Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Den smale sti...
slappfisk
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 148
Registrert: 28-2-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: ortodoks

[*] opprettet den 23-4-2006 kl 11:36
Den smale sti...


Matt 7:13 Gå inn gjennom den trange port! For vid er den port og bred er den vei som fører til fortapelsen, og det er mange som går inn gjennom den.
14 For trang er den port og smal er den vei som fører til livet, og det er få som finner den.


Har hørt litt forskjellige tolkninger av dette. Det siste er at veien som fører til Himmelen egentlig er bred som en motorvei.

Jeg tror det er viktig av vi har en klar forståelse av hva Jesus her mener.
Ønsker derfor å høre deres tolkninger av dette.:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-4-2006 kl 18:43
Det som er enkelt men ikke lett!


Personlig tror eg at det vanskeligste for oss mennesker er å erkjenne vår sanne tilstand i møte med Guds hellighet. Vi henger fast i at Guds løsning er å helpe OSS til å forbedre kjødet så det "passer inn" i himmelen. Dette tror eg er den religiøse motorveien som finnes mer eller mindre i alle religioner. Det er selvhjulpenhetens brede vei. I kristendommen blir det ofte selvhjulpenheten, men med Guds hjelp. Åltså rettferdighet med inngytt nåde og kraft istedenfor å søke tilflukt i EN ANNENS RETTFERDIGHET OG LYDIGHET når det gjelde vår antagelse hos Gud. Dette er også en vei det er lett å havne på, og en kamp å komme ut av.

Men eg er fremdeles underveis når det gjelder "å forstå" Guds nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-4-2006 kl 01:03


Helt enig med Bror.

Og jeg er også underveis. Jeg må si som større søsken i Kristus har gjort før meg: Jeg tror nesten at jeg er frelst og at Kristus er død for mine synder.

Med dette mente de selvsagt ikke at de betvilte dette store Guds nådes og kjærlighets faktum, men ganske enkelt at det var noe som de selv trengte å få åpenbart hver dag. Måtte det være langt fra oss å ta æren fra Herren ikke bare i det at Han har frelst oss, men også at Han har gitt oss troen, åpenbart Kristus på korset i vårt sted og Hans oppstandelse til vår rettferdiggjørelse.

[Redigert den 23/4/2006 av Lionheart]




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
slappfisk
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 148
Registrert: 28-2-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: ortodoks

[*] opprettet den 24-4-2006 kl 11:10


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Vi henger fast i at Guds løsning er å helpe OSS til å forbedre kjødet så det "passer inn" i himmelen. Dette tror eg er den religiøse motorveien som finnes mer eller mindre i alle religioner. Det er selvhjulpenhetens brede vei.


Jo, dette en variant jeg ikke har tenkt på.
Men disse som jeg har hørt brukt dette uttrykket (motorvei) er også de som mest forfekter at ingenting er fortjent, eller mulig å oppnå ved egen anstrengelse.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-4-2006 kl 17:08


Sitat:
Matt 7:13 Gå inn gjennom den trange port! For vid er den port og bred er den vei som fører til fortapelsen, og det er mange som går inn gjennom den. 14 For trang er den port og smal er den vei som fører til livet, og det er få som finner den.


Det kunne være interessant å finne ut hva som menes med den trange porten. Den smale veien er jo grei å forstå, men når det gjelder den trange porten--hvor skal man plassere den i forhold til den smale veien? Har dere noen formeninger om dette?

[Redigert den 24-4-2006 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
slappfisk
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 148
Registrert: 28-2-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: ortodoks

[*] opprettet den 25-4-2006 kl 08:17


Sitat:
Opprinnelig postet av Taurus

Det kunne være interessant å finne ut hva som menes med den trange porten. Den smale veien er jo grei å forstå, men når det gjelder den trange porten--hvor skal man plassere den i forhold til den smale veien? Har dere noen formeninger om dette?


Jeg forstår det som den "terskel" man må over for å komme inn på den veien som fører til Himmelen og evig liv. Det ligger jo tross alt anstøt i å ta imot Jesus og erklære fullstendig avhengighet av Ham (kjøttet vårt grøsses ved tanken på dette). :mad:
Dessuten må man "kle av seg" selvrettferdighet og annet som ikke passer inn i det nye livet. Da må man på en måte legge igjen "baggasje" på utsiden for å komme inn gjennom porten.

Men flere og flere mener at både både porten og stien er er en beskrivelse av den gamle pakt. Selv mener jeg Jesus i evangeliene hovedsaklig snakker om det som kommer og ikke det som har vært.

Andre synspunkter på dette?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-5-2006 kl 05:22


Porten og stien er ikke en beskrivelse av den gamle pakt.
Jesus sier om seg selv: "Jeg er veien sannheten og livet" (Joh 14:6) og "Jeg er døren". (Joh 10:9) Jesus taler her om den nye pakt.

Stien eller veien og porten eller døren er to sider av samme sak.
Jesus er både vei/port og sti/vei.

" "Kle av" selvrettferdighet og annet som ikke passer......"
Vel, hvis du Slappfisk med dette mener å oppgi tro på at en kan gjøre noe selv for å gå igjennom porten eller døren, er jeg enig med deg.
Men, hvis du mener at det må egne prestasjoner til, kan jeg ikke være enig med deg. "For av nåde er dere frelst, ved tro. .... ikke av dere selv.... det er en Guds gave. Det er ikke av gjerninger, for at en ikke skal rose seg" (Ef 2: 8-9) :wink2:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-6-2006 kl 18:14


Ja, den smale vei og trange port er den nye pakt.

Når det gjelder å komme inn gjennom trange porter sa jo Jesus litt om det den gangen da han snakket om at det var lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.

Dette kan overføres generelt: veien er smal og porten trang; dermed trenger vi Gud for å komme inn... vi kan ikke gjøre det av oss selv.. men ingenting er umulig for Gud :spin:

og Veien er Kristus, og Døren er Ham... derfor trenger vi å tro på Ham for å komme inn... :wink2:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 20-6-2006 kl 03:41


Eg har høyrt forskjellige tolkingar av dette, og eg trur den fortel oss at det er vanskeleg å bli frelst. Dette betyr ikkje at sjølve frelsa er vanskeleg, men at ein møter stor motstan frå verda.

Vidare står det at få personar blir frelst: eg trur ikkje dette er ei vurdering av tall, men det er sagt i kjærleik. Om du hadde fire ungar, men ein av dei døydde, så hadde ikkje du tenkt: "Ja, ja, eg har jo tre til." Slik er det også med Gud: alt anna enn alle menneske er "få."

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-6-2006 kl 04:18


Vanskelig å bli frelst?? Ja hvis en bygger på egne gjerninger.
Men, "Av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men en Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg" (Ef 2:8-9) En gave er noe en kan ta imot, slik er det også med frelsen.

Motstand i verden - Ja, den Onde vil ikke at mennesker skal bli frelst, men Jesus er sterkere enn den Onde.

Ang. din vurdering av tall, så står det jo også at mange skal prøve å komme inn i himlenes rike, men ikke bli funnet verdige til det. Da gjelder det ikke verdigheten en selv har, men verdien Jesus har gitt oss gjennom tro på ham.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 21-6-2006 kl 16:49


Gråspurv,

Les heile innlegget før du svarar. Eg skreiv: " Eg har høyrt forskjellige tolkingar av dette, og eg trur den fortel oss at det er vanskeleg å bli frelst. Dette betyr ikkje at sjølve frelsa er vanskeleg, men at ein møter stor motstan frå verda."

Alså er det ikkje sjølve frelsa som er vanskeleg -- den er av nåde frå Gud -- men motstanden frå verda kan vere vanskeleg.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-6-2006 kl 20:15
Vanskelig å bli frelst?


Vår vestlige innfallsvinkel til evangeliet er så menneskefokusert at utgangspunktet ikke er Gud og det han har gjort for å frelse oss, men oss selv, og det vi har gjort eller ikke har gjort for Gud. Det finnes til og med salmer der vi synger om dette.

Evangeliets budskap er ikke at vi endelig kan finne hvordan vi og/eller Gud kan forbedre oss selv en gang for alle, men at vi kan ta et skritt ned og la Jesus ta sin plass som vår stedfortreder en gang for alle.

Evangeliets natur er at Gud gir oss en gave. Vi behøver ikke forbedre oss selv eller gjøre noe spesielt for å få den. Vi blir innbudt til å ta imot den som en fantastisk gave for intet fra en Far som elsker oss.

Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 21-6-2006 kl 21:29


Er det ingen som les før dei svarar?

Eg sa ikkje at sjølve frelsa var vanskeleg, men at mostanden mot deg få verda kan vere vanskeleg.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen