Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Adventist
Emigrant
Forumaspirant
*




Innlegg: 4
Registrert: 6-12-2005
Bosted: USA
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2008 kl 15:48


Emerge
Du klager på karikering og etterlyser kilder. Karikering--eller grov forenkling--er vanskelig å unngå når man gjengir mer enn 150 års historie på en skjermside. Men mine uærbødige synspunkter er ikke grepet ut av tom luft. Jeg gir deg gjerne kapittel og vers, om du ber om det. Det er snart 30 år siden jeg forlot adventistsamfunnet, men jeg sitter fremdeles på en betydelig dokumentsamling (som nå i stor grad også er tilgjengelig på nettet).

Jeg går ut i fra at en av de tingene du steilet over var påstanded om at EGW opprinnelig var arianer og mente--i likhet med adventistenes historiske søskenbarn, Jehovas Vitner, at Jesus var skapt av Gud. Mitt resonnement er som følgende:

1. Hele menigheten var ariansk i utgangspunktet. Dette er ubestridelig faktum.

2. Ellen Whites første klare utsagn til støtte for treenighetslæren kom i boken "Desire of Ages" (1898)

3. Ellen White protesterte aldri mot menighetens offisielle antitrinitariske linje.

4. Hennes framstilling av rivaliseringen mellom Satan og Jesus i en forhistorisk Himmel, er kun logisk fra et ariansk synspunkt. Hvis Jesus var en del av den evige guddom (treenighetslæren), ville det være meningsløst for Satan, et skapt vesen, å klage over at Jesus ble favorisert framfor han. Og selv om hun fremstiller Himmelens vesner som mentalt tilbakestående, er det vanskelig å se hvordan fortellingens logikk skulle tilsi at en tredjedel av dem skulle la seg rive med av Satans indignasjon og gå til opprør mot Gud. (Jeg lurer på hva de hadde tenkt å gjøre, hvis de vant over Gud? Ikke minst, hva skulle de gjøre med Gud--den Allmektige? Sende ham til Jorden? Sette ham i fengsel?).

Utrolig nok spiller denne ulogiske historien fremdeles en grunnleggende tematisk rolle i adventistisk tenkning. Du selv reflekterer dens innflytelse når du skriver ovenfor:

"Det som gjør at jeg ønsker å definere meg som adventist er fokuset på Guds karakter. Er Gud den verdige Herre i universet og i våre liv? Er Guds bud slik vi ser de i hele Bibelen tilfeldige og meningsløse? Er Han en kontrollfrik?"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 13-8-2008 kl 22:27


Sitat:
Opprinnelig postet av Eva
Hei!

Jeg har bare et spørsmål. Jeg har lurt litt på hva Adentistsamfunnet er og hva de står for?

Mvh, Eva!


Kanskje denne side kan hjelpe: http://exadventist.dk/component/option,com_frontpage/Itemid,...




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
maymee
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 12-10-2013
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-10-2013 kl 21:35


Esekiel 20:25

Wherefore I gave them also statutes that were not good, and judgments wereby they should not live;

Jeg siterer Authorized king James version. Hvor står det noe om budene? de nye biblene er så utvannet at de forvrenger Guds Ord. Guds Ord trenger ikke å moderniseres.

Angående søster White så bør Adventistene ta denne debatten internt. En ting vil jeg korrigere. det finnes en god del Laodikea medlemmer som legger frelse i mat, dette må de bare slutte med! De sier rett og slett at spiser du kjøtt og fisk, så kommer du ikke til himmelen. Hvordan våger de, Jesus selv spiste både fisk, og kjøtt, er de over Jesus???? la de som vil være vegetarianere få lov til det, men sett det ikke som et bud som skal holdes. det ligger ikke frelse i vanlig mat. hvis dette var helt avgjørende så hadde Jesus selv vært vegeterianer.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
maymee
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 12-10-2013
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-10-2013 kl 22:30


Esekiel 20:25

Wherefore I gave them also statutes that were not good, and judgments wereby they should not live;

Jeg siterer Authorized king James version. Hvor står det noe om budene? de nye biblene er så utvannet at de forvrenger Guds Ord. Guds Ord trenger ikke å moderniseres.

Angående søster White så bør Adventistene ta denne debatten internt. En ting vil jeg korrigere. det finnes en god del Laodikea medlemmer som legger frelse i mat, dette må de bare slutte med! De sier rett og slett at spiser du kjøtt og fisk, så kommer du ikke til himmelen. Hvordan våger de, Jesus selv spiste både fisk, og kjøtt, er de over Jesus???? la de som vil være vegetarianere få lov til det, men sett det ikke som et bud som skal holdes. det ligger ikke frelse i vanlig mat. hvis dette var helt avgjørende så hadde Jesus selv vært vegeterianer.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
maymee
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 12-10-2013
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-10-2013 kl 22:49


Har lest hele tråden nå. Det er trist å se hvor lite tillit andre og tidligere medlemmer har til oss. Jesus sier: at Laodicea er ussel,ynkelig, fattig og blind Laodicea må rett og slett ha en intern åndelig skittentøyvask, og da vil selv tidligere medlemmer komme tilbake. Skittentøyvasken jeg snakker om er rystelsen. måtte Gud være med oss gjennom den. foreløpig er det bare noen få SDA medlemmer som tørr å forkynne alt, og broder Veith opplevde å holde foredrag for 1500 mennesker hver kveld i en møteserie. Han fikk også oppleve å holde møte for 7000 afrikanere, egentlig ville han ikke reise, for Gud ville han skulle fortelle om reformasjonen, og han tenkte, hva er vitsen, de vet jo ikke hvem Martin Luther etc er, men han reiste allikevel og ble tatt imot med åpne armer, og alle lyttet til budskapet.



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen