bibelens skapelseshistorie er nok mer innfløkt enn som så!

I følge Skriften er Gud fra evighet av, men denne evigheten er hos Job 20.4 forklart som fra den tid da mennesker ble satt på jorden, og det kan da samstemme med de vitenskapelige funn at menneskene har bodd på jorden i tusenvis av år, ja kanskje millioner av år, og da snakker Skriften ikke om hverken det gamle eller det nye menneske men det eldgamle - fortidens folk, Esek.26.20 - 1.Sam.27.8
Hvis vi så gjør om Prof. Daniels syn om 2300 aftener og morgener som er likt med Guds dager > 1 dag = 1000 år
2300 x 1000 = 2mill 300 000 år!


Ærlig talt, jeg tror det verset om hvordan 1 000 år for oss er én dag for Gud og omvendt er et symbolsk bilde på hvordan Gud alltid har vært til og hvordan han er ikke tidsbegrenset slik som vi er. Jeg tror at Gud skapte alt på 6 dager og hvilte på den syvende. Gud kan alt, hvorfor skulle Han dra det utover. Han kunne også skapt alt på én dag om Han ville.
I forhold til det ti bud og hvordan den syvende dagen der tydelig er markert og helliggjort av Herren Gud ved skapelsen, så velger jeg å tro at dette relaterer til skapelsesberetningen slik det står, og at det gjelder den dag i dag.

[Redigert den 29-3-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-3-2008 kl 18:29


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
[

Ærlig talt, jeg tror det verset om hvordan 1 000 år for oss er én dag for Gud og omvendt er et symbolsk bilde på hvordan Gud alltid har vært til og hvordan han er ikke tidsbegrenset slik som vi er. Jeg tror at Gud skapte alt på 6 dager og hvilte på den syvende. Gud kan alt, hvorfor skulle Han dra det utover. Han kunne også skapt alt på én dag om Han ville.
I forhold til det ti bud og hvordan den syvende dagen der tydelig er markert og helliggjort av Herren Gud ved skapelsen, så velger jeg å tro at dette relaterer til skapelsesberetningen slik det står, og at det gjelder den dag i dag.

[Redigert den 29-3-2008 av BiZ]


Hvis du mener Gud var istand til å gjøre alt på en dag får du vise til skriftstedet.

Skal du selv sette inn sybolikk der du selv mener det skal være, har du en feil oppfattelse av Skriftene, de lar seg ikke manipulere.
Din forklaring holder ikke mål i en påstand engang - selv deg selv klarte ikke Gud å skape på mindre enn 23 - 24 uker (ved keisersnitt for tidlig født) til 9 månder ved normal fødsel.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2008 kl 03:30


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Hvis du mener Gud var istand til å gjøre alt på en dag får du vise til skriftstedet.

Markus 10: v27
Jesus så på dem og sa: For mennesker er det umulig, men ikke for Gud; for alt er mulig for Gud.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2008 kl 12:57


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Hvis du mener Gud var istand til å gjøre alt på en dag får du vise til skriftstedet.

Markus 10: v27
Jesus så på dem og sa: For mennesker er det umulig, men ikke for Gud; for alt er mulig for Gud.


Takk for opplysningen solbu!
Jeg kan desverre ikke se at dette skriftstedet har noe med tid å gjøre i det hele tatt, men hva som er mulig for Gud, og umulig for mennesker.

For å forenkle problemstillingen litt, så sier Gud at for ham er alt mulig - det gjelder her gjenskapning - og vi vet at Gud brukte seks av sine dager for å skape jorden med det som lever der, da skal vi ikke sette Gud på prøve å si at han har sagt at han kan gjøre alt dette på en dag - noe han slett ikke har sagt!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen